מעצר רשת המחבלים חושף שוב את הקשר בין כספים זרים לטרור

בין חברי הרשת שנחשפה בשבוע שעבר היו אנשי 'החזית העממית' החשודים ברצח רנה שנרב, חלקם עבדו במקביל בעמותות שזכו למענקים גבוהים מהאו"ם וממשלות אירופאיות

חברי רשת הטרור החשודים ברצח רנה שנרב | דוברות שב"כ

ביום רביעי בשבוע שעבר (ה-18 בדצמבר) הודיע השב"כ על חשיפת רשת טרור הכוללת חמישים מחבלים ופעלה ביהודה ושומרון תחת ארגון 'החזית העממית'. חברי הרשת תיכננו וביצעו בין השאר מספר פיגועי ירי באזור בנימין, וכמו כן שלושה מהם הוציאו לפועל את הפיגוע בו נרצחה רנה שנרב ז"ל באמצעות מטען החבלה שהוטמן בעין דני בחודש אוגוסט. במהלך מעצרי חברי הרשת נתפסה כמות גדולה של כלי נשק בנוסף לחומרים להכנת מטענים.

רנה שנרב ז"ל | באדיבות המשפחה

בשב"כ פרסמו את שמות חלק מחברי רשת הטרור, כמה מהם בכירים בארגון 'החזית העממית' שעובדים או עבדו בעבר בארגונים לא-ממשלתיים הזוכים למימון מהאו"ם וממדינות אירופה. כמה מן החשודים בהשתייכות לרשת הטרור עבדו בתור מנהלי כספים באותם ארגונים, השתתפו בגיוס כספים ונהנו מגישה ואף משליטה בכספי הארגון, שהגיעו ממדינות כמו שווייץ, הולנד, צרפת, שבדיה, ספרד ואירלנד, כמו גם מהאיחוד האירופי ומהאו"ם.

לאחר מעצרם בחודש אוקטובר של שניים מחברי החוליה, וליד חנאתשה וסאמר ערביד, אמרה ל'מידה' ליאורה הניג-כהן, חוקרת בכירה במכון NGO Monitor, כי המעצר חושף שוב את התופעה החמורה בה כספים זרים מממשלות אירופאיות ומסוכנויות שונות של האו”ם מגיעים בפועל לידי ארגונים הקשורים לטרור בדרכים שונות: "הכותרת של “זכויות אדם” מעניקה לארגונים האלה חסינות, והאירופאים מתייחסים אליהם כארגון אזרחי. אין שום שקיפות או בקרה, והכסף ממשיך לזרום למרות כל העדויות והממצאים".

לדברי הניג-כהן, "לאור ריבוי המקרים בהם פעילי ‘החזית העממית’ שעובדים בארגונים אלו עוסקים בפעילות טרור, אנו חוזרים וקוראים לממשלות אירופה וסוכנויות האו”ם לבצע חקירה מקיפה כיצד הוחלט על מתן המענקים למרות כל הממצאים והעדויות על קשרים לטרור. יש לבדוק לאלתר מדוע תהליך המימון לוקה בחוסר שקיפות, וכיצד תפקידם של חנאתשה וערביד בארגוני 'זכויות אדם’ מתיישב עם פעילות הטרור בה הם חשודים".

רשת הכספים והטרור

על פי השב"כ, החשודים הבאים מילאו עמדות מפתח ברשת הטרור של 'החזית העממית' ביהודה ושומרון, וכמו כן שימשו במקביל בתפקידים בארגונים אחרים הקשורים לחזית העממית:

סאמר ערביד

על פי גורמי הביטחון, סאמר ערביד עמד בראש החולייה שביצעה את הפיגוע בו נרצחה רנה שנרב בת ה-17 ב-23 באוגוסט. על פי כתב האישום שהוגש נגדו, ערביד הכין את מטען החבלה והפעיל אותו וגרם למותה של רנה ולפציעת אביה ואחיה. בעבר נעצר ערביד מספר פעמים במעצרים מנהליים בשל מעורבותו בטרור, וריצה גם עונש מאסר של שנתיים וחצי בכלא הישראלי.

על פי פרסומים שונים, בזמן מעצרו בחודש ספטמבר האחרון, ערביד עבד כמנהל הכספים של ארגון UAWC. כמו כן, בעבר עבד ערביד כרואה חשבון בארגון 'אדאמיר'. על פי נתוני מכון NGO Monitor, ארגון UWAC היה בשנים האחרונות חלק מקבוצת ארגונים שקיבלה מענקים ישירים ועקיפים בסכומים של מעל ל-11 מיליון יורו ממשלות בלגיה, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, נורבגיה וספרד. כמו כן קיבל הארגון סכומים גבוהים מסוכנויות וקרנות שונות של האו"ם. ארגון 'אדאמיר' קיבל מהאו"ם כמה מאות אלפי דולרים ועוד כ-3 מיליון יורו מגרמניה, אירלנד, דנמרק, שווייץ, נורבגיה, הולנד וספרד.

וליד חנאתשה

על פי כתב האישום שהוגש נגד חנאתשה, הוא עסק בהברחת נשק, פיגועי ירי נגד אזרחים, והיה חלק מהחולייה שרצחה את רנה שנרב ז"ל. בעבר בילה תקופות ארוכות במעצר מנהלי, ובאחד הדיונים בבג”ץ לגבי מעצרו הוגדר כ”פעיל בכיר בחזית העממית”. בהמשך הדיון מ-2005 נטען כי “להערכת גורמי הבטחון מיקומו של המשיב בהיררכיה והסיכון כי ישתלב בתפקיד בכיר בפעילות צבאית בארגון הוא משמעותי לאין שיעור”.

ב-2012, בתשובה לשאילתא בכנסת לגבי מעצרו של חנאתשה, השיב השר להגנת העורף מתן וילנאי כי “מנהל הכספים הוא פעיל בכיר בארגון הטרור של ‘החזית העממית’, והיה מעורב טרם מעצרו בפעילות המסכנת את ביטחון האזור והציבור”. לדברי וילנאי, מהחומר החסוי עולה כי “הנדון היה פעיל ב’חזית העממית’, עסק לפני המעצר בפעילות ארגונית ענפה, רמת-דרג, בעלת קשרים ענפים עם ראשי הארגון ונשקפת ממנו מסוכנות גבוהה”.

וליד חנאתשה היה מנהל הכספים והתפעול בארגון 'ועדות הבריאות' (HWC) וחבר בהנהלתו. ביוני 2015 הכריז שר הביטחון על עמותת HWC בה עבד חנאתשה כהתאחדות בלתי-מותרת, אך למרות המשיך הארגון להנות מכספים זרים רבים. על פי נתוני מכון NGO Monitor, ארגון HWC קיבל בשנים האחרונות מעל ל-3 מיליון דולרים באופן ישיר או עקיף ממשלות בלגיה, ספרד ושבדיה, וכמו כן מהאיחוד האירופי. בנוסף קיבל הארגון מעל למאה אלף דולרים מקרן החירום של האו"ם.

עבד אלרזאק פארג׳

על פי גורמי הביטחון, פארג' היה אחראי על גיוס חברים חדשים לארגון 'החזית העממית', והיה מעורב ביחד עם סאמר ערביד בתכנון פרטי הפיגוע בו נרצחה רנה שנרב ז"ל. בעבר ריצה פארג' עונש מאסר ארוך בכלא הישראלי בשל חברותו בארגון 'החזית העממית', וכמו כן היה עצור במעצר מנהלי מספר פעמים בחשד לעברות טרור.

פארג' שימש בשנים כמנהל האדמיניסטרטיבי של ארגון UWAC, שזכה כאמור לכספים רבים ממדינות אירופה ומהאו"ם.

אעתראף חגאג

על פי גורמי הביטחון, חגאג היה אחראי על גיוס פעילים ופעילויות אחרות של 'החזית העממית'. בעבר קבע בית המשפט העליון כי חגאג הוא חבר בארגון הטרור ו"מציב סיכון ביטחוני". כמו כן חגאג נעצר מספר רב של פעמים בחשד לפעילות טרור ובילה תקופות ארוכות במעצרים מנהליים. בשנת 2008, שופט בית המשפט הצבאי קבע כי חגאג היה "מעורב בפעילות פוליטית הקשורה לחזית העממית" ומהווה סיכון ביטחוני.

עד לאחרונה שימש חגאג כמנהל מרכז 'ביסאן' למחקר ופיתוח, וכמו כן חבר בהנהלת 'מרכז אדוארד סעיד למוזיקה'. על פי NGO Monitor, ארגון 'ביסאן' קיבל מהאיחוד האירופי סכום של כ-700 אלף יורו, ועוד כמה מאות אלפים מאיטליה, ספרד ובלגיה.

חאלדה ג׳ראר

על פי גורמי הביטחון, ג'ראר שנעצרה ב-31 באוקטובר בחשד למעורבות בטרור הייתה אחראית על כל פעילות החזית העממית ביהודה ושומרון. כתב האישום שהוגש נגד ג'ראר מפרט כיצד היא עסקה בפעילות פוליטית ומדינית, תוך שהיא נפגשת מספר רב של פעמים עם חנאתשה ופארג' שעדכנו אותה לגבי פעילות הטרור והגיוס. בעבר נעצרה מספר פעמים והורשעה בחברות בארגון טרור. עד שנת 2017 שימשה ג'ראר כסגנית יו״ר ארגון 'אדאמיר' שזכה למענקים גבוהים מהאו"ם.

בנוסף, ב-13 בחודש נובמבר עצרו כוחות הביטחון את עובאי עבודי, מנהל התפעול של מכרז 'ביסאן'. בכתב האישום שהוגש נגד פראג' מוזכר עבודי כחבר החזית העממית שנפגש עמו בחודש ספטמבר, אז הורה לו פראג' לפעול למען גיוס חברים חדשים לתא הטרור. עבודי נעצר בשנת 2005 על ידי כוחות הביטחון בחשד להשתייכות לחוליית טרור שתכננה פיגוע במוזיאון חיל השריון בלטרון באמצעות מחבלים מתאבדים ומכונית תופת. תפקידו של עבודי היה להסיע את המחבלים לזירת הפיגוע. בנוסף תכננה החולייה פיגוע ירי נגד חיילי צה"ל וחטיפתם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. להלן ציטוט "בעבר נעצר ערביד מספר פעמים במעצרים מנהליים בשל מעורבותו בטרור, וריצה גם עונש מאסר של שנתיים וחצי בכלא הישראלי." …. מסקנה …. אסור!!! להשאיר מחבלים חיים!

  2. להגיע סוף סוף למסקנה הנכונה שאין עמלק טוב וכולם צריכים לעוף מכאן ורמוט לגהנום כמה שיותר מהר