גל גדות היא עוד קורבן לזיופי ההיסטוריה של השמאל

הקריאות לבטל את ליהוק השחקנית לתפקיד קלאופטרה בגלל מוצאה הן תוצאה של פוליטיקת זהויות קיצונית המבוססת על עיוות העובדות

נמצאת על הכוונת. גל גדות | Gage Skidmore

'פרויקט 1619' של עיתון ה'ניו-יורק טיימס' העוסק בימיה הראשונים של ארה"ב תוך הדגשת השפעת העבדות על אמריקה, הוא רק האחרון בשורת שכתובי ועיוותי ההיסטוריה שמבצע השמאל במשך עשורים. כמו כל דבר שמשחית את התרבות שלנו, גם שורשי התופעה הזו נעוצים בתורת המרקסיזם התרבותי ובהתקפה שהיא מובילה נגד מוסדות חברתיים במיוחד בתחום החינוך.

והאוניברסיטאות, כמובן, הן חממה עיקרית לתעמולה מן הסוג הזה. הסערה האחרונה סביב ליהוקה של גל גדות לתפקיד קלאופטרה בהפקה קולנועית הוליוודית מדגימה עד כמה הפכו תופעות ההיסטוריה המזויפת ו"תרבות הביטול" – להן שורשים מוקדמים באקדמיה – לרווחות בקרב אנשים משכילים אך חסרי היגיון. כנופיית הנאורים כעת שמה על הכוונת את גדות ואת הבמאית פאטי ג'נקינס מכיוון שגדות היא אישה לבנה "יפה מדי", בעוד קלאופטרה הייתה מצרית ולכן בהכרח חייבת להיות שחומה ובעלת מראה "אקזוטי" יותר. אך נראה כי המבקרים זעמו עוד יותר מכך שגדות היא פשוט ישראלית.

העיתונאית סאמירה חאן ירתה בטוויטר: "תתביישי, גל גדות. המדינה שלך גוזלת אדמות ערביות ואת גוזלת את התפקידים שלהם בקולנוע". עומק הבורות ההיסטורית של הצהרה כזו פשוט מדהים. מצרים הנוצרית הפכה לאומה ערבית רק בשנת 645 לספירה לאחר הכיבוש המוסלמי, והמצרים הערבים של היום (מלבד המיעוט הקופטי) הם צאצאים של כובשים ומיישבים, כך שתחרות מי גנב יותר אדמות לא בדיוק מחמיאה להם.

גם ההנחה כי קלאופטרה הייתה ממוצא מצרי היא מקרה נוסף של עיוות היסטורי. קלאופטרה הייתה יווניה מקדונית ממשפחתו של תַלְמַי הראשון, אחד מקציניו הבכירים של אלכסנדר הגדול שכבש את מצרים בשנת 305 לפנה"ס במהלך קרבות הירושה שלאחר מות אלכסנדר. על מנת לבסס את שלטונה על אנשים שונים מבחינה דתית ותרבותית, שושלת בית תלמי אימצה את מרבית הטקסים והסמלים של הפרעונים, אך מבחינה אתנית בניה היו מקדונים שנטו להיות בעלי עור בהיר יותר אפילו מאנשי דרום יוון ובוודאי מבני עמים שמיים.

באשר למוצא האתני של קלאופטרה עצמה, פרופ' דוויין רולר שחיבר את אחת הביוגרפיות המפורטות אודותיה כתב כי: "יתכן כי קלאופטרה הייתה ממוצא מקדוני-יווני טהור, אך סביר יותר להניח שהיה בה גם דם מצרי במידה מסוימת – לא יותר מחצי, וככל הנראה פחות. מרבית הראיות מצביעות על כך שהייתה שלושה רבעים מקדונית-יוונית ורבע מצרית. בכך לא נותר הרבה מקום למוצא אתני אחר, ובוודאי שלא שחור אפריקני". במילים אחרות, רוב הסיכויים שקלאופטרה הזכירה במראה את גל גדות מאשר כל שחקנית ממוצא ערבי או מוסלמי.

היסטוריה מזויפת

הערתו של רולר על כך שקלאופטרה לא הייתה ממוצא שחור מחזירה אותנו לוויכוח אקדמי ישן, שהיווה מעין דוגמה מוקדמת לשימוש הפוליטי בהיסטוריה הנעשה בידי אנשים שניסו להשתיק ולבטל כל ביקורת מצד מי שהצביע על שגיאותיהם. בשנת 1987, החוקר מרטין ברנל פרסם את 'אתונה השחורה', הראשון מתוך שלושה כרכים בהם טען כי לתרבות היוונית העתיקה היו שורשים "אפרו-אסיאתים" אשר מקורם במצרים אפריקנים. שלושה עשורים לאחר מכן, חוקרת אמריקנית כתבה כי אחת ממטרות הספר הייתה "להיאבק ביעילות בשימוש המודרני של יוון ורומא בידי לאומנים לבנים". לטענתה, הגדולה של יוון ורומא העתיקות "נחטפה" בידי גזענים לבנים אשר התעלמו מהשורשים האפריקנים של העולם הקלאסי במטרה לנכס לעצמם את הישגיו ולגנוב את מורשתו.

ספרו של ברנל זכה לפרסום רב בקרב אנשי תנועת האפרוצנטריזם שביקשה לתקן את ההיסטוריה האירוצנטרית הגזענית לכאורה, ולבסס את תרומתם ההיסטורית של אנשים ועמים ממוצא אפריקני. מרבית המחקרים שייצרה אותה תנועה נקראים כיום כתעמולה של פוליטיקת זהויות והם מכילים מעט מאוד עובדות היסטוריות, מעין גרסה מוקדמת של 'פרויקט 1619' שכולו הדגמה לחוסר רצינות אינטלקטואלית.

למרות זאת הצליחו חלק מרעיונות התנועה השגויים לחדור לתוכניות הלימודים במוסדות ההשכלה הגבוהה, כפי שהשתקף למשל בדבריו של הפעיל השחור אל שרפטון בנאום במכללה ב-1994: "אנחנו לימדנו פילוסופיה ואסטרולוגיה ומתמטיקה הרבי לפני סוקרטס, וההומואים היוונים ההם מעולם לא התפנו לכך". ניתן אולי לבטל הערה מעין זו כעוד ניסיון הסתה מפי מי שבנה קריירה על פילוג גזעי, אך אז בדיוק כמו היום – העסקים הגדולים של אמריקה שרק מחכים לכל הזדמנות להשיג עוד קהל נאמן מיהרו לקפוץ על רכבת האפרוצנטריזם.

אני עדיין זוכר כיצד צעדתי יום אחד במסדרונות הפקולטה להיסטוריה באוניברסיטת קליפורניה-סטייט שם הקירות קושטו בכרזות לכבוד 'חודש ההיסטוריה השחורה'. אחת מהן הציגה את קלאופטרה בתספורת אפרו משנות השבעים, ואחרת את חניבעל, איש קרתגו וצאצא הפיניקים שכבשו את טוניסיה של היום, בדמות של זמר נשמה שחור. הפוסטרים נתרמו בידי התאגיד שמייצר את בירת 'באדוויזר', ונראה שלאף אחד לא הפריעה העובדה שהיסטוריה מזויפת מקודמת על קירות האוניברסיטה בסיוע של חברה שרק רצתה למכור עוד בירה לסטודנטים.

כמה חודשים לפני נאומו המעוות היסטורית של שרפטון, הפרופסורית המכובדת מרי לפקוביץ פרסמה מאמר (שהפך בהמשך לספר) תחת הכותרת 'Not out of Africa'. במחקרה המדוקדק הפריכה לפקוביץ את אחת הטענות המרכזיות של האפרוצנטריזם לפיה תרבות יוון העתיקה "נגנבה" מאפריקנים, טענה שהתבססה על עיוות מכוון של עובדות היסטוריות. כך למשל, החוקר השחור ואחד האפרוצנטרים הבולטים יוסף בן-יוחנן טען כי אריסטו גנב את הגותו מהספריה הגדולה באלכסנדריה, במצרים של שושלת תלמי. במהלך פאנל בכנס אקדמי, לפקוביץ שאלה את בן-יוחנן כיצד זה היה אפשרי, בהתחשב בעובדה שאותה ספריה מפורסמת נבנתה רק לאחר מותו של אריסטו.

פרופ' לפקוביץ ספגה בהמשך התקפות רבות נוספות מצד עמיתים (את חלקן תיעדה בספר 'שיעורי היסטוריה'), במה שהיה עוד סימן מבשר ל'תרבות הביטול' של ימינו ופוליטיקת הזהויות הרווחת באקדמיה, ולמחיר האישי הכבד שמשלם כל מי שמנסה לבקר אותה. חוקרים שונים והוגים אפרוצנטרים הטיחו בה השמצות אישות מחרידות, החל מתיאורה כ"משרתת אקדמית ממוסד נידח" (מפי החוקר השולי באמת וילסון ג'רמיה) ועד להערות הומופוביות ואנטישמיות בוטות.

נורות אדומות

ניסיונה המר של לפקוביץ בהגנה על ההיסטוריה מפני תעמולה פוליטית היה צריך להדליק נורות אדומות לגבי המתרחש בין כתלי מוסדות ההשכלה הגבוהה, גם בקרב האקדמיה וגם בקרב החברה בכלל. אך כפי שאנו רואים כיום עם מיזמים כמו '1619' והבלים כמו "פריבילגיה לבנה", תיאורית גזע ביקורתיות ומחקרים על "גזענות ממוסדת", הפוליטיזציה של ההיסטוריה התבססה היטב באקדמיה ושולחת את שורשיה גם לבתי הספר.

יתרה מכך, ההיסטוריה המזויפת מזהמת גם את הזירה הפוליטית, עם תרבות הביטול ה"ליברלית" שפוגעת בחופש הביטוי ובכל מסורת ותיקה של חופש אקדמי וחופש מחקר. מדיניות ציבורית וממשלתית המתבססת על חוקים מעוותים של "זכויות אזרח" לכאורה מספקת לאידאולוגים באקדמיה כלי נשק עוצמתיים כדי לאיים ולהשתיק כל קול אחר שאינו שר יחד עם מקהלת הזהויות הנאורה.

לכן גם אסור לנו להקל בראש בניסיון הנוכחי של הפעילים הנאורים לאיים על מפיקי הסרט אודות קלאופטרה, להפיץ האשמות אנטישמיות נגד גל גדות, לפגוע בחופש הביטוי ולקבע היסטוריה מזויפת. יש כאן הרבה מעבר להיסטריה הקבועה של השמאל. כיום כולנו יכולים לראות את ההשלכות של תופעות כאלה, כאשר רשלנות מקצועית ואינטלקטואלית שבעבר הייתה שמורה לאולמות האוניברסיטה כעת מתדלקת אלימות ברחובות ומשחיתה את מערכת החינוך.

אותם ילדים שספגו עשורים של חינוך שמאלני כעת שולטים בחברות הגדולות, מפעילים צנזורה ברשתות החברתיות, מזהמים את התרבות שלנו ומאיימים על מחוקקים ובתי המשפט. כל זה נעשה בכוונה תחילה כדי לפרק את הסדר החוקתי שמגן על הזכויות שלנו לחירות פוליטית. הגיע הזמן לחשוב ברצינות על רפורמה חינוכית.


ד"ר ברוס תורנטון הוא היסטוריון ועמית מחקר במכון הובר באוניברסיטת סטנפורד. גרסה מלאה של המאמר התפרסמה לראשונה באתר 'Front Page Magazine'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. פוליטיקת זהויות, היא שם תעמולה לתורת הגזע.

    לאדם הרגיל, פרט כלשהו בזהותו של אדם אחר – אינו יכול לשמש לשום דבר. לא כנימוק, לא כנקודה אשר יש לדבר עליה, לא כשום דבר.

    כל הבדלה בין אנשים, אפילו מחשבתית בעצם ההתייחסות, עפ"י פרט כלשהו בזהותו/ה – היא גזענית. אך אין זה מפתיע שרוצחי הסמול, מצאו שם שיווקי נשמע טוב – כמו שרוצחי הסמול עשו לעוד כמה עקרונות מודרניים, כמו רצח ישראלים הוא בכלל שלום והנרצחים הם בכלל קורבנות השלום – אך הם מקדמים אותה תורת גזע, אותה קדמו כבר כמה מאות שנים.

    רק שקודמיהם בתפקיד חילקו את האנשים לגזעים לפי פועלים מול בעלי ההון (קומוניזם), עניים מול עשירים (סוציאליזם), נשים מול גברים (פמניזם), ארים מול שאר המוצאים (נאציזם) – הסמולנים מחלקים אנשים עפ"י צבע עור ומוצא.

    לאדם רגיל, אסור שתהיה התייחסות כלשהי לזהותו של האדם שעומד/ת מולו – התייחסות עניינית צריכה להיות לדברים שנאמרו ומעשים שנעשו. כל שאיפה צריכה להיות לשיוויון, עד כדי כך פשוט, לא לגזענות – זו הסיבה מדוע אסור לוותר לתעמולה של רוצחי הסמול. אם הם רוצים לחלק אנשים ולהיות גזענים – הם יכולים להיות גזענים בינם לבין שאר רוצחי הסמול.

    1. הזהות לא נקבעת לפי מה שרוצים אלא יש כזה דבר עובדות היסטוריות מוכחות ואותן לא ניתן לשנות, כל אחד לפי רצונו מוצאו והשקפותיו הפוליטיות גם אם זה לא מסתדר בצורה הכי יפה ו"צודקת".

  2. אחרי שגל גדות תקפה את נתניהו ואת ממשלת הימין היא גמרה אצלי את הקריירה. שתלך לחפש את חבריה במקום אחר הגיב:

    גועל נפש איך כל מיני שחקנים חושבים שהם פילוסופים דגולים ומשמיעים לנו את דעות הסרק שלהם שאינן מעניינות בהקשרם. את הדעות הפוליטיות שלה שתשמור לעצמה ולא תצא בחו"ל לכבס כביסות – מעשה לא ראוי. בעעעע

    היא שחקנית ולא מעבר לכך.

    מאז לא רואים אותה. ועם כל פרסומת איתה – מעבירים ערוץ!!!

    1. למנשה: "גל גדות כיסחה את נתניהו" – סיקור עולמי בתקשורת. "וונדר וומן מכסחת את ביבי" הגיב:

      וונדר וומן באה להציל את חברתה רותם סלע, והתקשורת העולמית לא עמדה מנגד: תגובתה של גל גדות נגד נתניהו קיבלה סיקור תקשורתי: "וונדר וומן באה להציל את המצב"

      "גל גדות כיסחה את נתניהו", נכתב שם.

      **************

      "וונדר וומן מכסחת את ביבי": סיקור נרחב בתקשורת העולמית לפוסט התמיכה של גל גדות ברותם סלע

      **********************

      הפוסט של רותם סלע, ובעיקר התמיכה של גל גדות בו, זוכים להתייחסות נרחבת בתקשורת הבינלאומית.

      "בעידן בו אנשי תרבות ישראלים מפחדים להביע את דעתם, גל גדות לא מהססת לעמוד בצד הפלסטינים ולמלא בכך את תפקידה של האופוזיציה", נכתב בין השאר…

      *************************

      גדות, כזכור, היא כרגע אחת משחקניות הקולנוע המדוברות בעולם. לכן, רק טבעי התקשורת העולמית לא התעלמה מן התגובה שלה ומהתייצבותה בצד הפוסט שתקף את השלטון הישראלי והרתיח אותו.

      **************

      כשנתניהו ציין שמדינת ישראל היא מדינה יהודית התנפלה האפסית הזאת עליו.

