גרטה טונברג היא הגיבורה המושלמת של עידן הרדידות

תופעת גרטה היא התגלמות תפיסה חברתית קלוקלת המשתמשת בילדים הן להפצת רעיונות שטחיים והן כמגן האולטימטיבי מפני ביקורת, ניתוח או דיון

גרטה טונברג | European Parliament

מי מתאימה יותר להיבחר כאיש השנה של מגזין 'טיים' לשנת 2019 מאשר בחורה צעירה וכועסת, נטולת הישגים ממשיים או הבנה כלשהי בכלכלה בסיסית או בהיסטוריה? זוהי כמובן לא אחרת מאשר גרטה טונברג, שהפיכתה לדמות משפיעה ומוכרת ברחבי העולם היא ביטוי מושלם לאקטיביזם תקשורתי בעידן של חוסר רצינות.

האם אי-פעם נבחר אדם חשוב פחות כאיש השנה של 'טיים'? מסופקני. ווליס סימפסון, פלגשו ולאחר מכן אשתו של המלך אדוארד השמיני, זכתה לכבוד בשנת 1936 לאחר שגרמה לו לוותר על כס המלכות. טונברג לא יכולה לגרום לכם לוותר על המזגן בחדר, אבל החגיגה סביבה נמשכת בהילולה חלולה של אש ותימרות עשן. "גרטה טונברג" – הרעיון, לא הילדה – הוא מרקחה תוצרת פעילים אשר התרגלו יותר מדי לאופן בו אפשר להשתמש בילדים כמגן מפני ביקורת, ניתוח או דיון. היא הכלי הנושא את בשורת האפוקליפסה-כטיעון של הסביבתנים. סגנונה הוא רגש וזעם כלפי אי-צדק, דרמטיות ופנטזיה, התנהגות טיפוסית לגיל ההתבגרות.

מצד אחד, אלו המצדדים בגרטה תובעים מן העולם שיתייחס למסע הצלב המלתוסיאני שלה ברצינות. מנגד, הם מיד פורצים בזעם מזויף כאשר אתה באמת עושה זאת. הטיעון לפיו אנשים צעירים מצוידים בצורה הטובה ביותר להבין את העתיד מפני שהם אלו שיהיו יורשיו, הוא שטותי כמעט כמו עמדותיה של גרטה. אם כן, שאלה טובה יותר תהיה אלו סוג של הורים, עורכים, מפיקים או בכירים באו"ם ידחפו ילדה פגיעה לתוך דיון מורכב ופולמוסי שכזה? יש לי המון סימפתיה עבורה, שכן המפעילים האידאולוגיים של גרטה הם אלו שגנבו את ילדותה, אבל אנחנו זוכים לנזיפות על כך. כמובן, עלינו להיות מסוגלים לבחון את עמדותיה של אשת השנה. הבעיה עם גרטה טונברג – הרעיון, לא הילדה – היא ההצעה שלא רק האנשים של ארצה שבדיה יזנחו את המודרניות, אלא שגם מיליארדי אנשים באסיה ובאפריקה יישארו אביונים. גרטה, שלא כמו רבים מבעלי בריתה האידאולוגיים, אינה מסתירה את האמת מאחורי הסביבתנות המודרנית. היא מאמינה שהון וצמיחה כלכלית, שניים מן המרכיבים הבסיסיים של החיים המודרניים, הם בעצמם לב הבעיה.

למרבה הצער, פעילי סביבה רדיקליים שכנעו את גרטה, כמו גם מיליונים אחרים, שהעולם נמצא על קצה התהום של "הכחדה המונית". אפילו הנסיך הארי המסכן מתקשה לקום ממיטתו בארמון קנזינגטון ולהתחיל את יומו מרוב חרדה למצב האקלים. (יש לי דווקא כמה רעיונות כיצד הוא יכול לצמצם את פליטות הפחמן דו-חמצני שלו). כמו ז'אן ד'ארק, כפי שמספרת אימה של גרטה, היא חוותה חיזיון בשנותיה המוקדמות והעבירה חודשים באכילה לא-סדירה. גרטה, שקצב ליבה ולחץ הדם שלה העידו על בעיות בריאותיות, פסקה מלדבר עם איש פרט להוריה ואחותה הצעירה. אך במקום לעזור לה להתגבר על הפחד הלא-רציונלי הזה, הוריה הקריבו את ילדותה למען אלוהי הסביבה. עתה, גרטה היא ילדה-לוחמת, נטולת עכבות של עובדות או היגיון, ההתגלמות האנושית של הפצת שמועות סכנה ופחד מפני קדמה, טכנולוגיה והון – בבתי הספר, בתרבות ובחדשות.

לטענת אנשי ה'טיים', גרטה פשוט חוזרת על "מדע שלא ניתן להפריכו": האוקיינוסים יעלו, ערים יוצפו ומיליוני אנשים יסבלו. אך במציאות, האמת שלא ניתן להפריכה היא שמספר מיתות הקשורות לאקלים צנח בצורה דרמטית, ומיליארדי אנשים יצאו מעוני מחפיר בעזרת המערכת אותה גרטה תוקפת. אין שום "מדע שלא ניתן להפריכו" אשר יכול להגיד לנו כיצד העתיד ייראה: אלו טכנולוגיות בני-האדם יפתחו, כיצד הם יסתגלו. דווקא ממגזין כמו 'טיים', אשר בעבר פרסם מאמרים על תחזיות שהופרכו כמו "התפוצצות אוכלוסין" והתקררות גלובלית, היה אפשר לצפות שיבין שהעתיד הוא הרבה יותר מורכב ממה שאנחנו מדמיינים.

מקור: Reason

כפי שכתבתי במקום אחר, המציאות היא שטונברג נולדה לעולם הבריא, העשיר, הבטוח והשליו ביותר שבני האדם ידעו מעולם, ולמעשה היא אחד מהאנשים היותר ברי-מזל שחיו אי-פעם. שלא כמו רוב אבותיה, גרטה יכולה להנות מחיים פעילים וארוכים, הודות לכלכלות השוק וההתפתחויות הטכנולוגיות. בעולם צודק, היא הייתה מפליגה ביאכטת המירוץ המשוכללת והיקרה שלה כל הדרך לעצרת האו"ם, כדי להודות לארה"ב על כך שעזרה ליצור את המצב המופלא הזה. במצב נורמלי, גרטה הייתה בבית-ספרה יחד עם חבריה ומוריה ולא מטיילת בעולם ונושאת נאומים.

שנים ארוכות חלפו מאז שמגזין 'טיים' או איש השנה שלו היו בעלי חשיבות כלשהי, אך האמת היא שכתב העת עשה עבודה מעולה במיפוי אנשים משמעותיים במאה העשרים. בהסתכלות לאחור, אפשר לראות רשימה המאוכלסת על ידי גברים ונשים, ידועים לשמצה וגיבורים, שעזרו לעצב את העולם המודרני. למרבה הצער, 'טיים' עבר כברת דרך ארוכה מהבחירה למשל ב"לוחם החופש ההונגרי" לאיש השנה של 1957. אם אנחנו האמריקנים היינו חיים בעידן רציני יותר, לוחמי החופש מהונג-קונג, הגברים והנשים אשר מסכנים את חייהם בעבור חירות, היו אנשי השנה. אבל אנחנו כאמור חיים בעידן הרדידות.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'. מאנגלית: גידי גולן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

26 תגובות למאמר

  1. זו פדופיליה פוליטית. שימוש בילדה לצורך פוליטיקה צהובה. הגיב:

    מזעזע.

  2. ההתחממות הגלובלית תביא במצוקה קשה עשרות מיליונים, ולפחות מיליונים בודדים.
    המצוקה לא תשאר נחלתם, היא תגרום לכאוס של מלחמות, וכבר נוכחנו בתהליכים בסוריה עקב מעוט הגשם.
    תוצאות של כאוס מלחמתי לא נתנות לצפיה, כך בפרט כאשר החמוש משתכלל והולך בקצב ההייטק.

    1. המשבר בסוריה נבע משילוב של בצורת, טכנולוגיה חקלאית לוקה בחסר, עוני ושלטון דיקטטורי.
      גם אם הבצורת היתה נמנעת, משהו אחר היה כבר מגדיל את הלחץ יותר מדי ומוביל לפיצוץ.
      מצד שני, פיתוח טכנולוגי וכלכלי דווקא כן היה מועיל למנוע את המשבר.

      כנכתב במאמר, הארגונים הירוקים נוהגים לכעוס על מי שמאמץ את האידיאולוגיה הירוקה. זה בגלל שהם לא מסתפקים בשמירה על כדוה״א והתייעלות בתחום אלא גם דורשים חזרה לטבע כפי שהיה לפני מיליוני שנים.
      והדוגמאות רבות מספור מהנדסה גנטית ועד כורים גרעיניים.

    2. מזל שלא אמרת "תהליכים בישראל"…

      מי שיש לו קצת שכל וטרח ללמוד את הנושא התחממות, יודע שהגורמים העיקריים הם בכלל קוסמיים – המפץ הגדול בעיצומו והיקום שלנו ממשיך ומתרחב, כאשר גופים בחלל מתרחקים אלה מאלה. כך גם הירח מגדור הארץ, ששומר על סיבובו. עם ההתרחקות, ההטיה האקראית של צירי כדה"א גדלה, בגלל שדות מגנטים שנחלשים, עקב הירח המתרחק ואז אנחנו עדים למזג אוויר קיצוני לכאן או לכאן (תלוי בכיוון השמש והמיקום היחסי שלנו מולה, בזמן נתון.

      מסתבר שגם לזה מציעים האסטרו פיזיקאים פתרון – והוא הסטה זעומה של כדה"א ממסלולו, ע"י פיצוצים יזומים ע"ג אסטרואידים וכוכבי שביט שמתקרבים אלינו ויכולים להשפיע במידה זעירה על מסלול התנועה. זה כרגע רק בתיאוריה, אבל הטכנולוגיה לביצוע קיימת, אילו רק נצליח להתגבר על החלק הבירוקרטי בין-לאומי…
      **** להתחיל לצפות יותר בערוץ דיסקאברי!!

      ולגבי סוריה – האם אי פעם שמעת את המונחים: ג'יהאד, שבטיות, שיעים, סונים?
      או שיותר מעניין אותך ילדה צווחנית משבדיה?

  3. הגיע באמת הזמן לדבר אל אנשים בגובה העיניים גם אם יש להם מגבלה שלא באשמתם כמו אותה גרטה. יש גבול.

  4. אי אפשר לדעת מה יהיה אבל להתעלם העובדות זה לא נכון כל המחקרים שמפפוצצים בטכולוגיה חדשנית מדברים על התחממות גלובלית, עכשיו לכל מכסה יש סיר ובסוף הסיר הזה ייתפוצץ עלינו. יש שדברים שאי אפשר לעמוד בהם וההתחממות הגלובלית נראית כמו אחת מהם. אין אדם שיותר מגיע לו הפרס ממנה שתזכה לחיים ארוכים וטובים היא בת 16 עושה בית ספר לכולם תגיד מה שתגיד, איפה היית אתה וכל הקנאים בגיל שלה ?? (נב אני מקווה שאתה לא מהאלה שמשאירים את הזבל בים)

  5. בשנת 1938 הכתיר המגזין TIME את אדולף היטלר כאיש השנה.

    !Say no more

    1. ומי המליץ במאי 1934 להעניק להיטלר פרס נובל לשלום? ה"אינטלקטואלית" היהודייה גרטרוד שטיין, כפי שהביעה את דעתה במגזין The New York Times: "אני אומרת שהיטלר צריך לקבל את פרס נובל לשלום, כי הוא מסיר את כל הגורמים לסכסוך ומאבק מגרמניה. על ידי גירוש היהודים והגורמים הדמוקרטיים והשמאליים, הוא מגרש את כל מה שתורם לפעילות. שזה אומר שלום… על ידי דיכוי יהודים… הוא מסיים מאבקים בגרמניה". היא אף החתימה אישי ציבור על עצומה הקוראת להעניק את הפרס להיטלר.

  6. "העתיד מורכב יותר מאפשר לדמיין"- וואוו איזו טיעון אינטילגנטי

    כמו מכחישי אקלים רבים, גם במאמר הזה כמובן שאין שום התייחסות רצינית, הבאת מקורות מדעיים או הפרכה של טענה שמעט מאוד מאנשי הקהילה המדעית יחלקו עליה.

    מרבית התנועה הרצינית בקריאה למלחמה בשינויי האקלים קוראת לשינוי בדרך שבא אנחנו צורכים משאבים ופולטים גזי חממה. הקריאה היא לשימוש בטכנולוגיות פחות מזהמות, השקעה בפיתוח הטכנולוגיות האלו ובעיקר רתימה של המשאבים האדירים של האנושות לטובת העניין.
    זה כל כך קשה בדיוק בגלל האביונים באסיה ואפריקה. זה שינוי מטורף ומורכב.
    בגלל זה הוא צריך לכלול יותר אנשים. לקרוא להם להתעורר.

    זה מה שגרטה מייצגת. והיא צריכה להיות אשת המאה.

  7. (((((((((( כמגן האולטימטיבי מפני ביקורת. ))))))))))
    נקודה! נקודה! נקודה! נקודה! נקודה! נקודה! נקודה!
    אין מה להוסיף.

  8. בעבר הרחוק אדם שלא הביא את עמדתו או דעתו בצורה בוטחת ואגרסיבית נחשב לפחדן. מאוחר יותר, ועד לפני כמה עשורים, אדם שלא הציג דעתו בצורה מנומקת נחשב לרדוד ולא מישהו ששווה להקשיב לו. כיום הפחדן והעצלן הם גיבורי תרבות. הפחדנים משתמשים בילדים כמגינים חיים בהסתמכם על טאבו חברתי שאומר שבילד לא פוגעים גם כשהוא לחלוטין רע/מזיק. העצלנים אימצו את שיטת 'קלף הג׳וקר' של לצווח 'גזענות/הומופוביה/מיזוגניה' שמאפשר להם לנצח כל ויכוח פשוט על ידי הפחדת הצד השני. השילוב בין השניים דוחק מהדיון כל אדם שלא מוכן להביע דעותיו במסגרת של חבילה ורודה ומתוקה של מילים סתמיות, ליטופים ודמוניזציה של כוחות נעלמים ולא רלוונטיים. האנשים הללו מעדיפים לשתוק לא רק משום החשש 'להענש' (איזה מדען ירצה לסיים את דרכו במוסד נחשב רק כי אמר משהו , שלא קשור בתחום עיסוקו, על טרנג׳נדרים והגדרתם הרפואית…) אלא גם מתוך תחושת המיאוס שמתעוררת בך כשאתה רואה שאדם רהוט וחכם נדחק אחורה לטובת בובת פיתומים כמו הילדה הזו. הם פשוט מעדיפים לחיות את חייהם רחוק יותר מהזירה הזו.

  9. יש עוני אבסולוטי ויש עוני יחסי – שני דברים שונים.
    בקשר לגרטה עצמה: לקפיטליזם החזירי והדורסני בימינו אין אינטרס להפסיק לזהם את הסביבה. לראיה איך שטראמפ דיבר אליה ואמר שלך לראות סרט – זלזול צפוי מחזיר בעל חברות שמזהמות חצי עולם

  10. לקפיטליזם החזירי והדורסני בימינו אין אינטרס להפסיק לזהם את הסביבה. לראיה איך שטראמפ דיבר אליה ואמר שלך לראות סרט – זלזול צפוי מחזיר בעל חברות שמזהמות חצי עולם

  11. גרטה תונברג (TH מתעתקים ל-ת' לא ל-ט) היא הילד שאומר לכולם שהמלך עירום. אין פה שום הגזמה. נכון שעד היום ניצלנו מידו של מלתוס אבל במחיר מאוד גבוה, ונזק בלתי הפיך שכבר גרמנו לכדור הארץ שהדור שלה יסבול מכך (למעשה גם אנחנו כבר מרגישים).

    באשר לטיעון שלכם כאילו ההצעה של גרטה היא ש"לא רק האנשים של ארצה שבדיה יזנחו את המודרניות, אלא שגם מיליארדי אנשים באסיה ובאפריקה יישארו אביונים.". נו באמת מי ניצל את אפריקה ואת שאר העולם השלישי אם לא האימפריות הקפיטליסטיות?

    באשר למלתוס – דווקא נכון, יש גבול ליכולת שלנו לשפר את הייצור והחקלאות, מול 10 מיליארד בני אדם. בסופו של דבר יגיע הגבול בין הניצול של כדור הארץ לבין התוצר, ואז תחוו ירידה בצמיחה. דווקא אם נשמע לגרטה, ונאט את קצב הצמיחה המטורף שברובו הוא פשוט בזבוז, נוכל להחזיק מעמד יותר זמן. צמיחה שמסתמכת על משאבי טבע מוגבלים סופה להסתיים מתי שהוא, עדיף לעשות זאת בצורה מסודרת, ועדיין לעלות ברמת החיים תוך ירידה משמעותית בניצול המשאבים.

    1. אתה מזכיר לי את הלונדונים המודאגים במחצית המאה ה-18 שחששו כי לונדון תטבע תחת גללי הסוסים של המרכבות ההולכות ומתרבות, מבלי דעת כי ניסויים ראשונים בכלי רכב ממונעים כבר נעשים בצרפת ובגרמניה, ואת היסטריית "באג 2000" בשלהי המילניום הקודם. בשני המקרים היו מי שהרוויחו מקמפיין ההיסטריה הציבורית – וגם במקרה הזה:

      https://conspil.com/2019/01/rockefeller-agendas-from-then-until-tomorrow/

    2. "נשמע לי מוכר" ואתה מפנה אותי לאתר קונספירציות, שזה אפילו כתוב בשם שלו. נו באמת.\
      משבר האקלים אינו קונספירציה, וכולנו מפסידים ממנו.

    3. קונספירציה = מילה בשפת "הסדר העולמי החדש" שנועדה לסתום את הפה לחושפי הבלוף של "הסדר העולמי החדש".

  12. כוהני איכות הסביבה למדו מהחמאס פרק בשמימוש במגן אנושי, הנחמה היא שגרטה עוד נערה צעירה ומורדת ויש סיכוי שתיתפכח.

  13. פדופיליה פוליטית. ניצלו ילדה (בעייתית) לפוליטיקה. הגיב:

    ביוב ציבורי מגעיל.

  14. מאמר כל כך נכון. לקחו ילדה מאותגרת שיכלית, שכפו לה מילים ושטויות לראש, עם הרבה תקציב ולא מעט פליטת פחמן. כיצד הרכבות נעות? כיצד אוניות שטות? כיצד מייצרים קטאמראן יוקרתי, איך משדרים את דבריה האביליים בעולם דרך לווינים שהגיעו לחלל? באיזה דרך הגיעו לחלל? כמה פליטות היו עד שהגיעו? בקיצור ילדה מאותגרת, לא ממש חכמה, לא ממש אינטליגנטית, הרבה כסף ופרוגרסעביות מפגרת שמתאפשרת רק בזכות ההתקדמות המדעית בעולם.

  15. אני חושב שכן צריך לשמור על הכדור.למנוע פיזור פסולת בימים ובאדמה.למחזר כל דבר.לחסוך בזריקת אוכל.וזיהום.לחבר את כל הביוב למערכת מטשים.ולייעל את כל תחומי החיים.סגירת מפעלים מזהמים.ושמירה על בריאות האנשים.ויש המון מה לעשות.לנטוע עצים וכדומה.

  16. אני אוהב את טראמפ אבל אני חושב שהוא היה צריך לנהוג ברגישות ולהשיב לילדה בצורה מכובדת ולהסביר לה את טעותה ולא לתקוף אותה. אין ספק שהיא מאמינה במה שהיא אומרת גם אם היא טועה, אז אי אפשר להתייחס אליה כאל ילדה רעה שמגיעה לה נזיפה. כשרואים שטראמפ רק תוקף ומשפיל מבלי להסביר את הגישה שלו, זה עושה רושם שאין לו כביכול מה להגיד ושהוא כביכול טועה.