מופע התיאטרון של ארדואן באיה סופיה

ההחלטה להפוך את הקתדרלה העתיקה למסגד קנתה לנשיא עוד נקודות בקרב תומכיו האסלאמיסטים אך לא תסייע לפתור את המשבר הפנימי החמור

ארדואן והאיה סופיה | ויקיפדיה, kremlin.ru

על פי חסידיו ובני-בריתו הפוליטיים, הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן שחרר את איסטנבול מחדש לאחר שחתם השבוע על צו המורה להפוך את קתדרלת איה סופיה שנבנתה בשנת 537 למסגד.

אך ארדואן לא תמיד היה בדעה הזו. כך למשל, בחודש מרץ בשנה שעברה הוא הטיח בפומבי בחברי מפלגתו שדרשו אז את הפיכת איה סופיה למסגד: "קודם נראה שאתם ממלאים מסגדים אחרים…הדרישה הזו היא עלילה, פרובוקציה טהורה". והוא אכן צדק. מרבית מ-3,000 המסגדים בעיר לא בדיוק מושכים קהל רב. כמה חודשים לאחר מכן, הוא שינה את דעתו.

במהלך תיאטרלי מתוכנן היטב, ארדואן הכריז כי רק בית המשפט העליון רשאי לקבוע את גורל האתר ההיסטורי ויש לכבד כל החלטה שלו. אכן הצהרה מרשימה, במיוחד אם זוכרים כי בשנת 2010 חוקת המדינה שונתה כדי להעניק לנשיא את הסמכות למנות את כל שופטי הערכאה העליונה המכונה 'מועצת המדינה'.

וכך, למרבה ההפתעה, פסק הדין אכן הלך בכיוון אותו ארדואן סימן. ב-9 ביולי מועצת המדינה פסקה על ביטול החלטת ממשלה שנחתמה בשנת 1934 בידי מוסטפא כמאל אטאטורק, מייסד טורקיה המודרנית, שביקש להראות כבוד לנצרות. שעה אחת בלבד לאחר מכן, ארדואן חתם על הצו להפיכת אתר המורשת העולמי למסגד.

רג'פ טאיפ ארדואן צמח בשורות האסלאם הפוליטי שהחל להתבסס בטורקיה בשנות ה-60 של המאה ה-20. באותן שנים מעצבות, אסאלמיסטים מכל הגוונים, כולל מורו ורבו של ארדואן וראש הממשלה לשעבר נג'מטין ארבקאן, הפכו את "מסגד איה סופיה" לסמל השלמת הכיבוש מחדש של איסטנבול. הכנסייה המפורסמת הייתה גם סמל למאבק האסלאמיסטי בחילוניות של אטאטורק.

אז מדוע דווקא עכשיו? ככל הנראה, הנשיא ארדואן סבור כי המהלך יכול להפוך את מגמת השחיקה בפופולריות שלו שנגרמה בין השאר בשל המשבר הכלכלי החמור במדינה. אך למרות זאת נראה כי התזמון בו בחר היה שגוי, כאשר הבחירות לנשיאות ולפרלמנט יערכו רק בעוד שלוש שנים, והטורקים ידועים כבעלי זיכרון קצר במיוחד. בכל מקרה, תפילה במסגד איה סופיה לא תהפוך אדם רעב למאושר.

בין הבודדים שהתנגדו להחלטה להמיר את איה סופיה למסגד היה איש הדת קמיל קיליק אשר טען כי היא "מנוגדת לצווי הקוראן" והוסיף כי "הנביא מוחמד מעולם לא היה הופך בית תפילה נוצרי או יהודי למסגד". אך למעבר לכמה קולות בודדים, ההחלטה חשפה שוב את הגזענות המטורפת בקרב רוב אזרחי טורקיה נגד המיעוטים הדתיים במדינה שהתפרצה ברשתות החברתיות. הנה כמה ציטוטים נבחרים:

"כעת הממזרים היהודים והנוצרים יבינו מי אנחנו"

"ארדואן מתקן את מה שהיהודים והמומרים הרסו במאה האחרונה"

"יום אבל לצלבנים וליהודים"

"תבכו, יוונים! ויהודים – המתינו לתורכם!"

"יום עצוב לציונים"

"כלבים יהודים, זה יגיע גם למסגד אל-אקצא בירושלים"

רגשות לאומיים כאלה משקפים בורות מוחלטת, שנאה לאחר, מחשבה בדלנית ורצון ותיק לתקוף כל דבר לא-טורקי בדגש על "היהודי". מנהיג אסאלמיסטי מחליט להפוך קתדרלה למסגד, וחסידיו מפיצים שנאה ליהודים. זהו המצב הנורמלי החדש בטורקיה.


בוראק בקדיל הוא עיתונאי טורקי ועמית במכון Middle East Forum. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. כשממזר מבצבץ חובה להוריד עליו פטיש חמישים קילו להרוג אותו בעודו קטן.

    1. מזמן ארדואן אינו קטן. הוא עושה בארצו ככל העולה על רוחו ומטיל את אימתו על האזור ועל אירופה.

  2. מזכיר מאד תגובות של גזענים בישראל. אנו משתלבים סוף סוף במרחב….

    1. כמו הכלב הפבלובי, גם ליוסי יש רפלקס מותנה:
      ברגע שהוא קורא משהו על מישהו,הוא חייב מיד להשמיץ את ישראל.
      אני מתערב ששליוסי זה מזכיר זמנים אפלים…