נביאי הזעם של דת האקלים

כמו כל תנועה דתית הראויה לשמה, גם האקלימיזם מגיע עם מדריך לעיקרי האמונה, רשימת כופרים ארוכה, תסריט מאיים של אחרית הימים והבטחה לגאולה

הניעה גל מחאה עולמי. גרטה טונברג | European Parliament

פרופ’ יוזף יופה הוא המוציא לאור של השבועון הגרמני 'Die Zeit', ומחבר מספר ספרים בנושאי יחסים בינלאומיים. המאמר התפרסם לראשונה בכתב העת ‘Commentary’. לחצו כאן להורדת גרסה נוחה לקריאה והדפסה.

***

גְּרֵטָה טונברג, הנערה מסטוקהולם, היא הנביאה של דת חדשה שסוחפת את המערב, נקרא לה אקלימיזם. כמו כל דת הראויה לשמה, היא מגיעה עם מדריך משלה לעיקרי האמונה ועם תסריט מקורי של אחרית הימים וקץ העולם. התנ"ך של טונברג הוא הדו"ח האחרון של הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים (IPCC), המקציב לנו 12 שנים להציל את העולם כפי שאנו מכירים אותו. כמו לכל חסידים של דת, גם לאקלימיסטים יש רשימה ארוכה של אשמים: אלילי הנפט והפחם שהכזיבו, והמבוגרים ששיקרו לנו ונטעו בנו תקוות שווא; אך ישנה גם הדרך לגאולה, וזהו בדיוק מסע הצלב הסביבתי אותו מובילים הילדים בימים אלה עם אירועים כמו "ימי שישי למען העתיד" המספקים תירוץ מושלם להיעדר מבית הספר.

וכך הם אכן עשו. בחודשים האחרונים טונברג בת ה-16 הצליחה להניע גל מחאה עולמי, מניו-יורק ועד ניירובי ומאסיה עד לאוסטרליה, בו עשרות אלפים התאספו בכיכרות וברחובות הערים וקראו קריאות למען העתיד המשותף של כולנו. שנת 2019 הייתה השנה הראשונה לספירת גרטה.

כמובן שגרטה טונברג לא צצה לה לפתע משום מקום. כל דת חדשה נוצרת מתוך תחרות בין כתות שונות, אך השאלה החשובה היא מדוע היא הצליחה במהירות כזו, ממש תוך כמה חודשים, להשיג השפעה רחבה ולגייס לצידה מספר גדול של תומכים. "ילדה תמימה היא סיפור השראה אפקטיבי במיוחד ביצירת מודלים לחיקוי והפצת האמונה", כתב ג'רארד בייקר ב'וול-סטריט ג'ורנל', ואכן נראה כי חזות תמימה יכולה להאפיל גם על הררים של מידע ומחקר מדעי. כמובן שהעובדה שמאחורי גרטה פועלת כל העת מכונת יחסי ציבור משומנת לא מזיקה לכך.

***

גם תופעת הסביבתנות אינה דבר חדש בעולמנו. מדובר במסורת ארוכה החל מימי מועדון 'סיירה', ארגון למען איכות הסביבה שנוסד בשנת 1892 עבור מטרות הוליסטיות וחילוניות כאחד, ובין ההישגים שנרשמו לזכותו היו הקמת שמורות טבע מופלאות כמו ילוסטון ויוסמיטי. האופי האמוני של התנועה התבטא למשל במקרה בו במלון בקליפורניה הוחלף ספר התנ"ך שבאופן מסורתי נמצא בכל חדר בעותק מספרו של אל גור, 'אמת מטרידה'. (בעלי המלון טענו כי מדובר בטעות של עובד, ובהמשך הונח בחדרים תנ"ך יחד עם ספרו של גור).

אל גור | Ben Hider

למרות שכיום זוהרו של אל גור בקרב חסידי הסביבה עומעם בעקבות עלייתה המטאורית של גרטה, הוא עדיין נמצא חזק מאוד בעסקי הנבואה. בטור דעה שפרסם בחודש שעבר ב'ניו-יורק טיימס', הוא סיפק מנה מכופלת של נבואות יום הדין. "יותר הוריקנים הרסניים בדרגה חמש מתקרבים", כתב והוסיף: "שרפות מפלצתיות יפרצו ויבערו בכל יבשת חוץ מאנטרקטיקה, תהליך המסת הקרחונים יואץ ועליית פני הים תאיים על ערי החוף ועל מדינות איים".

עבור המאמינים, כאן מסתיים הוויכוח בסוגיה. משלב ניסיון השכנוע עברנו לשלב הנידוי של הכופרים, ואין כל מקום לפשרה או קלות ראש. אלו הדוחים את האמונה מתויגים מיד כ"מכחישי אקלים", בדיוק כמו אלו שהתכחשו בעבר לאמונה באל, והאנלוגיות הפסיכולוגיות והמבניות בין דת האקלימיזם לבין המסורת היהודית-נוצרית לא נעצרות בזה. ראשית כל, יש צורך בנביא כמו ישעיהו שידון לכף חובה את הסרבנים כאשר יכריז על "גּוֹי חֹטֵא, עַם כֶּבֶד עָוֺן–זֶרַע מְרֵעִים" ו"בָּנִים מַשְׁחִיתִים" ש"עָזְבוּ אֶת-יְהוָה" ו"נִאֲצוּ אֶת-קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל". גרטה טונברג, בדיוק כמו אל גור לפניה, משחזרת במדויק את הפסוקים האלה, וגם כיום ההכאה על חטא מחייבת דחייה של תענוגות החומר שמאיימות על עתיד כדור הארץ.

שנית, יש לעורר את חזיונות האפוקליפסה בהם האל הזועם מטיח אש וגופרית בחוטאים הארציים. המוטיב הקוסמי הזה הוא מאפיין חוזר בכל הדתות הפגאניות והמונותאיסטיות כאחד, החל מאפוס המבול דרך סדום ועמורה ועד לעשרת המכות שנחתו על פרעה במצרים כדי שיואיל לשחרר את בני ישראל, שגם הם לא חמקו מעונש לאחר שסגדו לאל הזהב ורק בזכות תחינה נואשת של משה נידונו לבסוף לארבעים שנות נדודים בשממה. כיום, מבשרי האבדון חמושים בנבואות זעם מסוג חדש בדמות מודלים מדעיים והנחות מחקריות, אך החזיונות דומים להפליא: שיטפונות נרחבים בעקבות המסת הקרחונים, סופות ובצורות ושרפות ענק. בעוד ישעיהו התרעם על אלו ש"ביערו הַכֶּרֶם" ו"גזלו הֶעָנִי בְּבָיתֵּם", נביאי האקלים בימינו מטיפים על הניצול של העולם השלישי בידי המערב העשיר. וגם כיום, לאל לא תהיה ברירה אלא להסיר "אֵת תִּפְאֶרֶת הָעֲכָסִים וְהַשְּׁבִיסִים" עד אשר "תִּכְרַע כָּל-בֶּרֶךְ" לפניו.

המאפיין הדומה השלישי היא האמונה עתיקת-היומין לפיה יום הדין יביא עימו גאולה ותקווה, אך אלו דורשים הקרבה: כדי למחוק באמת את חטאיך עליך לשרוף את כל רכושך. כיום דורשים מאיתנו להחליף את הרכב באופניים ואת שקיות הפלסטיק בתיקי בד, לחדול מצריכת בשר ולהפחית בזיהום. ניתן היה למצוא לכך צידוק כלכלי אם היו טוענים שמדובר בתג מחיר על נהנתנות, אך למעשה דרישות אלו מזכירות יותר את הסיפוקים האנושיים אותם גינה מרטין לותר במאה ה-16.

***

נקודה חשובה שיש להדגיש היא שלאמונה עצמה אין שום קשר למדע. הדו"ח האחרון של ה-IPCC שמתייחס לשנת 2018 וחובר בידי חוקרים נחשבים בתחום נראה כמו דוגמה מובהקת של מחקר מדעי. מעל ל-600 עמודים מלאים בגרפים, טבלאות ונוסחאות מתמטיות, וכתובים בשפה אקדמית מורכבת. ספק גדול אם מישהו מהמוכיחים בשער קרא את המגילה הזו בשלמותה, אך אין גם צורך לעשות זאת כדי להבין את האמת הבסיסית, אמת שלא נשמעת בשום אמצעי תקשורת מכיוון שאלו יעדיפו תמיד להפוך את "יתכן" ו"אולי" לתרחיש ודאי ומאיים. עבור הדיון שלנו, מספיק לקרוא את 24 העמודים של ה"תקציר עבור קובעי המדיניות", הנפתח בציטוט מאת הסופר הצרפתי סנט-אכזופרי שהתפייט כי "באשר לעתיד אין המדובר לצפותו מראש אלא להופכו לאפשרי". במילים אחרות, זהו דו"ח שכתוב בשפה מדעית אך עוסק למעשה בגאולה.

הניסוחים של מדעני האקלים מתונים יותר מאלה של ישעיהו ושות', שלא בררו מילים כאשר הזהירו כי אם לא נתקן דרכינו האל יכה בנו במלוא חרון אפו. לעומתם, מחברי הדו"ח מעדיפים כל העת להסתייג ממסקנות מכריעות כאשר הם כותבים על "הערכות" ו"תחזיות". מזג האוויר הקיצוני מוסבר על ידי "מחקרים השוואתיים", עוד רמז לכך שהחוקרים עצמם אינם בטוחים איזה משתנה משפיע על האחר ולכן מציעים הערכה אפשרית בלבד. כל הנתונים על עלייה בטמפרטורת כדור הארץ מסויגים תמיד בשפה זהירה, ובהתאם גם הסיכונים מהם מזהיר הדו"ח אינם ודאיים ותלויים בשלל גורמים כמו "מיקום גיאוגרפי, שיעורי פיתוח ופגיעות". אם X עולה, כך הם מעריכים, יתכן שגם Y ו-Z ילכו בעקבותיו.

השפה כאן מזכירה מאוד את זו בה משתמשים בדו"חות מודיעין וביטחון לאומי שמטרתם להעריך את האיומים הגיאופוליטיים הניצבים בפני ארה"ב. דיווחים כאלה תמיד יהיו מלאים בהתניות והסתייגות, ויציעו בעיקר תחזיות למספר רב של תסריטים אפשריים. בשפה הנפוצה קוראים לטכניקה הזו "כיסוי הישבן", אך למעשה זו דרך התנהלות זהירה ומובנת הן עבור קציני ביון והן עבור מדענים. אחרי הכל, מרבית בני האדם לא ניחנו במתנת הנבואה. אבל כללי הזהירות האלה אינם חלים בכל הקשור לשיח הציבורי, בו אמירתו של סנט-אכזופרי שולטת ברמה: העניין הוא לא לחזות את העתיד אלא לאפשר אותו.

