מאבק הגושים סביב ונצואלה מגיע לשיא

מאדורו ובני בריתו מרוסיה, קובה וסין מקווים כי הסיוע הצבאי והכלכלי יספיק כדי לשמור אותו בשלטון עד לבחירות בארה"ב שעשויות להביא ממשל אוהד יותר

חשוד בהברחת סמים והלבנת כספים. נשיא ונצואלה מאדורו | Cancilleria del Ecuador

יותר מחמישים מדינות בעולם החופשי רואות במשטרו של ניקולס מאדורו בוונצואלה משטר לא-לגיטימי. עמדה זו משותפת גם למיליונים מאנשי ונצואלה עצמה, וליותר מארבעה מיליונים מהם שנמלטו מהמדינה בעקבות המשבר הכלכלי והדיכוי הפוליטי. בין הסיבות העיקריות לחוסר הלגיטימציה של המשטר נמצאות הטענות לזיוף הבחירות לנשיאות ב-2018, אך הפגנות האופוזיציה לא הצליחו להפיל את הממשלה הסוציאליסטית שזוכה לסיוע כספי מסין וסיוע צבאי מקובה ורוסיה, ומפעילה כנופיות רחוב אלימות המכונות 'קולקטיבוס'.

למרות אובדן שלטון החוק וחיסול הדמוקרטיה במדינה, לאחרונה קיבלו אזרחי ונצואלה שביב של תקווה, כאשר ממשל טראמפ הודיע בסוף חודש מרץ על כתב אישום נגד הנשיא מאדורו בעברות של הברחת סמים, שחיתות, הלבנת כספים ותמיכה בטרור. בהודעת משרד המשפטים האמריקני על כתב האישום נכללו 14 בכירים נוספים במשטר מאדורו, והוכרז על פרס של 15 מיליון דולר עבור מידע שיוביל למעצרם.

על פי כתב האישום, הנשיא מאדורו חשוד בניהול רשת סמים בשם 'קרטל השמשות', אשר משמש בין השאר גם כצינור להברחת כלי נשק עבור FARC, ארגון הטרור הקיצוני בקולומביה השכנה המנהל מערכה ארוכה נגד הממשלה שם, ולכאורה משתף פעולה עם בכירים בוונצואלה כדי להציף את ארה"ב בקוקאין. הגנרל לשעבר קליבר אלקלה כבר הסגיר עצמו לרשויות החוק בארה"ב, המחזיקות גם בשני בני דודים של אשתו של מאדורו שניסו להבריח קוקאין לתוך ארה"ב. בהמשך לכתב האישום, הנשיא טראמפ הודיע על כוונתו לשלוח ספינות קרב לחופי ונצואלה, במטרה לחזק את הנוכחות האמריקנית באזור הקריביים וכחלק מן המערכה נגד הברחות הסמים. תגבור הכוח הצבאי יכלול גם יכולות מעקב מן האוויר והצבת כוחות מיוחדים.

תגובתו של מאדורו לכתב האישום הייתה מיידית, אישית וארסית. נשיא ונצואלה קרא לטראמפ "קאובוי גזען" ואיים כי כל מתקפה צבאית על המדינה תענה ב"זעם המהפכני של אומה של שלמה". עוצמת התגובה של מאדורו והמתקפה האישית נגד טראמפ מרמזים על תחושת פאניקה בקראקס מפני האפשרות שכתב האישום יוביל לסוג של פעולת שטח אמריקנית נגד המשטר במטרה להפילו. יתכן שחרדה זו גם תרמה להגברת התוקפנות מצד הצי של ונצואלה, שב-30 במרץ פתח באש לעבר ספינה גרמנית במים הבינלאומיים, במה שנראה כמו ניסיון לגרור אותה לנמל. באופן אירוני, ספינת הצי של ונצואלה טבעה בעצמה לאחר שהתנגשה במכוון בכלי השיט הגרמני.

גורמים אמריקנים מספרים כי יועצים מקובה "מהווים חלק משמעותי ממשטר מאדורו". על פי אחד הדיווחים, נכון להיום שוהים בוונצואלה כ-15 אלף קובנים, ביניהם קציני מודיעין שמטרתם לטהר את שורות הצבא מכל חשד לחוסר נאמנות. מקור אחר טוען כי סגל שומרי הראש האישיים של מאדורו מורכב ברובו מקובנים. בנוסף, דיווחים מספרים על כ-4,500 אנשי חיל רגלים מקובה המוצבים בוונצואלה ונמצאים תחת פיקוד של שני קצינים קובנים בדרגת גנרל. עוד נשלחו מהוואנה רופאים ואחיות, מורים ומהנדסים לסיוע לכלכלה המקומית המרוסקת, ובניסיון למלא את החלל שהותירו מילוני האזרחים שהיגרו מוונצואלה למדינות אחרות.

גם רוסיה משחקת תפקיד מרכזי בסיוע למשטר מאדורו, הכולל מכירת נשק, תרגילים צבאיים משותפים, ביקור ספינות מלחמה רוסיות והצבת יועצים צבאיים בוונצואלה. בתמורה, הרוסים נהנים מאספקת נפט במחירים נמוכים במיוחד. ונצואלה מקבלת סיוע כלכלי נרחב גם מסין המוערך בסכום של 60 מיליארד דולר. ההשקעות הסיניות במדינה קשורות בעיקר לתעשיית הנפט ומוערכות בסכום של 250 מיליון דולר. בעוד כלכלת ונצואלה ממשיכה לשקוע בכל המגזרים, יתכן כי ממשלת מאדורו תאלץ להחזיר את החובות לסין על ידי העברת עוד נכסים חשובים לידי בייג'ינג.

מאדורו ובני בריתו מקווים כי הסיוע הצבאי והכלכלי הזר יספיק כדי לשמור אותו ואת מקורביו בשלטון, לפחות עד לבחירות בארה"ב בחודש נובמבר, שעשויות להביא ממשל אוהד יותר בבית הלבן. שינוי כזה עשוי להחליש את הקואליציה הבינלאומית שמפעילה כיום לחץ על ונצואלה בהובלת טראמפ, ולאפשר למאדורו להמשיך להרוס את המדינה המשגשגת לשעבר ולהגביר ולהאריך את הסבל של תושביה.


ד"ר לורנס פרנקלין שירת בעבר במשרד ההגנה האמריקני וכקצין בחיל האוויר. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *