דעה: תכנית טראמפ מרסקת את קונספציית 'שלום עכשיו'

הצעת הנשיא האמריקני הוכיחה למחנה השלום-בכל-מחיר שתפיסת עולמו לא רלוונטית יותר למציאות. האם השמאל הישראלי מסוגל לחשב מסלול מחדש?

skeeze

פרסום 'תכנית המאה' של הנשיא טראמפ בשבוע שעבר גרם לקריסת כמה קונספציות ותיקות. במשך עשרות שנים, מחנה השמאל בישראל הטיף ואיים שאם לא ננקוט צעדים לקראת הקמת מדינה פלסטינית העולם יקשיח ליבו אלינו, האפרטהייד ייפול על ראשנו, הפצצה הדמוגרפית תתפוצץ בפנינו ועוד שלל איומים שהובילו למסקנה אחת – חייבים שלום עכשיו.

וכך התגלגלו להן תכניות בהן הצד הישראלי נותן ונותן – שטחים ונשק, אמון, שליטה אזרחית וניהול – אולם לא מקבל דבר חזרה מלבד הבטחות ריקות שהופרו באופן תדיר; הקבעון של "לעשות משהו עכשיו" הביא לשורת יוזמות נועזות עד מטורפות, שהציעו לפלסטינים עוד שטחים והישגים מדיניים, אך מעולם לא דרשו מהם לחדול מדרכיהם ואפשרו להם להתמיד במאבק נגד ישראל ולטפח את תעשיית הטרור. הפלסטינים כמובן הפנימו את הקונספציה, בה הם נדרשים לגלם את תפקיד המסכן הזקוק לרחמי לקהילה הבינלאומית נגד האימפריאליזם הציוני, ורק הלכו והקשיחו את עמדתם בדרך למבוי סתום קבוע.

בעשור האחרון העכשווניקים הגבירו את קול הזעקה על רקע הקיפאון המוחלט מול הפלסטינים, ונבואות חורבן המשיכו וזרמו: צונאמי מדיני, מדינה דו-לאומית, אפרטהייד, קריסת היחסים עם ארה"ב. שום דבר מזה לא קרה, והימין הישראלי המשיך בעמידה נחושה מול הדרישה משמאל לביצוע מהלכים יזומים ללא תמורה ממשית. במקביל, הממשלות האחרונות נהגו בחוכמה ורקמו יחסים עם העולם הערבי המתון, מאחורי גבם של הפלסטינים ומבלי לוותר על שום אינטרס ישראלי.

'תכנית המאה' הציגה גם היא כאמור תמונה הפוכה לפרדיגמה העכשוונייקית: ישראל יכולה להחיל ריבונות על שטחים חשובים ולהמשיך לפתח את ההתיישבות, והכדור עובר למגרש של הקבוצה השנייה. ישראל אינה נדרשת לפעולות שלום מול הפלסטינים, אלא הפלסטינים הם שנדרשים לגלות יוזמה. הקונספציה הוותיקה הושלכה לצד לטובת תפיסה חדשה בה הפלסטינים צריכים ליזום שינוי פנימי ולקחת אחריות למעשיהם. וראו זה פלא, רוב העולם הערבי מקבל אותה בהבנה, חלקו בשתיקה, ואפילו אירופה אינה מתנגדת בקולניות כדרכה. למעשה, הזעם נרשם בשני מוקדים עיקריים: אצל ההנהגה הפלסטינית מטעמים מובנים, ובחלקים מסוימים במחנה השלום הישראלי, שגילה שכל תפיסת עולמו שגויה ואינה רלבנטית יותר.

קריסת הקונספציה הזו באה כמה שנים לאחר קריסת השקפת עולם ותיקה מהצד השני של המפה: האמונה בארץ ישראל השלמה. הימין הישראלי הפנים בעשורים האחרונים כי שאיפה זו אינה סבירה, שאת הסכם אוסלו אי אפשר לבטל בנסיבות הנוכחיות ושצריך להתקדם לפתרונות בני-קיימא שישמרו על האינטרס הישראלי. הפרדיגמה שליוותה את הימין הישראלי שנים ארוכות התפוררה נוכח העובדות בשטח, והוא החליף אותה בחזון המדינה הפלסטינית מינוס, בה הפלסטינים מנהלים את עצמם אך חסרי ריבונות על הכוח ולא יכולים לפגוע בישראל, הד לתכנית האוטונומיה שהציע מנחם בגין עוד במגעי השלום עם מצרים.

