חיזבאללה והאיראנים ממשיכים לשתק את לבנון

הנשיא הטיל על חסן דיאב את הקמת הממשלה החדשה, אך זיהויו עם ארגון הטרור יקשה עליו לגייס תמיכה בינ"ל ויחזק עוד יותר את המחאה ברחובות

חסן דיאב וחסן נסראללה | Nicolas Garon, צילום מסך

המהומות בלבנון שפרצו ב-17 באוקטובר נמשכות במקביל למאמצים להקים ממשלה, כאשר נשיא המדינה מישל עאון הטיל ב-19 בדצמבר על ד"ר חסן דיאב להקים את הממשלה החדשה. ארגון חיזבאללה, תנועת 'אמל' ו'הזרם הפטריוטי החופשי' (של מישל עאון) רצו שראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי ירכיב את הממשלה החדשה בגלל שהוא מקובל מבחינה בינלאומית אך הוא סירב, ולכן בחירתו של חסן דיאב הייתה בבחינת ברירת מחדל.

אז מיהו חסן דיאב? יליד 1959, היה שר החינוך והתרבות בממשלת נג'יב מיקאתי בין השנים 2014-2011. הוא בעל תואר דוקטור בהנדסת מחשבים והיה ממייסדי מכללת ההנדסה באוניברסיטת ט'פאר במוסקט שבעומאן. בשנת 2006 מונה לסגן הנשיא באוניברסיטה האמריקנית בביירות וידוע כבעל קשרים הדוקים עם ארגון חיזבאללה ותנועת 'אמל' השיעית. דיאב לא הצליח לזכות לתמיכה נרחבת של חברי הפרלמנט במיוחד מקרב חברי הפרלמנט הסונים. 44 חברי פרלמנט נמנעו מלהביע תמיכה באף אחד מהמועמדים להרכבת הממשלה, דבר שמעיד שיתכן שהמשבר הפוליטי בלבנון ימשך עוד זמן רב.

הטלת הרכבת הממשלה החדשה על חסן דיאב לא עצרה את ההפגנות ברחובות, שלאחר תקופה של שקט יחסי התחדשו בימים האחרונים במחאה נגד מינויו של דיאב. המפגינים הם מסיעות 'אל-מוסתקבל' של סעד אל-חרירי וסיעת 'הכוחות הלבנונים' של סמיר ג'עג'ע, והם טוענים שלמרות שדיאב הוא מוסלמי סוני הרי שהוא מייצג את האינטרסים של חיזבאללה ושל איראן.

גם אמצעי התקשורת בארה"ב ובאירופה הכריזו כבר בשבוע שעבר על דיאב כמי שבכוונתו להקים ממשלה חדשה הנתמכת על ידי ארגון חיזבאללה. למרות שדיאב עצמו הודיע כי הוא מתכנן להיענות לדרישות המפגינים ולהקים ממשלת טכנוקרטים עצמאיים, הוא נחשב כפוליטיקאי הנתמך על ידי חיזבאללה והרחוב הסוני והנוצרי מסרב לקבלו.

דיאב צפוי להיתקל בקשיים. סיעת 'אל-מוסתקבל' וסיעת 'הכוחות הלבנונים' כבר הודיעו שלא ישתתפו בממשלה החדשה, ואין ספק שהדבר יקשה על הקהילה הבינלאומית לקבל אותה כמי שמייצגת את העם הלבנוני, ולסייע לה מבחינה כספית כדי שתוכל לצאת מהמשבר הכלכלי העמוק בו היא נתונה. חיזבאללה מוגדר במרבית העולם כארגון טרור והקהיליה הבינלאומית לא תוכל לתמוך בממשלה הנתמכת על ידו ומייצגת את האינטרסים שלו.
יום לאחר הטלת הרכבת הממשלה החדשה על דיאב הגיע ללבנון דיוויד הייל, עוזר שר החוץ האמריקני לעניינים מדיניים, ונפגש עם נשיא לבנון מישל עאון.
הוא לא הביע את עמדתו בקשר למינוי, דיאב אך הדגיש את הצורך לשים קץ לשחיתות השלטונית, הקמת ממשלה שתבצע רפורמות ושמירה על שלום המפגינים.

חסן דיאב עצמו הכחיש במסיבת עיתונאים שיזם כי הוא קשור לחיזבאללה והבטיח להקים ממשלה המורכבת ממומחים בתוך שישה שבועות. הוא העריך כי ממשלתו תזכה לתמיכה כספית מארה"ב ומאירופה לאור העובדה שהוא עומד לבחור שרים מומחים. דיאב מתכוון להקים ממשלה בת עשרים שרים בלבד, לעומת ממשלת סעד אל-חרירי שמנתה שלושוים שרים, אבל הממשלה שלו תכלול גם נציגים של ארגון חיזבאללה.

לחץ ברחובות

ארגון חיזבאללה ממשיך למשוך בחוטים של הזירה הפוליטית בלבנון. על פי ההנחיות שקיבל מאיראן הוא עושה הכל כדי לייצב את המצב הפוליטי בלבנון באמצעות הרכבת ממשלת חדשה, בדיוק כפי שקורה בעיראק, גם שם נאלץ ראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי הפרו-איראני להתפטר בלחץ ההפגנות ברחוב. כעת הציבה איראן את שר החינוך קוסיי א-סוהייל, שהינו גם כן פרו-איראני, כמועמד להרכבת הממשלה החדשה בעיראק, אך הרחוב מתנגד ויש כבר הפגנות נגדו.

המחאה העממית ברחוב הלבנוני היא נגד השחיתות והמצב הכלכלי הקשה, אבל גם נגד המעורבות האיראנית במדינה והעובדה שארגון חיזבאללה מסרב להתפרק מנשקו ובשל כך הקהיליה הבינלאומית מסרבת לסייע ללבנון לצאת מהמשבר הכלכלי העמוק בו היא נמצאת.

לבנון הייתה מודל מוצלח של יצוא "המהפכה האסלאמית" מאיראן, אבל המודל הזה התמוטט ועכשיו איראן מנסה לשקם אותו מחדש. יתכן שחסן דיאב יצליח להרכיב ממשלה חדשה, אבל הזיהוי שלו עם חיזבאללה מציב סימן שאלה גדול האם הקהיליה הבינלאומית תהייה מוכנה לשתף פעולה עם ממשלה כזו. שאלה נוספת היא האם הממשלה שצפויה לקום תחזיק מעמד נוכח ההתנגדות החזקה ברחוב הלבנוני לדיאב בתפקיד ראש הממשלה? הלכי הרוח ברחוב הלבנוני הם כי האינתיפאדה העממית לא תדעך בקרוב.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *