חומת מגן: מערכת המשפט מצופפת שורות סביב ליאת בן ארי

הפרקליטות והיועמ"ש התגייסו באופן מיידי ומוחלט לטיוח החשדות נגד הפרקליטה הבכירה, תוך דריסת נבחרי ציבור ופגיעה בזכות המחאה

המשנה לפרקליט המדינה בן ארי והיועמ"ש מנדלבליט | עופר עמרם, דוברות לשכת עורכי הדין

כאשר אמיר אוחנה נכנס לתפקידו החדש כשר לביטחון פנים לפני כשלושה חודשים, אחד הדברים הראשונים שעשה היה להיפגש עם תושבי דרום תל-אביב אשר חווים במשך שנים התעלמות ממצוקותיהם ואכיפה בררנית קשה. בפגישה דרש אוחנה מהמשטרה לאכוף את החוק בצורה שווה ולא לתת הנחות לאוכלוסיות כאלה או אחרות, בדומה לדרישה אותה השמיע לאחרונה בנוגע להפגנות השמאל בירושלים. בשני המקרים התעוררה בתקשורת סערה סביב דברי השר, ביקורת אשר יצאה מנקודת הנחה לפיה לנבחר ציבור אסור לקדם את הערכים אשר בשמם נבחר ועליו להיות כפוף לרצונות הפקידים.

דוגמת מראה לביקורת על אוחנה קיבלנו בשבוע האחרון, כאשר עו"ד בת-אור כהנוביץ העומדת בראש 'המחלקה להנחיית תובעים' בפרקליטות המדינה פנתה במכתב מאיים ונגוע בניגודי עניינים לבכירי עיריית ראש העין, בו דרשה מהם לאפשר לגורמי האכיפה בעיר "לפעול ללא מעורבות של נבחרי הציבור בכלל התיקים".

המכתב מהפרקליטות הגיע לאחר הידיעות על כוונת חלק מהחברים במועצת העיר לבקש הגשת כתב אישום נגד המשנה לפרקליט המדינה ליאת בן ארי, בשל עברות הבניה לכאורה שביצעה בנכס שבבעלותה בעיר ועברות נוספות שנעשו לכאורה בהליך התכנון והמכרז. במילים אחרות: הפרקליטות דורשת שלא לבדוק חשדות נגד בכירה בפרקליטות. כנראה שהתרגלנו כבר שלאנשים אותם אנו בוחרים כדי שינהלו את הממשל הארצי והמקומי אסור לעשות שום דבר, בעוד לפקידים מותר לעשות ככל העולה על רוחם. גם ההתערבות הגסה של הפרקליטות בשיקול דעתם של נבחרי הציבור בראש העין עברה בשקט יחסי, אך היא רק חלק אחד מהסיפור.

לפני כשבוע וחצי התפרסמו ברשת סרטונים בהם נראה אדם תוקף לכאורה שוטר במהלך ההפגנות שנערכו מול ביתה של ליאת בן ארי במושב חירות. לטענת מפגינים אשר היו במקום, מדובר בבנה של ליאת בן ארי, טענה אותה הכחישו מיד במשרד המשפטים. באופן חריג ביותר, פנה היועץ המשפטי לממשלה (המשמש גם כממלא מקום פרקליט המדינה) לבית המשפט בדרישה להוציא צו הטרדה מאיימת נגד מפיצי הסרטון, אמצעי אשר נעשה בו שימוש במקרים בהם קיים חשש ממשי לפגיעה באדם ונדרשת פעולה בכדי למנוע את הפגיעה.

במקרה הזה, מנדלבליט ביקש את הצו כדי להשתיק טענות לגטימיות נגד בן ארי ולחסום הפצה של סרטון – שימוש קיצוני ביותר בצו אשר יחד עם התגייסות היועמ"ש לעניינה הפרטי של בן ארי והתנהלות דורסנית נגד אזרחים פרטיים המוחים נגדה שוב מעלה ריח בעייתי.  ואם זה לא הספיק, גם משטרת ישראל התגייסה להגנת בן ארי, כאשר קבעה למפגינים מול ביתה תנאים דרקוניים לקיום המחאה כמו הגבלה לחמישה אנשים בלבד שיוכלו להפגין רק יומיים בשבוע למשך שלוש שעות, ובנקודה רחוקה מהבית.

לכך מצטרפות גם הודעות ההגנה וההכחשה האוטומטיות אותן מזדרזת לפרסם דוברות משרד המשפטים בכל פעם שעולה טענה הנוגעת להתנהלותה הפרטית של בן ארי, עניינים אישיים ולא מקצועיים שלא אמורים להיות קשורים כלל לדוברות המשרד. כמעט מיד לאחר מכן, ובמיטב המסורת של קליקת המשפטנים, נוסח ונשלח במהירות מכתב הזדהות מטעם בכירי הפרקליטות שהתייצבו להגנת בן ארי, תקפו באופן לא-ענייני את אלו המביעים מחאה מולה באופן דמוקרטי וכמובן התעלמו כליל מעננת החשדות החמורים הרובצת מעל ראשה של עמיתתם.

כל צעדי ציפוף השורות האלה הפכו כאמור לנוהג מקובל במערכת המשפט, החל מאחרון הפרקליטים ועד לשר המשפטים החדש: המערכת כולה מתגייסת להגן על חברים בה בנושאים שלא קשורים כלל לעבודתם המקצועית, וממהרת לתקוף כל מי שמביע ביקורת או קורא לפיקוח על התנהלותה המפוקפקת. כך קרה בעבר סביב הניסיון להקים נציבות ביקורת על הפרקליטות, אז הוביל ועד הפרקליטים מאבק חריף הכולל השמצות אישיות ופרסומים בתקשורת נגד השופטת הילה גרסטל אשר מאסה לבסוף בתפקיד ופרשה. גם לאחר שהוקם גוף חדש וכמעט חסר שיניים בראשות השופט דוד רוזן, הפרקליטות ולשכת היועמ"ש מסרבים בעקביות לשתף עמו פעולה, רואים בו כמי שאינו מוסמך לבקר אותם ומתחמקים מיישום המלצותיו. מדובר במערכת שלעולם לא תוכל להשתפר באמת מכיוון שהיא מסרבת לעשות זאת.

עצמאות התביעה היא אכן ערך חשוב ואין חולק על כך, אך כרגיל בפרקליטות לקחו את העניין עשרה צעדים קדימה והפכו את מושג העצמאות לחסינות בפועל. מרגע שנכנסת לפרקליטות אתה מוגן מביקורת, מותר לך לבצע לכאורה עבירות חמורות וכל המערכת תתגייס נגד כל מי שיעז להגיד אחרת. כל עוד תיישר קו עם האג'נדה המובילה תזכה מיד להגנה אוטומטית, ומה יקרה אם תעז לחרוג מעט מן השורה? פשוט תשאלו את אורלי בן ארי או את דן אלדד.


עו”ד יותם אייל הוא חבר הפורום המשפטי למען ישראל

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

33 תגובות למאמר

  1. לאחר כל התיקונים במערכת המשפט והמשטרה, שידרוש הרבה יזע ודמעות תנין,
    צריך להקים נוהל של מושבעים, כמו בארה"ב:
    משמע, שתובע או נתבע, יוכל לבקש את בירור עיניינו מול מושבעים, ולא שופט.
    בצורה זו יעוקרו מיסודם כל קשרי עורכי הדין-שופטים, שופטים-שופטים, וכל קשר מזהם אחר.
    לא תהייה הטיית דין
    התובע או הניתבע, יוכלו להציג, בעצמם, במקביל לעורך הדין.
    השופט, לבסוף, יחוייב לפסוק לפי פסיקת חבר המושבעים.

  2. אמור להיות איזה סעיף בחוק האוסר חיפוי על עבריין וניסיון למנוע את העמדתו לדין

  3. התובעת במחלקת הבניה כפופה בעבודה הביצועית רק לנבחרי הציבור המתווים את המדיניות שאינם נגועים כעת בשום ניגוד עניינים, ובכלל לא לפרקליטות אלא רק (אולי) בקו המשפטי. הפניה של הפרקליטות בעניין צריכה להיחקר כמעשה פלילי של שיבוש הליכים משפטיים ושל הגנה על עבירה מתוך ניגוד עניינים זו לכאורה עוד עבירה/ות.
    האם מותר לבן ארי לעשות שימוש בדוברות הפרקליטות לצרכים אישיים? ולהגנתה האישית? יש כאן עוד הגנה שע"י דוברות הפרקליטות היא יכולה לחמוק משאלות קשות ע"י התקשורת/נבחרי ציבור/והציבור עצמולכאורה השימוש בדוברות הוא שימוש במשאבי המדינה לצרכים פרטיים – צריך רק למצוא את הסעיף לעבירה.
    הפרקליטות עצמה ע"י גורמים חבריים מתוכה גם איננה רשאית להגן על בן ארי מאותו הטעם, ובנוסף: הגנה על עוברי עבירה.
    זו לא פרקליטות בתוך הפרקליטות: זו מדינת מקלט בתוך הפרקליטות.
    אם דומראני ייקלט בצוות הפרקליטות הוא יהיה חסין מכל עבירה ומכל ביקורת.
    צריך לפנות לבגץ שיחייב את הפרקליטות לשתף פעולה עם גוף הביקורת שמנוהלת ע"י שופט ולציית להנחיותיו, נראה מה יעשה בג"ץ לנוכח כזו דרישה.
    צריך לעשות משהו שיחייב את היועמ"ש להתייצב לשימוע בפני נבחרי הציבור ולענות על שאלות.

  4. כל עם ישראל צריךלצופף שורות. אם לא רוצים מדינה עם משטרה חשאית ומחנות ריכוז, צריך לשמור על מערכת המשפט העצמאית. כל נאשם טוען שעשו לו עוול.

    1. למעט השופטים והפרקליטים שאיש אינו תובע אותם או דורש מהם דין וחשבון על פשעיהם.
      אכן, מצופפים שורות.

  5. מאפיה סיציליאנית במלוא הדרה, להטיס באופן מיידי את הסנדק מנדלבליט, לפזר באופן מיידי את שלטון הבג"ץ המושחת,לפזר את הכנסת ואת הממשלה האימפוטנטית ועם כל הצער ללכת לבחירות.

    1. ראש המאפיה מנדיבליך מכסה על הפושעים בפרקליטות!! אולי הגיע הזמן לשנות את השם פרקליטות המוסד לעבריינים ונוכלים שקפופים לפושעים בעליון!! כלב לא אוכל בשר כלב!!

  6. מכיוון שכעת מנדלבליט הוא גם פרקליט המדינה, השופט רוזן חייב לחקור אותו בסגרת סמכויותיו על ביקורת תיפקודה של הפרקליטות. מצפים מרוזן שלא יירתע ולא יהסס.

  7. מכיוון שכעת מנדלבליט הוא גם פרקליט המדינה, השופט רוזן חייב לחקור אותו בסגרת סמכויותיו על ביקורת תיפקודה של הפרקליטות. מצפים מרוזן שלא יירתע ולא יהסס.

  8. בושא וחרפה כיצד המשנה לפרקליט מתנהגת בעוד שהיא מאשימה ראש ממשלה חף מפשע , כך עשו מפא"י הארורה לבני עדות המזרח עוולות על עוולות

  9. לוי יאמן איש אחד מנהל את מערכת המישפט המושחתת מנדבלוף חברי כנסת מהליכוד תעצרו את זה נמעסתם

  10. מאסנו מהנגע הרע הזנ הנקרא משום מה פרקליטות . הבה נקרא לילד בשמו . חונטה . מפיה . ארגון פשע . כל כינוי הולם מידותיהם של שוכני האורוה בה הסירחון כבד מנשוא . אסור להניח להם. אסור להרפות מהם . צריך לרדוף אותם עד חרמה עד הביאם אל עמוד הקלון .שר משפטים בזוי שחושש שיפתחו את תיקיו ומעשיו ייחשפו כיו"ר ההסתדרות שידיו שקעו ברפש . חומה בצורה ביקש אבי פופקורן להשית על מערכת המשפט . חומת יריחו נפלה ובק
    רוב אף מערכת המשפט השקועה במי מדמנה . עלובים שכמותכם

  11. "הסנדק" נראה כמו עבודת חובבנים לעומתם. מאפיה של מושחתים, דין אחד לפשוטי העם ולאלה שסר חינם בעיני הדיקטטורה השיפוטית, ודין אחר לרודנים השופטים.

