דוד רוזן מאפשר את המשך שלטון היחיד של מנדלבליט

נציב התלונות מתח ביקורת על "קושי עקרוני ונורמטיבי" במצב בו היועמ"ש מחזיק בסמכות פרקליט המדינה, אך קבע כי הוא יכול להימשך למעשה

שני חברים יצאו לדרך. הנציב רוזן והיועמ"ש מנדלבליט | צילום מסך

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט דוד רוזן, קובע כי  אביחי מנדלבליט יכול להמשיך בתפקידו הכפול כיועמ"ש וממלא מקום פרקליט המדינה ומציין כי לא נפל פגם בהתנהלותו בעניין – זאת על פי ההחלטה שפרסם אתמול בעקבות תלונה של 'חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי'.

רוזן אמנם מותח ביקורת חריפה על "הקושי במצב הדברים שנוצר", בעיקר בנוגע לניגוד עניינים מובהק שעלול להיות במצב בו ראש התביעה בישראל נושא הלכה למעשה בסמכויות פרקליט המדינה: "עלול לעורר קושי עקרוני-נורמטיבי במספר היבטים, ובכלל זה מקום בו על פרקליט המדינה להידרש לחומר חקירה בעניינו של היועמ"ש, ולהיפך". עוד מוסיף רוזן כי "מילוי משרה כפולה…יש בו כדי לפגוע בעצמאות המקצועית הנדרשת מכל אחד מנושאי התפקידים, קל וחומר על רקע העמדתו לדין של ראש ממשלה לישראל".

אם לא די בכך, רוזן מודה בפתח דבריו כי הוא מצוי בניגוד עניינים מובהק בכל הקשור להחלטות בעניינו של מנדלבליט, אשר על פי רוזן "שימש כפקודי בצה"ל,במשך כשנתיים במספר תפקידים, ומאז נפגשו דרכינו לא פעם, הגם שלא בתדירות גבוהה, בבחינת מכרים ותיקים". בהמשך כותב הנציב כי " כלל יסוד בשיטת משפטנו הוא, כי אל לו לעובד הציבור להימצא במצב, בו קיימת אפשרות ממשית של ניגוד עניינים", אך טוען כי "בנסיבות כורח השעה" הוא הגוף המוסמך היחיד לדון בעניין ומוסיף כי "אין בהיכרותי הטובה עם הנילון כדי לשמש אבן נגף מפני בירור התלונה".

לאורך כל 21 עמודי ההחלטה, רוזן אינו מציין אפילו פעם אחת מקור בחוק בו כתוב כי אדם אחד יכול לשמש גם כיועמ"ש וגם כפרקליט המדינה, אך למרות כל זאת הנציב מקבל בסופו של דבר את קביעת בג"ץ בעניין שניתנה לפני כחודשיים ולפיה אין להתערב בצעד שביצע מנדלבליט כאשר לקח לעצמו את סמכויות פרקליט המדינה, כ"פתרון ביניים" הנובע מכך ש"עיקר סמכויותיו של פרקליט המדינה נשאבות מסמכויותיו של היועמ"ש, אשר הואצלו לו על ידי האחרון".

יתרה מכך, הצעתו של רוזן לתיקון "מצב הדברים הבלתי-רצוי" לדבריו תמוהה עוד יותר, כאשר הוא ממליץ ליועמ"ש "לשקול קידום עיגון חקיקתי מתאים למינוי מראש של ממלא מקום למשרת פרקליט המדינה". ראשית כל, לנציב הנכבד אין שום סמכות בחוק להמליץ לאף אחד על חקיקה, ושנית – ההמלצה של רוזן רק תהפוך את המצב לגרוע יותר. מי אמור יהיה לאשר את מינויו של אותו ממלא מקום? מן הסתם, היועמ"ש שימשיך בכל מקרה לעמוד בראש שלטון הפקידים. ובשורה התחתונה, למרות הביקורת שהשמיע על האנומליה הברורה בכפל התפקידים, זה בדיוק מה שרוזן מאפשר למנדלבליט לעשות.

כל זה לאחר מגיע לאחר סאגה ארוכה בה מנדלבליט התערב ברגל גסה בהליך מינוי פרקליט המדינה. בסוף השנה שעברה, כאשר שי ניצן סיים את תפקידו, פרסם היועמ”ש חוות דעת לפיה “המועמד היחיד” לתפקיד הוא מומי למברגר, וכי קיימת “מניעה משפטית” למנות כל אדם אחר. כאשר השר אוחנה בחר למנות את אורלי בן ארי כפרקליטת המדינה, מנדלבליט יצא נגד ההחלטה וקבע כי היא “חורגת ממתחם הסבירות”, במקביל לעתירה שהקפיאה את המינוי וגרמה לבן ארי לוותר על התענוג.

לאחר שסירב לכל מועמד אחר שהציע השר הציג מנדלבליט לאוחנה רשימת מועמדים משלו לתפקיד פרקליט המדינה, אך אוחנה בחר למנות את דן אלדד, פרקליט ותיק ומוערך שקיבל את התפקיד למרות התנגדות עזה מצד היועמ”ש. כאשר כהונתו הזמנית של אלדד עמדה לפוג לפני כארבעה חודשים, שוב התערב מנדלבליט בעניינים עם מכתב חריף ששלח לנציב שירות המדינה ובו קבע שוב כי קיימת “מניעה משפטית” להארכת המינוי. אלדד פרסם הודעה משלו בה טען כי מנדלבליט “מנסה לחבל בעבודתו” ומתנגד למינויו בשל בדיקה בה פתח אלדד בנוגע לענייניו המשפטיים של היועמ”ש מפרשת הרפז. גם כאן הוגשה מיד עתירה בעניין ואותו מזוז הקפיא למעשה את מינוי אלדד והוביל את מנדלבליט להשתלט על התפקיד.

בסופו של דבר ולאחר כל ההתפלפלות, אביחי מנדלבליט ממשיך להחזיק בידיו עוצמה חסרת תקדים אותה לקח לעצמו ללא סמכות ובמחטף משפטי מפוקפק. הממונה על אכיפת החוק במדינת ישראל רואה בעצמו כמי שנמצא למעשה מעל לחוק, מנהל מתקפת השמצות אישית מול כל מי שעומד בדרכו, מקבל החלטות ממניעים אישיים וקטנוניים ואינו מסוגל לקבל בדל של ביקורת בדרך לחיסול מוחלט של אמון הציבור במערכת – ועושה את כל זה בגיבוי מלא מצד בית המשפט ונציב הביקורת.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

31 תגובות למאמר

  1. שוב הוכח שיד רוחצת יד, הנציב רוזן מכשיר את השרץ למרות ניגוד העיניינים, אין פלא שהאמון במערכת שואפת לאפס, מנדלבליט נהיה בפועל נציב עליון, וקובע לנתניהו מה מותר ומה אסור, בג"ץ מאשרר את כל השחיתות ועולם כמינהגו נוהג. מה הם חושבים שהעם מטומטם? הבעיה שנתניהו לא עשה שום דבר בנידון במשך כעשור שהוא ראש ממשלה, וזה חבל מאוד. לכן מה שנדרש כעת שתקום ממשלה ימנית ולעשות סדר בבלגן, כפי שאמיר אוחנה אמר בעת שהיה שר משפטים, יש בפרקליטות שחיתות גדולה, ואכן מנדלבליט ביקש משיי ניצן למחוק את תיקו הפלילי , האם זה לא הפרת אמונים? בכל מדינה מתוקנת איש כזה היה עומד לדין פלילי, או לכל הפחות היה מתפטר מתפקידו, ומה בקשר לליאת בן ארי, עם כל עבירות הבניה? מנדלבליט התייצב לצידה והפעיל את כל הפרקליטות למענה, למרות שסרחה , לצערנו יש היום מי שמגן על השחיתות זה אותו פקיד הסתדרות שהיום משמש כשר המשפטים ניסנקורן, הגילדה שומרת על הגילדה, אנו אומרים דיי עד כאן … לשחיתות.

    1. להגיש הצעת חוק האוסרת על היועץ לשמש גם פרקליט המדינה, בכל נסיבות איזה שלא יהיו. כל כך פשוט במקום לקטר שוב ושוב

    2. חבל שאני נזקק להגיב שוב כי לא מפרסמים. מה יותר פשוט מאשר לחוקק חוק האומר שהיועץ המשפטי אינו יכול לשמש כפרקליט המדינה בעת ובעונה אחת בכל תנאי ובכל מצב?

  2. יההההה
    למה ציפינו? שרוזן יפעל ע"פ הנורמות שמתבקשות? הנורמות שמבקשים מאחרים? ושאותם מעמידים לדין?
    הרי הקומיסרים השמאלנים יקרעו אותו כדג, תוך שנייה. חבל עליו.
    לכל העולם ישנן נורמות התנהגות והתנהלות, רק אצל מנדלבליט הן מיותרות

  3. מבלי להתייחס באופן אישי לשופט דוד רוזן, תפקיד נציב הביקורת על הפרקליטות, אינו אלא עלה תאנה.

    הגוף המבוקר קבע בחוק חסר שיניים מה תהיינה סמכויותיו של הגוף המבקר אתו עצמו.

    בדיחה או לעג לאינטליגנציה של האזרח?

    1. מי שעקר את השיניים של המבקר – איילת שקד…

    2. אכן עצוב שזה המצב.
      אבל גם בלי שיניים, נזיפה יותר חזקה יכולה להשפיע על האווירה הציבורית ולסייע לתקן את הפגמים.
      במקום זה, השופט רוזן בחר לתת גיבוי גדול ככל האפשר ולצמצם את הביקורת.

  4. רוזן מודה בפה מלא שהוא בניגוד עניינים מובהק בגלל חברותו עם מנדלבליט, וממשיך לקבל החלטות בעניינו בלי למצמץ לרגע

  5. אז זו הסיבה, בגללה ביטל הצאר מנדלבליט את מינוי מ"מ לפרקליט המדינה – כדי למנות את עצמו למ"מ פרקליט המדינה –

    ולא כמו ששיקרו לנו רוצחי הסמול ומשת"פיהם בתשקורת, שזה בכלל בגלל דמוקרטיה, היקום, הסאלאם והקורבנות. מצד שני, זו הוכחה חשובה נוספת, שזו מטרתם של רוצחי אוסלו – לגנוב את השלטון.

    והם עד כדי כך לא חכמים, עד שעושים את זה הכי שקוף שיש. כמו כל דיקטטור רצחני, גם רוצחי הסמול בטוחים שלעולם חוסן 🙂

  6. ככה הם מכשירים אחד את השני :
    "לא נפל פגם…" , "אין מניעה משפטית…"

    כל המערכת הזו היא פגם אחד גדול !!

    1. אין בושה. כל כך הרבה פגמים במערכת שהיתה צריכה להיות מופת.

