החיסול בעזה, המסר לטהרן

חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי בעזה ותקיפת ביתו בדמשק של בכיר נוסף בארגון מהווים גם אזהרה לאיראנים: ישראל מודעת לתוכניות שלכם ונחושה לסכל אותן

אבו אל-עטא (מימין) וקאסם סולימאני | ויקיפדיה, Hamed Malekpour

המכה הכפולה שהנחית צה"ל על הג'יהאד האסלאמי אתמול איננה מכוונת רק נגד הארגון עצמו בכדי להרתיעו מלתקוף את ישראל ויש בה מסר ברור לאיראן, אשר על פי המידע המודיעיני פתחה בהכנות לתקיפת יעדים אסטרטגיים בתוך ישראל, כפי שתקפה את מתקני הנפט בסעודיה ב-14 בספטמבר השנה.

ישראל חיסלה ברצועת עזה את בהא אבו אל-עטא, שהיה ראש הזרוע הצבאית של ארגון הג'יהאד האסלאמי והוגדר כ"פצצה מתקתקת" בשלב מתקדם של הוצאת פיגועים נגד ישראל מרצועת עזה, תוך הפרת הבנות הרגיעה ובניגוד לעמדת חמאס שהינו הריבון ברצועת עזה. אבו אל-עטא פעל על פי הנחיות איראן שהועברו אליו ממזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה, ואכרם אלעג'ורי, חבר הלשכה המדינית של הארגון וראש המועצה הצבאית שלו, שעל פי מקורות זרים גם ביתו בדמשק הותקף במקביל לחיסול בעזה. אלעג'ורי ניצל בדרך נס, אך בתקיפה נהרגו בנו מעאז המשמש קצין בארגון וגם מאבטחו האישי עבדאללה חסן.

אכרם אלעג'ורי | צילום מסך

אלעג'ורי נחשב למספר שתיים בארגון ולאיש החזק אחרי נח'אלה. בתור אחראי הכספים של הארגון הוא נע על ציר טהרן-דמשק-ביירות, ובעל קשרים הדוקים עם הגנרל קאסם סולימאני ועם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. בניגוד לחמאס, ארגון הג'יהאד האסלאמי שמר על נייטרליות ולא התערב במלחמת האזרחים במדינה, והמפקדות שלו פועלות בדמשק ובמחנות הפליטים בסוריה.

המסר הישראלי לאיראן באמצעות הפגיעה בראשי שלוחותיה ברצועת עזה ובסוריה הינו ברור: ישראל מכירה היטב את התוכניות הצבאיות שאתם מנסים להוציא אל הפועל כדי לפגוע בה, ויש לה את היכולת המודיעינית והמבצעית לסכל אותן מראש. החיסול של אבו אל-טא בעזה והתקיפה נגד אלעג'ורי בדמשק מהווים גם מכה לגנרל האיראני קאסם סולימאני, אשר השתמש בשניהם כדי לממש את תוכניותיו נגד ישראל מרצועת עזה.

על פי הערכות גורמי מודיעין מערביים, ישראל נמנעה מתקיפת ביתו של  ראש הג'יהאד האסלמאי זיאד נח'אלה,, הממוקם בשכונת א-דאחייה בביירות, כדי שלא להרחיב כרגע את מעגל העימות ולהכניס לתוכו גם את חיזבאללה בלבנון. ואכן, בחיזבאללה הודיעו אמש כי אין בכוונתם להתערב בעימות בין ישראל לג'יהאד האסלאמי. בכך הרחיק חסן נסראללה את עצמו מאפשרות ההסלמה מול ישראל, ובמסגרת הפקת הלקחים מהטעויות שעשה במלחמת לבנון השנייה.