וכך, החזון האפוקליפטי אותו מפיצה גרטה טונברג לא מותיר כל מקום לבחינה הגיונית או מפוכחת. למעשה, בניגוד לנביאים התנ"כיים שהשתמשו לרוב בשיטת ה"אם תעשו כך אז יקרה כך", טונברג הולכת צעד קדימה וקובעת שיום הדין כבר כאן. אפילו ירמיהו נתן לבני ישראל קצת מרחב לתמרון, אך בשביתת האקלים בניו-יורק בחודש שעבר הזהירה טונברג את חסידיה כי "הבית בוער", כאן ועכשיו.

נכון, לעתים הגזמה מכוונת יכולה לעזור כאשר אתה מנסה לקדם מטרה טובה, אך התניות בסגנון הנביאים אינן מספיקות לבדן כאשר חברי המפלגה הדמוקרטית מציעים לנו שלל "עסקאות ירוקות" שעלותן מסתכמת לעשרות טריליוני דולרים. תוסיפו לכך את המרוץ הצמוד למועמדות המפלגה לנשיאות בו כל פוליטיקאי מנסה להתעלות על יריבו בהבטחות מפוצצות, ותבינו מדוע בשורת האקלים גוברת על כל שיחה יבשה בנוגע לסעיפי תקציב.

כל אלה מביאים חלק מהכופרים שבינינו להטיל ספק בעקביות של דת האקלים. דרוש מאמץ מיוחד להסביר מדוע האל מרשה לרשע להתרחש ובדומה, קשה מאוד לפרש למשל כיצד שינוי האקלים אחראי לתופעות מנוגדות כמו שיטפונות וגשמים מצד אחד, ושריפות ובצורות מנגד. אך אל דאגה – אם תיאוריה א' לא עובדת, תמיד אפשר להוסיף לה את ב' ו-ג'. לעומת זאת, כי מי שמעז להעלות שאלות על כך מוגדר כנאיבי ואטום ומואשם ב"הכחשה". לא יתכן שום פולמוס אם ברצונכם לפייס את האל הנוקם.

ומה לגבי אלו שמסרבים לכרוע ברך? חייבים להבהיר להם כי זוהי לא העת לדחות בביטול את האזהרות החמורות. גם אם איננו יודעים מה צופן עתידו של עולמנו, עקרון הזהירות מחייב לנקוט בצעדים מקדימים. בעל בית מחושב אינו יכול לחזות האם ומתי ביתו יעלה באש, אך הוא רוכש ביטוח מפני אסון כזה בכל מקרה, ובצדק. אך אסור לנו לתת להתנהלות זהירה להפוך לצ'ק פתוח שאמור להגן עלינו מפני כל תחזית, לא משנה עד כמה רעועה היא.

***

בנקודה בה אנו נמצאים כיום, ישנה חשיבות קריטית לא לתת לפחד ואמונה לחלק את העולם לחסידים וכופרים. עם כל הכבוד לישעיהו, "אַל-תִּגַּשׁ-בִּי כִּי קְדַשְׁתִּיךָ" אינו טיעון משכנע מספיק, והעולם לא יהפוך להיות מקום חכם יותר כל עוד סוגיית האקלים דורסת כל שיח ציבורי. בהשראת אריסטו ודיוויד יוּם, הפילוסוף קרל פופר כתב: "כל התיאוריות הן היפותזות, וכולן ניתנות להפרכה. המשחק של המדע הוא אינסופי, ואלו הקובעים כי טענות מדעיות הן סופיות מוציאים את עצמם ממנו", ומותירים מאחוריהם "פסאודו-מדע או אמונות בלבד".

האם התחממות כדור הארץ היא תהליך פרוגרסיבי, או שהיא מעגלית כפי שהיה בעידנים קדומים? במשך מאות אלפי שנים התחממות הגיעה באופן קבוע לאחר תקופות קרח ארוכות, והיסטוריונים של אקלים טוענים כי כל עלייה בטמפרטורה לוותה בעלייה תלולה של שיעורי ה-CO2 באטמוספרה. אך מה קדם למה? האם ה-CO2 גרם להתחממות, או שמא עליית הטמפרטורה הובילה לעלייה ב-CO2? אם ההתחממות היא אכן תהליך מעגלי, הרי ש-CO2 מעשה ידי אדם לא מסביר לחלוטין את עליית הטמפרטורה בימינו כיוון שכל גורמי הפליטה שיצרנו לא היו קיימים לפני אלפי שנים. מכך עולה אולי השערה חלופית שכדאי לבחון אותה: אם ההתחממות אינה תהליך אנושי בהכרח, הרי שאין כל טעם בסגירת אסדות הנפט או מכרות הפחם, השמדת כל הפרות שמפיקות את גז המתאן וכיסוי כדור הארץ כולו בפאנלים סולריים ותחנות רוח.

