נאורות עכשיו: סטיבן פינקר הוא הכהן הגדול של כנסיית החילוניות

ספרו של הפרופ' לפסיכולוגיה בעד ערכי הקידמה הוא פרויקט אינטלקטואלי מרתק המעלה שאלות חשובות לגבי חברה, אמונה וטבע האדם

Bhaawest

פרופסור סטיבן פינקר הוא זן נדיר של אינטלקטואל ציבורי: כזה המסוגל להיות כותב פורה ביותר אך מבלי להקריב קמצוץ מהרצינות וההקפדה המדעית. ספריו הרבים מבוססים על מחקר מדוקדק, כתובים באלגנטיות ומלאים בטיעונים מהודקים, ומשמשים תמיד כדוגמה נהדרת למצוינות אקדמית. בשנה שעברה הוא הקדיש את זמנו לכתיבת ספר חדש בעד ערכי הנאורות, כפי שניתן להבין מהכותרת הקוראת ל"נאורות עכשיו" ומוסיפה: "הטיעון בעד היגיון, מדע, הומניזם וקידמה".

כמו במרבית כתביו, גם ב'נאורות עכשיו' נראה כי פינקר נהנה במיוחד מניתוץ אמונות מקובלות, הן משמאל והן מימין. הוא מרחיק את עצמו בכוונה מתיאוריות פוליטיות שיטתיות, ומעדיף במקום זאת להתעלות מעל מה שהוא רואה כריבים אידאולוגיים קטנוניים. כך למשל, מול המיאוס המרקסיסטי ממערכת היוזמה החופשית פינקר מאמץ ללא בושה חזון קפיטליסטי גלובלי, והשיפוט האמפירי שהוא מציע בעדו מהמם ומשכנע. בעזרת שלל גרפים וטבלאות הוא מראה כיצד מאתיים שנים של שגשוג ומסחר בינלאומי עזרו ליצור עולם בריא, עשיר, שמח, חכם ובטוח יותר. במקום להוריש לנו דיסטופיה אסונית ואי-שוויונית כפי שטוענים נביאי זעם רבים, פינקר מוכיח כי לאורך השנים הקפיטליזם לקח חלק משמעותי בהפחתת האכזריות בעולם והפך הרבה יותר אנשים למאושרים.

השיפורים בתנאי החיים הגלובליים שנבעו מן המודרניזציה הם אכן מהממים. בשנת 1800, כותב פינקר, "כמעט 85 אחוזים מאוכלוסיית העולם חיה בעוני קיצוני (הכנסה של פחות מ-1.90 דולר ליום)". השיעור הזה כיום עמוד על פחות מעשרה אחוזים. פיתוחים מדעיים כמו חיטוי מים באמצעות כלור, גילוי של סוגי הדם או של חיסון למחלת החצבת והכחדת האבעבועות השחורות, הצילו את חייהם של מיליארדי בני אדם. גם מגפות רעב המוניות, שבמאה הקודמת גבו מיליוני קורבנות, לא מתרחשות כיום. עם זאת, ההתקדמות האנושית במאות האחרונות לא הוגבלה להתקדמות חומרית בלבד. גם הגישה שלנו משתנה, ולרוב לטובה. יותר אנשים ברחבי העולם נוטשים את הדעות הקדומות לגבי נשים או מיעוטים אתניים, ומרבית המדינות כיום אינן רואות בנטייה מינית פשע.

החיצים והמטרה

מבקרים בשמאל לא התרשמו במיוחד ממה שהם תיארו כתרועת הניצחון המוחלטת והבלתי-מוצדקת של פינקר. גם לאחר שנדחקו לפינה מול שטף המידע אותו הציג, כמה מהפרשנים הנוטים לשמאל היו נחושים לשמר מחויבות אנטי-קפיטליסטית מסוימת וניסו להפריך את הספר על ידי שיוך אמונות שונות ושגויות למחברו, ולתקוף אותו באמצעות אנשי הקש האלה.

כך למשל, ג'ון גריי מכתב העת 'New Statesman' גער בפינקר על היותו "חסיד נלהב של כלכלת שוק חופשי" ועל כך שהוא נכנע לתפיסות רציונליות ש"אינן אומרות דבר על חסד או הוגנות". בפועל, פינקר נמנע בכוונה מרעיונות ליברטריאנים, תומך בהתערבות פרגמטית בכלכלה (במיוחד באמצעות השקעה חברתית), ובזבז דיו רב בהסברה כיצד המדע יכול לעזור לנו לדאוג טוב יותר לחברינו. גם ג'ניפר סלאי מה'ניו-יורק טיימס' גינתה את פינקר כמי ש"מביע סימפתיה לאנושות באופן מופשט אך מגלה אטימות לסבל של בני אדם ממשיים". זוהי האשמה מוזרה במיוחד להטיח בספר שמהווה חגיגה אחת גדולה לכל הדרכים אותן עברנו כדי לסבול מפחות עוני, אפליה ודיכוי.

הייתי יכול להוסיף עוד דוגמאות רבות, אבל אתם מבינים את הכיוון. המבקרים משמאל הצליחו אמנם להציע תובנות אמיתיות כמו למשל האמירה לפיה פינקר מבטל בקלות רבה מדי את הדאגות בנוגע לאי-שוויון בהכנסות, אך באופן כללי מרבית החיצים אותם ניסו לשלח במחבר פספסו בגדול את המטרה.

מנגד, מבקרים שמרנים מיקדו את זעמם במטרות אחרות, ותקפו את פינקר על זלזולו (או תיעובו) כלפי כל סוג של רגש דתי. וכאן, פינקר מציג בוז כולל לאמונה דתית, ולא מפספס אף הזדמנות לעקוץ את אלוהים, עד כדי שלאחר זמן מה העקיצות הבלתי-פוסקות מתחילות להרגיש מאולצות. כנגד הלעג של פינקר, שמרנים שונים טענו כי ללא אמונה אנשים אינם יכולים למצוא מטרה נעלה בחיים, או לפחות יתקשו מאוד לעשות זאת. לפי הטיעון השמרני, המדע לבדו אינו יכול לסייע לנו למצוא משמעות או לספק הדרכה בדרך לחיים ערכיים.

התירוצים לחיים

ברגע בו קראתי את הדף הראשון ב'נאורות עכשיו', ידעתי שצפוי לנו עימות בין שמרנות דתית-מסורתית לבין חילוניות בוטה בסגנון פינקר. כבר בפסקאות הפותחות את הספר, פינקר מצליף באינטלקטואלים רואי-שחורות על ה"פסימיזם לגבי הדרך בה העולם צועד, הציניות לגבי המוסדות המודרניים, וחוסר היכולת לזהות מטרה נעלה בשום דבר אחר מלבד הדת". פינקר עצמו, כך ברור כשמש ובניגוד למבקריו השמרנים, יכול דווקא לזהות מטרות כאלה גם בהעדרה של אמונה דתית. אני מודה שלפני קריאת הספר הזדהיתי באופן אישי יותר עם נקודת המבט השמרנית, אך מתברר כי פינקר מגן על עמדתו באופן מרתק. הטיעונים שהוא מציג מוצקים ולרוב משכנעים, ומסיבה זו יש להתייחס אליהם ברצינות.

ראשית כל, פינקר מגיב לשמרנים החוששים מכך ש"מות האלוהים" יהרוס כל משמעות בחברה המודרנית עם האתגר הבא: איזו תקופה בהיסטוריה האנושית – ואנא היו מדויקים בתשובתכם – הייתה טובה יותר מבחינת תנאי החיים? האם החיים היו טובים יותר כאשר היינו ציידים-לקטים, נאבקים מדי יום על מזון, נלחמים בטורפים וסכנות סביבתיות אחרות ובורים לחלוטין בנוגע לעולם? האם החיים היו משמעותיים יותר בימי הביניים, אז חיו מרבית האנשים כאיכרים חסרי כל ונכנעו לעתים קרובות למגפות ורעב? מה לגבי התקופה שממש לפני המהפכה התעשייתית בראשית המאה ה-19, אז 85% מהעולם לא ידעו קרוא או כתוב ורבים מבני האדם חיו כעבדים? או שמא החיים היו עדיפים בשנות החמישים המוקדמות, כאשר שחורים באמריקה חיו תחת איום בלינץ', הרוסים והסינים דעכו תחת סטאלין ומאו, והודו התאוששה מתכנית חלוקה שהרגה מיליונים? לפי דעתי האישית וגם כפי שטוען פינקר, התשובה לכל השאלות האלו היא בבירור שלילית. השילוב חסר התקדים של שגשוג, חירות, שלום ויציבות אותו אנו חווים בימינו מעיד על כך שהזמן הטוב ביותר לחיות הוא ללא ספק עכשיו. וכך הוא כותב:

אלו המביעים נוסטלגיה לדרכי החיים המסורתיות פשוט שכחו עד כמה אבותינו נאבקו כדי להימלט מהן. נכון שאף אחד לא חילק שאלונים על אושר לאנשים שחיו באותן קהילות סגורות שהמודרניות פתחה, אך מרבית האומנות שנוצרה בתקופת המעבר התמקדה בצד האפל: צרת אופקים, פשרנית ושבטית, עם הגבלות בסגנון הטליבאן על האוטונומיה של האישה"

ניתן להתווכח על תיאורו של פינקר את פעולותיהם של אבותינו הקדמונים, אבל הנקודה שהוא מעלה לגבי חייהם הנוראיים בתקופה שקדמה למודרניות נראית לי כבלתי-ניתנת להפרכה במיוחד בסוגיית הנשים, מהן נמנעה במשך רוב ההיסטוריה היכולת לממש את שאיפותיהן, וכיום מסוגלות להשתמש בכישרונותיהן בשלל דרכים.

עוד טוען פינקר כי ההון החדש שנוצר וההתקדמות הטכנולוגית המודרנית הפכה עבור כולנו לקלה הרבה יותר את הגישה למה שג'ורג' סטיינר כינה "התירוצים לחיים" – ספרות ואומנות, קולנוע, מוזיקה ופילוסופיה. המאגר המלא של הידע האנושי הפך לזמין, בין היתר בשל התפתחויות כמו מאמציה של חברת גוגל והתרחבות הספריות הציבוריות. כיום אנו יכולים באמצעות מכשיר הטלפון הנייד לקרוא יצירות מופת, להאזין למלחינים הטובים ביותר, וללמוד על מסתורי החיים והיקום; בשל הסרת המגבלות הלוגיסטיים על תחבורה בינלאומית, יותר ויותר אנשים יכולים לבקר בפלאי הטבע והארכיטקטורה של העולם, מותרות שהיו נראים מעבר לכל דמיון רק לפני כמה עשורים. על פי פינקר, אנו יכולים למצוא משמעות בעיסוקים כאלה, המסוגלים לספק את הכמיהה האנושית להגשמה עצמית. "הטענה לפיה אנשים צריכים לחפש משמעות עמוקה באמונות על-טבעיות לא עומדת במבחן המציאות", הוא מסכם.

מחסום בפני התדרדרות

אם כן, בניגוד לביקורת הנפוצה נגדו, פינקר אינו אשם ב"מדענות", הגישה לפיה ניתן להסביר באמצעות המדע בלבד את כל נבכי הטבע האנושי. במקום זאת, הוא טוען כי המדע יכול לסייע לנו להבין טוב יותר דברים כמו התהליך הכימי שמאחורי הרגשות שלנו, המקורות האבולוציוניים של ההתנהגות וכן הלאה. ההבנה המדעית של מצבנו משלימה את התובנות לגבי החוויה האנושית העולות מן הספרות, הפילוסופיה והאומנות. אך האם הנתיב החילוני של פינקר למשמעות החיים מצליח לשכנע לחלוטין? התשובה המהוססת שלי תהיה לא.

התחושה הכללית שעולה מן הספר היא שפינקר אופטימי מדי לגבי גורלו של העולם נטול האמונה. הוא מקווה שכאשר הדת תדעך לה לאיטה, אנשים יאמצו ערכים הומניסטיים (כלומר כאלה המכוונים למיקסום הפריחה האנושית) ויישמו אותם בחיפוש אחר חיים בעלי משמעות ללא הסיוע של צווים דתיים. לדבריו, ארגוני צדקה דתיים למשל יהיו יכולים להיות מוחלפים בידי עמותות שונות המוקדשות לשיפור חיי האחר.

אך למרות כל זאת, עדיין לא ניתן להניח בביטחון מלא כי אנשים לא ימלאו את החלל שנוצר מנטישת הדת בניהיליזם או באידאולוגיות פוליטיות טוטליטריות מימין או משמאל. הבלשן והוגה הדעות ג'ון מקוורטר מזהה מגמה כזאת כבר בימינו, במיוחד בקרב תנועת "הצדק החברתי" שהפכה לסוג של דת בפני עצמה: היא מדברת על יום הדין (בו נאלץ להתעמת עם ההיסטוריה הגזענית שלנו), מטיפה לכך שעלינו לכפר על החטא הקדמון ("פריבילגיה לבנה" או דעות קדומות אחרות), ופועלת בנחרצות כדי לנדות את הכופרים (הדוגמאות רבות מדי מכדי לציין).

תובנתו של מקוורטר מזכירה לי הבחנה אחרת של ג'ורג' אורוול, לפיה כפי ש"הפטריוטיות יכולה לשמש כחיסון נגד לאומנות", כך גם הדת המאורגנת יכולה להוות שומר בפני אמונות טפלות. באופן דומה, ניתן בהחלט לטעון כי הדת יכולה לתפקד כמחסום בפני התדרדרות לניהיליזם ולקיצוניות פוליטית. חילוניות נוסח פינקר מרגיעה אותנו כי בעולם פוסט-אמוני בני האדם יחפשו משמעות בהומניזם במקום בפנטיות אידיאולוגית; אפשר לקוות שהוא צודק, אך פינקר לא מציע כל בטוחה לכך. מנגד, יש גם לדחות את הפחד הנחרץ והפסימיסטי מפני תהליך החילון. אחרי הכל, ישנן בעולמנו חברות דתיות בהן החיים נוראיים, ולעומת זאת מדינות חילוניות שמסתדרות נפלא. הדת אם כן אינה בטוחה למידה טובה של הציבור, בדיוק כמו שחילוניות לא תוביל בהכרח לניהיליזם, למרות שהסכנה לכך בהחלט קיימת.

מלבד תשובתו לשאלת החילוניות והמשמעות עליה חלק מהשמרנים נוטים לחלוק, פינקר צודק בדברים רבים אחרים. למעשה ניתן לומר כי הוא צודק לגבי מרבית הדברים, ובאופן כללי הפרויקט האינטלקטואלי שלקח על עצמו ראוי לשבח. פינקר הוא מגן נלהב של הדמוקרטיה הליברלית, תומך חסר פחד של המדע, יריב לכל מתנגדי הקידמה ואויבם של ריאקציונרים ומהפכנים כאחד. רצוי לכולנו לקרוא אותו, מכיוון שלכהן הגדול של החילוניות יש הרבה מה ללמד אותנו.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. הייבוא של ערכי אמריקה, ובעיות אמריקה, לא תמיד מתאים לישראל וליהדות

  2. פינקר נישמע יהודי. מזכיר לי איך הייתי מזהה את כל היהודים כמדיה המערבית בעיקר האמריקאית. פעם הייתי רואה המון את האמריקאית מיכל טוב . סין אן אן , אן בי סי, פוקס….. למדתי להכיר את השבט האשכנזי גם מיפה בארץ פעם הייתי צורכת באובססיה את המדיה שרובה שמאל וזה עוזר המון. הרי זו הבולטות האשכנזית שולטת פה . והמון קווי דמיון בינה לבים היהודים במערב שרובם אשכנזים ומצליחים בטרוף. קולקטיב חידתי משותף בין אלפי שנים. נוצר מין פרופיל שהעמדתי אותו במיבחן מיתבקש. כי מלא מלא יהודים במדיה המערבית האמריקאית. מייד קלטתי מי . לפי שם מישפחה מראה נטיות כי הרבה מהם בשמאל.
    אלפיים שנה בגלות אשכנז חרתו תודעה ענקית ביניהם. מלאה מנטליות מיוחדת לעולם הזה. פה למשל הגטאות מלאות וטעונות. ויכוחים חיסולי חשבונות עוינות הזנה מה לא. אני בתור מיזרחית שואלת איפה אנחנו עדות המיזרח בסיפור הזה. איפה חלקנו.
    אנחנו הרי במיזרח. קראתי מלא ספרים גם על סוגי פילוסופים כמו פינקר. יש את קראוס המדען היהודי באינטרנט אוליבר סאקס בבי בי סי אני חושבת גם יהודי ועוד הרבה. אפשר לראות אותם ביוטיוב.
    בכל זאת יש ניבדלות. היסטוריה של השבט האשכנזי מול אלפיים שנה של השבט המיזרחי. כמה אני שמחה על ההפנמה הטובה והבריאה של חיי בערב שעיצבו אותי בלי גטו. כה שונה העולם המיזרחי מהאשכנזי הוא נטול גטו. כל הגטאות היום שכה מקוממות. ומונעות מאיתנו להיתקדם לשנות אספקלרייה להחליף קידומת. אני החלפתי אל עבר הנבואה. בזכות שיויון במעגל שחיים אותו. שאין לו דעות קדומות. אלא מרכזי ומכיל את כל המעגל. זה כה שונה מהעולם האשכנזי. מעולם לא קיבלתי מהוריי בערב המודרנים ניגודים של הכלה. שירת נשים, עוינות בין הקידמה והשכלה לאמונה אין. הם היפנימו הכל הכילו הכל והאמינו עמוקות. חיברו הכל לכלל מישוואה טובה שם בערב. אין סתירה בין אמונה לקידמה להשכלה להוויה הרגילה. זה מהתנך העיברי הלאומי, ומגיבוריו הקסומים המרהיבים אנשי ונשות עולם. אז עכשיו אני מאמינה שזוהי עת הנבואה.
    אני רואה בה את העתיד היא נוסעת זמן ןמהנצח. כה עצוב כואב מצער על עולם ואדם היום. אמריקה על ספת הפסיכיאטר, אמריקה חולה אז העולם גם. כי היא משפיעה על כולם. אוהבת אני את העם הזה במאוד, אבל לא מה שלמעלה ממש כמו בארץ. אותם את אחי ואחיות אלה אוהב אחרי עמי. אבל יש שבר נורא מיתחת לשטח. שבר יקומיו וקיומי.
    אני מאמינה באלוהים ונשמה מושקעת מרגישה שהיא רואה מבינה. שהכל מוצה ואין יותר לגיטימציה לשום דבר. לא לעולם לא לנו. צריך אישור היתחדשות במיקרו ובמקרו. האבסורדיות רבת הסתירות שולטת ולא נותנת מנוח. מנסים ליישב את הסתירות. איך פנטזיה כל כך מדהימה בטרוף, ונשמה נמוכה כל כך. אני רואה בשיבתנו לפה את התשובה. הבשורה הגדולה מיכולם. השיבה לגן עדן ההרמוני שיישב את הכל. גן עדן כולו פנטזיה ואגדתי.

    1. עם כל הכבוד, אנחנו יהודים וכשמרנים גם נאמנים חד משמעית לאבותינו ולמסורת שלנו. פינקר מתאים יותר להארץ.

    2. תרגע זאת בסך הכל ביקורת ספר
      אף אחד לא מכריח אותך לקרוא ומותר לשמוע גם דעות אחרות

    3. מה קשור כבודו? מה האתר הזה מקדש? דעות פרוגרסיביות ואתאיזם חריף? אז עם כל הכבוד אלך לאתר הארץ וזהו
      אני בא לכאן לא בשביל הוגים כאלו. מבחינת מידה לא משנה אם ההוגה הוא שמאל אולטרה קיצוני העיקר שהוא קצת תומך בקפיטליזם…
      קצתי האתר מידה, שגם מסנן ביקורת עצמית ומפרסם רק מה שנוח לו

  3. צד אחד של המשוואה זה מה שקורה במציאות סביבנו שללא ספק השתפרה פלאים לפי קריטריונים מסויימים. אך האדם איננו יצור המגיב בצורה חד חד ערכית לשיפורים בגרף של הצד החומרי,ולכן אפשר לומר,ללא שקראתי את ספרו אך שמעתי הרצאות שלו,שחסר אצלו עוד גורם קריטי במשוואה. האדם חווה את המציאות ומפרש אותה בצורה די פרימיטיבית,כמעט בינארית. ולכן אין הכרח שאכן העלייה בנוחות החיים תעיד על שינוי מהותי בפרשנות ובחוויה,כלומר לא בהכרח שבני האדם מאושרים יותר היום מפעם, אף על פי שללא ספק הם שורדים יותר.
    לדעתי צריך לענות על שאלה קריטית אחת שכנראה לא נשאלה, האם יש שינוי בערכי הצירים של המדידה של האושר האנושי? האם אדם שמוגדר כמאושר היום הוא יותר מאושר מאותו אחד שהוגדר כמאושר בזמנים עברו? האם האומלל דהיום הוא יותר מעומלן מחברו בימי הביניים? האם יש שינוי בהתפלגות (גרף הפעמון) של האושר?
    טרם ראיתי רעיון מבריק שייתן תשובה לשאלות הנ"ל.

    1. אושר הוא לא דבר מדיד. למעשה, הוא גם לא משהו שבני אדם יכולים להשיג בעצמם – רק הכרה אישית של אלוהים מעניקה אושר, ביטחון ושלווה יציבים. בני אדם יכולים להשיג שמחה (רגשית חולפת) והנאות (זמניות).
      אבל ללא ספק עדיף להיות מאושר ושבע ממאושר ורעב.

  4. הם סומכים יותר מדי על טבע האדם. למרות שלל הערכים שהם מזהים אצלו, כשהראשון והעיקרי הוא החופש
    אם אין להם מחוייבות לגבולות, אין לדעת אנא אנו באים, הכל אבל הכל אפשרי.
    כל אחד והחופש שלו.

  5. האם פינקר מגדיר בספרו מהי "אמונה דתית"?
    לחלופין, האם פינקר עוסק רק בדרך לממש את היעד שקבע לעצמו – דהיינו, חיים "כיפיים" על פי אמות המדה המערביות העכשויות? או שמא הוא דן גם בשאלת נכונות היעד הזה בכלל?

    לא קראתי את הספר, אך מסקירתך נראה, שבעוד שדתות עוסקות בעיקר בשאלה "איך צריך להיראות העולם" כשלעצמה, עוסק פינקר דוקא בשאלה "איך צריך להתנהג כדי להגיע לאיך שהעולם צריך להיראות".
    והנחתו היא שהעולם צריך להתקדם בכוון של יותר מכל הדברים הטובים שתארת (רפואה, עשר, מצוי עצמי ועוד).
    לפחות הדתות ה"אברהמיות" (ולפחות בגלגוליהן הנוכחיים) אינן מתנגדות לחיים ה"כיפיים" האלה. הן רק מוסיפות להם עוד כמה דברים – לא כאמצעים ודרכים להגיע לחיים הכיפיים, אלא כערכים מוספים לצדם (כמובן, לעתים יש התנגשויות ודרוש סדר עדיפויות. זה נכון בכל מערכת מרכבת, גם אצל פינקר לבד).

    כשאנו עוסקים בשאלה איך כדאי להגיע לחיים כיפיים (לכל האנושות), לשפרם ולשמרם, אין לי ספק שהמדד העיקרי הוא אמפירי סטטיסטי, וממנו נלמד מה כדאי ומה לא, כמו בכל שאלה הנדסית אחרת. ולכן אני מסכים עם פינקר, ודוחה תאוריות סוציאליסטיות מקובלות, המציעות דרכים דמיוניות להגיע לאותה מטרה מצהרת.
    כשעוסקים בשאלת היעד עצמו, מדובר כבר בתחום ה"דתי", ואין שום הוכחה כי (רק) חיים כיפיים כאלה הם בהכרח הדבר ה"נכון".
    יתכן שפינקר דוחה בכלל את מושגי ה"אמת" וה"נכונות", ומסתפק בנסיון להשפיע על סביבתו הקרובה רק כדי להגביר את נוחותו האישית. אבל לא זה הרשם שאני מקבל מהמאמר.

  6. “ גם הגישה שלנו משתנה, ולרוב לטובה. יותר אנשים ברחבי העולם נוטשים את הדעות הקדומות לגבי נשים או מיעוטים אתניים, ומרבית המדינות כיום אינן רואות בנטייה מינית פשע.”

    מי החליט שזה לטובה שפינקר? אתה? כל סטודנט שנה א׳ ללוגיקה מזה את הניסיון המסורבל להכניס הנחת יסוד בדלת האחורית.
    עוד חושב סוג ד׳ שמשווק אינטליגנציה מורכבת כמו קופסת דגנים וצועד בגאון עם העדר.

  7. אין ואקום בנושא של דת.
    אדם שאינו מאמין בדת, מאמין במשהו אחר, נקודה.
    האמונה היא סובייקטיבית, ומשמעותה: "אני מייחס לדת משמעות כערך ששווה להקריב עבורו מהנוחות ומהרכוש שלי"
    במשפט הנ"ל ניתן להחליף את המילה דת בכל אחד מהביטויים הבאים: טבעונות, איכות הסביבה, שוויון זכויות לנשים, פוטין, וכן הלאה.

  8. לא צריך את פינקר רבי נחמן מברסלב אמר לפני 200 שנה שהעולם הופך למקום טוב יותר מיום ליום.

  9. הקידמה נמצאת בעשרת הדיברות
    סופרים שאינם מבינים עיקרון יהודי פשוט זה
    יחזרו אותנו לעידן האבן
    פרמיטביות פאשיסטית קאניבלית שבה התקדמות החברה תאט ותאט עד לברבריות שתשמיד את עצמה.