אך בעוד הימין (למעט כמה קצוות) התחדש ברעיונות המותאמים למציאות, השמאל המשיך בעקשנות לדבוק בקונספציה הנפסדת, שהוכחה כבלתי ריאלית ולא פרודוקטיבית. המחיר שהמחנה הזה שילם על הקיבעון הוא עצום: שקיעה אלקטורלית, אובדן רלבנטיות ואובדן אמון הציבור. הרכבת יצאה מהתחנה מזמן, אבל מנהיגי השמאל בישראל עדיין מחכים בתחנה לשווא, הולכים ומצטמקים.

תכנית המאה יכולה אפוא לעשות לשמאל הישראלי מה שעשתה תכנית אוסלו לימין: לנפץ את הקונספציה הקודמת, ולהכריח אותו לשקול את השקפת עולמו ביחס לפלסטינים ולחשוב על חזון גבולות חדש. 'תכנית המאה' היא אפוא הזדמנות מצוינת לניעור מחנה מאובק ומנוון, השבוי בנוסטלגיה מדומיינת. החלת הריבונות עתידה להיות עובדה מוגמרת, הגיע הזמן שתמצאו קונספציה חדשה.


עו"ד דורון נחמיה הוא ממייסדי 'נתיב בליכוד'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. חזון הגירה מרצון ובעידוד של הפליטים לתוך ירדן נמוג עם הרצחו של גאנדי ומנהיגי הימין הקיצוני של כ"ך. עדיין אין פתרון טוב מזה והוא צריך להיות משולב בפתרון 7 האמירויות של מרדכי קידר.

    1. בדיוק להפך.
      א.תודות לאונר"א, מהגרים פלסתינים ומשפחותיהם הופכים לסוכנים של הפצת אנטי-ישראליות בעולם ותוך כדי כך גם נלחמים על זכות השיבה כך שזה לא יתן לך שום דרך להיפטר מהם. אז מה נרוויח? פייגלין צדק כשטען שהגירה החוצה צריכה לבוא יחד עם חתימה על כתב ויתור זכויות משפטיות ('כל זכות שיש להם, אם יש להםם, בארץ').
      ב.הגירה לירדן פירושה חיזוק האופציה במדינה המוסלמית המתונה והידידותית ביותר(הכל יחסי) שהיא גם נכס אסטרטגי בשבילנו. האם אנחנו רוצים להפסיד את תמיכתה באו"ם ואת עזרתה ביצירת קו סחר חשוב הן כלכלית והן גיאופוליטית דרכה לסעודיה ועומאן? יותר יעיל לעודד אותם להגר לאירופה שממילא הולכת נגדנו וזה רק ידחוף אותה יותר ימינה.
      ג.הרעיון הדפוק של ד"ר קידר רק יוסיף עוד קולות רבים אנטי-ישראליים לאו"ם. באמת תודה רבה.

    2. דני, אתה מדבר על תמיכה ירדנית בישראל באו"ם??!!!
      אתה בטוח שאתה חי פה?
      ירדן היא אחת המדינות העוינות ביותר לישראל בכל פורום בינלאומי!

  2. טעות – המציאות מנפצת את התאוריה שניתן להגיע עם הפלסטינים לשלום כלשהו. טראמפ פשוט אומר בעצמו שהוא לא מאמין שניתן להגיע לשלום עם הפלסטינים. אבל גרוע מכל ביבי לא מתגלה כמנהיג ימין, אלא כאדם שלא רוצה כלום מלבד הדימוי הציבורי שלו.

    1. אם נתניהו מרגיז את השמאלנים וכל מהלך שלו הם מתארים באופן שלילי – סימן שהוא טוב ליהודים. כל השאר זיבולי מוח של טוקבקיסטים בשכר מינימום, בתחפושת של ימנים. עוד כמה שבועות הכלבלבים ינבחו ויקישו במקלדות והשיירה של נתניהו תעבור מלוא הדר היישר להמשך עבודתה הנאמנה בשירות עם ישראל ואוהבי ישראל.

    2. א. ללא נתניהו תכנית המאה לא הייתה באה לעולם.
      ב. מה שנאמר בתכנית המאה בעניין ה"פלסטינים" הוא המשך למה שנתניהו אמר כבר לפני שנים: "יתנו-יקבלו!" מנגד, כל מה שהשמאל היה מסוגל לו כתגובה היה להגחיך את נתניהו עצמו ואת הנוסחה שלו התמציתית והקולעת. השמאל דבק שיטתית בהגחכה ובביזוי כתחליף לטיעונים רציונליים שלא נמצאים באמתחתם.
      ג. זהו המשך למה שנתניהו אמר בנאום בר-אילן בעניין "תמיכתו" בנוסחת שתי מדינות לשני עמים: כל הדרישות שהערבים נדרשים לעמוד בהם כדי לזכות בריבונות על שטח כלשהו משטחי ארץ ישראל פורטו שם היטב והיום ניתן למצוא אותן בפירוט נרחב עוד יותר בתכנית המאה.

      ד. מכיוון ש"המאבק הפלסטיני" במדינת היהודים יושב במקורו על בסיס דתי, "הפלסטינים" לעולם לא יוכלו לעמוד בדרישות הנדרשות מהם. שכן, עפ"י האסלאם כל חלק של אדמה שנכבש ע"י צבאות האסלאם הופך אוטומטית לחלק אינטגרלי מ"בית האסלאם" כלומר הוא הופך לוקף/ הקדש השמור למוסלמים בלבד ולשלטון האסלאם עד סוף כל הדורות. ולכן אין ביכולתם של "הפלסטינים" להכיר במדינה יהודית ריבונית בא"י ולו על ס"מ אחד.

      ה. מצד שני, במישור המדיני, למרות התחייבות ערפאת מעולם לא נמחקו מהאמנה הפלסטינית הלכה למעשה הסעיפים הדורשים את השמדת ישראל. כמו גם סעיפים 20-22 הקובעים שהיהדות היא דת בלבד ולא לאום ולכן היהודים כמיעוט דתי אינם זכאים להגדרה עצמית כלאום. זאת בניגוד ל"פלסטינים".
      ולכן, גם במישור המדיני עפ"י האמנה הפלסטינית, החילונית לכאורה, אין ביכולתם להכיר במדינה יהודית ריבונית בא"י.

      ו. בעמדות הללו דבק גם נייר העמדה שהונפק ע"י וועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל ב-2006. כלומר זה הונפק לאחר ההתנתקות והשתלטות החמאס על רצועת עזה.

      נתניהו הביא באופן רציף ועקבי לחשיפת פרצופו האמתי של "מאבק הפלסטינים הצודק" כהתנהלות של נוכלות מרמה והונאה כמו גם לחשיפת פרצופו של השמאל הלוחם את מלחמתם של "הפלסטינים"…

      בניגוד גמור לקמפיין הרפש והדמוניזציה שמתנהל נגדו מזה עשורים נתניהו היה ועודנו מנהיג הימין הפועל באפקטיביות להצלת מדינת ישראל מקטסטרופה של הסכמי אוסלו שלא לדבר על הישגיו האחרים בתחום הכלכלה ומדיניות והפיכת ישראל למדינה משגשגת.
      ומי שכמוך המנסה לרמוז לכתבי האישום ראוי לו לזכור שהמחוקקים כבר בראשית המדינה ידעו לצפות מצב של רדיפה פוליטית מצד היריבים הפוליטיים ותפירת תיקים על ידם. ולכן עפ"י החוק ראש ממשלה זכאי לחסיון כמו גם לחזקת החפות.
      תפירת תיקים כאמצעי לחיסול היריב הפוליטי הוא תופעה מוכרת וידועה. לא מזמן, ביצעו חיסול ממוקד שכזה לדומניק סטראוס קאהן ובהצלחה מרובה.
      העובדה שהוא זוכה מכל אשמה לא שיחקה שום תפקיד, הקריירה הפוליטית המוצלחת שלו חוסלה. זה בדיוק מה שמתכוונים לעולל לנתניהו.
      בושה!

  3. ההטפות של "שלום עכשיו" ויתר ארגוני "הזכויות" "הדמוקרטיה" ו"הנאורות" לא נועדו כדי להשיג שלום. עבור "שלום עכשיו" שלום אמיתי הוא מטרה משנית, מטרתם האמיתית היא גירוש יהודים מביתם בשל חוצפתם העזה להתיישב במקומות שמבחינתם שייכים בלעדית ל"עם הפלסטינאי". הראיה לכך היא ביצוע ההתנתקות, שבה רבים בשמאל התקשו להסתיר את השמחה לאיד שפשתה בהם למראה יהודים הנעקרים מכל מפעל חייהם.
    בקש שלום ורודפהו? לא! יותר מזה – עושי שלום במרמתם.

  4. ההטפות של "שלום עכשיו" ויתר ארגוני "הזכויות" "הדמוקרטיה" ו"הנאורות" לא נועדו כדי להשיג שלום. עבור "שלום עכשיו" שלום אמיתי הוא מטרה משנית, מטרתם האמיתית היא גירוש יהודים מביתם בשל חוצפתם העזה להתיישב במקומות שמבחינתם שייכים בלעדית ל"עם הפלסטינאי". הראיה לכך היא ביצוע ההתנתקות, שבה רבים בשמאל התקשו להסתיר את השמחה לאיד שפשתה בהם למראה יהודים הנעקרים מכל מפעל חייהם.
    בקש שלום ורודפהו? לא! יותר מזה – עושי שלום במרמתם.

  5. לערבים, ככלל אין יכולת להקים ולקיים מדינה בכוחות עצמם. אם יש נפט אז הם מפעילים זרים לתכנן להקים ולתחזק את ה״מדינה״. אם אין נפט, אין כסף, אין כלום. כנופיות, מלחמות, הרס ולבסוף הגירה למדינות מן המוכן. זהו. פשוט. בעניין הפלסטינים, אם הם לא יתחזקו את הסכסוך בהרג יהודי כל שבוע לא יוזרם כסף מאירופה והם יהגרו לאירופה. אם פינית שטח לטובת העזתים, ולקיים את עצמם אין ביכולתם, תקבל טילים. אם תיתן כסף כלל הזהב בפרוטקשיין שתקבל יותר טילים. לא תיתן כסף הם יהגרו בסוף לאירופה.
    ערביי ישראל מסרבים להצטרף לאחיהם להקמת מדינה פלסטינית. למה לעזוב את אירופה? יש יהודים שבונים, מגנים עליהם בדמם, נותנים כסף, אדמות, זכויות. לא יתנו? יש מהומות 2000.יש כנסת וחזון מדינת כל אזרחיה. היהודים רוצים חוק לאום? אז יש בגץ. אם לא ניתן כסף, אדמות, זכויות לאום הם יהגרו בסוף לאירופה.

    1. כמו כן חזון השמאל בישראל הוא אך ורק אחד " לקבל כמה שיותר כסף תמורת כמה שיותר הרס למדינת ישראל " וזה בא לידי ביטוי בעיקר בהשתלטות על מערכת המשפט, על התקשורת , האקדמיה ,צמרת הצבא והמשטרה , וכמובן אינספור " עמותות ) , לכל אדם יש מחיר ולכל אדם (כמעט )יש קופת שרצים (ואם במקרה אין לו אז אפשר לייצר לו קופת שרצים אמיתית או פיקטיבית ) וככה להשתלט על כל עמדות הכוח במדינה ולהחריב אותה מבפנים חסדי השם כי לא תמנו .

  6. חזון השמאל בישראל הוא אך ורק אחד ” לקבל כמה שיותר כסף תמורת כמה שיותר הרס למדינת ישראל ” וזה בא לידי ביטוי בעיקר בהשתלטות על מערכת המשפט, על התקשורת , האקדמיה ,צמרת הצבא והמשטרה , וכמובן אינספור ” עמותות ) , לכל אדם יש מחיר ולכל אדם (כמעט )יש קופת שרצים (ואם במקרה אין לו אז אפשר לייצר לו קופת שרצים אמיתית או פיקטיבית ) וככה להשתלט על כל עמדות הכוח במדינה ולהחריב אותה מבפנים חסדי השם כי לא תמנו .