"הציבור מצפה לאחריות, מקווה שגם ב'כחול לבן' יבינו את זה"

ח"כ קטי שטרית על המתיחות הפוליטית בתוך הקואליציה: "לא חושבת שכעת הזמן הנכון לבחירות, אבל אם לא תהיה ברירה נעשה את זה"

ח"כ קטי שטרית | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בסיומו של עוד שבוע פוליטי סוער בו המתיחות בקואליציה הגיע לשיא דווקא בזמן בו היא נדרשת לרכז את מרב המאמצים במאבק בקורונה ובמשבר הכלכלי, פגשנו את ח"כ קטי שטרית מהליכוד לשיחה על הנושאים הבוערים שעל סדר היום, וגם קצת מעבר. שתי הצעות חוק שעלו אתמול (רביעי) במליאת הכנסת תפסו את הכותרות משני צדדים שונים. ההצעה הראשונה מטעם מפלגת 'יש עתיד' ביקשה לאסור על נאשם בפלילים להקים ממשלה, ועליה אומרת ח"כ שטרית בשיחה עם 'מידה' כי "מדובר למעשה בחקיקה פרסונלית שמטרתה היא להזיז את נתניהו ולפגוע בכל גוש הימין".

לדבריה, "אחרי שלא הצליחו לעשות את זה בשלוש מערכות בחירות רצופות, אז עכשיו הם מנסים לפגוע ברצון העם בדרכים לא-דמוקרטיות. יש כאן גם פגיעה קשה בחזקת החפות ולמעשה ניסיון להעניש אדם עוד בטרם הוכח שהוא אשם, ויותר מכך – להעניש את הציבור שעומד מאחוריו באמצעות שלילת הבחירה הדמוקרטית שלו. לא מפתיע שמי שהביא את ההצעה הוא דווקא ח"כ יאיר לפיד, האיש שהקים מפלגה אנטי-דמוקרטית והמליך את עצמו עליה. גם ראש הממשלה שהשיב ללפיד במליאה הזכיר לו איך אביו טומי ז"ל היה מתנגד ברור לחקיקה פרסונלית שעומדת בניגוד לכל ערך מוסרי".

ההצעה החשובה השנייה הייתה דחיית המועד האחרון להעברת התקציב עד לחודש נובמבר, שעברה בקריאה טרומית. "על פי החוק כיום אם עד ה-25 לאוגוסט לא נגיע להסכמות לגבי התקציב אז הכנסת מתפזרת באופן אוטומטי", אומרת שטרית. "לכן חברי סיעת 'דרך ארץ' יועז הנדל וצבי האוזר הגישו את ההצעה לדחייה ואנחנו תמכנו בה, כדי שנוכל לדון בעניין בצורה רגועה ולא תחת איום של לוח זמנים צפוף".

בהסכם הקמת הקואליציה סוכם מראש על תקציב דו-שנתי

"כאשר ההסכם הקואליציוני נחתם בחודש אפריל היינו לאחר הגל הראשון של הקורונה עם מצב תחלואה נמוך, והיה נראה שעברנו את המשבר. היום כמובן מצב התחלואה שונה מאוד ואנחנו נדרשים לתקציב דינמי כדי לטפל גם בצד הבריאותי וגם בצד הכלכלי על מנת לפרוס רשת ביטחון. אנחנו נמצאים במצב חירום והתקציב הזה משמש אוויר לנשימה עבור רבים".

מעבר לנושא התקציב, אנחנו רואים מתיחות רבה בין חלקי הממשלה

"זה לא סוד שרצינו מאוד להקים ממשלת ימין, אבל תוצאות הבחירות האחרונות יחד עם משבר הקורונה שפרץ חייבו הקמה של ממשלת אחדות. מטבע הדברים, בליכוד וב'כחול לבן' לא רואים עין בעין בכל עניין ויש מתחים בנושאים שונים. עד עכשיו ידענו להתגבר עליהם ובהצבעות החשובות באמת הקואליציה גילתה אחריות ופעלה במשותף. זה מה שהציבור מצפה מאתנו".

אולי במקום ממשלה שמתקשה לתפקד עדיף ללכת לבחירות?

"אני לא חושבת שעכשיו זה הזמן המתאים לבחירות. אנחנו נמצאים במשבר עולמי ואי אפשר פשוט להתעלם מזה. עדיף שבזמן הזה נשלב ידיים כדי להתמודד עם המשבר ויש לנו המון עבודה. אני מקווה שגם ב'כחול לבן' יבינו את זה. אנחנו לא בעד בחירות בזמן הזה אבל אם לא תהיה ברירה אחרת אז נעשה את זה ונתמודד גם עם זה".

בשבועות האחרונים היו דיווחים רבים גם על מחלוקות בתוך הליכוד עצמו

"הליכוד היא תנועה תוססת ודמוקרטית שהנציגים שלה נבחרים באופן ישיר על ידי חברי המפלגה. מטבע הדברים יש דעות שונות, זה לגיטימי וזה לא דבר חדש, אם כי היום הכל מועצם יותר בגלל התקשורת והרשתות. חשוב לשים לב לדרך בה הדברים נאמרים ולתזמון, כי הציבור מצפה מאתנו שנעבוד ביחד ולא נתמקד במחלוקות הפנימיות. כרגע צריך להבין שכולנו בסירה אחת ולעשות מאמץ משותף כדי לקבל את ההחלטות הנכונות, גם אם הן קשות. אם נשקף את זה לציבור אז אני מאמינה שגם הוא יגלה שוב חוסן והירתמות".

עדיין קיימת תחושה של ביקורת גדולה בציבור על הטיפול בקורונה, והיא מתבטאת גם במחאה נגד ראש הממשלה

"ברגע שפרצה המגפה העולמית הרבה אנשים נפגעו כולל עצמאים, אנשי תרבות, עובדי תיירות ועוד רבים אחרים. הטענות שלהם חשובות וראויות להישמע, אבל לצערי הרב מה שקרה זה שחבורת אנרכיסטים השתלטה על המחאה והובילה למראות האלימות נגד שוטרים, עיתונאים ואזרחים. אין לדברים האלה מקום. לא מעניין אותם הנגיף וגם לא המצב הכלכלי, והם כולם מגויסים כדי להפיל את נתניהו. שמענו גם התבטאויות מבזות כלפי ראש הממשלה, רעייתו וילדיהם, אבל משום מה אף אחד בשמאל לא מגנה את הדברים האלה וגם התקשורת לא ממש מדגישה את זה. בעייני פגיעה במשפחה היא חציית קו אדום".

ראש הממשלה טוען שקיימת אווירת הסתה נגדו

"זה מה שאותם אנרכיסטים מבקשים ליצור – אווירת דה-לגיטימציה לנתניהו. לא נגד החלטה מסוימת או מדיניות שלו, אלא נגד האיש עצמו. ראש הממשלה מוצג כבוגד, ומנגד כל מי שמטיח בו נאצות קשות הופך לגיבור. נראה שכאילו הפכנו אדישים לדברים האלה ואף כבר לא מתרגש. כאשר הפיצו תמונות של רבין במדי אס.אס כל המדינה הזדעזעה ובצדק, אבל כשעושים דברים דומים לנתניהו אז נראה שזה בסדר ובתקשורת לא אומרים מילה. אני מאוד חוששת מכל השנאה הזאת".

סערה נוספת שפרצה השבוע הגיעה לאחר החלטת בג"ץ לבטל את הריסת בית המחבל שהרג את סמ"ר עמית בן-יגאל ז"ל, החלטה אשר גררה תגובות קשות בימין. לדברי ח"כ שטרית "אי-הריסת בית המחבל היא בעיניי פשיטת רגל מוסרית, וחלק מהפגיעה השיטתית של בג"ץ בהרתעה הישראלית. יש המון אנשי ביטחון מוסמכים ומחקרים שטוענים שהריסת בית היא אכן גורם הרתעה, אבל השופטים החליטו שזכות הקניין של משפחת המחבל קודמת לזכות החיים של לוחם צה"ל. אני מכירה את ברוך, אביו של עמית ז"ל, והוא אומר שלא נשאר לו כלום בעולם אחרי מות הבן. החיים שלו ושל משפחתו לא יחזרו למסלול, אבל מבחינת בית המשפט מה שחשוב זה לשמור על שגרת החיים של משפחת המחבל".

