התקרית בצפון: "המשך המשחק הפסיכולוגי בין חיזבאללה לצה"ל"

סא”ל במיל' מיכאל סגל לאחר סיכול ניסיון הפיגוע בגבול לבנון: “הארגון נמצא במשבר ומנסה לשמור על הרתעה, ישראל לא תפסיק את סיכול משלוחי הנשק"

כוחות צה"ל בתרגול בגבול הצפון | משה מילנר (לע"מ)

"המשוואה שחיזבאללה מנסה לייצר היא תגובה על כל פגיעה בפעילים שלו, אם זה בסוריה ובטח שבשטח לבנון, וזה כנראה מה שקרה היום", כך אומר סא”ל (במיל’) מיכאל סגל, לשעבר ראש ענף איראן באמ”ן וכיום חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בעקבות ניסיון הפיגוע בהר דב מוקדם יותר היום. על פי הדיווחים של דובר צה"ל, חוליית חיזבאללה זוהתה כאשר חצתה את הגבול וכוחות צה"ל פתחו לעברה באש, לפני שהמחבלים נמלטו בחזרה לשטח לבנון. לדברי סגל, "נסראללה חש צורך להגיב אחרי שאחד מפעיליו נהרג בתקיפה ליד דמשק, כדי להמשיך ולחזק את משוואת ההרתעה ולנסות למנוע מישראל לפעול נגדו ונגד אנשיו".

להערכתך מדובר באירוע נקודתי?

"מבחינת הסבב הנוכחי יתכן כי מדובר באירוע נקודתי, אבל חשוב לציין שישראל תמשיך בכל מקרה לסכל את משלוחי הנשק מאיראן דרך סוריה לחיזבאללה, כך שיש סיכוי לא מבוטל שיתרחש אירוע נוסף בו פעיל חיזבאללה נפגע בתקיפות האלה, ואז שוב הארגון ישקול אם ואיך להגיב. לפי הדיווחים כרגע נראה כי חוליית המחבלים שניסתה לבצע את התקיפה לא נפגעה, כך שככל הנראה האירוע לא יתפתח לעימות רחב יותר. הפרשן איברהים אל-אמין מהעיתון 'אל אכבר' כתב השבוע שאם תהיה פגיעה באנשי חיזבאללה בלבנון התגובה תהיה קשה מאוד. אנחנו רואים כל הזמן משחק פסיכולוגי בין ישראל לחיזבאללה כאשר כל צד מנסה לייצב ולייצר הרתעה מול הצד השני".

בחיזבאללה יסתפקו בתגובה כזו?

"צריך לזכור שלחיזבאללה היה חלון זמנים קצר להגיב על חיסול אחד מפעיליו בתקיפה שיוחסה לישראל בסוריה, לפני חג הקורבן שיחול בסוף השבוע הקרוב. נסראללה ככל הנראה לא רצה לגרום למהומות בלבנון לפני החג, כי גם ככה המדינה בכלל והארגון שלו בפרט נמצאים במצב בעייתי מול המשבר הכלכלי, שרבים רואים בחיזבאללה כאחד האחראים העיקריים לו".

אתה רואה איזשהו שינוי במעמד של חיזבאללה בלבנון?

"באופן כללי המצב של חיזבאללה בלבנון לא מזהיר. הוא מנסה לשדר עסקים כרגיל בתקופה של משבר חריף, וחייב לשמור על היוקרה שלו מול האוכלוסייה בלבנון שרובה לא מצדדת בארגון ובמטרותיו. לכן המטרה החשובה ביותר של נסראללה הייתה שימור אותה משוואה מול ישראל, לפחות עד הסבב הבא".

אולי ישראל צריכה לתת מכה קשה יותר לחיזבאללה במקום הסבבים האלה מדי כמה חודשים?

"לפי הבנתי הפעילות של ישראל ממוקדת כרגע בסיכול ההתבססות האיראנית בסוריה ובסיכול משלוחי הנשק לחיזבאללה. עד היום המדיניות הישראלית הייתה שעדיף לעשות זאת בשטח סוריה ופחות בשטח לבנון, וככה כנראה היא תימשך. כמו שציינתי מקודם, מה שחשוב להדגיש זו האפשרות שבמסגרת המשך התקיפות האלו גם אנשי חיזבאללה שנמצאים בשטח סוריה יכולים להיפגע, ואז נראה שוב את הארגון מנסה לשמור על משוואת התגובה".

