נאום ההפסד והפילוג של יאיר לפיד

רכבת האחדות יצאה לדרך והותירה את לפיד מאחור חלש מאי פעם. כל מה שנותר לו הוא לעמוד ולזעוק בניסיון לכסות על הכישלון האישי

יודע רק לשבש. ח"כ לפיד | צילום מסך

הנאום שנשא ח"כ יאיר לפיד אמש (שלישי) בתגובה להקמת הממשלה החדשה היה מלאכת מחשבת של חזרה לפוליטיקה הישנה והבסיסית של לפיד, פוליטיקה אותה ניסה להסתיר מאחורי בני גנץ במשך כשנה, פוליטיקה של שנאה ומידור במסווה רטורי של איחוד ואיחוי. הנאום נפתח במחזור הדרישה להקמת ועדת חקירה ל"פרשת הצוללות", דרישה שהועלתה על ידי לפיד ויעלון במגעים להקמת 'כחול לבן' ושלמעט שניהם לא עניינה איש, גם לא את חוקרי המשטרה שגבו את עדותם ולא מצאו בה דבר. משם המשיך לפיד למנות את שלל חוליי ממשלת האחדות: המשך "אפליה" בגלל קיומו של חוק הלאום, שלל טענות לעוסות כלפי הציבור החרדי "הפרזיטי" והפחדה כללית מפני הדמון מירי רגב.

אבל האמירה המרשיעה הסתתרה אי שם בלב הדברים כאשר לפיד עבר לתקוף את שותפו לשעבר גנץ, ביקר אותו על חוסר ניסיונו וגיחך על כך ש"אתה רק שנה בפוליטיקה". זו הייתה האשמה מוזרה במיוחד מפי האדם שהעמיד את אותו גנץ בראש הברית המשותפת וראה בו עד לאחרונה ממש מועמד לראשות הממשלה. כעת אותו לפיד לפתע משתלח בגנץ כאחרון משליכי הבוץ ומציג אותו כחלש ופריך, אך מה זה אומר אם כן על כל השנה האחרונה בה לפיד ומפלגתו שימשו כנושאי כליו? האם לפיד יערוך חשבון נפש כפי שהוא דורש מאחרים? האם יודה בטעותו? כנראה שלא. כאשר הכל אישי הכל גם מוחלט: כולם אשמים, כולם שקרנים, רק יאיר לפיד לעולם לא טועה.

עולמו של יאיר לפיד מחולק לשניים: הלגיטימי ושאינו לגיטימי. לפיד מאכלס כמובן את החלק הראשון, אך מי נמצא בצד השני? זה מורכב. כמובן שהחרדים, יחד עם המגזר הדתי-לאומי, וכל מי שבאותו רגע נמצא בניגוד לצרכיו הפוליטיים של לפיד עצמו. במקרה הזה מדובר בבנימין נתניהו אשר בממשלתו ישב בעבר ללא בעיה, ומכיוון שעולמו של לפיד הוא דיכוטומי בהגדרה, היחס לצד הלא-לגיטימי אינו משתנה גם בעת משבר לאומי. במקום לשמש כאופוזיציה ממלכתית הפועלת לטובת כולם, לפיד יודע רק לשבש. גם בשעת מגפה ומשבר כלכלי הוא לא מסוגל לתת טיפת לגיטימציה לצד השני ולא יבחל בשום אמצעי או אמירה בדרך.

בעולם כזה גם חבירה לאחמד טיבי היא דבר הגיוני, גניבת קולות של אנשי ימין היא בסדר, ואפילו חקיקה פרסונלית ואנטי-דמוקרטית היא צעד ראוי. אבל לא רק ברמה הפרקטית לפיד שואף לשבש את סדר היום הפוליטי: עצם נוכחותו של בזירה גורמת לאנדרלמוסיה, כשהצליח להפר לחלוטין את המאזן בין הימין לשמאל, והביא את הפרסונליזציה לשיא עם פוליטיקה שהיא נטו אישית, עד כדי כך שהרחיקה ממנו את שותפו הקרוב והותירה אותו עצמו נטוש במדבר הפוליטי. וכשהכל אישי הכל מוחלט והכל מותר: גם מתן לגיטימציה לתומכי טרור תוך הפרת הבטחות ולבוחר, וגם סיכון בריאות הציבור בעת משבר. בזמן שרוב העם ומנהיגיו מבינים ומקבלים את הצורך באחדות, יאיר לפיד מעדיף להמשיך בדרך היחידה בה הוא מכיר, דרך הפילוג.

