העם האיראני מתקומם נגד שליטיו, העולם צריך לשקול את צעדיו

במערב צריכים לתמוך במחאה ההמונית נגד האייתוללות, אך להזהר לא לנקוט צעדים קיצוניים שרק יחזקו את המשטר

מפגינים בטהרן השבוע | Mohsen Abolghasem

חזינו בעבר בעם האיראני צועד ברחובות בהפגנות ענק נגד המשטר ב-2009 וב-2017, אך סבב המחאה האחרון מרגיש שונה וזועם יותר. לפעמים מדובר במקרים אלה בהתפרצות רגעית ושחרור של לחצים, אך לפעמים (כמו במקרה של הונג קונג) הם גם מסמנים שהשד יצא מן הבקבוק, ושמערכת היחסים בין הממשלה לציבור לעולם לא תהיה דומה.

חשבו על כך: אחת המטרות העליונות של המשטר באיראן היא שימוש מתמיד בתעמולה כדי להחדיר נאמנות בנתינים. משדרי תעמולה בטלוויזיה, ציורי קיר פומביים, נאומים – כולם מגיעים תמיד עם מסר אינסופי לפיו המשטר הוא המגן ההרואי של העם, ושארה"ב וישראל הן ישויות זדוניות מאיימות וחורשות רעה. חשבו על איך זה לגדול בתרבות כזו, אך עדיין להיות חזקים ואמיצים מספיק כדי לומר: "לא, זה לא נכון, המשטר משקר לנו".

בימים האחרונים ראינו כמה אמריקנים שטענו כי האשמה על הפלת המטוס האוקראיני בשמי איראן היא של ארה"ב. לטענתם, למרות שהצבא האיראני הוא זה שירה את הטיל הקטלני, קובעי המדיניות האמריקנים הם אלו שיצרו את המצב הרגיש שהוביל לכך. באיראן עצמה, רבים מגדירים את הטענה הזו כשטות מוחלטת, גם אחרי שנחשפו לעשורים של תעמולה אנטי-אמריקנית. על פי הדיווחים מההפגנות ברחובות איראן, רבים מוכנים לסכן את חייהם כדי לומר למנהיגיהם כי ההסבר הזה לא מקובל עליהם. כפי שדיווחה סוכנות רויטרס:

סרטונים מתוך איראן מראים את המשטרה והמפגינים שוב ברחובות לאחר יומיים של מחאה אלימה נגד הממשלה. תיעוד מוקדם יורת הראה מפגינים צועקים סיסמאות נגד המנהיג העליון, שלוליות דם ברחובות וקולות ירי. הרשויות הכחישו טענות שהמשטרה פתחה באש, בעוד נשיא ארה"ב צייץ: "אל תהרגו את המפגינים שלכם".

סרטונים שפורסמו בערב יום ראשון הראו שוב יריות בקרבת המפגינים בכיכר עזאדי בטהרן. פצועים נשאו מן המקום ואנשי ביטחון נראו רצים עם רובים בידיהם. סרטונים אחרים הראו שוטרים מכים מפגינים עם אלות כאשר הקהל מסביב קורא להם לחדול. בתיעוד אחר נשמעו קריאות "מוות לרודן" הכוונו אל עלי ח'אמנאי ואנשי הדת המקורבים אליו".

בקמפוס האוניברסיטה בטהרן, הרשויות ציירו על המדרכה את דגלי איראן וישראל כך שהסטודנטים החולפים יוכלו לדרוך עליהם במחאה סמלית מדי יום. אך במהלך ההפגנות האחרונות, רבים מהם העדיפו ללכת מסביב לדגלים המצוירים. יתכן כי אותם סטודנטים לא אוהבים את ארה"ב וכנראה שאין בהם אהבה גדולה גם לישראל, אך נראה שהן הגיעו לנקודת שבירה בכל הקשור בתליית האשמה במצב המדינה בגורמים חיצוניים. הם יודעים שהאמריקנים לא הפילו את מטוס הנוסעים, וכנראה מבינים שחיסולו של קאסם סולימאני כוון נגד המשטר האיראני ולא נגד האדם ברחוב.

כל זה מציב את ארה"ב במצב טוב אך מוזר. אלה הן התמונות אותן רצינו לראות מגיעות מאיראן במשך זמן רב מאוד, אך אם אמריקה תנקוט בפעולה ישירה כדי להזין את האש המשטר בטהרן יוכל לטעון, ובצדק מסוים, שהיא מנסה לעזור להמונים לבצע מהפכה. עד כה, ממשל טראמפ נוקט בטון הנכון והנשיא משתדל להציע תמיכה אך ללא אמרות מעוררות מחלוקת.


הטור פורסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *