משחק מכור: הכניעה המבישה של ה-NBA לרודנות הסינית

בכירי ליגת הכדורסל שמתפארת בקידום ערכים ואקטיביזם חברתי מיהרו להתנצל על ציוץ שתמך במחאה בהונג קונג, לאחר שהסינים איימו לחתוך את העסקים עמה

"אנחנו מתנצלים". כוכב ה-NBA ג'יימס הארדן | Keith Allison

כאשר ד"ר ג'יימס נייסמית' המציא את משחק הכדורסל באולם של מכללה במסצ'וסטס אי שם ב-1891, הוא לא היה יכול לדמיין ש-128 שנים לאחר מכן מי שתהיה השליטה האמיתית של הספורט היא הממשלה הסינית ומוסדותיה.

במהלך מביש ומבזה, ליגת ה-NBA התרפסה לחלוטין השבוע בפני בייג'ינג, לאחר שהמנג'ר של קבוצת יוסטון רוקטס דריל מורי הביע תמיכה ברשת הטוויטר במפגינים המשתתפים במחאה בהונג קונג. המילים אותן כתב – "הילחמו למען החירות, עמדו עם הונג קונג" – לא אמורות היו להיות דבר שנוי במחלוקת; מי מאיתנו לא מאחל להצלחת מחאה אמיצה למען הדמוקרטיה מול אימפריה דיקטטורית? אבל מורי ביצע את החטא החמור כאשר לא התחשב ברגשות הדיקטטורים. "בסך הכל הבעתי בקול מחשבה אחת שלי", כתב לאחר מכן בציוץ מתנצל לאחר שהציוץ המקורי נמחק, והוסיף: "עשיתי זאת בהתבסס על פרשנות של אירוע מורכב, ובהמשך הייתה לי הזדמנות לשמוע ולשקול נקודות מבט אחרות".

נקודת המבט האחרת היא כמובן זו של האנשים התומכים במשטר רודני שנחוש למחוץ את המחאה בהונג קונג תחת מגפיו, משטר חד-מפלגתי המשתיק כל התנגדות פנימית, מדכא באכזריות את המיעוט האויגורי, משכתב את הסדר העולמי כראות עיניו ובונה את צבאו לקראת עימות עתידי מול ארה"ב. אבל מי אנחנו שנשפוט?

בהודעה חנפנית משל עצמה, ליגת ה-NBA הצהירה כי דעותיו של מורי "פגעו מאוד למרבה הצער ברבים מחברינו ואוהדינו בסין". הגרסה בשפה הסינית הייתה פחדנית אף יותר, באומרה כי הליגה "מאוכזבת מאוד" מהציוץ "הלא-ראוי" של מורי, אשר "פגע באופן חמור ברגשות האוהדים הסיניים".

פחדנות וצביעות

אם אתם עוקבים אחרי ליגת ה-NBA ופספסתם את הקטע בו הסינים גנבו את נשמתה, כנראה שפשוט לא הקדשתם מספיק תשומת לב לזירת העסקים הבינלאומית. סין היא שוק עצום עבור ה-NBA, שוק שרק ממשיך וממשיך לצמוח. לכן כאשר נותני חסות סיניים ושותפים אחרים של הליגה החלו לאיים בחרם או ביטול עסקאות, הליגה והקבוצה התקפלו במהירות. מדובר פה בעניין של בצע כסף ותו לא.

כאשר מסתכלים במבט היסטורי לאחור, יתכן כי הטעות הגדולה של ברית המועצות הייתה בכך שהתמקדה יותר מדי בקומוניזם של עצמה ולא השכילה להציג את עצמה עבור העסקים הגדולים בארה"ב כשוק אפשרי לרווחי ענק. הסינים, עם השילוב בין מערכת חצי-קפיטליסטית ומשטר סמכותני ואכזרי, הצליחו לעשות זאת היטב. שוק הלקוחות הפוטנציאלי והרווחים האדירים שניתן להשיג בסין מאפשרים לה להחזיק ברצועה קצרה מאוד את אנשי העסקים האמריקנים, כולל ליגת ה-NBA.

לפני כשלוש שנים, מנהלי הליגה החליטו לבטל את משחק ה'אול-סטאר' שהיה אמור להיערך בצפון קרוליינה, בשל חוק שעבר במדינה ואסר על הצבת חדרי שירותים ציבוריים מעורבים לשני המינים. החלטה זו לוותה במאבק משפטי ותקשורתי ממושך, אך גם אם נניח כי זכויות הקהילה הגאה נמצאות בראש סדר העדיפויות של אנשי הליגה, הרי שהם היו צריכים לחוש דחייה מהרקורד המזעזע של סין בכל הקשור לזכויות אדם. אם למנהלי הליגה באמת היה אכפת מזכויות כאלה, הם היו יוצאים בעצמם במחאה גדולה נגד המדיניות הסינית שעומדת לכאורה בניגוד מוחלט לכל מה שב-NBA טוענים שהם מאמינים בו.

האפיזודה הסינית האחרונה חושפת ביתר שאת את הפחדנות והצביעות של הליגה. כל עוד לאקטיביזם חברתי אין מחיר אמיתי והוא מחזק את תדמית הליגה בקרב האנשים הנכונים בארה"ב, ה-NBA אוהבת להציג את עצמה כליגה של ערכים; אך כאשר הערכים מגיעים עם תג מחיר גבוה, אותה ליגה ממש נכנעת ואף מצדיעה לאחד מהמשטרים האפלים והאכזריים ביותר על פני כדור הארץ.

מובן שכל עסק למטרות רווח כמו ה-NBA ידאג מעל הכל לשורה התחתונה שלו, אך השאיפה לרווח לא צריכה לבטל כל הגינות וכבוד עצמי כפי שהיה במקרה של ג'יימס הארדן. כוכב היוסטון רוקטס התעשר והפך לאדם מצליח ומפורסם בזכות העובדה שהוא משחק עבור קבוצה אמריקנית בליגה אמריקנית, אך כאשר התבקש להגיב לציוץ של הבוס שלו מורי לגבי הונג קונג ענה באופן חד-משמעי: "אנחנו מתנצלים". המשפט הקצר הזה לכד באופן מושלם את הלך הרוח בקרב חלק מהאליטה העסקית האמריקנית: מוכנים להביע נאמנות לכל מדינה שהיא, חוץ מהמדינה שלהם עצמם.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. הכשלון של רוסיה הוא לא רק בטעויות מעשיות אלא בחוסר הבנה של חשיבות הגרעון ושל העובדה שכמו שצריך לדאוג לפתח ולהתפתח כדי להיות מדינה חזקה כך צריך להלחם לא פחות כדי לשמור כל הישג שהשגת.
    לקח זה הוא חשוב כי ארה״ב גם נכשלת בו(ואני לא בטוח שהיא לא עברה כבר את נקודת האל חזור) וישראל כבר בדרך.

  2. מורי לא התנצל וגם הליגה לא התנצלה. אלו הבהרות, לא התנצלויות. אלו דברים שונים מאד.