יתרה מכך, לעתים רחוקות נראה את חסידי האקלימיזם שוקלים את התמורות שעלולות לצוץ מהפתרונות שהם מציעים. הייצור של סוללות לרכבים שאמורים לחסוך בדלק אינו ממש תהליך ידידותי לסביבה, ומעבר לכיעור הנוף תחנות הרוח הן איום משמעותי על ציפורים וחרקים שמאביקים צמחים ועצים שונים. מעבר לתפריט צמחוני בלבד הוא טוב עבור חיות משק (וכנראה גם עבור בני אדם), אך הוא דורש כריתה מסיבית של יערות כדי לפנות מקום לעוד שדות לגידולי מאכל ולהגברת שימוש בדשנים סינתטיים. מה יהיו ההשלכות על מדיניות הרווחה ומחירי החשמל כאשר הממשלה מעניקה סבסוד נרחב לאנרגיה סולארית? אמונה אולי יכולה להזיז הרים, אבל בסופו של דבר פוליטיקה עוסקת בעלויות ותוצאות.

אסור שדיון בשאלות כאלו יהפוך מיד להאשמות בכפירה, ותמיד יש לזכור שלאבחנות שונות יש גם תרופות שונות. אם CO2 מתוצרת אנושית הוא אכן האשם העיקרי בשינוי האקלים, הרי שיהיה זה כדאי להשקיע במדיניות אגרסיבית ומקיפה כדי להתמודד עם האתגר הבהול ולרתום אליה גם סין והודו למשל, אך צריך להבין שחמישים טריליון דולר (הערכה שמרנית לעלות ההצעות "הירוקות" של הדמוקרטים) הם שלושים טריליון יותר משיעור התמ"ג הנוכחי של ארה"ב. מנגד, אם פעולה אנושית איננה הגורם העיקרי להתחממות הרי שיהיה כדאי יותר להשקיע את משאבינו המוגבלים כמו סכרים, סוללות וגידולים עמידים לחום.

קרל פופר העלה נקודה חשובה כאשר טען כי המדע לעולם לא יהיה ספר סגור, אך ישנו דבר אחד שכן נראה בטוח: האמונה, כפי שהגדיר אותה מרטין לותר, תמיד תהיה "מבצר חסון"; קבלה עיוורת ומוחלטת של רעיונות תמיד תדחק לשוליים את החקירה והחתירה לאמת, והדבר נכון לגבי שני הצדדים בוויכוח.

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

29 תגובות למאמר

  1. תתכבד הנערה ותחזור לשבדיסטן מולדתה המושמדת עתה באמצעים פרימיטיביים של התאסלמות אונס וטרור מוסלמי. כידוע הנביא מלאכי כבר התנבא;
    " כי הנה היום בא, בוער כתנור; והיו כל זדים וכל עשה רשעה קש, ולהט אותם היום הבא אמר יהוה צבאות, אשר לא יעזוב להם שורש וענף. וזרחה לכם יראי שמי, שמש צדקה, ומרפא, בכנפיה, ויצאתם ופשתם, כעגלי מרבק. ועסותם רשעים כי יהיו אפר תחת כפות רגליכם. ביום אשר אני עושה, אמר יהוה צבאות."

  2. אין לי מושג אם כדהא מתחמם, ואין לי כל דרך לברר את האמת. מה שאני *כן* יודעת, זה שהסביבה שלנו מזוהמת ויש אוזלת יד נוראה של הרשויות שאמורות לדאוג לבריאות שלנו ולקיימות של האדמה.
    אני יודעת שאף פעם לא סיפרו לנו שפלסטיק הוא תוצר של תעשיות פטרוכימיות, שחלק ממוצרי הפלסטיק שמשמשים אותנו לאכילה ולאחסון מזון, מכילים חומרים רעילים ביותר שהוכחו כמסרטנים. אני כן יודעת, שPVC הוכח כמסרטן ביותר, ולמרות זאת הוא מאושר לשיווק בישראל, בלי שהצרכן התמים מכיר בכלל את המידע.
    אני יודעת שתוצרי נפט וחומרים כימיים חריפים נוספים כמו דבקים חריפים, לכה לרהיטים, מוצרי קוסמטיקה, חומרי הדברה, חומרי ניקוי ובישום מלאכותי- כולם מכילים חומרים מזיקים ביותר לרקמה הביולוגית שלנו ובהמשך גם מרעילים את מי התהום והאדמה. זה רק הגיוני שמה שפוגע ומרעיל את האדמה, גם מרעיל אותנו, אחרי הכל אנחנו תוצר ביולוגי של הסביבה שלנו.
    אז לא אכפת לי אם מתחמם או לא, ואני לא מתכוון לא לטוס בגלל גרטה,
    אבל כן אכפת לי שמשרד הבריאות ייקח אחריות על בריאות התושבים ויפיץ מידע אחראי לגבי הכימיה שאנחנו צורכים, נושמים, מקלחים בה את התינוקות שלנו ואוכלים.
    אני באופן אישי בהחלט פועלת כדי להפחית נוכחות של רעלים בביתי (רק אתמול השלכתי את כל הלקים, צבעי שמן של הילדים, שעוונית שהדיפה ריח חריף וגרמה לדמעות, חומרי ניקוי עם אזהרות מפחידות על התווית, כלי פלסטיק בלויים ששימשו אותי במטבח)
    ואני בהחלט מחפשת תחליפים ידידותיים לי ובהכרח גם לסביבה, חומרי ניקוי אקולוגיים ושקיות שאינן מניילון.
    אני בהחלט מודאגת מכך שמשרדי הבריאות והסביבה לחלוטין מועלים בתפקידם; פיויסי מאושר לשיווק בישראל למרות ש*הוכח* כמסרטן, תו תקן להדברה פרוץ לחלוטין, ואחוז תחלואה חדשה בסרטן בישראל- **הכי גבוהה מכל מדינות הOECD** מישהו פה לא עושה את תפקידו. ואם בזכות גרטה וחבריה עוד כמה אנשים שמעו על הנזק האפשרי מפלסטיק ותוצרי נפט, גם זה משהו.

    1. ברור שצריך להלחם למען סביבה בריאה יותר אבל זה לא המטרה של כהני דת השמאל. כל מה שהם רוצים זה להמשיך לטוס במטוסים הפרטיים שלהם, לקנות לעצמם אחוזות שיושבות על חוף הים (זה שהם מאיימים שישטוף את כולנו), ולהחזיק ציי רכבים יוקרתיים על חשבון ציבור הבוחרים הטיפשים שלהם. הכספים מנותבים אליהם בדרכים מתוחכמות דרך הרצאות, מכירות של ספרים ושלל עמותות שממומנות ע"י חברות ענק, מדינות וארגונים שבתמורה מקבלים מהם הטבות. נושא ההתחממות הגלובלית הוא עוד דרך לטמטם ולהתסיס ציבורים שלמים של אנשים שבעים ומשועממים שלא מסוגלים להבין שעובדים עליהם.

    2. @אביטל, השמיים נופלים, אנחנו בתקופה הכי לא בריאה, כל החמרים התעשייתיים מסרטנים!!! גוואלד!

      את מודה ש"אין לי מושג אם כדהא מתחמם, ואין לי כל דרך לברר את האמת." אבל על כל הדברים האחרים "כן" יש לך דרך לברר את האמת.

      !THE END IS NIGH, REPENT

      כמה פעמים ראינו את האיש עם המעיל הארוך והשלט הזה על סוף העולם וצחקנו? ובכן, כמו גרטה, קדושת האקלים, את פשוט נפלת קרבן להיסטריית המונים, כת סוף העולם ועוד מהזן הארץ-ישראלי המצוי, כלומר סטנרטי ביותר, זה הפורץ כל כמה שנים ומתריע על סו העולם בעוד 10 שנים (כל 10 שנים).

      צריך לרוץ, יש סרט סקס בריא בטלוויזיה ואני רוצה לחמם את הארוחה המוכנה בתבנית פלסטיק במיקרוגל. האומצה נוטפת שומן, מממ! עם TABASCO!

    3. @אביטל, השמיים נופלים, אנחנו בתקופה הכי לא בריאה, כל החמרים התעשייתיים מסרטנים!!! גוואלד!

      את מודה ש"אין לי מושג אם כדהא מתחמם, ואין לי כל דרך לברר את האמת." אבל על כל הדברים האחרים "כן" יש לך דרך לברר את האמת.

      !THE END IS NIGH, REPENT

      כמה פעמים ראינו את האיש עם המעיל הארוך והשלט הזה על סוף העולם וצחקנו? ובכן, כמו גרטה, קדושת האקלים, את פשוט נפלת קרבן להיסטריית המונים, כת סוף העולם ועוד מהזן הארץ-ישראלי המצוי, כלומר סטנרטי ביותר, זה הפורץ כל כמה שנים ומתריע על סו העולם בעוד 10 שנים (כל 10 שנים).

      צריך לרוץ, יש סרט סקס בריא בטלוויזיה ואני רוצה לחמם את הארוחה המוכנה בתבנית פלסטיק במיקרוגל. האומצה נוטפת שומן, מממ! עם TABASCO!

    4. אשר היקר, השמיים לא נופלים, לא נראה לי,
      אבל תבדוק כמה אנשים נשים וילדים סביבך חולים בסרטן. אלה מספרים שלא הכרנו לפני 30 ואפילו 20 שנה. אז אין צורך בהיסטריה, זה נכון.
      אבל כן כדאי לשאול מה אנחנו עושים לא נכון.
      ובניגוד להשערת ההתחממות,
      יש לי דרך מאד קלה לבדוק את ההשערות שלי לגבי רעילות תוצרים פטרוכימיים: באתר האינטרנט של המשרד לאיכות הסביבה יש רשימה מפורטת של הכימיקלים השונים, עם דירוג של: הוכח כמסרטן וודאי, חשוד כמסרטן, הוכח כאינו מסרטן וכן הלאה.
      באתר הזה, למשל, למדתי ששמן מינרלי-תוצר נפט, הוכח כמסרטן וודאי. והקטע היפה הוא, שהוא משווק כשמן תינוקות לתינוקות החמודים שלנו.
      מה שהוא עושה זה לצפות את העור במעין שכבת פלסטיק שאשכרה אוטמת את הנקבוביות, מה דחא מאפשר לעור להפריש חומרים ומביא לתופעות כמו אטופיק דרמטיטיס ועד סרטן (שוב, הוכח.)

      אני מאמינה שמי ששיווק את השמן הזה בתחילת המאה, עשה זאת בתמימות מוחלטת, כחלק מהאמונה בזהב השחור שמביא איתו כל כך הרבה ברכה.. וכחלק מההערצה האנושית לתעשייה והידע האנושי "הלא מוגבלים" שהיתה כאן בראשית המאה הקודמת, עם הגילויים המופלאים ופורצי הדרך שהביאו איתם התגליות המדעיות.