במובן מסוים, נאומו של לפיד אמש היה נאום של אדם הנאלץ להודות בהפסד. לפיד הבין ככל הנראה שאת לשכת ראש הממשלה הוא יראה רק על מסך הטלוויזיה, ומורשתו הפוליטית העיקרית תהיה כהונה קצרה ונשכחת במשרד האוצר אי שם בשלהי העשור שעבר. לפיד היה זקוק לכמה שנים וכמה תבוסות בקלפי כדי להשלים עם המציאות הזו, אך ברור שהאגו לא מאפשר לו להודות בה בפומבי. רכבת האחדות יצאה לדרך והותירה אותו מאחור חלש מאי פעם, אך במקום שיניח את המפתחות ויודה בכישלון, כל מה שנותר לאדם כזה הוא לעמוד מנגד ולזעוק נגד כולם, להפריח סיסמאות חלולות והצעות חסרות אחריות ותוחלת – הכל במטרה להסתיר את כשלונו האישי.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

42 תגובות למאמר

  1. הריקנות מאיימת להשתלט עלינו.
    בן אדם מרשים, שיודע לדבר יפה ולרתק אנשים לטלויזיה, בקיצור שחקן על אך ריק מתוכן, מנסה לעשות הצגה של פוליטיקאי ולהשתמש במערכת אכיפת החוק להשגת יעדים אישיים.
    זה מתחיל בכתבי האישום ההזויים נגד נתניהו (שאבא של לפיד מנע קבלת חוק המונע מנאשם תפקיד ראש ממשלה, עם ההסבר שככה נותנים אפשרות ליועץ משפטי לעשות פוטש, בדיוק מה שקורה בפועל) וממשיך בבגידה של בגץ.
    לא מתאים לציבור הישראלי החכם להצביע עבור כלי ריק מסוגו, מקומו בתיאטרון או בטלביזיה, לא בהנהגת המדינה, הוא מנסה לממש את הפופולאריות שלו מתחום השעשועים לקדם את עצמו בהנהגת המדינה, אך זה לא מתאים.

    1. לפיד יכול להסתדר יפה עם הבולדוג,
      את החיבור הזה עוד לא ראינו.

    2. במשך שנה הפך הליכוד את גנץ למושחת, לא אחראי עם רמיזות לבעיה נפשית. והנה היום הוא יכול להיות מבחינתם ראש ממשלה.
      בדוק את עצמך לפני שאתה מבקר את דבריו של לפיד כלפי גנץ.

  2. לוחם השק"ם ללא חת ומושחת מסתער על הכנסת בזעקות קרב חלולות כנגד אלה שגזלו ממנו את חלומו הרטוב להיות ראש ממשלת ישראל

  3. אז מה אם כן בדיוק עושה את ההבדל בין היחס התקשורתי ללפיד לזה שמקבלת מירי רגב? אולי העובדה שהיא הייתה קצינה בכירה בצה"ל, הגיעה למה שהגיעה ללא ייחוס משפחתי, ויש לה אומץ לעמוד מול האליטות האשכנזיות ולהגיד להם מה היא חושבת על ההעדפות שלהם? האם לפיד קרא את צ'כוב? הוא לא היה מסוגל לקרוא טקסט פשוט ולענות על כמה שאלות שזה בערך מה שנדרש על מנת לעשות את מבחני הבגרות!

  4. אי אפשר לשמוע אותו. איזה פלגן. איפה הוא ואיפה אברהם אבינו. לקח את כל הדברים הרעים ואמר שהם כבר לא יהיו בגלל האחדות, אז מה רע??? זה טוב.
    לפיד??? מי זה??? עוד יומיים נשכח מי היה . העם היהודי אמר את דברו. זהו.

  5. לפיד המתוסכל. המסכן. השקרן. עם ישראל לא רוצה אותך דיי נמאסתה תפרוש מהפוליטיקה. מזלך שאין בחירות מס' 4. אחרת הייתה נעלם מהמפה הפוליטית.. טיפש

    1. מאבקו של יאיר לפיד נגד השחיתות הביאה אותו לנסות לקמבן לעצמו תואר שלישי בלי תואר שני, ובלי תואר ראשון ואפילו בלי תעודת בגרות

  6. התרגיל שלפיד הכתבלב עשה הוא סופר מסריח.
    היה ברור לו שהוא לא מסוגל לקחת את הבחירות.
    אז מה הוא עשה, לקח דמות יצוגית שחשב שיכול לשלוט בו כדי שיעשה לו את העבודה ואחר כך יזיז אותו הצידה.
    אחרי שהאוזר והנדל לא איפשרו להם לבצע את זממם, התגלתה האמת במערומיה שאין שום מכנה משותף בין לפיד לגנץ.

  7. נחכה ונראה.
    שום דבר לא מבטיח שגנץ ולפיד לא יקימו את כחול-לבן מחדש בבחירות הבאות ואז נחזור לאותה נקודה רק ללא המומנטום של הליכוד.

  8. לפיד חכ שמקבל משכורת ולא מופיע לעבודה בכנסת. לא לוועדות ולא למליאה. הוא עם ימי הנוכחות הנמוכים ביותר. ילד שעשועים תל אביב שלא עשה כלום וגם את השירות הצבאי חמק לבמחנה בטענות של כביכול בריאות. (מתאגרף עם בעיות בריאות) . בלי בגרות ובלי תואר רק בלויים ואולפנים ועיתונות כל מה שאבא לפיד סידר כולל עבודה אצל מילצ'ן מעניין מה היה לאחד בלי שום מקצוע או השכלה להציע למילצ'ן. בקיצור מושחת שעשועים תל אביבי לא אשכח איך דחף את ראשו לחזה של עינת שרוף בגאנקי.

  9. אמרו שמצביעי הליכוד נבערים ואלו לפיד מייצג שכבה אינטלקטואלית ונאורה
    בתכלס האיש מוגבל מכל הבחינות מעניין לצפות בראיון עם ב.מיכאל שאינו חשוד כימני או תומך ביבי בראיון הוצגו האיכויות הירודות של לפיד שהיה גם עיתונאי. אני מתפלא איך לא רצות בדיחות על לפיד כמו שיצאו על דוד לוי
    הכי שיגע אותי בזמנו שגנץ היה מוכן להסכם רוטציה עם לפיד. לצפיה בראיון
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2309180232685771&id=100007814497492?sfnsn=wa&d=w&vh=i

  10. מי קונה את הסיפור של יאיר לפיד? אם היתה לו אפשרות להיות אפילו יום אחד ראש הממשלה, היה מוכר את כולם (כולל את בוגי הפראייר, היה יכול להיות שר החוץ, מבכירי הליכוד, מועמד ודאי לרשת את ביבי, במקום זה יהיה סגן של יאיר לפיד שלא סופר אותו בכלל, אם יצייץ בכיוון הלא נכון, יאיר יתנתק ממנו, מלי למצמץ, אדם שמטיף לחרדים על חשיבות לימודי ליבה אבל לו אין בגרות בכלל, נוכל)
    השיג תואר יושב ראש האופוזיציה וכנראה שזה התואר הגבוהה ביותר שיהיה לו בשנים הקרובות.

  11. מר לפיד אתה דיבל גדול מה אתה עשיתה בחיים שלך אפס אחד גדול תהייה בריא

  12. לא הפסד ולא פילוג המפלג היה ונשאר נתניהו כל מה שלפיד אמר הוא צודק אין סליחה לבגידה של כחול לבן אני צפיתי שכך יהיה

    1. חוץ מ"הערבים נוהרים לקלפיות" שאתם טוחנים מבוקר עד ערב, כל הטענות לפלגנות והאמירות המפלגות יוצאות מפיהם של פרשנים ופוליטיקאים שמאלנים. נתניהו מעולם לא השמיץ את מצביעי השמאל כמו שאתם משמיצים את מצביעי הימין וביקורת על פוליטיקאים ומשפטנים זו לא פלגנות. אגב, את האוטובוסים לאותם ערבים, את הקמפיין הסלקטיבי והגזעני להוציא אותם להצביע ואת המפלגה הערבית המאוחדת אירגן ומימן ממשל אובמה על מנת לשנות את המאזן הפוליטי בישראל והם עשו זאת באמצעות עמותות שמאל ישראליות שפעלו בניגוד לחוק וכמובן, מעולם לא שילמו על כך מחיר. אי לכך גם האמירה הזאת היוותה למעשה פעולת נגד פוליטית על מנת להעלות את אחוז מצביעי הימין.

  13. כל מילה חצובה בסלע
    אני מבקש להוסיף
    יאיר ליד אינו איש יקר בלשון
    המעטה ונושא על גבו קופת שרצים לא מבוטלת..לצערי בימים שהפרקליטות עושים איפה ואיפה אז הוא "נקי"

  14. יאיר שב בשקט . כל חלקה טובה במשא ומתן רצית להרוס. תאחל לגנץ הצלחה טובה . כי מגיע לו להצליח . בן אדם משכמו ומעלה. טובת המדינה חשובה לו . ואתה לעומת זאת רק להרוס ולהרוס. כמו אבא

  15. רואים שהפושע הקטן מאמין, כשהוא נמצא במצב נחות, כדי לא להראות יותר גרוע, הוא יוצא להתקפה על גנץ ונתניהו. הוא חושב שהציבור שכח שהוא נהנה מהסיגארים והאלכוהול של מילצ'ן, לא פחות מנתניהו.

  16. אמת מארץ תצמח. בסופו של דבר – האנשים שהובילו את מפלגת "רק לא ביבי" רק הוכיחו ששנאה איננה מצע בחירות ראוי.

  17. יאיר לפיד הינו זן נדיר במחוזותינו יאיר גדל בבית ערכי היושרה היא נר לרגליו
    אחד האנשים מבחינתי מגדולי המוחות
    איש יישר דרך לצערי במדינתינו לא מעריכים את נועם הליכותיו
    בארץ מורגלים להתבהמות ולשחיתות
    סגנונו ואמונתו של יאיר לפיד שונה
    ומכאן אני פונה ליאיר לפיד ואומרת לו תודה
    תודה על מי שאתה
    תודה שעבור עתידנו אתה משלם מחיר
    אנחנו צריכים אנשים כמוך
    יישר כוח כולנו איתך

    1. בימים קשים אלה, כל הפוגה מבדחת מתקבלת בברכה. לכן, אני מודה לך מקרב לב, חוה היקרה, על חמש הדקות התמימות של הצחוק הבריא שהענקת לי.

    2. הדבר היחיד שחסר בתגובה ההזויה שלך, זו תמונה של הלשון המלקקת את נעליו של יהיר לפיד. נאומים מתרפסים כאלה קשה למצוא אפילו בצפון קוריאה. ושם מכריחים את התושבים האומללים להתבטא כך. את עושה זאת מיוזמתך ובחינם (כנראה). אכן, תופעה מוזרה.

  18. לפיד סיים את תפקידו להיות גורם מאיים אין מפלגת עבודה לפיד למרץ הדורשת בקושי בבחירות הבאות היא תעלם והוא ישאר בפינה עם ליברמן אולי ביחד 15 מנדטים הוא ישאר תקוע כול החיים חסר חשיבות ..למה כי הוא הפך להיות מרץ והשמאל עם הכרזה על הבקעה שטח ישראל אין לשמאל י מה לעשות יותר הוא פשוט פשט את הרגל

  19. איש קטן נהנתן וצרחן. תעודת עניותלחברה הישראלית שטיפוס היה שר בממשלה.

  20. "בן אדם מרשים, שיודע לדבר יפה ולרתק אנשים לטלויזיה, בקיצור שחקן על אך ריק מתוכן, מנסה לעשות הצגה של פוליטיקאי ולהשתמש במערכת אכיפת החוק להשגת יעדים אישיים."

    תיארת במדוייק את בנימין נתניהו.

  21. לפיד ומשפחתו לדורותיה אנטישמים בזויים שאם היה חוק נורמלי בארץ הם היו מהראשונים שהיו מגרשים אותם מפה .
    בחור בזוי נמוך מגעיל הביא את כל השנאה והרוע שלו לפוליטיקה הוא ואבא שלו אחראים לכל מה שקשור לאנטישמיות בארץ. והרבה העולם . אפס

  22. הוא היחיד שהראה נאמנות לעקרונות ערכים והבטחות – לא משהו שמכירים בימין השקרן המניפולטיבי והמסכסך.

    1. "רק לא ביבי" זה לא עיקרון

  23. ליצן קטן וטיפש, ממש מביך ולא ברורהאיך אתה עדיין כאן, עוף לנו כבר מהעיניים ימאוס, ממש מביך לראות אותך מתחפש לפוליטיקאי ועושה קול של נואם יאהבל .

  24. לידיעת כלל עם ישראל הקדושים, ולכל האנושות כולה על פני הארץ.
    לידיעתכם, ביום ראש השנה האחרון התחלפו מלכויות שמיים . וכפי שאמרו רבותינו שאין בין תקופת המשיח לזו שקדמה לה אלא שיעבוד מלכויות.
    אכן כך נקבע וכך יצא מלפניו.
    מאז ערב ראש השנה האחרון מלכות "י.ה.ו.ה." הסתיימה . והחלה מלכות "הקדוש ברוך הוא", "הבה". היא המלכות החדשה ישנה שתקופת מלכותה החלה כפי שנכתב, בערב ראש השנה האחרון.
    מתאריך זה השתנו סדרי עולם מכל ההיבטים התורניים ההלכתיים של כל הדתות והזרמים הקימים בעולמינו.
    הסתיימו התארים שהיו ניתנים לאנשי דת בכל הדתות, הכתות, בכל הלאומים, העמים, הקבוצות, המינים, הגזעים וכל התרבויות למינם והחל עידן חדש הוא עידן "הקדוש ברוך הוא", "הבה".
    הוא ינחנו ויוליכנו בדרכיו ובאורכותיו.
    שיהיה לנו לכל בני המין האנושי בהצלחה ייתרה.