המלחמה המלוכלכת של ארדואן בסוריה ולוב

בזמן שכוחות הכיבוש הטורקיים פוגעים בזכויות האדם של תושבים ופליטים בצפון סוריה, טורקיה ממשיכה לבריח שכירי חרב ללוב ולהתערב במלחמה במדינה

האם ישא באחריות? נשיא טורקיה ארדואן | President.az

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מבצע "הפרות נוראיות של זכויות אדם" נגד אזרחים בצפון סוריה, כך עולה מדו"ח שהופיע ב-30 באוגוסט בעיתון 'אל-רואיה' המתפרסם באבו-דאבי. על פי הדו"ח, כתוצאה מהפעולות הטורקיות בסוריה כמיליון אזרחים החיים בשטחים הנשלטים על ידה עומדים בפני "משבר הומניטרי חסר תקדים".

פרשנים ערביים ומומחים לזכויות אדם שהתראיינו לכתבה בעיתון סיפרו כי טורקיה החליטה לפני כחודש לעצור את אספקת המים לתושבי האזור, בו הטמפרטורות מגיעות בחודש אוגוסט ל-39 מעלות. המרואיינים הגדירו את הפעולה הזו כ"פשע נגד האנושות" וקראו לפתיחת חקירה בינלאומית "נגד פשעי ארדואן".  על פי סוכנות הידיעות הסורית 'חוואר', הכוחות הטורקיים שולטים מאז חודש אוקטובור באזורי ראס אל-עיין ותל עבייד בצפון סוריה. אזורים אלה כוללים את תחנת המים באלוק המספקת את מי השתייה לעיר אל-חסכה וסביבותיה. מאז כיבוש ראס אל-עיין, הטורקים הפסיקו את שאיבת המים באלוק בשמונה הזדמנויות שונות, מה שהגדיל את עוד יותר את סכנת המשבר ההומניטרי באזור.

הפעיל הסורי חאלד איברהים אמר כי הפסקת המים ליותר ממיליון תושבי האזור מגיעה בהמשך למדיניות הטורקית העוינת בצפון סוריה. עוד מציין איברהים כי הפסקת מים פוגעת גם במאמצים לשמור על הנחיות הבריאות וההיגיינה לאור התפרצות מגפת הקורונה. לדבריו, האזרחים נענשים בידי טורקיה, הנאבקת נגד השאיפות של העם הסורי ומבצעת פשעים נגד האנושות".

הפרשן מעייר שחאדה אמר כי טורקיה "שופכת דלק למדורה בסוריה ומנצלת את מצב החולשה במזרח התיכון כדי להרחיב את השפעתה". הוא הוסיף כי משטר ארדואן "מנסה לפרטט עם הסונים באזור ולגרום להם להיכנע לשליטתו, ואז להשתמש בהם במלחמה נגד השיעים והכורדים". בהתייחסו לתגובה הבינלאומית אמר שחאדה כי למרות שהאיחוד האירופי הביע התנגדות ל"פרובוקציות" של ארדואן, הוא טרם נקט בפעולה ממשית כדי לעצור את הפרות זכויות האזרחים בצפון סוריה. עוד באותה כתבה, עורך הדין המצרי סעיד עבד אל-חאפז אמר כי כוחות הכיבוש הטורקיים "ממשיכים לסחוט את אזרחי אל-חסכה, פשע הדורש חקירה דחופה של האו"ם".

בדיווח אחר על המצב בגבול טורקיה-סוריה שהתפרסם בעיתון 'אל-קודס אל-ערבי', נחשף כי חיילים טורקים הרגו בשנים האחרונות 464 אזרחים סורים, כולל 59 נשים ו-87 ילדים.  עוד נכתב כי:

בחודשים האחרונים נרשמה עליה בתקריות של תקיפה פיזית ומילולית, אפליה ופגיעה בזכויות העקורים ונגד החוק הבינלאומי, כמעט על בסיס יומי…הסורים המנסים להתקרב לגבול סופגים מכות ועלבונות, נאסרים ומגורשים בחזה לסוריה ללא מעמד"

הדו"ח חשף גם כי פליטים סורים המוחזקים במחנות מעצר טורקיים אינם זוכים לקבל מזון באופן סדיר ונאלצים לשתות מים מהשירותים. עוד נכתב כי:

הסוהרים מטיחים בעצורים עלבונות חריפים כאשר הם נכנסים לכלא לראשונה. מספיק שאתה מסתכל על אחד השומרים כדי שתחטוף מכות קשות. בנוסף, ישנם דיווחים חוזרים על כך שחיילים טורקים גונבים חפצים וכסף מהפליטים שנתפסים בגבול"

הדרך ללוב

הידיעות על הפרות זכויות האדם מצד ארדואן בסוריה מגיעות יחד עם סימנים גוברים והולכים להתערבות הטורקית במלחמת האזרחים בלוב. על פי דיווחים שונים, ארדואן ממשיך לסייע לשכירי חרב סורים הפועלים על אדמת לוב ומשתתפים בלחימה בין הצדדים בסכסוך שם. בין הנתיבים אותם מנצלים שכירי החרב נמצאת הדרך מגבול סוריה אל תוך שטח טורקיה, ומשם ללוב כדי להצטרף למיליציות שתחת ממשלת ההסכמה הלאומית (GNA).

אחמד אל-מיסמרי, דובר מטעם הצבא הלאומי של לוב הנלחם נגד כוחות ה-GNA, אמר בשבוע שעבר כי הטורקים משתמשים בארבעה בסיסים צבאיים בשטח לוב :"לטורקיה יש בסיסים אוויריים וימיים במיסראתה, ואחד הנמלים הגדולים במדינה נמצא גם תחת שליטתה באל-ח'ומס. כוחות טורקיים משתמשים גם בבסיס חיל האוויר באל-ווטאיה כדי להעביר כוח אדם וציוד".

 

בחודש יולי אותו אל-מיסמרי חשף כי טורקיה מעורבת גם בהברחת שכירי חרב מלוב אל תוך אירופה, ובמיוחד דרך הים לאיטליה. "ישנם לפחות אלף סורים שנמלטו דרך זווארה וסבראתה לכיוון אירופה", אמר והזהיר כי מפני התגברות ההגירה הבלתי-חוקית בים התיכון העשויה לכלול בתוכה גם טרוריסטים. לאחרונה, אל-מיסמרי גם האשים את ארדואן ב"ניצול המצב הכלכלי של צעירים בסוריה" כדי לגייס אותם כשכירי חרב במלחמה בלוב. ב-5 בספטמבר, העיתונאי המצרי מוחמד מוסא חשף דו"חות מודיעין המראים כי ארדואן מקיים קשרים עם ארגון הטרור 'אל-קאעידה' "כחלק מתוכנית להשתלט על האזור ועל משאביו".

חזרה לשורשים

לאחר ההכרזה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, ארדואן איים לשלוח את שגריר אבו-דאבי באנקרה חזרה לארצו כאות מחאה על ההסכם. "זהו צעד נגד הפלסטינים שאי אפשר להסכים לו", אמר הנשיא הטורקי.

אך נראה כי לפליטים הצמאים בסוריה ולקורבנות מלחמת האזרחים בלוב יש דאגות דחופות יותר מאשר הסכם השלום. הם היו רוצים לראות את ארדואן נושא באחריות על פשעיו נגד אזרחים חפים מפשע.

קוסטס מברידס המשמש כנציג קפריסין בפרלמנט האירופי אמר לאחרונה כי:

גורמים בכירים ביותר בטורקיה, כולל הנשיא ושריו, משמיעים הצהרות מלאות בוז כלפי החוק הבינלאומי והאירופי בזמן שהם משתיקים כל ביקורת והתנגדות מבית…רוח הכיבוש וההתערבות האזורית עדיין נותרה דומיננטית בזירה הפוליטית של טורקיה המודרנית. שורשיה הם בתפיסה העותמאנית של "חוק החרב" – הרעיון לפיו הכובש יכול לשלוט בשטח הכבוש כרצונו, כפי שארדואן עושה כיום בשובו לשאיפות האימפריה"


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. גרסה מלאה של הטור פורסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *