סערת מכתב הקצינים נגד רה"מ: "ניסיון חמור לעשות פוליטיזציה לצבא"

תא"ל במיל' אמיר אביבי מתנועת 'הביטחוניסטים' תוקף את דרישת הקצינים למנוע מנתניהו הקמת ממשלה: "שימוש בדרגות לדיון פוליטי מכתים את צה"ל"

תא"ל במיל' אמיר אביבי ומכתב הקצינים

"אני רואה בחומרה רבה כל ניסיון לעשות פוליטיזציה לדרגות ולצבא", כך אומר תא"ל (במיל') אמיר אביבי, מנכ"ל תנועת 'הביטחוניסטים', בעקבות הפרסום הבוקר של עצומה עליה חתומים מאות קצינים לשעבר בחיל האוויר בקריאה לנשיא ולחברי הנכסת  המדינה "למנוע מנאשם בעבירות חמורות להרכיב ממשלה".

בשיחה עם 'מידה' מותח אביבי ביקורת על השימוש בדרגה הצבאית למטרה שהיא לדבריו פוליטית. "זה לגיטימי לגמרי שלכל אזרח דעות משלו וגם לאנשים שפרשו מהצבא", הוא אומר ומוסיף: "אבל שמתארגנת קבוצה של קצינים שבוע לפני הבחירות ומשתמשת בכותרת של חיל האוויר ושל צה"ל כדי להביע עמדה פוליטית מובהקת. זה פוגע באמון הציבור בצבא. יש מספיק פלטפורמות שאפשר להשתמש בהן כדי להביע דעה, לעשות את תחת הכותרת של חיל האוויר זה לא לגיטימי".

חותמי העצומה טוענים שזה לא עניין של ימין או שמאל ושהם בעלי השקפות פוליטיות מגוונות

"צריך להיות מאוד תמים כדי לחשוב שפתאום נחתה עליהם הרוח שבוע לפני הבחירות. העצומה הזו מדברת בפירוש על ראש הממשלה וברור שזה נטו עניין פוליטי, וברור שהם משתמשים בדרגות שלהם כדי לנהל דיון פוליטי".

מה בעצם הבעיה בכך שקצינים מתבטאים בנושאים פוליטיים?

"אני לא חושב שיש משהו שאתה עובר בהכשרה הצבאית שנותן לך יתרון יחסי לדבר על דברים כאלה, ולכן עצם היותך קצין לא רלוונטית לנושא. מה שקורה בסופו של דבר זה שנדבק כתם פוליטי על צה"ל ועל הקצינים כולם. זה נזק מצטבר חמור מאוד. הצבא צריך להיות נקי לחלוטין מכל עניין פוליטי, ואני חושב שצה"ל עצמו צריך לצאת חוצץ נגד התופעה הזו בה קצינים משתמשים בדרגה כדי לקדם אג'נדה פוליטית".

תנועת 'הביטחוניסטים' הוקמה לפני מספר חודשים על ידי אביבי וקצינים בכירים נוספים, לשם מטרה אותה הגדירו כ"השמעת קולם של אלפי קצינים מפקדים ולוחמים במיל' ובדימוס המבינים לעומק את הצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל". לדברי אביבי, "המטרה העיקרית שלנו היא להשפיע בקרב הציבור ועל מקבלי ההחלטות כדי שהתנאים הנדרשים לביטחון ישראל יתקיימו. יש ואקום רציני בעניין הזה בציבור, ומי שמוביל את השיח הם בעיקר גנרלים ששבויים בתפיסת העולם של אוסלו כאשר מנגד דממת אלחוט. לאורך שנים התפתחה בישראל אליטה של גנרלים שהשתלטה על השיח ודחקה החוצה כל קול או דעה אחרת".

כל הקצינים הבכירים לשעבר מחזיקים בעמדות שמאל?

"אני מאמין שלא. יש הרבה שמחזיקים בדעות אחרות אבל חוששים לבטא אותן כדי לא להיפגע מבחינה מקצועית או להיות מודרים ממעגלי השפעה שונים. אחד הצרכים שאנחנו מבקשים לענות עליו זה העצמה של אותם קצינים שחושבים אחרת, כדי לגוון את השיח הציבורי ולשקף לציבור את המציאות שמעבר לסיסמאות. יש פה אנשים שנשבו בקונספציה שאומרת שרק אם נמסור עוד שטחים נוכל לפתור את הסכסוך, העולם כולו יאהב אותנו ולא יהיו עוד מלחמות. אבל אם תשים לב למה שאומרים ארגונים כמו 'מפקדים לביטחון ישראל', תראה שהם בכלל לא מתעסקים בביטחון אלא אך ורק בנושאים מדיניים ופוליטיים".

קצינים בכירים שהיו בשטח ובקרבות לא מבינים את המציאות?

"יש הבדל גדול בין המקצוע הצבאי לבין תפיסת מציאות ברמה המדינית. אלה שני עולמות תוכן שונים מאוד, ועצם העובדה שהיית קצין לא הופכת אותך מיד למומחה במדינאות. אתה רואה שהם כותבים על דמוקרטיה, על "כיבוש" ועל זכויות אדם, אבל לא זכור שבשירות הצבאי קיבלנו הכשרה מיוחדת בנושאים האלה. כאשר אני כתת-אלוף מדבר על ענייני ביטחון אז יש לי ידע ומומחיות בתחום, אבל בנושאים אחרים דעה של קצין לא יותר משמעותית מדעה של אזרח".

אז איך משנים את השיח?

"בתנועת 'הביטחוניסטים' אנחנו מנסים למלא את הוואקום שנוצר ולהשמיע קול שונה, מקצועי ועדכני. אנחנו חלק מדור צעיר יותר של קצינים שחווה את המציאות בשטח אחרי אוסלו, ולכן אנחנו לא שבויים בקונספציה. אנחנו נהיה בכל מקום ונשמיע את עמדתנו בצורה מקצועי ופתוחה, כדי להעביר רעיונות מורכבים לציבור הרחב".

אילו תגובות אתה מקבל?

"כבר מההתחלה הייתה התרגשות רבה סביב ההקמה של הארגון. יש הרבה אנשים שנותנים לו גיבוי ושמחים שסוף סוף שומעים קולות אחרים שיותר קל להבין ולהזדהות איתם. אני רואה את גם בקרב קצינים לשעבר, ואלה בדיוק האנשים שאנחנו להעצים אותם כדי שידברו"

מה עמדתכם למשל בנושא הריבונות?

"אם מדברים למשל על בקעת הירדן, ברור שזה הגבול הטבעי של ישראל שחוצץ בינינו לבין העולם הערבי, וברור שאי אפשר להחזיק גבול לאורך זמן ללא ריבונות בשטח. אני שומע כל מיני מומחים מגדירים את הבקעה כ"גבול ביטחוני", והכוונה האמיתית מאחורי זה היא להסביר שזה משהו זמני שמתישהו ניסוג ממנו. אנחנו חושבים שבוודאי שאסור לסגת מגבול כזה חשוב כמו הבקעה ודווקא בגלל זה צריך להחיל שם ריבונות. יש לנו הזדמנות לעשות את זה עם 'תכנית המאה' של טראמפ, וישראל צריכה לממש את ההזדמנות".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

31 תגובות למאמר

  1. אני לא מבין – האם מר אביבי לא עושה בדיוק את מה שהוא יוצא נגדו – משמיע דעות פוליטיות תוך שימוש בדרגתו הצבאית?

    1. אני חושב שהוא משמיע דעות ביטחוניות.
      האם לספח או לא את בקעת הירדן היא שאלה שונה מהאם ראש הממשלה רשאי לנסות להקים ממשלה.
      אולי פספסתי שם משהו

  2. קודם כל הצבא כפוף לדרג המדיני
    גם אני קצין בכיר מחיל האויר ושרתתי שנים רבות ומיכתב הקצינים
    לא משקף את כל הדאות והוא מיותר
    ישנם חוקים במדינה וצריך לפעול על
    פי אמות מידה לפיהם ישנם גם בצד
    הנגדי חשדות רציניות לגבי מועמדים
    שהגיעו מהצבא

    1. בילי הגיבור מנהיג הינו מפקד האזרחים וכמו שחיליך ציפו ממך להיות ישר הגון ומוסרי ככה אני האזרח מצפה מאזרח מס. 1 של המדינה להיות ישר הגון וטהור נושא לפיד טוהר המידות לפני העם . ולכן אני מסכים עם החותמים

    2. לגיבור הגדול יותר (שמרוב גבורה נותר אנונימי) –
      האם המנהיג אמור להיות "ישר הגון וטהור נושא לפיד טוהר המידות לפני העם", כמו בני גנץ וגבי אשכנזי?
      נראה שכל עוד לא מדובר בביבי, הסטנדרטים שלך נמוכים להפליא. מעניין למה.

    3. אתה לא טייס. טייס לא כותב בשגיאות כתיב. גם לדת אגב אין שום מקום בפוליטיקה.!!!!. והטייסים הם לא שכירי החרב של מדינת רודנית.

    4. ל-א, לפי אמות המידה שלך, גם אתה לא צעדת ברחבת המסדרים בבסיס חצרים.

  3. אתה מדבר על "קצינים השבויים בקונספציה" של אוסלו. ובכן, גם אתה מציג קונספציה – רק הפוכה! השם שבחרתם הוא מתנשא ויש בו רמיזה שרק אתם מבינים בביטחון ורק לכם איכפת, מי שלא איתכם הוא כנראה לא ביטחוניסט! מה אתם מציעים? המשך הכיבוש והשליטה על 2 – 3 מליון ערבים לנצח? היגררות למציאות אפרטהייד, שילדינו ונינינו יתגייסו למשימות שיטור ודיכוי במקום להתאמן למילחמה, שנמשיך לשפוך את משאבי המדינה על אחוז קטן מהשטח והאוכלוסיה, שהשאלות המרכזיות שלנו יהיו ההתנחלויות? לא חביבי, זה לא החזון הציוני, זה החזון הלאומני – משיחי שכבר גרם לחורבן הבית בעבר.

    1. אתה בכלל נשמע כנציג המחבלים היושבים בעזה ובשומרון רמאללה ולוד יפו וואדי ערה הגליל והנגב.. אז תבחר היכן רצונך להסתלק.. זו נחלת אבותינו וזכותנו כאן אך ורק מכח התנ"ך דהיינו תורה ומצוות והקב"ה בעל הבית.

    2. אתה מדגים אחת לאחת את כל הטענות שלו, השיח שלך אינו שיח ביטחוני אלא פוליטי משולב בהרבה דמגוגיה – שלאחר כשלון אוסלו והנסיגה מעזה כבר לא עובדות יותר. תשכנע את תושבי אשקלון המותקפים בטילים שהכיבוש של רצועת עזה היה מיותר.

    3. כיבוש או התאבדות – כי זו המשמעות של הקמת מדינה פלסטינית – אלו האפשרויות היחידות העומדות בפנינו? משום מה שכחת את האפשרות הנוספת, שהיא הפרדה על ידי הגירה. זו האפשרות היחידה שפתרה אי פעם סכסוך בין שני עמים המעורבבים זה בזה. למרבה הצער, רבים מעדיפים לשכוח או להתעלם מן האפשרות הזו, למרות שלולא נקטנו בה ב – 1948, לא היינו קיימים כיום כמדינה עצמאית. אבירי המוסר האלה מטעם עצמם טוענים שמה שהם מכנים בשם "טרנספר" אינו מוסרי. כנראה שיותר מוסרי בעיניהם להותיר את הסכסוך המדמם כפי שהוא לנצח, או להזות על פתרונות שיביאו להשמדתנו הוודאית, כפי שאתה מציע. מסתבר שהעובדה שלפי כל סקר, מרבית ערביי השטחים ישמחו להגר, כך שאפילו לא יהיה צורך להכריח אותם לעשות זאת, נעלמה מעיניהם שלך ושל דומיך. למעשה, מאות אלפים היגרו מעזה ומן הגדה רק בשנים האחרונות. טוב שהמידע הזה לא נעלם מהבחנתם של אלה מאתנו שהם עדיין חפצי חיים. ויש לקוות שהאנשים הנכונים ידעו לעודד את המגמה המבורכת הזו בשנים הבאות.
      אבל הרי לכן הקצינים "המהוללים" חתמו על המכתב הבזוי הזה. כדי שגנץ ושות' יעלו לשלטון, ימנעו את הפתרון היחיד האפשרי לבעיה ויגררו אותנו לתהום, בשם המוסר הנעלה כביכול. מה אפשר להגיד? נקווה שיכשלו, לטובת כולנו. כן, אפילו לטובתך.

