הבהלה לחלב: משרד החקלאות שוב נלחם בצרכנים

שליטה ממשלתית ריכוזית וקביעת מכסות ייצור ומחירים מתגמלת מקורבים אך פוגעת בתחרות ומובילה למחסור

קבוצות לחץ ומקורבים. שר החקלאות אלון שוסטר | Richard Burlton, פייסבוק

גל חום חריג; תקופת החגים; סגר הקורונה. לטענת מועצת החלב, כל אלה גרמו לעלייה חדה בביקוש שבעקבותיה טען מנכ"ל מועצת החלב כי "לא חסר חלב" אלא "יש מחסור". מבולבלים? גם הם. הסיבה לכל התסבוכת הזו היא שבישראל למעשה אין שוק חלב ובמקום זאת יש מיניסטריון ממשלתי המתכנן את הכל מא' ועד ת'. טוב, כמעט הכל, אבל נגיע לכך בהמשך.

בניגוד לכל היגיון כלכלי בסיסי, ייצור החלב המקומי בישראל אינו תוצאה של היצע וביקוש אלא תוצאה של תכנון ממשלתי. שר החקלאות קובע מדי שנה כמה את מכסת הייצור הכללית לרפתנים, ולאחר מכן מועצת החלב מחלקת בהתאם להחלטתו מכסות חלב לכל רפתן באופן פרטני. אבל בכך לא תם התכנון. המחלבות מחויבות לשלם לרפתנים מחיר מינימום עבור ליטר חלב ("מחיר מטרה") וכך למעשה קובעת המדינה לכל רפתן כמה הוא רשאי לייצר, כמה שקלים יקבל עבור כל ליטר חלב ומה יהיה הרווח הסופי שלו.

אבל כפי שכל סטודנט צעיר יודע, הגבלת היצע עשויה לגרור עליית מחירים וכך המדינה מפקחת למעשה גם על המחיר בו נמכרים חלק ניכר ממוצרי החלב לצרכן. במילים אחרות: גם למחלבות נקבעות הכנסתן ממכירת מוצרי חלב, ההוצאה שלהן בגין תשלום לרפתנים וממילא גם שורת הרווח הסופי.

ובכך לא תם לו התכנון. כדי למנוע תחרות בשוק קובעת המדינה מכסי מגן בשיעורים אסטרונומיים על ייבוא מוצרי חלב, כאשר פטורים מהם ניתנים בהחלטת שר החקלאות ופקידיו הבכירים בתנאים מסוימים מאוד. אנו נותרים תלויים בייצור מקומי בלבד, נטול יוזמה חופשית ותלוי לחלוטין בתכנון מרכזי שלא היה מבייש את ימי השפל של ברית המועצות.

תירוצים מביכים. מנכ"ל מועצת החלב איציק שניידר | צילום מסך מתוך חדשות 13

אולם יש דבר אחד עליו המדינה לא מפקחת – הביקוש. ממשלת ישראל עדיין לא מחלקת מכסות ביקוש לחלב, כך שאם חלילה מעוניין העם היושב בציון בעוד חלב הרי שעל פי הפקידים והמתכננים כמו מנכ"ל מועצת החלב הבעיה היא בכם הצרכנים ולא בשלל כשלי השוק. כך גם קרה לאורך שנת 2019 כאשר החמאה נעלמה מהמדפים, וכך קורה בימים אלו כאשר החלב עצמו חסר במדפים.

אם כל זה לא מספיק, הרי שבימי מחסור אלו ממש חתם שר החקלאות אלון שוסטר על הקטנת כמות החלב לשנת 2020 בשיעור של שלושים מיליון ליטרים. כנראה שהשר שוסטר אינו סבור כי המחסור הנוכחי מהווה בעיה, אחרת אי אפשר להסביר צעד כזה. ראוי להזכיר כי שוסטר עושה זאת כאשר קיבוץ מפלסים בו הוא חבר מחזיק רפתות לייצור חלב ונהנה ישירות משמירה על הקרטל המקומי.

עם כל הכבוד למכסות החלב לשנת 2020 שנקבעו בספטמבר, השאלה החשובה יותר כעת היא מה יהיו מכסות החלב לשנה הבאה. ביטול המכס על ייבוא החמאה לשנה הנוכחית ייגמר גם הוא. האם נשוב למראות המרוץ לחמאה של שנת 2019? אם לשפוט לפי התנהלות שר החקלאות עד כה, הוא תמיד יבחר בטובת קבוצת הלחץ המקורבת אליו ועליה הוא נמנה ולא בטובת ציבור הרחב.

לעומת זאת, לשר האוצר יש יכולת להחליט בעצמו על הפחתת המכסים ואפילו ביטולם אם ירצה בכך, והשר כ"ץ צריך להשתמש בנשק הזה הרבה יותר. כל עוד קיים בישראל משטר תכנון בשוק המקומי, יש לבטל לגמרי מכסים ולפתוח את השוק לייבוא חופשי כדי להימנע ממראות המדפים הריקים ומהתירוצים המביכים של הפקידים. זה נכון שמדינת ישראל מתנהלת כך במשך שנים, אך שר החקלאות הנוכחי מקצין את המגמה. כעת הפתרון נמצא בידיים של שר האוצר.


אלעד מלכא הוא מנכ”ל ומייסד ‘האינטרס שלנו – הלובי שלך בכנסת’

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. לא יאמן שבישראל בשנת 2020 יש מחסור בחלב…

    1. אין במאמר חדש. אבל נגזר על האמת לחזור עליה שוב ושוב. אגב, אנחנו בכלל נמנעים משתיית חלב, הבריאות בחלב היא מיתוס שקרי

    2. אפילו שהשר חקלאי הוא לא עושה כלום למען רווחת החקלאים והתושבים בארץ.

    3. אין מחסור בחלב.
      הכל פניקה
      השר ההזוי הזה רוצה לחסל רפתות קטנות ולתת לקיבוצים.
      האיש חרפה לתפקידו.

  2. אין זה המצב שאנו ב"מחסור" בחלב, ישנה תופעה החלק מהצרכנים בחודשים האחרונים קונים בכמויות עודפות של הצורך (חלק מהתנהלות של הלקוחות של שיגרת חירום לאגירת מזון) והרפתיים לא מספיקים לייצר חלב . עם זאת, צריך לפתוח את השוק והיצור החלב בישראל, בשני צעדים הכרחיים פתיחה ליבוא , ותמיכה ישירה לחקלאיים!

    1. שכחת את ביטול המכסות. כשהרפתנים יוכלו לייצר יותר הם גם ימכרו יותר וירוויחו יותר וגם ללקוח יהיה יותר.

  3. חשבתי שיגיע שר חקלאות אמין והתבדייתי. חשבתי שבאמת תדאג לעודד חקלאות ישראלית והחברתי. אינך להיות גם שר חקלאות ולדאוג רק לקיבוץ שלך. עד כאן. הגיע הזמן שתהיה חקלאות ישראלית ללא גבולות וללא מכסות. אל תהרוג את החקלאות הישראלית. תן לה לחיות ולהחיות.תן לחקלאים להתפרנס בכבוד. ואם אינך מסוגל להיות ישר לך הביתה.

  4. לא לשכוח שלשוסטר יש אינטרס מפלגתי:
    הרי התשקורת, במסגרת ההסתה הקבועה, תמיד מגזימה בתיאור כוחו של ראש הממשלה ומקטינה בכוח שאר מפלגות הקואליציה והפקידים.
    לכן מובטח שהאחריות תיפול על ראש הממשלה והוא ירד עוד בסקרים בזמן שחוסר-לישראל (ובנט) יגנבו ממנו קולות.

    1. הייבוא של החמאה מעלה את המחיר לצרכן – כך כולם מרוויחים – היבואנים, רשתות השיווק – והצרכנים שמבקשים לשלם יותר ולקבל חמאה פחות טעימה ואיכותית מחמאת תנובה – גם החקלאים נהנים – הם ירדו מנסיהם ינוחו בבית ויהנו מקצבאות הביטוח הלאומי – כך מחסלים את המדינה.

    2. חחח…
      מפלגת ״חוסר לישראל״.
      אהבתי.

  5. אלא קומבינות עם הסינים בעלי המונופול תנובה .
    ממליץ לכל אחד שלא לגעת במוצרי חלב !
    החלב גורם למחלות ומעודד גידולים.
    הפירסומים לא אומרים את האמת.

  6. השר רוצה להחזיר את ישראל לתקופה שהקיבוצים הכתיבו לנו כמה חלב וכמה בשר לצרוך כמו במדינות הקומוניסתיות

    1. ציבור הצרכנים אינו מבין שבגלל הכשרות עבדו במחלבות חצאי שבוע
      עקב החגים כך שלא הספיקו לעבד את החלב לשיווק בכללי לא חסר חלב

  7. ההקטנה ברוכה, ולא מבין על המהומה.
    משרד האוצר חייב בתיכונן מוקדם לפתוח את השוק בהתאמה,
    ובכך לעודד בשנה הבאה הקטנה יותר גדולה של המכסות.
    זו הדרך לתחרות. מאוד מאוחרת, אבל ישנה התחלה.

    1. במשך כעשור הורידו את מחיר החלב לחקלאי היו מאות רפתות עם 700000ליטר חלב עבדו ופרנסו בכבוד משפחות רבות הם בעקבות הורדת המחיר נפלטו עכשיו יש חוסר אותו ישלימו הרפתות הגדולות ואז יעלה המחיר

    2. לפתוח את השוק בהתאמה למה?
      איך הקטנת מכסות עוזרת לתחרות?
      אתה באמת לא רואה את הסתירה בין תכנון של משרד ממשלתי לתחרות?

  8. כל פעם שהבולשביקים ועוזריהם יקצצו במכסות החלב כדי לגרום לעליית מחיר מלאכותית, יש לצאת בקמפיין תקשורתי להפחתת צריכת חלב ומוצריו ע'י שימוש במחקרים הרבים על הנזקים הבריאותיים הנגרמים לצרכני החלב.אם גם זה לא יספיק לעבור לעידוד הטבעונות ואחכ להראות את הסבל הנגרם לפרות ברפתות. (הכותב אינו צמחוני או טבעוני אך מתעב בולשביקים)

  9. אם לא היה מכס על החמאה השנה, אז מגבלות הייצור בישראל הן לא הגורם למחסור בחמאה או למחירה.

    האם גם תחליפי חלב הבקר בפיקוח ממשלתי? לרבות חלב סויה?