סכנה ברורה ומיידית: אירופה על הכוונת של חיזבאללה ואיראן

גזר הדין למחבלים שביצעו את הפיגוע בבורגס מצטרף לחשיפות נוספות על אגירת נשק של ארגון הטרור ביבשת בסיוע ובחסות טהרן

סכנה ברורה ומיידית. הפיגוע בבורגס | צילום מסך

בשבוע שעבר, בית המשפט בבולגריה הרשיע (שלא בפניהם) את שני המחבלים שביצעו את הפיגוע בנמל התעופה של בורגס בשנת 2012 ובו נרצחו חמישה ישראלים.

החקירה הבולגרית זיהתה כאמור שני חשודים עיקריים בביצוע הפיגוע מטעם ארגון החיזבאללה – מליאד פראח, לבנוני בעל אזרחות אוסטרלית, וחסן אל-חא'ג חסן, לבנוני בעל אזרחות קנדית. למרות שבחיזבאללה הכחישו בעקביות כל מעורבות בתכנון וביצוע הפיגוע הרצחני, בית המשפט פסק כי שני החשודים אשמים ודן אותן למאסר עולם ללא אפשרות של שחרור מוקדם.

עונשים אלה ככל הנראה לא יצאו לפועל מכיוון שמקום הימצאם של השניים אינו ידוע כרגע, אך הראיות שנחשפו במהלך החקירה והמשפט מצביעות בבירור על מעורבות משמעותית של חיזבאללה, כזו ששכנעה את האיחוד האירופי להוסיף את הזרוע הצבאית של הארגון לרשימת ארגוני הטרור המוחרמים.

גזר הדין שופך גם אור חדש על רשת הטרור המתרחבת של הארגון באירופה, לגביה סבורים גורמי ביטחון אמריקנים כי היא מהווה חלק מהניסיון של המשטר האיראני להרחבת יכולותיו הגלובליות.

בשנים הראשונות לאחר המהפכה האסלאמית ב-1979 פעולות הטרור האיראניות היו מוגבלות בעיקר לשטחי המזרח התיכון. אך מאז שנות התשעים טהרן החלה להרחיב בהדרגה את רשת הטרור העולמית שלה, כאשר ההתקפה הידועה ביותר התרחשה בבניין הקהילה היהודית בבואנוס-איירס ב-1994, בפיגוע בו נרצחו 85 בני אדם ועוד מאות נפצעו.

כיום, רשת הטרור של איראן משתרעת החל מאמריקה הלטינית, שם חיזבאללה חשוד כמעורב בפעילות רווחית של הברחת סמים, ועד לאפריקה ואסיה. על פי הראיות שנחשפו במשפט בורגס ובמקומות אחרים, נראה שחיזבאללה בתמיכת פטרוניו האיראנים עסוק מאוד בהרחבת הרשת הזו אל תוך ליבה של אירופה.

מאגרי נשק באירופה

על פי נייתן סיילס, מתאם הפעולות נגד טרור במחלקת המדינה האמריקנית, חיזבאללה בונה בהדרגה מאגרי נשק על אדמת אירופה בכוונה להשתמש בהם לפיגועי טרור עתידיים בהוראת טהרן.

סיילס אמר את הדברים במהלך כינוס מקוון של 'הוועד היהודי-אמריקני' (AJC) לפני כשבועיים, בו הזהיר כי דו"חות מודיעין עדכניים מראים כיצד חיזבאללה אוגר מצבורי נשק במדינות ברחבי אירופה. מאגרים אלו כוללים בין השאר אמוניום חנקתי, אותו חומר שגרם לפיצוץ ההרסני בנמל ביירות בראשית החודש שעבר.

Enough is Enough: The Case for Banning Hezbollah

WATCH NOW: “The Case for Banning Hezbollah,” featuring Ambassador Nathan Sales, the U.S. State Department’s Coordinator for Counterterrorism; Rt Hon Sajid Javid MP, Britain’s Chancellor of the Exchequer (2019-2020) and Home Secretary (2018-2019); and Hans-Georg Engelke, German State Secretary at the Federal Ministry of the Interior. The three will discuss the urgent need to designate Hezbollah as a terrorist organization in full.To view past AJC Advocacy Anywhere programs and sign up for future events, go to AJC.org/AdvocacyAnywhere.