    1. לשקר אין רגליים. אמת יש רק אחת והיא תנצח. יש שופט עליון מעל כולם והוא יוציא את הצדק לאור.

    2. חייבים דחוף ביותר ראירגון יסודי מאד בבג"ץ ובפרקליטות. והרישון שצריך לעוף הביתה ולעמוד לדין זה מנדנבליט.

  12. התנהגות הפרקליטות והעומד בראשה מזעזעת.כך נהוג במשטרים אפליםשתוף הפכולה של "הלשעברים" חמורה כפל כפלים.היחס לאוחנה משול בעיני לגזענות והומופוביה מהגרועות שהכרנו.מנדבליט מנצל את כוחו בצורה שקרית ומזעזעת. השלטון הנבחר מפחד מהטרור שמפעילים "שומרי הסף"

  13. ולמה הם עושים את זה? כי הם יכולים. הם השליטים בפועל וכולנו חייבים לקבל את שילטונם. אתה לא אוהב את זה? חחחחחחחחחחחחחחחחח

  14. חייבים דחוף ביותר ראירגון יסודי מאד בבג"ץ ובפרקליטות. והרישון שצריך לעוף הביתה ולעמוד לדין זה מנדנבליט.

  15. מה שמותר לשמאל אסור לימין. הם חושבים אנחנו עדין לאחר 72 שנים עדיין שבויים בידיהם. לא ולא אנחנו עם חופשי.

  16. אין בושה הגעל נפש של של הממונים על החוק מאיימים על אלה שרוצים לשמור על החוק איפה המשטרה איפה אין צדיק אחד בסדום?

  17. למרות כל הפרסומים על המושחתים של "שומרי החוק" קלטות ראיות ועוד הם שמים פס עלינו עושים מה שרוצים אין דין ואין דיין
    אין שופטים בירושלים דברי הנביאים אקטואלים גם היום

  18. מגדל הקלפים מתחיל להתנדנד. בכל רגע יכולה להתחיל תגובת שרשרת. כמו בתחרות הם ירוצו לזכות במעמד עד המדינה. כל הקודם זוכה.
    — משחיתים, נמאסתם —

  19. שכל אנשים העומדים לדין לא להופיע למשפטים עד שהאנשים החשודים אלה יתחילו להחקר במשטרה

  20. די להגן על כמופיית רק לא ביבי .תוציאו את הקלטות של הגי'נגי והרפז נראה מי מסוגל להגיש לו כתב אישום

  21. אז למה הימין לא מפגין בהמוניו כמו השמאל ?
    אתם אדישים ולא יוצאים מאזור הנוחות שלכם.

  22. הפרקליטות היא מאפיה לכל דבר , השתלטה על המדינה , חבריה מוגנים ויכולים לעשות ככל העולה על רוחם , ראה רות דוד…..

  23. מה לעזאזל צריך לקרות במדינה שהשחיתות במערכת המשפט תפסקת האם רק אם שופט או מי מהפרקליטות ירצח מישהו רק אז יחקרו אותו ? או גם אז יהיה מוגן על ידי מנדבליט.תתעוררו חברי הכנסת מכל המפלגות היום אתם למעלה ומחר תהיו למטה

  24. התנהלות ככנופיית פשע לכל דבר רק שכאן החוק בידיהם והם משתמשים בו ככל העולה על רוחם.
    ההתנהלות דומה למדינות מהעולם השלישי, פשע בחסות החוק .עובד ציבור מתנהג כעבריין לכל דבר באין מפריע והמערכת מגנה עליי בחרוף נפש! מה קורה פה????? בושה וחרפה!, ושופטי ישראל מגוננים על העבריין לכאורה.
    אבל בנינו ביבי אשם!!! הוא יכל לפעול נגד החונטה הזאת ולהשיב אותה במקום שהיא הייתה צריכה להיות בו, בית משפט לצדק !!!, ולא כפי שהיום ההתנהלות שלה כשליט יחיד שלא ניבחר על ידי הציבור אלא גנב את השלטון , והפך לגוף פוליטי שמאלני ראדיקלי.

  25. לא אתפלא אם בתקופה הקרובה עירית ראש העין תזכה פתאום בתקציבים או צ'ופרים או איזה גביר מיליארדר ישפוך עליה כסף.