    4. היי, קצת צניעות , אני לא בא לתת פיתרון כיצד לנהוג עם הפלשתינים שרובם המכריע חי על שנאה ליהודים ואני באמת לא חושב שאם ניתן שטח כזה או אחר יהיה שלום ראה עזה ועוד. . אך דבר אחד בטוח תקראו קת בןיקיפדיה מה זה "הסכם קורייש" ועוד ,,ותבינו למה עראפת חתם על הסכם רק פשוט צר לי שאין שיח אמיתי מתוך השכלה בנושא ולא מתוך אגנדה הפוליטת שגדלנו כולנו עליה בבית

    5. הוא כבר ענה לך במאמר. אלה הקרויים "מפקדים למען הביטחון" מקשקשים על כל דבר חוץ מביטחון. לאף אחד מהם אין שמץ מושג מה יהיו אמצעי הביטחון אחרי שנעשה כמצוותם וניסוג לגבול שאינו ניתן להגנה. הם לא אומרים כלום חוץ מסיסמאות כלליות פומפוזיות בסגנון "ביטחון ישראל ישמר בצורה קפדנית" וכיוצא בזה גיבובי סרק. אשמח אם תביא לי ולו אמצעי ביטחון ספציפי אחד ויחיד שמישהו מהם דיבר עליו ב-20 שנה האחרונות. כמובן שאין כזה, כי פשוט – אין כזה.

      לעומתם אביבי מביא לך אמת פשוטה: גבול הביטחון היחיד של מדינת ישראל הוא קו הירדן, וזו עובדה מוכחת בשטח. זה שאתם בשמאל מתעקשים לקרוא לזה "אפרטהייד" (מונח שקרי וזדוני בפני עצמו) לא מפריך את העובדה שה"כיבוש" הוא המצב היחיד שמאפשר לנו לחיות כאן. ואני מעדיף את זה פי אלף מאשר לחזור לאושוויץ, בירקנאו ודכאו.

      לפיכך אם יש לך פתרון (ביטחוני!!!) לגבול אחר מאשר קו הירדן, אתה מוזמן להביא אותו כאן. ולא – כל פתרון חייב להיות מבוסס על ה"אפרטהייד" הדמיוני שלך, ויש פתרונות כאלה.

  4. בדיחה עצובה וקיקיונית מנדלבליט מערכת המשפט השחצנית והפולשנית… זה הגיע לצמרת הצבא.. אולי יעשו מהפכה ושלטון צבאי… מילא אם היו נותנין לצבא להיות צבא

    1. זה מה שאשכנזי וחבורתו ניסו לעשות הפיכה שלטונית

  5. אביבי. אתה ממש חי באשליות. מי מתייחס היום לקצינים צה"ל הסדיר ,אז יתייחסו לקצינים צבא שפג תוקפם. לדרגה הצהלית אין כבר ערך ,כי רוב האזרחים כבר מכירים את הבלוף שמסתתכ אחרי הדרגות. לדוגמה שלושת כלום ושום דבר שמרכיבים את כחול עמוק. גאלנט. מירי רגב. עוד?

  6. אוי אוי קצינים עלובים.
    הצבא נתן לכם דרגות, ומתוך ראיית המציאות, ובעזרתו של יצחק בריק, למדנו שלהיות קצין אינו מעמיד את הקצין כדמות החכמה ביותר, ההגיונית ביותר הישרה ביותר.
    הקצינים (רמטכ"לים) המועמדים לשאת בתפקידים המרכזיים: ראש ממשלה, שרי בטחון, אוצר וכד'. מנפיקים לנו חדשים-לבקרים סיפורי-אימים !!! אינטריגות, סכסוכים, הלעזות והאשמות-שווא, חתירה תחת מפקדים, דו"חות שקריים, והרשימה ארוכה עד כדי נעילת נעליים גבוהות במטכ"ל. זו רשימה חלקית ומצומצמת, מתוך הנאגר ענק של מציאות עצובה.
    ולכם ה"קצינים החותמים"
    – כמה מכם היו בסיפורים המבישים של צה"ל ?
    – כמה מכם שומרים סודות של כשלונות-חרפתיים ?
    טוב תעשו אם תתנצלו ותסירו את הכתם שלכלכתם בו את חיינו.

  7. צריך להדיח אותם מהצבא כולם בוגדים.
    קצינים ימניים מעולם לא בגדו כמו קצינים מהשמאל

  8. לכל אחד זכות להבעת עמדה מנומקת וענינית, בין אם אידיאולוגית ובין אם מקצועית.
    האם תנועת הבטחוניסטים היא באמת מהצד המקצועי או מהצד האידיאולוגי? הפוסל במומו פוסל….
    בפשטות, כל אחד יכול וראוי להביע עמדתו המנומקת ללא כל צורך בהתהדרות בדרגה כזו ואחרת. הרי רצית לנטרל את עניין הקצונה הצהלית המביעה עמדה ולה לדבריך, אין כל יתרון על אזרח מהשורה, ובלבד שהעמדה תוצג באופן ענייני, מקצועי וללא השתלחות ושלילת הלגיטימיות של עמדה כזו ואחרת המנומקת על ידי המציג.
    נאה דורש נאה מקיים.

  9. הצבא פוליטי מאז ומתמיד. בן גוריון מנע כניסה לצבא של "רביזיוניסטים" , ביולי 1972 התייצב ישראל גלילי (הפוליטרוק !!!) אצל גולדה והזהיר אותה שהגיע תורו של שרון להיות רמטכ"ל אבל הוא "לא משלנו" לשאלתה המליץ על דדו אלעזר כי הוא מאחדות העבודה (לא פוליטי חס וחלילה) בישיבת הממשלה התנגד משה דיין בטענה שדדו לא מתאים לתפקיד. כשהממשלה תמכה בגולדה הוציא דיין מכתב בתפוצת נאטו כי המינוי נעשה בניגוד לדעתו ופירט את נימוקיו. בינואר 1973 נכנס דדו לתפקידו ובאוקטובר 1973, מחסני החירום היו ריקים ולמטכ"ל לא היו תכניות אלטרנטיביות. ועדת אגרנט מצאה את גולדה ודדו אשמים ואת דיין הוציאו זכאי בזכות מכתבו. יש הסטוריונים רבים שסוברים שאם שרון היה מתמנה לרמטכ"ל , היו נחסכים כ-3000 הרוגים וכ-11000 פצועים ונכים . ממש צבא לא פוליטי

  10. במדינה שפויה יש לזמן אותם למטכל אחד אחד ומיידית למן אותם לראש אכא שיכנסו על דרגתם הנוכחית , לקחת מהם הדרגות לקחת מהם את כתבי המנוי ולגרשם החוצה על דרגת טוראי ואתמול .

  11. מסתבר שהאידיוטיזם השימושי והאינפנטליות המדינית לא פוסלת על הצבא. מכתב הקצינים הוא תופעה הפסדת וצעד אחד לפני פוטש שגם לא אתפלא אם לנוכח הפלונטר שנוצר לא אתפלא אם גם הוא בדרך. אני כבר לא מדבר על כך שישנם סיכויים די גבוהים דבר המשפט יוליד עכבר מרוט, אבל בכל מקרה בשביל זה מקיימים משפט כדי לקבוע אם נתניהו ראוי הגם שלפי החוק אינו חייב להתפטר. יש לבדוק אם הבעת דיעה של ציבור של חיילים החברים בארגון של יוצאי.צבא ולא האנשים פרטיים לאזרחים אין בה משום עבירה פלילית

  12. חכו למכתב השרברבים. לא מצביעים בלי זה

  13. הפוסל בטיפשותו ואיוולתוו פוסל.
    לא ניתן להפריד ביטחון מפוליטיקה. מלחמה זה המשך המדיניות ואם אתה נוקט בעמדה בטחונית שצריך לספח את הבקעה אצה ממשיך את מדיניות הימין/שמאל מפא"י שהכיבוש הוא הוא אינו פוליטיקה?

    1. אף אחד לא רשאי להתערב בסוגיה אים ביבי יבחר יכול להיות ראש ממשלה כן או לא יש חוק לא בית משפט ולא נשיא המדינה יכולים להתערב רק העם רשאי להחליט בקלפי

  14. שום דבר לא חמור, קצינים תפקידם לשנות מציאות בקרב וגם בפוליטיקה, כך היה תמיד.
    אשכנזי שיצא למחאה אחרי מלחמת יום כיפור.
    המיחואימניקים שמחו בפרוץ מלחמת לבנון הראשונה.
    4 האמאות שהובילו את יציאת צה"ל מנבנון, אליהם הצטרפו קצינים ועוד

  15. ממתי קצינים קובעים מי מתאים או לא מתאים להיות ראש ממשלה חבר כנסת או שר???? ומי אמר שדעה של איש צבא יותר חשובה מדעה של ילד בן 18..דייי נמאס עם הזרם שתמיד מנסים למשוך את העם לכיוון שלהם ולא מוכנים לקבל את השני.. מי שמחליט זה רוב העם ובבחירות ולא מי שלובש סרבל ולא משנה אם זה סרבל של טיס או של צבע. חודש טוב לכלל עם ישראל.

  16. לפטר את כל הקצינים השמאלנים מכל מקום שהם עובדים היום כי הם מושחתים וקיבלו דרגות בשחיתות.

  17. אים כל הקצינים הללו מדברים שאנו כובשים שילכ לילמוד היסטוריה ובית על הסכם סן רמו.ועל החוק הבנלאומי האומר מי משפתח במלחמה והפסיד על המצנח יכל להחיל את ריבונותן על השטח.פרט לזה שכל מדינת ישראל הייתה כבושה על ידיי זרים.שלפי החוק אינם רשאים למכור מאדמותיה לשום אדם.

  18. אנחנו מארגנים את העצומה הבאה:
    עצומה של אקדמאים
    נגד הדיקטטורה של אליטה כוחנית המזלזלת בבוחר היהודי

    אנחנו מוחים בתוקף נגד הוצאת כוח ההחלטה של העם, בבחירות דמוקרטיות, לידי אלה שמערערים על המדינה שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית.
    לא נסכים להפקיד בידם את גורלנו וגורל ילדינו.
    לא נסכים לשלוח את ילדינו לצה"ל כאשר את גורלם קובעים :
    – חברי כנסת שמתנגדים להגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית, תומכים באויבי ישראל ורואים את הטרור כנגד החיילים כלגיטימי.
    שלא לדבר על כך שהם לא יתגייסו להגן על המדינה ויסכנו חייהם כמו ילדינו.
    – סגן אלוף שמזהה אצל ילדינו "תהליכים" כמו בגרמניה הנאצית,
    – רמטכ"ל שמעדיף לסכן את ילדינו כדי לא לפגוע באזרחי אויב המחביאים בתוכם מחבלים,
    – אנשים בבג”ץ שקובעים למקצוענים בצה"ל את המותר והאסור, וזאת תוך כדי שהם אונסים את החוקים להיות מותאמים להשקפתם, גם עד כדי סיכון חיי ילדינו.
    לא יתכן שרוב המורכב מנציגים שרק שליש מהם רוצה מדינה יהודית ורבע נמנה על שולליה ודורשי רעתה, ישלח את ילדינו לסכן את חייהם בהגנה על המדינה . חיילנו אמורים לסכן חייהם כדי להגן על המדינה היהודית. על היהודים ועל תומכיהם.
    לפיכך נמליץ לילדינו לא להתגייס ואפילו לשבת בכלא. (כבר היו דברים מעולם בצד ה"נאור" של המפה)