  7. אהרון ברק צריך ללכת כבר מיזמן אין ספק זה הכל מחזיונות רוחו מהפילוספיה שלו מעולמו אבל ביחד עם הגמרא ותלמוד אין בהם תועלת יותר נורא מדורדרות. עתה אמונה מעצמה מעצמיותה בילבד בלי שום קשר לשום כסף ממש כמו בתנך. אלפיים שנה נוספות וחזרנו לנקודת ההתחלה ל48 ואף לנקודת הבריאה כי אליה שבנו. כל הדתות למינהם למעשה הרוסות לגמרי לגמרי .גם האידיאולוגיות. העולם איבד לגיטימציה ואיתו אנחנו .ברית הקשת בענן היסתיימה ככה אין יותר ברית בינינו לבינו. עליתי על תגלית מדהימה ממש עכשיו אני המומה. נבואות התנך שניכתבו ליפני אלפי שנים הולכות ומיתגשמות פרקים בדניאל ממש מדברים על היום. והנה עוד פנינה פסוק מיספר ישעיה פרק כה. מיפסוק ו "ועשה השם צבאות לכל העמים בהר הזה מישתה שמנים , שמנים מימוחיים שמרים מזוקקים. ובילע בהר הזה פני הלוט הלוט על כל העמים, והמסכה הנסוכה על כל הגויים.בילע המוות לנצח ומחה השם אלוהים דימעה מעל כל פנים ,וחרפת עמו יסיר מעל כל הארץ כי השם דיבר. ואוו ואוו ואוו זה הרי בול היום מה שקורה. אני בהלם כולי דהומה. המישפטים מדברים על המסכה והלוט ומישחק התעלולים והתחפושות של כל האליטות בעולם. הלוט על כל העמים והמסכה הנסוכה על כל הגויים. מזכיר את הסרט אייז שט עיניים עצומות של סטנלי קובריק אני חושבת. מזכיר נשף תחפושות. למשל יש את זה בסרטים. ובמסיבות שאומרים לאורחים לשים כל מני מסכות לבוא למסיבה עם מסיכות ולהיסתובב בין האורחים. כל העולם פורים כל האליטות מחופשות מיתחפשות באיזה מישחק ותעלולים אליליים פגנים. מיסתכלים למעלה על ההמון למטה בלעג וקלס גם צרפו מליארדי אנשים לזה בסיוע המכונה האלילית . וכמובן גם אליטותינו קלות הדעת הרייקלסיות הניקלות ביפנים ביחד עם השכל היהודי והישראלי. איך איך נבואה חזתה זאת כבר ליפני אלפי שנים ידעה צפתה, כמה כח עצום. הם ליפני אלפי שנים ידעו מה יהיה סוף הציוויליזציה הזו על אמריקה ומה יהיה סוף היקום. המשל הסאטירה הקרטוניות הקרקטורה האבסורד הלעג השיטיון . שיאי שיאים של עבודת אלילים, פצחה במחול שדים לעגני יצירתי לועגת על כל דבר. זה רוחות אדירות . הרי זה החזרת המושג התנכי כל כך עבודת אלילים בשיאים אדירים מטורפים. כמה שיטיון כמה הבלים ולעג וצחוק. העולם היתחרפן הישתגע. נהיה פלקט קרטון קרקטורה. הכי רלוונטי לנו ומעציב כתוב בפסוק וחרפת עמו יסיר מעל כל הארץ זה האליטות פה בארץ הישתגעו ערבו אותנו צרפו אותנו בלי רשותנו בלעג וקלס הזה שממלא את העולם כולו גם השכל היהודי והישראלי נימצא ביפנים מנפח את המכונה עוד ועוד גם זה מוזכר בדניאל שם כתוב על ישות מלכות שהכוונה להיום מיתנפחת מעצמה לא בכוח הזרוע והפרוש למטה כתוב בחטאי עם ישראל שזאת המכונה שהשתלטה על העולם כולו שמיסתייעת בשכלתנו האדירה של העם של אלוהים שותה אותה בשקיקה וככה מיתנפחת אדירות. היום האמונה מי שמחפש באמת אמונה צריך ללכת לעולם הנבואה בתנך כדי להבין. היא הפכה נורא רלוונטית להיום. שבת שלום.

  8. למראה תמונתו של אביחי מנדלבליט אני מגיע לתיעוב כזה וזאת בגלל שהוא עושה שימוש בכוחו מתפקידו שקיבל במירמה והוסיף חטא על פשע שמינה עצמו לפרקליט המדינה, משרה של מי שיכול היה להפיל אותו, ופועל על פי אמות המידה של גופים פוליטיים בעלי כוח ולחץ הסוחרים ממנו את מהלכיו על פי רצונותיהם שאם לא כן יבולע לו.
    אני צופה ומקווה שלא ירחק היום והנבל הזה יגיע אל סופו בדין וכלא.

    1. מאחר ופעולותיו של מנדלבליט לא הגיוניות, לא נתפשת במקומותנו, אזי צריך לחפש את הסיבה במקום אחר!
      קשה להגיע לדרגת אטימות ורוע כזה, אלמלא:
      הסיבה היא, כי מנדלבליט נסחט ונסחט ושוב נסחט ע"י הסובבים אותו:
      למעשה 'שיתפו' אותו בעבירה 'קטנה', ועכשיו הוא בידיים של כולם.('כיפה אדומה' של עולם התחתון הפרקליטי) כמובן שהוא גם יכול להפיל את כולם, אבל אז יבולע לו.
      בקיצור, כל המערכת 'המשפטית' נמצאת במצב בו 'כולם מכוונים אקדח לרכה של השני'
      ברגע שאחד יירה, כולם יפלו.

  9. ניגוד עניינים לתפארת. פרקליט המדינה אביחי מנדלבליט קיבל הוראה להפסיק את החקירה נגד הפצ"ר אביחי מנדלבליט. מי שנתן לו את ההוראה היה היועץ המשפטי לממשלה והתובע הכללי, אחד אביחי מנדלבליט שמו. אין מה לדבר, אפילו הברון מינכהאוזן לא יכול היה להמציא עלילה אבסורדית יותר.

  10. מנדלבליט צריך לדעת שהוא הולך לשלם את המחיר של נסיון ההפיכה השילטונית ! הפגיעה בדמוקרטיה שלנו תכניס אותו לשנים ארוכות בבית סוהר במקרה הטוב !

  11. דוד רוזן נחשב בעבר בעיני לאיש ישר. הוא לא! הוא עוד אחד ממעוותי האמת והצדק! נמאסתם! הגיב:

    כל החבורה הזו צריכה ללכת הביתה!

    אין שם אדם ישר ונורמלי אחד!

  12. הו תמימות קדושה….
    השופט רוזן משחק אותה תמים.
    1. למנדלבליט יש תיק פתוח במשטרה. איך בדיוק הוא יכול להיות מ"מ פרקליט המדינה ?
    2. בממסד המשפטי יש להם בעיה בהבנת הנקרא. אם יש חשש, אפילו קטן, לניגוד עניינים, השופט רוזן היה צריך להשעות עצמו מטיפול בתלונה!! לא ברור מאליו ?

  13. הפתרון- פיטוריו של מנדבליט ע"י ראש הממשלה בשל אי אמון. צעד ראשון, אי זימונו לישיבות ממשלה בשל ניגוד עניינים. תובע של ביבי לא יכול לשבת סביב שולחן הממשלה.

  14. הכל תלוי בנתניהו.
    מה הוא מהסס, בשביל זה בחרנו בו, בשביל לשלוט.
    שימצא את הדרך לפטר את מנדלבליט ובנארי ולעשות סדר בעליון.
    מערכת לא מבוקרת שגדולי המשפטנים (ראה ערך דות גביזון זכרונה לברכה) יצאו נגדה

  15. מר רוזן,אכזבת אותי ועוד חלק גדול בציבור הישראלי.אינך החלטי לגבי כפל התפקידים של מנדלבליט.ברור לכל הדיוט שזה בלתי אפשרי ונוגד חוקשמנדלבליט ישרת בשני תפקידים ובפרט שיש ניגוד ענינים אישיים שלו.אל תאבד את היושרה.כשהאדם נפטר זוכרים אותו לחיוב או לשלילה

  16. שלטון יחיד חחחח
    רק פוטין וביבי יכולים למכור צוללות ומטוסים בלי לשאול אף אחד …סליחה רק את שרה

  17. עד עכשיו האמנתי שבבית המשפט יש כאלה וכאלה. דוד רוזן בעיני היה סמל של יושר .
    בעינין מנדלבליט כל המדינה ידעת שזה עבריין ששמר על בוס שלו (גבי אשכנזי) והדליף מידע מחדרי החקירות של 443 .
    על כך מדברות הקלתות במחסן הפרקליטות
    לדעתי ,דוד רוזן ,חיסלת סופית אמונתי בכם .

  18. מה יש לצפות מחבר הנאפיה הסיציליאנית המשפטית

    יץחבר מגן על חבר אוכל להשבע שאילו מנדלבליט לא החזיק בהשקפה מהפכנית שמאלנית ..בנסיון להפיל ראש ממשלה מכהן המאפיונר היה פוסל אותו

  19. מנדלבליט אינו שולט. הוא עובד ציבור, וככזה הוא ממלא את תפקידו.

    1. הוא מנע מינוי מ"מ של פרקליט המדינה, כדי למנות את עצמו. עפ"י החוק, הגורם המבקר את היועץ המשפטי לממשלה, הוא פרקליט המדינה.

      אז אכן, זהו תפקידו – לגנוב את התפקיד, שמבקר את פעילותו. בזה באמת מלא, הגנב הישר מנלבליט.