ביטול חוק קמיניץ: פרס לעברייני הבנייה, מכה למגזר הערבי

ללא אכיפה נמרצת מצד משרד המשפטים, תופעת הבנייה הבלתי חוקית ושלל פגעיה ימשיכו להתפשט באין מפריע ויגבירו את המצוקה במגזר

שר המשפטים ניסנקורן וח"כ טיבי | Stéphanie Grom, צילום מסך

תופעת הבנייה הלא-חוקית במגזר הערבי ובפזורה הבדואית יצאה משליטה לפני זמן רב. הריבוי הטבעי הגבוה בשילוב בנייה נמוכה ותפיסת שטחים נרחבים, ושימוש בהם שלא כדין הפכו את אדמות ישראל להפקר. כבר בשנת ב-2008 המדינה העריכה כי קיימים בישראל מאה אלף מבנים בלתי חוקיים בשטחים הפתוחים בלבד, ומאז התופעה צברה תאוצה עם עוד בנייה עבריינית ותפיסת אדמות נרחבת בגליל, בנגב ובשפלה ובאזורים נוספים ברחבי הארץ.

על פי מבקר המדינה, אחד הגורמים העיקריים להתפשטות עבריינות הבנייה הוא העדר אכיפה אפקטיבית. הדו"חות שניתנו בגין עברות בנייה היו מזעריים, הליכים השיפוטיים היו מסורבלים וארוכים ובניה העבריינית פשוט הפכה למשתלמת. בשנת 2017 חווק 'חוק קמיניץ' שאפשר להטיל קנסות משמעותיים יותר על עברייני הבנייה, ולפי שר המשפטים היוצא אמיר אוחנה עזר להפחית את עבירות הבנייה בשיעור של 45 אחוזים.

מעבר לאיום ההשתלטות על אדמות המדינה, הבניה העבריינית גורמת גם לפגיעה בחיות הבר ובצומח ומהווה סוג של פצצה מתקתקת לביטחון ובריאות הציבור. בניה לא-חוקית חשופה יותר לרעידות אדמה, שריפות ושיטפונות, ולתושבים המתגוררים בשכונות כאלה גושה מוגבלת לשירותים בסיסיים כמו חינוך, בריאות, חשמל, ביוב ותברואה. שריפת זבל הפכה למראה מזהם שכיח, יחד עם התפתחות של מוקדי הזנחה ופשע. הפתרון למצוקת הדיור במגזר אינו מצוי בהעלמת עין מהבניה העבריינית ולא בהקמת ישובים ערבים חדשים בבניה נמוכה כפי שהערבים דורשים. הפתרון הראוי הוא בניה מתוכננת לגובה בישובים הקיימים, והתאכלסות שתאפשר שירותים עירוניים נאותים בעלות שולית נמוכה ויצירת מרכזי תעסוקה. בניה זו תהיה יעילה יותר מבחינת הוצאות המדינה אבל יותר מכך היא תשפר את הבריאות, איכות החיים ואיכות הסביבה של המגזר הערבי.

זו גם התפיסה הכללית התכנונית הרווחת במשרד הפנים, שאין להחריג ממנה את המגזר הערבי. משרד הפנים מקדם במרץ תוכניות מתאר ליישובים אלה, כמו למשל במחוז הצפון שם לשני שליש מהיישובים במרחב הערבי קיימות תוכניות בתוקף, בתכנון או בתהליך. זהו תהליך חיובי שחייב להימשך יחד עם אישור מצד המדינה של תוכניות תמ"א ופינוי ובינוי לאוכלוסייה הערבית כך שתתאפשר בניה לגובה. גם הטענה כי הסיבה לכך שלא הוקמו יישובים ערבים חדשים נובעת רק מאפליה ממוסדת נגד הערבים משוללת יסוד, וכיום קיימים גופים מתאימים בממשלה ומחוצה לה כדי לטפל בתופעה כזו ביעילות ובמהירות. יחד עם זאת, על הנהגת המגזר מוטלת משימת ריסון הבדלנות וקידום השתלבות בחברה הישראלית, תהליך ממנו ירוויחו כל הצדדים ויסייע לשמירת ואכיפת החוק.

אך יותר מכל הפתרונות המוצעים לעיל, הפתרון האפקטיבי ביותר הוא הריסת בתים לא חוקיים ומתן דוחות מנהליים בסכומים משמעותיים לעברייני הבנייה. לפי כחצי שנה, השר אוחנה הודיע כי צוות של משרד המשפטים יתעדף את הטיפול באכיפה על פי החוק שמאפשר לרשויות להטיל צווי הריסה וקנסות גבוהים. כעת נראה שגם צעד זה עשוי להתעכב עם כניסתו של אבי ניסנקורן לתפקיד שר המשפטים, ועם הרמיזות שכבר מתחיל לפזר ח"כ אחמד טיבי לגבי הבטחה שקיבל ממנו לביטול חוק קמיניץ.

ללא אכיפה נמרצת בראש סדר העדיפויות של משרד המשפטים ומשרדים אחרים, הבניה הלא חוקית תימשך באין מפריע ותסכן את כולנו. הממשלה כולה והעומד בראשה צריכים לוודא שהחוק החשוב לא יבוטל למען אינטרסים פוליטיים שונים, ולהמשיך את האכיפה והריסת הבתים הבלתי חוקיים.


ערן רוזנצויג הוא יו"ר ארגון ישראל צומח"ת – ישראל ציונית משגשגת חופשית למען תושביה

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. חו קמיניצק הןא חוק גרוע. החוק פןגע רק ביהודים וכמעט ולא משפיע על ערבים.

    אם החוק יחייב את הרשויות לפעול ביישובים ערביים (שם עבירות הבניה הם משמעותיות ומסכנות חיים) וחטיל סנקציות אישיות על ראשי הרים, מהנדסי ערים, יורים של וועגות לתכנון ובניה על חוסר אכיפה ואכיפה בררנית רז הלוק חהיה אקטיבי.

    כרגע החוק פוגע בתושבים טובים שחריגות הבניה שלהם מינוריות ו/או חריגות בניה שלא היה להם מושג שאסור.

    מזכיר בעבירות לפי חוק התכנון והבניה אין צורך להוכיח יסוד נפשי וברוב המקרים גם לא צריך להוכיח יסוד עובדתי. האזרח לא מיותג (אין לו כסף) והרשות מקבלת הודאה באשמה בחינם על מעשים שלא נעשו

  2. ביטול חוק קמיניץ משמעותו איננה מגזרית יהודים או ערביםץ החוק נותן שיניים דרקוניות לאכיפה מהירה וליצירת הרתעה אפקטיבית. ההבדלים בין המגזרים מגיעים לידי ביטוי רק בפילוח העבירות ולא בשום מובן אחר. נכון להגיד שמאחר והמערכת האכיפה גררה רגליה בחוק הקודם נוצר האילוץ לאכוף אכיפה מנהלית. באופן מגוחך למדי נוצרה קואליציה בין אוכלוסיה ערבית מקופחת שהעברינות הפכה עבורה פתרון למגורים בחסר תיכנוני לבין אוכלוסיה יהודית שמצאה בבניה הבלתי חוקית הכנסה צדדית משתלמת, בעיקר במגזר החקלאי. אם כולם בוכים סימן שהחוק אכן במקומו. תנו לאכיפה לעבוד במיוחד כשהיא מצליחה.

  3. תודה לביבי על ממשלת שמאל שמוכרת את המדינה לעברייני בנייה

    1. החוק הוא פיקציה,עד היום לא נכנס שקל מקנסות אבל מספרים שנתנו קנסות במליונים…מדובר על מנהל יחידה מגלומן שחושב שהוא אלוף פיקוד אדם שבנה לעצמו צבא של מפקחים שאותו הוא משלח בערבים בלבד!!
      אדם מבזבז כספי ציבור על טיסות מיותרות במסוקים בניית מטה יחידה של 50 תפקידים שאין צורך אפילו ב5.
      אדם שרואה רק את עצמו שנאתו למגזר חוצה גבולות ואולי יקום מבקר המדינה ויבדוק את היחידה הארצית ויבין על מה מדובר ואיזה קומבינות של מכרזים ותפירות יש שם…מנהל יחידה שממציא נתונים ובדיבור משכנע את כולם שזה אמת פשוט ביזיון….בזבוז כספי ציבור לסגור את היחידה הבזויה הזאת

    2. זו לא לגמרי ממשלת שמאל ולא לגמרי ממשלת ימין. היו ויתורים בשני הצדדים. ממשלת ימין אי אפשר להקים עם 59 מנדטים. ולא, בחירות רביעיות לא היו אופציה מעשית וגם לא בטוח שלא היינו מגיעים לאותה תוצאה למרות הסקרים. אנחנו צריכים להביא לנצחון הימין, רק אז תוכל להיות ממשלת ימין. זה תלוי בנו, לא בנתניהו. אנחנו צריכים להחזיר לימין את בוחרי ליברמן והחלק הימני של כחל"ב. המתקפה שלנו צריכה להיות נונסטופ על ליברמן שמנע ממשלת ימין. במקום זה אנחנו מטילים רפש אחד בשני.

  4. חוק רע שנועד לדכא את ההתישבות המושבית והקיבוצית ואת האוכלוסיה הערבית שמחסור בתב"ע מונע מהם לבנות בקרקע פרטית ירושת דורות .שנאה לאומנית ושנאת השונה נטו.

    1. במילים אחרות חוק שנועד לדכא את אלו שמאופיינים בבניה מודת קרקע עם גינה לכל בית במדינה בה יש היצע דירות כל כך נמוך ביחס לביקוש שמחיר הדיור הפך מופקע לחלוטין. נשמע לי דווקא רעיון הגיוני ומוצדק.

    2. חוק גרוע.
      יש ועדות מקומיות שלא נותנות היתר בניה לשימוש מסויים שאיננו מפריע והנכס עומד בכל התקנים .לפי בקשה להיתר 1970
      ולפי התבע המקומית .
      בקיצור אם אין לך היתר לשימוש שביקשתה אתה הופך להיות שווה למי שפלש ובנה או מי שהשתלט על אדמות .החוק מקטלג אותך באותה המישבצת .
      רק נאמר ששימוש למטרת מגורים זה חצי מהקנס למרות זאת מדובר בסכומים לא מוצדקים .פשוט מרגישים שהרשות המחוקקת היא למעשה סוג של שודדי ים

  5. בואו נתחיל מזה שיהרסו את בניין איקאה הבלתי חוקי באשתאול ויטילו קנס מפחיד על היזם ועונשים משמעותיים על חברי ועדת הערר ש"הלבינו" את עברת הבניה שהם עצמם הגדירו כפלילית.

    מכאן נמשיך לטפל בעברות בניה של יחידים, גם ערבים, בלי שנחטא בגזענות.

  6. הגדול באוכלוסיה הערבית גדול בהרבה מהמגזר היהודי ולמרות זאת ראינו הקמת עשרות ואפילו מאות ישובים יהודים ולא צוינו אפילו ישוב ערבי אחד ,גם כן תוכניות המתאר שהפקידו במשרדי הממשלה התרעות שם עשרות שנים
    הפתרון היחידי שנותר לנו כאוכלוסיה ערבית הוא לא לבנות כי זה מצב נוח למדינה שהקנס מגיע למאות אלפי שקלים אלה לקנות דירות בתוך הישובים היהודים ולהתגורר שם .

    1. הנחת היסוד שלך לא עדכנית. שיעור הילודה היהודי שעלה הדביק מזמן את שיעור הילודה הערבי שירד, ובתוספת העליה מהתפוצות שיעור הגידול באוכלוסיה היהודית גבוה יותר. במספרים מוחלטים נוספים לאוכלוסיית המדינה כל שנה פי כמה יותר יהודים מאשר ערבים. המאמר גם הבהיר שהערבים דורשים בניה נמוכה. בישראל צפיפות אוכלוסיה גבוהה ושיעור ילודה גבוה יחסית שמגדיל את האוכלוסיה במהירות. לכן צריך לבנות לגובה. אין פה מקום למיליוני בתים צמודי קרקע. אין לזה עתיד במדינה הקטנה. הערבים צריכים להתפשר על זה.

      לגבי המעבר לישובים היהודיים, ברוכים הבאים. בעיני עדיף לגור ביחד, להכיר אלו את אלו, שהילדים ישחקו יחד ולא שכל אוכלוסיה תחיה בבועה שלה. יש הרבה ערבים בעיר שלי ואני רואה אותם בשכונה. אני אשמח אם יהיו לי שכנים ערבים בבניין.

    2. שטויות במיץ עגבניות. כמו תמיד אין אפור אצלכם באוכלוסיה, זה או שחור או לבן וכנעט תמיד זה שחור וקיצוני! אין תב"ע כי אתם לא מגישים על פי חוק תוכניות שינויים אלא אונסים קרקעות. הפתרון הוא לא לגור אצל היהודים, אלא לבנות לגובה! תם עידן גינה , חצר וקוטג' לכל ילד! תפסיקו להתבכיין, תפסיקו להתלונן וכבדו את החוק!