מה הזווית האיראנית לכל האירוע האחרון?

"איראן כרגע נמצאת בעצמה במצוקה משמעותית, וכנראה שאינה חותרת להסלמה ולהחמרת המצב הקשה גם ככה של חיזבאללה בלבנון. המצב האזורי כולו מתוח מאוד בימים אלה, כפי שהיה ניתן לראות בתקרית בה נטען כי מטוסי F-15 אמריקניים טסו קרוב מאוד למטוס נוסעים איראני של חברת 'מאהן', המזוהה עם משמרות המהפכה ומעבירה לוחמים ואמצעי לחימה ללבנון וסוריה. איראן ככל הנראה לא תנסה להגביר את המתיחות וליזום עימות בגזרות השונות אבל בוודאי שתמשיך לנסות לצייד את חיזבאללה בטילים מדויקים למרות הסיכולים הישראלים, כחלק מהמאמץ לבנות את היכולת הצבאית של הארגון לקראת סבבי אלימות נרחבים יותר עם ישראל".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. לא צריך להיות בכלל "סבב נרחב" מכיוון שהטיל הראשון שנורה מלבנון לישראל חייב לגרום לתגובה מפלצתית (בלי מרכאות) של צה"ל עם מאות טילים בתוך שעה אחת בלבד הנורים ממטוסים, ספינות וטילי קרקר – קרקע עם נ.צ מתאימה ואם עדיין ימשיכו לירות טילים (שזה ודאי שכן) השמדה מלאה של כל אתרי חיזבאללה (כולל שכונת המגורים של אנשי הארגון) ואם למרות החורבה שתבוא על לבנון עדיין ימשיכו, פצצות 1000 ק"ג והשטחת אזורים שלמים + כיבוש שטח עד שהוכחה של הלבנונים שהם מפסיקים (תוך התניית זמן לכך).
    האו"ם? גינוי? סנקציות? עדיף כך מלחיות בפחד מתמיד מ-130 אלף טילים (למרות שרוב גדול הוא לטווח קצר – אבל זה **ממש* לא משנה). כך גם המחבלים מעזה יפנימו שהם הבאים בתור? איפה יילכו העזתים/ לבנונים? לא בעיה של ישראל. תקופה קשה לעם ישראל? = כן. אבל…. הערכה ענקית מצד מדינות שחשות על בשרן כרגע את הרוע האיסלאמי הקיצוני (והקיצוני פחות)

    1. מצטרף וגם מביא שתי דוגמאות: ב 73 הסורים ירו טיל על תל אביב או חיפה.
      חיל האוויר מחק חצי מדמשק ויותר הסורים לא ירו בזמן המלחמה טילים על יישובים אזרחיים
      ההרתעה עבדה עד שהמחבלים ובעקבותיהם נאסרללה התחילו להפציץ ישובים אזרחיים ואנחנו התנהגנו כמו דבילים. שולחים מטוס לחפש חוליה שמפגיזה ישוב במקום לשלוח את אותו מטוס להרוס את בירות
      דוגמאה שנייה- במלחמת ההתשה צהל פגע בספינות סובייטיות שהיו בנמל מצרי. כאשר ברה"מ פנתה לישראל התשובה הייתה – זה אזור מלחמה אל תעגנו שם. כך היה . לא פחדנו גם מברית המועצות.
      היום המנהיגים איבדו את הביצים. הפצצה מטורפת על לבנון כולל הרג של אלפי אזרחים.
      הרס תשתיות שיקח דורות לבנות מחדש וגם הרסה בתי מגורים יביא להרתעה.
      אחרי שישקעו הקרקורים של הערבים האירופים והשמאלנים יהיה בסדר ושקט.

  2. אם חיזבאללה במצוקה , אז זה הזמן לחסל אותם , ואם הם יחוסלו אז כל מי שחושב ללכת בדרכם יחפש כיוון אחר . פה זה המזרח התיכון . לא אירוע ספורטיבי אין " פייר פייט " .
    זה החיים שלנו ואם אנחנו חזקים כרגע אז צריך לנצל את זה מייד .
    כל רעה שחיזבללה יכול או חושב שהוא יכול לעשות , הוא יעשה מייד , ואם זה כל הרע שעשה אז זה קצה גבול היכולת שלו כרגע וצריך לנצל את זה מייד .