חמאס נזהר מעימות עם ישראל

נכון לשעה זו, גם ארגון חמאס נזהר שלא להתערב ומשקיף מן הצד על עימות בין ישראל לג'יהאד האסלאמי. ישראל מצדה נמנעת מלתקוף מטרות של חמאס ברצועת עזה, ומתמקדת בתקיפות יעדים של הג'יהאד האסלאמי בלבד. על פי גורמים ברצועת עזה, הנהגת חמאס הייתה חלוקה לגבי האופן בו על הארגון לפעול בתגובה על חיסול אבו אל-עטא. ארגון הג'יהאד האסלאמי חבר בחמ"ל המשותף של כל הפלגים הפלסטינים וחמאס מחויב להגן עליו, אולם הקו שהוביל יחיא סינוואר בתוך הנהגת חמאס ניצח בשלב הזה. סינוואר איננו מאמין בהסלמת העימות הצבאי עם ישראל כרגע ומעדיף להכיל את חיסולו של מי שפעל לטרפד את הבנות הרגיעה, כדי להמשיך ולהתקדם ליישומן ולקבל את התשלום החודשי של הכסף הקטארי.

לכן חמאס פועל יחד עם מצרים כדי לרסן את הג'יהאד האסלאמי ולשמר את הישגי ההסדרה. אמש יצא שליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב לקהיר כדי לגבש נוסחה להפסקת אש שתאפשר לג'יהאד האסלאמי לרדת מהעץ., וגורמים מצרים אומרים כי המודיעין המצרי נמצא ביחסים טובים עם מוחמד אלהינדי, חבר הלשכה המדינית של הג'יהאד בעזה מולו נעשה המאמץ להשיג הפסקת אש.

מצדה של ישראל, ההצלחה להפתיע את הג'יהאד נרשמה בזכות יוזמה ותחכום, איסוף מודיעין מדויק ויכולת ביצוע גבוהה. בניגוד לעבר, ישראל נטלה את היוזמה ולא נקטה במדיניות של תגובה והיגררות אחר ארגוני הטרור. סבב הלחימה עד כה מניח את הבסיס לשיקום ההרתעה הישראלית הנשחקת בעזה, לראשונה מאז נפתחה מלחמת ההתשה של "צעדות השיבה" במרץ 2018. היציאה ממדיניות ההבלגה וחידוש הסיכולים הממוקדים של ראשי הטרור הם צעד בכיוון הנכון, אולם הוא מחייב עקביות והרחבת הסיכולים גם לעבר חמאס במידת הצורך.

בסופו של דבר, אסור לשכוח כי ארגון חמאס הינו שלוחה של איראן בדיוק כמו ארגון הג'יהאד האסלאמי. רק בשבוע שעבר אמר יחיא סינוואר בכינוס ברצועה כי ארגונו חייב הכל לאיראן שבלעדי הסיוע הכספי ואספקת אמצעי לחימה וידע טכנולוגי, לא היה מגיע חמאס למה שהגיע אליו היום.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. זה לא מדגדג להם בקיצור…
    מתקפת סייבר על כל המערך הצבאי/אזרחי האיראני,אחר כך הטלת פצצות אטום בשטחים צבאיים (אתרי שיגור טילים,מחסני טילים בליסטים,מתקני הגרעין),חיסול ההנהגה הרוחנית/צבאית,החלפת שילטון,התקפה טוטאלית לחיסול חיזבאלה,חימוש כל מערך חיל האויר בנשק גרעיני לכוננות ביצוע.

  2. ישראל תמיד מחפשת את ה"מוסלמי הטוב" שאפשר איתו לדבר, על ידי שהיא בוחרת לתקוף רק את ה"רעים". לכן הגענו למקום שחמאס הם ה"טובים" כולם שכחו שפתאח גם רוצים להעיף אותנו לים

    1. צודק כנראה לפי פרשת השבוע החמס הם הצדיקים שחפשו בסדום ולא נמצאו סוף סוף זכינו למוצאם.

  3. אם ישראל נמנעה לחסל את הנחלה הזה שגם מהגיאהד ומשחקת אותה פועלת בפינצתה נגד הגיאהד אז אנחנו פראיירים ןפחדנים ונקבל עוד טילים. ישראל היתה צריכה לתת מכה לכל בחירי הגיאהד במכה אחת ואם עוד ארגון כלשהו מרים את הראש לתת לו מכה אקנככה הכלבים מבינים במזהת

  4. נמאס מכל הפירשוננים האלה חלס מדינה שלימה משותקת ואתם עושים שקלה ותריה עדיפות למשכיל בעת הזאת ידום….

  5. בעזה משחקים בקקה ולכן כדאי שמדינת ישראל תציף את רצועת עזה בקקה
    יראה העולם את התעלול ויצחק יראו הערבים ויבינו