Posted by AJC – American Jewish Committee on Thursday, 17 September 2020

בתיאורו את מרוץ החימוש של חיזבאללה באירופה, סיילס אמר כי הוא מציב "סכנה ברורה ומיידית" לארה"ב ובנות-בריתה והוסיף כי בין השאר דווח על מאגרי נשק של הארגון בצרפת, בלגיה, יוון, איטליה, ספרד ושווייץ. לדבריו, מאגרים "משמעותיים" של אמוניום חנקתי נמצאו או הושמדו גם בצרפת, יוון ואיטליה.

על פי סיילס, "יש סיבות להאמין כי פעילות זו עדיין נמשכת". ומדוע חיזבאללה מנסה לאגור כמויות של אמוניום חנקתי? "התשובה ברורה", טען – "כדי לבצע מתקפות טרור גדולות כל אימת ששליטיו בטהרן יראו בכך צורך".

מקור לדאגה

עדות נוספת לנוכחות המתרחבת של חיזבאללה באירופה נחשפה לאחרונה באירלנד, שם עשרה חברים במחתרת הידועה בשם 'ה-IRA החדש' (NIRA) נעצרו בחודש שעבר באשמת מעורבות בפעילות טרור לאחר שעל פי החשד נפגשו עם גורמי חיזבאללה בשגרירות האיראנית בדבלין.

במבצע חשאי משותף לרשויות הביטחון באנגליה ואירלנד, התגלה כי אותה קבוצה ניסתה להשיג נשק ותחמושת מתוצרת איראן כדי לבצע פיגועים נגד מטרות בריטיות, בעיקר כאלו הקשורות לצבא ומשטרה.

בין עשרת החשודים במספר עברות טרור נמצא גם הפעיל הפלסטיני ד"ר עיסאם חיג'אווי בסלט, שהגיע לאירלנד כדי לשאת הרצאות בסוגיה הפלסטינית. לגבי שני עצורים אחרים מקרב תומכי ה-NIRA דווח כי השתתפו בעבר באירוע הוקרה שנערך בשגרירות האיראנית לזכר מותו של קאסם סולימאני, גנרל הטרור האיראני שחוסל בתקיפה אווירית אמריקנית בחודש ינואר.

בזמנים בהם המתיחות בין המערב לאיראן גוברת סביב תכנית הגרעין המתקדמת של האייתוללות, הרחבת פעילות הטרור של חיזבאללה באירופה היא מקור נוסף לדאגה. אחרי הכל, לאיראנים יש היסטוריה ארוכה של פניה לטרור במטרה להפעיל לחץ על יריבים, ואירופה היא מטרה ברורה לפיגועים עתידיים כאלה תוצרת טהרן.


הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. גזר דין מוות? למה גזר דין מוות במקום תואר ראשון, שני, ושלישי על חשבון המדינה?
    מה הם השתגעו??
    לא נורא, אנחנו ישראל או לגויים, אנחנו לא הולכים בחוקות הטיפשים האלו, אמנם אנחנו בגודל של סיכה, אמנם מיום ליום אנחנו יותר ויותר בסכנת הכחדה והתרסקות כלכלית ובטחונית, אבל הכוח שלנו זו המוסריות והפלצנות, נמות כמו שהידים מוסרים במצעד הגאווה.

  2. גזר דין מוות? למה גזר דין מוות במקום תואר ראשון, שני, ושלישי על חשבון המדינה?
    מה הם השתגעו??
    לא נורא, אנחנו ישראל או לגויים, אנחנו לא הולכים בחוקות הטיפשים האלו, אמנם אנחנו בגודל של סיכה, אמנם מיום ליום אנחנו יותר ויותר בסכנת הכחדה והתרסקות כלכלית ובטחונית, אבל הכוח שלנו זו המוסריות והפלצנות, נמות כמו שהידים מוסרים במצעד הגאווה.

  3. הצרה היא שאיראן נתמכת על ידי סין, כלכלית וצבאית, אנחנו הולכים לאכול ממנה קש בגלל סין.

  4. יופי אירן, תשניאי את עצמך על עוד מדינות.
    אנחנו בישראל נשמח להדק עימן את הקשרים כמו שעשינו עם מדינות המפרץ.