תומכים בתקשורת עצמאית, רוכשים עכשיו מנוי ל'מידה'

כאשר תקשורת המיינסטרים מקצינה והופכת למפלגה פוליטית המייצגת את השמאל, הרוב השפוי צריך לתמוך ביתר שאת בעיתונות עצמאית וחסרת פניות

לא קונים יותר את אחיזת העיניים. אולפן שישי | צילום מסך

הממשלה נגד היועץ"

כך זעקה אתמול בבוקר כותרת 'ידיעות אחרונות', מעל לכתבה שפירטה את תוכן ישיבת הממשלה מיום ראשון השבוע, ובצמוד לטור דעה של נחום ברנע וטובה צימוקי שעסק בניתוח אותה ישיבה. מדוע מצא לנכון העיתון לספר לקוראיו בפירוט כה רב ביום שישי בבוקר על ישיבה שהתקיימה שישה ימים קודם לכן? על פי ברנע וצימוקי, התרחשה שם לא פחות מ"הפיכה שלטונית" כאשר ממשלת ישראל החליטה לא לקבל את עצתו של היועץ המשפטי לממשלה שהתנגד להקמת ועדה לבדיקת המחלקה לחקירות שוטרים. קראו זאת שוב: הממשלה מחליטה לפעול נגד עצת היועץ שאיש מעולם לא בחר ולכן 'ידיעות', שנגד המו"ל שלו עומד כתב אישום חמור אותו הגיש אותו יועץ, קובע כי מדובר ב"הפיכה". אכן עולם הפוך.

הממשלה נגד מנדלבליט"

נשמע מוכר? כך זעקה אחת מכותרות התוכנית 'אולפן שישי' אמש, בה עסק פאנל הפרשנים בהרחבה באותה ישיבה מראשית השבוע אותה הגדירו כ"זובור ליועץ", כולל ציטוטים של חלק מדברי השרים שהביעו ביקורת על היועמ"ש. המנחה דני קושמרו סיפר לצופים בדאגה כי מדובר ב"עליית מדרגה" במתיחות בין הממשלה למנדלבליט, ואמנון אברמוביץ' הפליג במונולוג ארוך בחזרה לפרשת הצוללות שהסתיימה מזמן ואותה לטענתו היועמ"ש "לא חקר" (הוא דווקא כן) למרות "בקשה של בכירים במערכת הביטחון" (אז עכשיו קציני צבא קובעים מתי לפתוח בחקירה?). גם כאן המסר היה ברור: היועץ המשפטי הוא השליט העליון, לשרים אסור לבקר אותו ולממשלה אסור לעשות אף צעד ללא אישורו.

למי שקצת בקיא ברזי היחסים בין עיתונאים למערכת המשפט היה כאן מסר אחר ברור לא פחות. מתקפת הכותרות המתואמת הייתה פרי מה שנקרא בעגה המקצועית "תדרוך", כלומר שיחות רקע לא מחייבות בין בעלי תפקידים בממשלה לבין כתבים ופרשנים, בהן מועברת להם הגישה הכללית עליה יש לדווח. הכותרות הזהות, המסרים הדומים והמסקנות התאומות: כולן הגיעו ממקור אחד וכוונו למטרה מסוימת מאוד של השפעה על דעת הקהל. עד כאן מדובר בהתנהלות השגרתית של התקשורת בישראל (ושל בכירים במערכת המשפט), מעין שגרה שנראה כאילו כולם התרגלו אליה ומקבלים אותה בהבנה: המשפטנים זוכים לסיקור מלטף כל עוד הם פועלים בכיוון הנכון, העיתונאים זוכים למידע חם שהופך לכותרות, וקהל הצופים שוב מקבל תמונה חד-צדדית ומוטה של המציאות.

אלא שיש כאן סיפור רחב יותר. מדובר בעוד קרב בלימה במלחמה הגדולה על התודעה. הנשק העיקרי במלחמה הזו הם ה"נרטיבים": הסיפורים שקובעים על מה נדבר ועל מה לא, מה חשוב לספר וממה צריך להתעלם, מה חשוב שהציבור ידע ומה שעדיף להמשיך להסתיר ממנו. אותם נרטיבים נולדים בישיבות מערכת בערוצי הטלוויזיה ובעיתונים ומעוצבים מראש כך שיתאימו לסדר יום פוליטי מסוים או לעמדה אידיאולוגית, התואמת כמעט תמיד את עמדות רוב אנשי המערכת. תפיסה מערכתית כזו יוצרת בהכרח קבעון מחשבתי, שמוביל בתורו להתעלמות מעובדות לא נוחות בשם אותו "נרטיב".

לכל אדם יש אג’נדה ובוודאי לעיתונאים, אך התקשורת  בישראל הפכה לחוג כל כך סגור ומנותק עד שהיא משוכנעת שהאג’נדה שלה חייבת להיות היחידה. כל סיפור חייב לעבור דרך הפריזמה האידיאולוגית הצרה,  גם אם זה אומר שבתוך כך אותם עיתונאים מאבדים במהירות את אמון הציבור וכל מראית עין של אתיקה מקצועית. גם זה מצב לא חדש שעסקנו בו רבות בעבר, ומוכר היטב לקוראי אתר זה. אבל יש לו גם פתרון. התשובה צריכה להגיע מכם, הציבור שמבין מה מתרחש מאחורי הקלעים ולא קונה יותר את אחיזת העיניים. כאשר תקשורת המיינסטרים הולכת ומקצינה והופכת לסוג של מפלגה פוליטית המייצגת את מיעוט השמאל בישראל, הרוב השפוי צריך לתמוך ביתר שאת בעיתונות עצמאית וחסרת פניות המתמקדת בדיווח עובדתי וניתוח המציאות, עיתונות שמשמיעה קולות אחרים שהושתקו ולא מפחדת להביע ביקורת על "שומרי הסף" הקדושים.

אם גם לכם נמאס מהמקהלה החד-גונית בה אתם צופים מדי ערב על המסך, יש לכם הזדמנות לעשות עכשיו את הצעד הראשון בדרך לשינוי. תמכו באתר 'מידה,' רכשו מנוי חודשי בסכום צנוע ועזרו לתקשורת עצמאית להמשיך להתקיים. כל מנוי חדש שמצטרף למאות שכבר תומכים בנו מחזק את הקול הלאומי-ליברלי בישראל, מחזק את עמידת נבחרי הציבור מול הפקידים תאבי השלטון, ומחזיר לכם את הריבונות הדמוקרטית שנגזלה מכם באמצעות קשרי תן-וקח בין משפטנים לתקשורת השמאל. רק ביחד נוכל לעשות זאת.

הכנסו עכשיו ורכשו מנוי ל'מידה'. שתי דקות מזמנכם יעזרו לנו להמשיך להשמיע את האמת עבורכם. תודה.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. אני אתרום מדי פעם למידה כי אני מייחסת חשיבות אדירה למדיה לאומית היא כה חשובה בימינו. אשתדל לעשות העברה השבוע.
    כל המדיה השמאלית נישענת על הליכוד על כספי שילטון הליכוד והגמרא בדרכים מדרכים שונות. למה הליכוד לא מקדם אותכם מזרים לכם כסף מגבה אותכם ואת ערוץ 20. אם היה משקיע נילחם בעשרות שנות שילטונו כבר מיזמן הפרות היו ניקצרים. כמה פינק את המימסד התיקשורתי עשרות שנים. אני זוכרת הרבה פעמים ניכנסו לחובות והוא היתגייס לתת לו גב להזרים מיליארדים.
    אנחנו צריכים הנהגה לאומית איכפתית לוחמנית אידיאליסטית, שמבינה את כוחה העצום בטרוף של תיקשורת. היא למעשה השולטת. עושה מיכולם סמרטוט נחשבת למעצבת מוח האזרחים מדי יום.
    עכשיו המילה לאומי צריכה הרבה תשומת לב לצמוח ולהחזיר לנו את הכבוד. כמה שפופה הנשמה היום כה עלובה. צמיחת זריחת אידיאל לאומי תביא לה הטבה אנושית הבנה ואאורה . ותביא את העיקר, על הטפל של היום.
    הכי חשוב הדור הצעיר שלנו צעירנו המתוקים שגדלו על חומרנות ותחרותיות של החומר. כואב עליהם על הנשמה. כמה גדלתי אני אחרת ושונה. כמה הייתי גאה אני המסורתית המיזרחית כשהיתגייסתי לצבא. אהבתי את גולדה ובגין ושמתי נעלי גולדה חחחח. היתגייסתי ב77 .אבי המסורתי המאמין שהיה בטקס הסיום היה גאה ובצדק. גם של אחותי ואחי היה. תל אביב המתוקה של אז הניפלאה המקסימה עם מורים כה ניפלאים מקסימים.
    אני גאה בארצי אני גאה בעם ישראל. מעל לכל, אני גאה,הכי מיכל באבי -אלוהי צבאות ישראל. כמה אני גאה שאני חיה באדמתו. כי שם הנשמה בת אלפי שנות גלות רוצה לחיות יותר מיכל. בזכותו כל הזוהר הניפלא התנכי העיברי. רוצה נורא שהזמן האבוד התנכי הניפלא הקסום ההארי פוטרי ההוליווד, יחזור ירפא את האנושות השבורה הזו .לכל אדם נשמה וכולנו במסע תיקון אישי . והיא יקרה מאוד הנשמה. אז תבוא בסוף נחמה לעולם יש לו גב.

  2. אם גם לכם נמאס מהמקהלה החד-גונית בה אתם צופים מדי ערב על המסך, יש לכם הזדמנות לעשות עכשיו את הצעד הראשון בדרך לשינוי.

    צאו להפגין שהממשלה הבאה תתחייב להפריט את שוק התקשורת – שוק חופשי אמיתי.

    כל שאר הדברים זה כמו לשים פלסתר על וריד משפריץ דם

    1. אתה שקוף.
      אתה מנסה לארגן הפגנות נגד הממשלה? דאג לשקיפות וספר לנו שאתה חלק מהפרובוקציות המתוכננות של כחול לבן, כמו ההיא שזרקה הערב תפוח לעבר ראש הממשלה.
      אל תבלבל את המוח עם זה "שהממשלה הבאה תתחייב להפריט את שוק התקשורת" כי שולחיך הם האחרונים שמעוניינים בהפרטת התקשורת.