      אבל ברבות השנים למדנו קצת ענווה, או שמא היינו אמורים ללמוד. ולמדנו שלא כל הנוצץ בשחור-זהב. והיום- מי שמעסה את התינוק שלו בשמן מינרלי (שעדיין משווק על המדפים כשמן לתינוקות, אבוי לטימטום) הוא או אידיוט גמור או פושע.

      אז שוב, אין צורך בהיסטריה, אבל מותר להודות שלא הכל אנחנו יודעים. אני לא באה להוכיח שום דבר,
      כל אחד יחיה את חייו.
      אבל מודה שכואב לי מאד לראות אנשים יפים וטובים, קמלים מסרטן בגיל 60- השנים היפות בהם אדם צריך ליהנות סופסוף מפרי עמלו…
      אני בת 30 ואני יכולה להעיד שבנערותי לא הכרתי ככ הרבה חולים בסרטן כמו היום

      ומצד שני, לראות את הרשימות המאד מפורטות של החומרים ש**הוכחו כמסרטנים** (רובם הגדול אגב תוצרים של תעשיית הפטרוכימיקלים)

      ולראות שאותם מוצרים משווקים לכל אדם על המדף בדמות חומרי ניקוי קוסמטיקה צביעה וכד', זה מעציב.

      אם אפשר להפחית חשיפה לרעלים- למה לא? הגוף שלנו גאון ויודע לרפא ולהתחדש, אבל יש גבול אפילו ליכולות המדהימות שלו.
      החיים יפים בסך הכל, לדעתי. למה לא לחיות אותם בטוב ובבריאות?
      מאחלת לך בריאות וסטייקים טעימים טבולים בשמן לחמך כמאמר ברכת יעקב

  3. לפני זמן מה קראתי שתוך כך וכך אלפי שנים נוכל לחצות את הים התיכון ברגל… הוא יתייבש.
    מצד שני אנו מוצאים את אלכסנדיה של קליאופטרה תחת המים….
    פן נוסף, לפי חישובים של מחזוריות בכדור הארץ אמורה להתחיל עכשיו תקופת קרח חדשה. מה שמונע ממנה מלהתרחש היא עליית דרגות החום כתוצאה משריפת דלקים. כך שלמעשה אנו מצילים את כדור ארץ.

    1. לפי המחזוריות של כדה"א תקופת הקרח צריכה להיות עוד יותר מ 200 שנה

      תקופת הקרח האחרונה הייתה במאה ה 19

  4. קשקשנות פוליטית.
    תנו כסף למדענים ויזמים לפתח בשוק החופשי את המתקנים לעבור לאנרגיה מתחדשת.
    מכונית חשמליות, מטוסים חשמליים, תחנות כוח גרעיניות בטוחות (בחלל), מגדלי שמש, טורבינות רוח ועוד ועוד.
    כמו גם מכונות שמחליפות יערות ביצור חמצן וסופגות גזים אחרים.
    פשוט לתת כסף ליזמים הפרטיים. הם כבר ישנו את העולם.

    1. אם הם יזמים פרטיים, למה אנחנו אמורים לתת להם כסף?
      לא נראה שהבנת את העקרון של שוק חופשי

    2. זה נקרא השקעה
      אם יש סיכוי שמשהו יצליח
      משהו ירצה לממן את ההצלחה של המוצר וכך יקבל חזרה אחוזים מהרווח

    3. אם כך אתה מוזמן לתת להם מכספך שלך

  5. השימוש בילדים למטרות דת זכור בהיסטוריה האנושי, כגון מסע הצלב של הילדים בתחילת המאה ה-13, הנה קטע מאת אניקלופדיה אאוריקה:

    " מהו מסע הצלב של הילדים?

    בלתי נתפס ומוזר ביותר, מסע הצלב של הילדים (The Children's Crusade) הוא סיפור שלא יאומן כי יסופר ויש שמטילים ספק אם בכלל התרחש. זה היה בשנת 1212 כשילד גרמני בשם ניקולס הצליח לסחוף אחריו אלפי ילדים, ללכת איתו אל ארץ ישראל ולהילחם עליה למול המוסלמים. קבוצה נוספת יצאה מצרפת והונהגה על ידי ילד בשם סטפאן דה קלואה. ישו נגלה לו ואמר לו לדבריו להוביל את מסע הצלב הבא לירושלים.

    הילדים האמיצים היו חדורי אמונה אבל היכולת הצבאית שלהם הייתה אפסית. מרבית הילדים הגרמנים מתו עוד באיטליה, בעוד שילדי צרפת בראשות סטפן עלו על סירות בנמל מרסיי והושטו לצפון אפריקה, שם נתפסו ונמכרו לעבדות.

    בליבות האנשים נותר "מסע הצלב של הילדים" מעין דימוי כואב להקרבת ילדים על מזבח השאיפות הצבאיות של המנהיגים. " ס"צ

    די דומה לנערה המנוצלת היום על ידי מסע הצלב האקלימי, אגב, גם מסע הצלב הראשון לקראת סוף המילניום הראשון, התעורר מתחושה משיחית של קץ העולם שיבוא בשל חטאי האנושות, ואי דבקות באמונה הנוצרית קתולית והכפירה בישו…

    ומנגד, אסור לאנושות להמשיך ולנהוג הפקרות בסביבה העולמית, לשרוף יערות לצרכי בינוי וחקלאות, לזהם את האוויר, את המים, את הים, לשדוד את דגת הים, לקטול את הלוויתנים, להשמיד את חיות הבר של אפריקה, עבור חטי הפילים והקרנפים לצרכיי קישוט ורפואת אלילים.

    1. שימוש בילדים למטרות דת זכור בהיסטוריה האנושי, כגון מסע הצלב של הילדים בתחילת המאה ה-13, הנה קטע מאת אניקלופדיה אאוריקה:

      ” מהו מסע הצלב של הילדים?

      בלתי נתפס ומוזר ביותר, מסע הצלב של הילדים (The Children’s Crusade) הוא סיפור שלא יאומן כי יסופר ויש שמטילים ספק אם בכלל התרחש. זה היה בשנת 1212 כשילד גרמני בשם ניקולס הצליח לסחוף אחריו אלפי ילדים, ללכת איתו אל ארץ ישראל ולהילחם עליה למול המוסלמים. קבוצה נוספת יצאה מצרפת והונהגה על ידי ילד בשם סטפאן דה קלואה. ישו נגלה לו ואמר לו לדבריו להוביל את מסע הצלב הבא לירושלים.

      הילדים האמיצים היו חדורי אמונה אבל היכולת הצבאית שלהם הייתה אפסית. מרבית הילדים הגרמנים מתו עוד באיטליה, בעוד שילדי צרפת בראשות סטפן עלו על סירות בנמל מרסיי והושטו לצפון אפריקה, שם נתפסו ונמכרו לעבדות.

      בליבות האנשים נותר “מסע הצלב של הילדים” מעין דימוי כואב להקרבת ילדים על מזבח השאיפות הצבאיות של המנהיגים. ” ס”צ

      די דומה לנערה המנוצלת היום על ידי מסע הצלב האקלימי, אגב, גם מסע הצלב הראשון לקראת סוף המילניום הראשון, התעורר מתחושה משיחית של קץ העולם שיבוא בשל חטאי האנושות, ואי דבקות באמונה הנוצרית קתולית והכפירה בישו…

      ומנגד, אסור לאנושות להמשיך ולנהוג הפקרות בסביבה העולמית, לשרוף יערות לצרכי בינוי וחקלאות, לזהם את האוויר, את המים, את הים, לשדוד את דגת הים, לקטול את הלוויתנים, להשמיד את חיות הבר של אפריקה, עבור חטי הפילים והקרנפים לצרכיי קישוט ורפואת אלילים.

      (נ.ב – השם נשמט בשל תקלת אתר- אני תמיד מפרסם בשם גלוי – יוסי בלום הלוי

  6. השימוש בילדה המטורללת הזאת הוא פשוט פדופיליה פוליטית.
    מי שעשה את הפשע הזה צריך ללכת לכלא.
    ומסכנה הילדה וחייה האומללים שמצפים לה, בגלל הניצול שלה, בגלל ההורים המטורללים שלה ובגלל החשיפה ההזויה שלה "לעולם".
    מישהו שירחם עליה ויציל אותה מעצמה.

  7. הבעיה אינה עם ההתנהלות הפסאודו-דתית.
    הבעיה היא שכמו כל שאר דתות השמאל(סוציאליזם, פציפיזם, זכויות-יזם) הדת הזו נשלטת באופן אקסלוסיבי ע״י רדיקלים.
    בכל דת נורמלית(לדוגמה שלוש הדתות הגדולות) יש גם זרמים מתונים שלא קופצים משלב הויכוח והשנוע לשלב הנידוי, כאלה שמתנגדים ומניפולציות(כגון שימוש בילדים), סתימת פיות וכפייה כדי לשכנע אחרים להצטרף ובאופן כללי-כאלה שלא מזהים את הכפירה באמונתם עם רשע וסכנה ולא חשים צורך להשמיד את הכפירה והאוחזים בה.
    זה נכון גם לפסאודו-דתות חילוניות אלא שמשהו רע קרה לשמאל. הזרמים הקיצוניים שלו כל כך השתלטו שאפילו המתונים אימצו את דרכי חשיבתם ולמעשה אפילו בימין יש כאלה שמתייחסים בצורה פסאודו-קיצונית למי שמימינם.

  8. א. מעבר לתזונה צמחונית כמובן *ייפנה* קרקע ומים שמופנים כיום לגידול בקר ומזונו.
    אגב, מנת עוף צורכת הרבה פחות קרקע ומים ממנת בקר דומה.

    ב. למאמר יש שתי טענות מרכזיות:
    – האקלימיסטים הם כת/דת שלא טוענת בהגיון- ועל כך אשיב שגם הקפיטליסטים הם דת שמאמינה בצמיחה מתמדת. כיום יש כ-8 מיליארד בני אדם בעולם. אפילו אם נניח שזה בר-קיימא, מה נעשה אם וכאשר יהיו 20 מיליארד? 80 מיליארד? ברור שהצמיחה לא יכולה להתמיד בגבולות כדוה״א המוגבל.

    – טענה מדעית אינה מוחלטת אלא היא צריכה תמיד לעמוד בנסיונות הפרכה.
    אוקיי. אז נסה להפריך אותה. הבא נתונים וניתוחים, מצא טעויות משמעותיות בחישובים. חוקרי האקלים עוברים בקרת עמיתים ונוהגים לפי כללי המדע. הכותב דומה לילד בן עשר שמתבקש לא לגעת בחוטי חשמל חשופים, ועונה שהתורה האלקטרומגנטית היא בסך הכל תיאוריה מדעית שאולי נכונה ואולי לא.

    האקלים כיום חם יותר מבכל נקודה באלף השנים האחרונות. יש על כך הסכמה מדעית. למחבר אולי קשה להבין איך זה גורם לשטפונות- הוא מוזמן לקחת קורס בנושא. אישית, אני מעדיף שילדיי יחיו בעולם עם פחות טיסות, נסיעות פרטיות ומזון מהחי- מלהסתכן בכך יחיו ללא נשרים, לוויתנים, נמרים ודובי קוטב.

    1. אנשים שנגעו בחוטי חשמל חשופים אכן התחשמלו פעמים רבות ולכן חובת הזהירות, והיא לא תשתנה גם אם מחר התיאוריה המדעית האלקרט-מגנטית תשתנה. זאת פשוט עובדה ניסיונית.
      לעומת זאת כל התיאוריות המדעיות לגבי הקשר בין התחממות כדור-הארץ לבין פעולות אנושיות לא הפיקו תוצרים שניתן לבחון בניסוי. כמובן שלא יגרם שום נזק אם נטוס פחות או נתחיל לחסוך, אבל דת האקלים זאת כבר תעשיה שמגלגלת מילארדי דולרים שאפשר היה להשקיע באופן מוכח בעתיד טוב יותר לילדיך

    2. האקלים כיום חם יותר מבכל נקודה באלף השנים האחרונות? יש על כך הסכמה מדעית???

      כמה שנים, אתה מעריך, אנו מודדים טמפרטורה? ראית הרבה תיעוד של טמפרטורות במאה ה-12?

      אז, התשובה לשאלתי הראשונה (מה שכבר אמור להגיד לך, שאני מבין דבר או שניים בחקר האקלים) זה פחות ממאתיים שנים. יש תחום מדאץעי שלם, שכל מטרתו, היא לנסות *ולהעריך* את תנאי האקלים בעבר ולמעשה, ככל שמתרחקים אחורה בזמן, כך ההשערה הופכת להיות, משמעותית פחות מדויקת. לטעון, כי האקלים כיום חם יותר מבכל נקודה באלף השנים האחרונות – זו בורות במקרה הטוב והטעיה, במקרה הרע.

      לגבי נשרים, לוויתנים, נמרים ודובי קוטב – כאשר המכונית התחילה להתפרסם, כבלו נהגי הפרדות שאימוץ המכונית, יוביל להכחדת סוסים בכל העולם. למעשה, מתנגדי המכונית (עם כל מנוע שהוא) מיהרו להאשים, ממך כמוך, את שוחרי הקידמה האנושית, שהם בעד "הכחדת סוסים מהעולם".

      היות והסוסים לא נכחדו, זה אומר שהפחדות, אינן נימוק טוב ובדיוק על זה, מדבר המאמר.

  9. מעבר לתפריט צמחוני בלבד הוא טוב עבור חיות משק (וכנראה גם עבור בני אדם), אך הוא דורש כריתה מסיבית של יערות כדי לפנות מקום לעוד שדות לגידולי מאכל ולהגברת שימוש בדשנים סינתטיים.

    איך לומר – האמת הפוכה לחלוטין. היום כורתים את היערות בכל מקום כדי לגדל את צמחי המאכל להאבסת בהמות. 80 אחוז מכלל הגידולים מוקדשים לכך והצורך אף אינו יודע שובע והיערות נכרתים בקצב הולך וגובר.
    אילו הקדישו חמישית מהשטח לגידול צמחי מאכל לבני אדם לא היה רעב בעולם שלא להזכיר את תופעות הלוואי החיוביות הנוספות – יערות יוצרי חמצן ומסלקי CO2, קיום הסביבה הטבעית על עולם החי העשיר שבה, צימצום דרסטי של צריכת מי השתיה, הפחתה דרמטית של סילוק חומרים מזהמים לסביבה הנגרמים עקב תהליכי הדישון וההדברה והצורך לטפל בזבל ושפכי תעשיית המזון מן החי ועוד ועוד.

    1. דברי טעם. אי אפשא להתווכח בדבר הצורך בשטחים ירוקים כמחולי חמצן והפסקת הפגיעה בסביבה האקולוגית המורכבת-שבה הכחדה של שכבה אחת עלולה להביא לקריסה של המערכות האחרות התלויות בה.

      חבל שכותב המאמר כותב מתוך אג'נדה ובכך פועל בדיוק כמו חסידי דת האקלים שנגדם הוא יוצא.

    2. דברי טעם. אי אפשר להתווכח בדבר הצורך בשטחים ירוקים כמחולי חמצן והפסקת הפגיעה בסביבה האקולוגית המורכבת-שבה הכחדה של שכבה אחת עלולה להביא לקריסה של המערכות האחרות התלויות בה.

      חבל שכותב המאמר כותב מתוך אג'נדה ובכך פועל בדיוק כמו חסידי דת האקלים שנגדם הוא יוצא.

  10. מאחר והאיות הלועזי הוא Thunberg, התעתוק בעברית הוא ת'נברג או, נניח, תנברג, אבל בכל מקרה אינו "טנברג".

  11. ממשיכים להשתמש בכלים חד פעמיים מפלסטיק מזהם.
    עושים המון ילדים כשהצפיפות היא בעיה עולמית.
    ממשיכים להאמין שהעולם וכל יושביו נוצרו לשימוש האדם.
    פרימיטיביות טהורה.