איראן המוכה מחכה לג'ו ביידן

בעיצומו של משבר כלכלי ופוליטי עמוק, האייתוללות מייחלים לניצחון המועמד הדמוקרטי בבחירות בארה"ב בתקווה שיסיר את הסנקציות ויחזור להסכם הגרעין

עלי ח'אמנאי וג'ו ביידן | khamenei.ir, Gage Skidmore

אחת המתנות הטובות ביותר שהאייתוללות של איראן יכולים לקבל היא סיטואציה בה ג'ו ביידן הופך לנשיא ארה"ב. המשטר בטהרן נמצא כרגע עמוק בתוך משבר פוליטי ופיננסי, וכלכלת איראן נמצאת על סף קריסה.

שיעורי האינפלציה והאבטלה נמצאים בשיאי כל הזמנים, הממשלה מתקשה מאוד לשלם לעובדיה, ובוודאי שמתקשה לעמוד בהתחייבויות יקרות יותר. המצב הכלכלי באיראן הפך כה חמור עד שכמה גורמים בכירים מזהירים מפני התקוממות עממית והתמוטטות הרפובליקה האסלאמית. בקצרה, משטר האייתוללות נמצא במצב הישרדות, וזקוק נואשות למזומנים על מנת לשמור על כוחו בעוד ייצוא הנפט הולך ודועך. בטרם החלטתו של הנשיא טראמפ להטיל מחדש את הסנקציות האמריקניות על איראן, המדינה ייצאה יותר מ-2 מיליון חביות נפט ביום. על פי דיווחים אחרונים, שיעור הייצוא עומד כיום על 70 אלף חביות ביום בלבד. גם מטבע הריאל מאבד במהירות מערכו.

שיעורי האינפלציה באיראן | מקור :FDD

למרות כל זאת, מבחינת המנהיגים בטהרן שיעור ניכר מן הלחץ הזה יכול להיות מופג במקרה בו ג'ו ביידן ינצח בבחירות הקרובות לנשיאות ארה"ב. למעשה, אמצעי התקשורת הממשלתיים ופוליטיקאים שונים באיראן מייחלים בגלוי לאפשרות הזו, ומגלים אופטימיות על סף האשליה. כך למשל, הכותרת בעיתון 'מרדום סלארי' מיום ה-20 ביולי הכריזה כי "ביידן צובר פופולריות מול דעיכת טראמפ".

אם סגן הנשיא לשעבר ומועמד המפלגה הדמוקרטית אכן ינצח בבחירות בנובמבר, נראה כי רבות מן הבעיות של האייתוללות צפויות להיפתר. מצע המפלגה כבר התחייב להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין ממנו יצאה לפני כשנתיים, מה שיאפשר לאיראן להשיג יכולת גרעינית מבצעית משמעותית בתוך כמה שנים. שינוי הממשל בוושינגטון יסמן כנראה גם הסרה של מרבית (אם לא כל) הסנקציות שהוטלו על איראן, וזרימה מחודשת של מיליארדי דולרים לאוצר המשטר האיראני, שפע שיאפשר לו להשקיע שוב משאבים ניכרים בליבוי הלהבות וחוסר היציבות במזרח התיכון. חלק מן הכספים יתועלו בוודאי לחיזוק משמרות המהפכה, הארגון האמון על הפצת ההשפעה הצבאית האיראנית ברחבי העולם והאזור, במיוחד בסוריה, עיראק, תימן ולבנון.

שינוי הממשל בארה"ב יהווה חדשות טובות גם עבור בני חסותה של איראן באזור, במיוחד הנשיא הסורי באשר אסד הנמצא תחת לחץ כלכלי כבד. הסכם הגרעין היה קרש הצלה גם עבור המשטר בדמשק שעמד אז בפני התמוטטות, לפני שאיראן השקיעה עשרות מיליארדים מדי שנה כדי לשמור אותו בחיים ולהזריק זריקת מרץ באסד המבוהל. עד כה, הסנקציות האמריקניות הטילו מספיק לחץ על האייתוללות שאילץ אותם לקצץ בתקציבים של שליחיהם בארגוני טרור ומיליציות שונות. על פי דיווחים שונים, רבים מפעילי אותם ארגונים אינם מקבלים משכורות מזה זמן רב, מה שמקשה עליהם להמשיך ולהילחם למען טהרן. "תור הזהב חלף לו", אמר לוחם באחת המיליציות השיעיות בסוריה ל'ניו-יורק טיימס' והוסיף: "הוא לא ישוב לעולם. לאיראן אין מספיק כסף לשלם לנו".