זו לא הפעם הראשונה שבית המשפט מתערב בסוגיות ביטחוניות

"מי שקובעת את יומן שיבוצי השופטים היא נשיאת העליון אסתר חיות, ואני מאוד מקווה שהוא לא נקבע מראש לפי נטיית השופטים. קראתי לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב במטרה להחזיר את ההרתעה מול הטרור, כי כרגע המסר הוא שאין שום דבר שירתיע את המחבל הבא שינסה לפגוע בחיילים ששומרים על כולנו. התחושה הכללית היא שיש נגיסה באמון הציבור במערכת המשפט וזה דבר חמור מאוד".

איך מחזירים את המשילות לידי נבחרי הציבור?

"נפגשתי אתמול עם פרופ' שמעון שטרית המומחה למשפט חוקתי, ואפילו הוא שהיה שר במפלגת העבודה מודה שיש פה בעיה שצריך לתקן. בכל דמוקרטיה יש שלוש רשויות נפרדות שמאזנות אחת את השנייה, אבל בישראל כל הגבולות ביניהן נעלמו והרשות השופטת מבקשת לקבוע לאחרות איך להתנהל. זה מצב לא בריא ואפילו מסוכן להמשך הדמוקרטיה בישראל, ואנחנו נפעל כדי לשפר אותו".

מה דעתך על הדיווחים בפרשת ליאת בן ארי ועברות הבניה לכאורה?

"אני מאמינה שמי שאמון על שמירת החוק בוודאי שלא יכול לעבור על החוק. אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר, ואני סומכת על מי שצריך לבדוק את העניין שיעשה את העבודה. אותי לימדו שכולם שווים בפני החוק".

בנוסף לשלל הסוגיות הפוליטיות הבהולות, ח"כ שטרית עוסקת מאז הגעתה לכנסת במספר רב של נושאים חברתיים אותם לקחה על עצמה לקדם. "החלטתי שאני מוכיחה לכולם שגם בימין אפשר לטפל בנושא החברתי ולפתור בעיות בצורה טובה", היא אומרת, "אין שום סיבה שרק צד אחד יקבל קרדיט על התחום הזה".

בין הסוגיות בהן פעלה בהצלחה ח"כ שטרית היא מונה למשל את נושא הילדים האלרגיים ומציאת פתרונות טיפוליים עבורם, הנגשת מערכת המכפלה, השבת הכספים לתלמידים עבור המסעות לפולין שהתבטלו, וכמו כן את חידוש טיפולי הפוריות שהופסקו בשל התפרצות הקורונה. "פעלתי מול כל הגורמים המקצועיים כדי להתגבר על המכשולים ולדאוג להחזרת כל הטיפולים עבור עשרות אלפי נשים", היא אומרת. "גם בנושא ילדי האומנה פעלתי יחד עם שר האוצר ושר הרווחה כדי שיקבלו את הקצבה שמגיעה להם. יש המון אתגרים נוספים שאנחנו נוגעים בהם ומראים שגם בימין יש חמלה וגם הימין יודע לבצע ולעשות. התחום החברתי הוא לא מונופול של אף תנועה, זה דבר שבא מהלב".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. חברי כנסת חברתיים יש בלי גבול, כולם קופצים על עגלת הפופוליזם. אחרי הכל זה לא כסף שלהם, זה לא כסף שהם יצרו, לבזבז כסף של אחרים , אין קל מזה. חסר חברי כנסת עם תודעה של כלכלה חופשית וזכות האדם על קניינו והבנה בערכים האלו