דעה: מתווה החזרה ללימודים של משרד החינוך חפוז ומסוכן

חשיפה נרחבת של תלמידים ומורים תפגע ביכולת השליטה על ההדבקות בנגיף, ועשויה להביא להתפרצות גדולה עוד יותר

שר החינוך יואב גלנט | טוויטר

הצעה צנועה במטרה למנוע מילדי ישראל להפוך לנטל על הוריהם או על המדינה, ובמטרה להביאם למצב שבו יביאו תועלת לציבור גם בזמן מגיפה.

***

משרד החינוך מקדם מתווה לפתיחת מערכת החינוך בשנת הלימודים תשפ"א, לפיו בין היתר ילדי הגנים עד כיתה ב' ילמדו כרגיל, ובכיתות האחרות ילמדו בקבוצות של 24-18 תלמידים, חלק מימי השבוע בכיתה וחלק מהבית. בנוסף, הותר למורים ולאנשי צוות לעבור בין חמש עד שש קבוצות, כך שמורה יכול להיחשף ביום אחד גם למאה תלמידים ויותר.

ברי לכל בר-דעת כי ילדים עד כיתה ב' אינם מסוגלים לשמור על כללי חבישת מסיכות וריחוק והיגיינה, ובוודאי שנערים גדולים יותר לא יצליחו גם. כך למשל, גננת מפתח תקווה שנדבקה בגן נפטרה אחרי שהספיקה למחות כנגד הורים שלא שמרו על הכללים. במקרה אחר, לא פחות מ-220 תלמידים ואנשי צוות נדבקו בקורונה בגימנסיה העברית בירושלים, באירוע שתרם ככל הנראה תרומה משמעותית להתפרצות המסוכנת בקהילה שבאה בעקבותיו.

אין שום תקדים בעולם להשתלטות על הדבקה נרחבת בקהילה בסדר הגודל הקיים היום בישראל, ללא סגר. בנוסף, שום מדינה בעולם לא הצליחה לפתוח את מערכת החינוך שלה באופן בטוח עם שיעור נדבקים בקהילה דומה ליעד הרשמי שהוצב לתחילת ספטמבר: כ-400 נשאים מאומתים ביום. אנחנו סומכים אם כן על נס כפול.

הנימוק לסיכון האדיר הזה? סגר נוסף יפגע בכלכלה. אבל לפי מחקר של מכון המחקר הכלכלי הלאומי של ארה"ב (NBER), מתוך 60 נקודות אחוז פגיעה במכירות הפיזיות של חנויות, רק 7 נקודות אחוז מקושרות להגבלות ממשלתיות, וכל היתר מוסבר בפחד של צרכנים להידבק, חששם בנוגע לעתיד הכלכלי ועוד. בנוסף, הפגיעה הכלכלית וגם הבריאותית בשבדיה שלא הטילה סגר גבוהה יותר מנורבגיה שכן הטילה סגר. כלומר, הנגיף והפחד מהדבקה הם הבעיה, ולא הצעדים שננקטים כדי למנוע את התפשטותו. עם כמעט אלפיים נדבקים, עשרות חולים קשה חדשים ומעל עשרה הרוגים בכל יום – כל רגע של המתנה גובה מחיר כבד מאוד בבריאות, בכלכלה ובאמון הציבור.

נתוני משרד הבריאות

אבל אם כבר לוקחים סיכון אדיר כל כך ועורכים בילדים, במורים ובבני משפחתם ניסוי מסכן חיים באופן מחפיר, אולי כדאי לפחות לנצל אותו למטרה טובה: פיתוח חיסונים. עלינו להקצות בתי ספר לכל חברה המפתחת חיסונים בעולם, ואחרים ישמשו קבוצת ביקורת. כך נזרז את פיתוחם של חיסונים ובדיקות הבטיחות שלהם, נבטיח את זמינותם למדינת ישראל ונקדם את המדע והבריאות בעולם כולו. מעל 25 אלף צעירים ישראלים עד גיל 19 נדבקו כבר בקורונה, מרביתם מאז הפתיחה חסרת האחריות של מערכת החינוך בחודש מאי, ומספר דומה צפוי להידבק בחודשים הקרובים. כך קורבנם למען הכלכלה לפחות לא יהיה לשווא.

ולמזדעזעים: הסיכוי שחיסון כלשהו יזיק יותר מהנגיף עצמו נמוך למדי. הסיכון מהנגיף לילדים גבוה למדי גם בטווח הקצר, ועשוי להתברר כאסון בטווח הבינוני והארוך. מעל 570 ילדים אושפזו בטיפול נמרץ בארה"ב עם מחלת Mis-c שגורם נגיף הקורונה (נבדקו 565 מתוך הילדים החולים, ואצל כולם חזרה בדיקת PCR או סירולוגית חיובית), ומאות מקרים נוספים דווחו באירופה. גם בישראל נפטר ממחלה זאת צעיר בריא בן 26. במחקר שפורסם לאחרונה בכתב-העת Lancet התברר כי אצל 55% מנשאי הקורונה שנבדקו בסריקת מוח יסודית כשלושה חודשים אחרי ההדבקה, התגלו ממצאים חמורים המלמדים על פגיעה קבועה.

אם החלטנו שמוסרי ותקין לערוך ניסוי בילדים ולאפשר להם להידבק באופן נרחב בנגיף חדש וקטלני, החיסון בטוח בהרבה. ואם זה לא מוסרי ותקין, חובה עלינו להילחם נגד החלטה חסרת אחריות ומסוכנת כל כך. ואם האמנתם לרגע שאני מציע ברצינות לנסות חיסונים מכל העולם על ילדי ישראל, כנראה התרגלתם לאחרונה לשרלטנים שמקדמים בהתלהבות רעיונות מופרכים.

אז מה כן? איך נוכל להבטיח לאזרחי ישראל בריאות וכלכלה? עלינו להוריד בכל האמצעים את ההדבקה בקהילה עד קרוב לאפס, ולשמור אותה שם. בירדן לדוגמה היו פחות מ-1,400 נדבקים בקורונה, רק 11 הרוגים, ואין להם שום מגבלות כרגע. אם הם יכולים, גם אנחנו חייבים.


עו"ד מאיר רובין הוא מנכ"ל פורום קהלת ויועץ בהתנדבות לפרויקט www.endcoronavirus.org.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. דומני שהמתווה של משרד החינוך זה עד 18 תלמידים בכיתה עם מסכות. היתר ב ZOOM . דומני שזה מצמצם את הסיכון להדבקה.

    1. בגני הילדים וכיתות א-ב הלימודים כרגיל

  2. הפאניקה שלך כותב המאמר היא הפשע הגדול שמתדלק את הרס המדינה.זה מה שיוצר את הפחד הציבורי.
    הקורונה כאן כמו מחלות אחרות,צריך ללמוד לחיות עם זה

    1. אם זאת מחלה כמו על המחלות תחלה בה אתה

  3. צודק לגמרי, חא למדו כלום מהטעות הפטלית של פרץ ונותנים לגלנט להמשיך להוביל אותנו לתהום

    1. אני מסכנת את בני משפחתי שאני באה ללמד למה? מי יותר טוב ממני אני צריכה להציל את המשק. רוצה לצאת לחלט כמו כל בן אדם ולשמור על בריאותילדיי ולא ללמד כתה א בת 35 ילדים כי בחרתי להיות מורה

  4. הפתרון הוא הקטנת הצפיפות במערכת החינוך. כיתה צריכה לכלול עד 10 תלמידים, שלכל אחד מהם מרחב מחיה אישי גדול. לכל כיתה צוות מורים מצומצם וקבוע שעוברים בדיקות קורונה בתדירות שהוסכמה מראש. קשר אישי של הצוות עם ההורים והמשפחות לוודא שאין מפירי בידוד. וכך ההדבקה תקטן.
    כרגיל זו בעיה כלכלית וכנראה שאין כדאיות להשקעה הזו