  7. חוק מצויין . כל הכבוד לשר המשפטים . תפסיקו לרמות ולגנוב . הערבים מקבלים אזרחות לביטוח לאומי כמו ו , אז גם שילמו על הקרקעות והבנייה . ולגבי היהודים שמעקמים יוצאים לגנוב שטחים שלא שלהם או לחרוג , לא יקום ולא יהיה יותר. למה באף מקום בעולם זה לא מקובל . סוף סוף חוק מצויין .שניהיה אזרחים טובים יותר למדינת ישראל.

  8. סוף סוף זה יעצור את הבניה של הערבים שקוראים לעצמם פלסטינים. ללא שום אישורים מצפצפים על החוק

  9. דוגמא לכפר שכפר ערבי יבנה לגובה וכפר יהודי לא יבנה לגובה יש דוגמא כפר וורדים וכפר ינוח לא ראינו קומות בכפר וורדים חוץ מזה אנחנו לא בונים על אדמות מדינה כלה חלקות פרטיות פשוט לא מאפשרים לבנות וועדות הבניה שתפקידם למנוע מהציבור הערבי לבנות בחלקתו אולי כעת אנשי כחול לבן יפתרו כת המצודה וכך ירכשו אימון הציבור הערבי

  10. לא הבנתי,למה ביטול החוק,היא מכה למגזר הערבי,הריי הם חורגים בבניה,החוק מעניש את מי שחורג,אם ככה הם צריכים להיות מרוצים,מביטול החוק,כי אם יבוטל לא יטילו עליהם קנסות,שמא אני טועה?

  11. איזה חוק צריך בכדי להעיף פולשים בדואים שבונים שכונות ומשתלטים על קרקעות מדינה . האם החוק הקיים לא מספיק ? צריך רצון ואכיפה להחזיר את הסדר על כנו .

  12. לנתניהו העיקר ישוב להמשיך לשלוט ואחריו …המבול ויתר על תיק המשפטים ויתר על הכלכלה שעכשיו תחזור לימי מפאי 'העליזים…חוק קמיניץ יבוטל והערבים ימשיכו לבנות ולצפצך עלינו.השאלה…האם לכך בחרנו בו שיעשה סיבוב על שני שליש מהאזרחים…לאלוהים פטרונים…

    1. פשוט מעזע מוכרים את המדינה. אין דין ואין דיין רק כח.
      הערבים מאיימים בפרעות העבריינים מאיימים ברצח והכל בכח. הפך להיות מגעיל לחיות פה.
      חייבים לעשות נקוי יסודי במערכת המשפט ובמשטרה.
      זבל של פולטיקאים.
      פשוט חבל על המדינה.

  13. חוק גזעני המיועד כנגד המושבים , הקיבוצים והחברה הערבית שסובלת עשרות שנים מהזנחה והעדר הרחבת תוכניות מתאר שיתאימו לצרכים ולגידול הטבעי.
    גם אכיפת החוק הנה סיליקטיבית , מדוע לא אוכפים את החוק על בניין אקיאה הלא חוקי שהנו רבחי עסקי המניף עשרות מליונים . רק בממשלת השחיתות קורה דבר כזה

  14. "אדמות המדינה " הם אדמות בבעלות פרטית של התושבים.
    מקום המדינה עד ימינו ודומיה גם בעתיד לא הוקם ולו ישוב אחד במרחב הערבי עם תכנון יסודי, בדומה למאות הישובים שמשרתים את התושבים היהודים אפילו טרם עלייתם לארץ, מלבד ישובים בנגב כמו רהט,אשר מטרתם משרתת את אנטרס המדינה ולא את אזרחי הנגב הערבים.
    אתה מצטייר כמי שחרד לטובת האוכלוסיה הערבית,ולרווחת.אבל זה לא עובר אפילו את עצמך. לא לבטל את חוק קמיניץ!? ומה עשתה המדינה מאז חקיקת החוק , כדי לפתור את בעיות הדיור בחברה הערבית?! 0 , רק הגברת ההריסות . אך הסר דאגה מעצמך! הסר החדש לא יהיה שונה מקודמיו.