אך תור הזהב יכול בהחלט לשוב לימיו היפים, במקרה בו ג'ו ביידן יהפוך לנשיא. איראן שוב תהיה יכולה לחזק את צבאותיה השיעים ושליחיה השונים: חיזבאללה בלבנון, החות'ים בתימן והקונגלומרט של יותר מארבעים מיליציות בעיראק הפועלות תחת הדגל של 'אל-חשד א-שעבי'. ללא התמיכה הצבאית והכספית של איראן, רבים מאותם ארגונים פשוט אינם יכולים לשרוד. כפי שהודה מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה:

אנחנו גלויים לגבי העובדה שתקציב חיזבאללה, ההכנסות וההוצאות שלו, כל מה שאנחנו שותים ואוכלים, כלי הנשק והרקטות – הכל מגיע מאיראן. כל עוד לאיראן יש כסף, לנו יש כסף…בדיוק כמו שאנחנו מקבלים ממנה טילים בהם אנחנו משתמשים כדי לאיים על ישראל, כך אנחנו מקבלים ממנה את הכסף שלנו. שום חוק לא ימנע מאתנו לקבל אותו"

מבחינת האייתוללות, יתרון נוסף לניצחון של ביידן בבחירות וחידוש הזרמת הכספים יהיה שימוש בכסף לדיכוי ההתנגדות הפנימית באיראן בכוח ובאכזריות רבה יותר. תקציב גדול יותר יאפשר להם גם לשלם לרדיקלים הנאמנים למשטר, לקדם את רעיונות המהפכה ולהבטיח את המשך שלטון היחיד של המנהיג העליון עלי ח'אמנאי.

אין ספק שהאייתוללות בהחלט נרגשים לקראת נובמבר, ויעקבו מקרוב בציפייה גדולה אחרי הבחירות בארה"ב. הם משוכנעים שנשיא חדש בארה"ב, בדיוק כמו הנשיא הקודם אובמה, יעניק להם את גלגל ההצלה לו הם זקוקים נואשות כדי להבטיח את הישרדותם ואת המשך שלטונם, ואת היכולת להמשיך ולקדם את תכנית הגרעין ואת השאיפות האימפריאליסטיות שלהם ברחבי המזרח התיכון והעולם כולו.


ד”ר מג’יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. מקווה מאוד שביידן לא יבחר, לטובת העולם שזקוק למנהיגים חזקים כמו טראמפ. למרות הסקרים שנוטים לניצחון של ביידן בעוד כ3 חודשים, זה המון זמן ומקווים שאכן טראמפ בסוף ימשיך לקדנציה שניה, במידה וביידן יבחר, לא נראה שהוא יחזור לתוכנית הגרעין, הוא יבקש שינויים כפי שטראמפ ביקש, כולנו בישראל מייחלים ומתפללים שטראמפ ינצח, נצח ישראל לעולם לא משקר.

  2. שייבנו ציפיות גדולות גדולות ואז אולי היאוש שהם יחוו כשטראמפ ייבחר שוב, יגרום להם לחשב מסלול מחדש.
    כמו כל התקשורת המערבית, הם חיים באשליות כאילו האמריקאים כל כך תמימים שיבחרו בבובה על חוט שדואגת לאידאות ולא בנשיא שדואג לדברים האמיתיים שמקיימים את אמריקה.
    אין סיכוי שהאמריקאים (בניגוד לאירופאים) יוותרו על המדינה שלהם בשביל להיות מוסריים בעיני האליטות.

  3. זה מה שחסר לנו ביידן הזה זה כמו השמאלנים הכל הפוך יעלה את אירן למעלה ויוריד את ישראל כמו הכלב אובמה שהשמאל אהב

  4. אלוהים ממליך רק הוא יודע מה טוב לעמו ניגמר עידן אובמה שמכר את ישראל והעם היהודי

  5. ולחלק בתיבות הדואר בכל רחבי ארה"ב. ביידן=חיזוק לאיסלם הרדיקלי ומניעת נפילת שלטון האייטולות ויתר סיכון ליציבות האזור והעולם.

  6. איך יתכן שיש יהודים ,ישראלים ולא ישראלים) שמיחלים שביידו ינצח?
    איך יש יהודים שמצביעים עבורו לא עבור הנשיא הפרו ישראלי מאז ומתמיד?

  7. אדם אחראי וחכם (אולי אנחנו) צריך בפשטות לשלוח את כל המידע הזה לג'ו ביידן ברגע שיבחר לנשיאות.. עם כל ההשלכות של החזרת הסכם הגרעין עם איראן.
    אנחנו לא חיים בעולם של שחור או לבן (לכן יש חופש בחירה), אבל אנחנו גם לא חיים בעולם אפור (ולכן אפשר לצפות מהלכים מראש ולפעול בהתאם). אנחנו חיים בעולם שבו השחור והלבן חיים יחד ולומדים זה מזה.
    הנשיא טראמפ, בתקווה, מסיים את תפקידו כי הוא לא מתאים לעם שלו. אמנם הוא מצוין לעמוד חזק מול אינטרסים זרים מבחוץ ואני מעריכה אותו על המהלכים מול איראן וסין.. אבל הוא לא יודע לעשות שלום בעם שלו, ומי שלא יודע לעשות שלום בבית.. גם החוץ שלו יתערער.
    לכן ג'ו ביידן הוא מועמד מתאים ויש לו המון ניסיון כסגן נשיא, אבל הוא בהחלט יהיה צריך להוסיף מידה של שמרנות לאינטרסים של ארה"ב, שהתחיל בהם טראמפ.
    לדעתי זהו מבחן לדמוקרטים. להימנע מתגובות "אנטי-טראמפ" וחזרה מהירה לארה"ב הישנה, ולהתחיל את 2021 כהמשך למהלכיו של טראמפ אבל ביחס יותר מעודן.

    אני מודה מאוד למפרסמי הכתבה המפורטת והמעניינת, אבל לצערי כתבה מהסוג הזה מאפיינת קו מחשבה שנפוץ גם בישראל. סגנון הכתיבה הזה מנסה להפוך תרחישים או כמעט עובדות – להלך המחשבה של הציבור. וזו טעות! מציאות לא בונים רק ע"פ חישובי הפסד ורווח אלא גם ע"פ נכון ולא נכון מוסרית (אנחנו היהודים כבר בעניינים האלה אלפי שנים). בחיים יש לנו גם שחור וגם לבן, גם שכל וגם רגש.
    טראמפ לא טוב לארה"ב, אבל הוא טוב למצב במזרח התיכון ולריסון המזרח בכלל.. האם הוגן לתמוך רק ברווח של ריסון המזרח והתיכון? לדעתי לא.
    פה נדרשת גמישות מחשבתית. לשלב את ההגנה על החוץ, בלי שזה יפגע בשמירה על מדיניות הפנים של ארה"ב. מכיוון שטראמפ לא נפתח ולא מפגין מדיניות פנים טובה, הדרך הנכונה לדעתי היא להסביר לביידן את ההשלכות הברורות של חזרה להסכם. הוא יבין, יש לו מספיק ניסיון. אני בוחרת להאמין בו.
    כי הדרך הטובה ביותר היא ידע עובדתי שמתורגם למעשים נכונים. לשם שואף העולם ושם נמצא אמון האנשים.

    1. "מוסר" ??? על מה את מדברת , על איראן שולטת חבורת רוצחים שחשוב להם מאוד להשמיד את מדינת ישראל . כל מי שעוזר להם בדולר אחד הוא אויב שלנו וגם של האנושות . מי שמעביר להם כסף מממן טרור רצח עינויים . אני מקווה מאוד שהמטורלל הזה ביידן לא יבחר ושטרמפ ימשיך בדרכו הטובה .

  8. דמגוגיה זולה… טראמפ רע לישראל והוא החליש מאוד את מעמדה של ארה'ב, שזה היה טוב לאיראן.
    אובמה גמר את איראן עם הסנקציות (שנתניהו וליברמן אז שר החוץ התנגדו להם), וככה ועצר את תוכנית הגרעין, למרות ההתנגדויות של נתניהו שרק הרחיק בפזיזותו את ישראל ממעגל קבלת ההחלטות נגד איראן.
    מה יעשה ביידן? קודם כל יחזק את ארה'ב וישקם את הנזקים של טראמפ.

    1. חחח נראה שלא היית בכדור הארץ בחמש השנים האחרונות

    2. יאיר, משום מה נראה לי שאתה מתכוון בכוונה להרגיז אנשים ולא ממש עם מחשבה שביידן "יציל" את ארה"ב.

    3. דמגוגיה זולה – אכן, זו ההגדרה המושלמת של כל מה שכתבת. למעשה יכולת לחסוך לעצמך ולנו זמן מיותר, ולהחליף את כל מילות ההבל שרשמת בשתי המילים שבתחילת תגובתך.

  9. מדהים עד כמה אנשי שמאל יכולים להיות כפויי טובה ולהעדיף את שונאי ישראל על אוהבי ישראל. אין להם בעיה שיהיה לאיראן אטום והכל בשם השנאה שלהם לביבי, לימין ולמסורת ישראל. והיהודים הדמוקרטים בארה"ב שמצביעים לביידן הילרי ואובמה. הם כבר מזמן התבוללו כך שלא מצפים מהם לכלום וגם אין צורך בתמיכה שלהם.

  10. נכון שביידן יהיה גרוע לישראל. אך מאידך גיסא יכול להיות שתהיה יותר התערבות בענייני חוץ ובעיקר בהתפשטות האיראנית. דבר שטראמפ לא מנע.