      *******************

      אני מקווה שהבנת למה התכוונתי על האשה הזאת. בעעעעעעע

      https://e.walla.co.il/item/3223878

    2. ממש אכפת לה אם אתה אוהב אותה או לא זכותה לתקוף את מי שרק תרצה

  3. אכן מקומם האמירות האלו, עצוב שגל ככה מותקפת ללא צדק. אבל ויש אבל, הקהילה השחורה בארה״ב טוענים שקליאופטרה הייתה ממוצא אפריקאי והיא הייתה שחורה התיאוריה הזו היא לא בהכרח מופרכת לנו ידוע המוצא של המלכה קליאופטרה רק מאביה שהיה מקדוני סרט של ה-BBC חשף באתר ארכיאולוגי את עצמותיה של אחותה ארסינויי שדגם את העצמות ומצא קשר למוצא אפריקאי. דאז לצאת בהצהרות שאין שום מצב שקליאופטרה הייתה שחורה יכולה לקומם אנשים רבים ובאמת כך קרה. בלי שום קשר אני חושבת שברוח התקופה של היום, לאנשים פשוט נמאס לראות קליאופטרה לבנה, אנשים רוצים גיוון. לצערנו גל פשוט נפלה על תקופה לא נכונה והיא חוטפת על הראש. אני במקומה הייתי מוותרת על התפקיד, סרט שעוד לא התחיל להצטלם והוא רק בגדר רעיון כבר נתקל בהתנגדויות זה תמיד לא טוב ועוד אפוס היסטורי שכזה שצריך שימשוך קהל צופים.

    1. איזה יופי. שמחתי לשמוע שהערבים מתנגדים לגדות בתפקיד קליאופטרה. יש בעולם צדק קוסמי כידוע הגיב:

      על דאטפך אטפוך וסוף מטייפיך יטופון!

      יש בעולם הזה צדק קוסמי כלשהו שלא ניתן לברוח ממנו לעולם!

      זוהי נמסיס – אלת הנקמה.

      מקווה ששמעת עליה והבנת למה הכוונה בהקשר לגדות הנ"ל.

      ובמה תומכת גל גדות למי שלא יודע?

      במה שאמרה רותם סלע: "מתי לעזאזל מישהו בממשלה ישדר לציבור שישראל היא מדינת כלל אזרחיה?

      ******

      על כך הגיב נתניהו וכתב לה:

      "רותם היקרה, תיקון חשוב: מדינת ישראל היא לא מדינת כלל אזרחיה. לפי חוק יסוד הלאום שהעברנו, ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי – ושלו בלבד. כמו שכתבת, אין שום בעיה עם אזרחי ישראל הערבים – הם שווי זכויות כולנו וממשלת הליכוד השקיעה במגזר הערבי יותר מכל ממשלה אחרת".

      https://celebs.walla.co.il/item/3223457

    2. לא נכון הBBC מקור מאוד לא אמין ( גרוע מהטיימס) .
      האמת היא :https://www.nature.com/articles/ncomms15694
      או במילים אחרות לפני המאה ה4-5 אחרי הספירה אחוז השחורים היה מאוד נמוך (במיוחד בחלק הצפוני והעשיר של הממלכה) .
      היו כמה פראונים נוביים פה ושם אבל לא מעבר .

    3. אפילו לסרטי טלויזיה וליהוק שחקנים לתפקידים דוחפים תגועל נפש של ימין ושמאל… אנשים איבדתם את זה

  4. קלאופטרה ידועה בזכות הרומנים שלה עם מצביאים רומא בנסיון להציל את מצרים.

    פנטזיה על מצביא איטלקי עם מלכה אורינטלית אקזוטית.

    רומני עם מקדונית נשמע פחות מלהיב.

  5. עצוב לשמוע שגל גדות מקבלת תגובות קשות לגבי ליהוקה לתפקיד קליאופטרה, אבל זה נשמע כאילו יש לך בעיה עם שחורים. רוב הכתבה שלך הייתה עליהם משום מה, בטענה שהם מזייפים את ההסטוריה..

  6. עשיתי חיפוש בגוגל לפרויקט 1916 בעברית ואין שום זכר לזה. תעשו על זה כתבה. מאוד חולני איך רוצים ללמד אמריקאים היסטוריה בלי גזענות

  7. קליופטרה מעולם לא הייתה ערבית…מוסלמית…ובמיוחד מצרית…וארץ ישראל לא עניינה אותה…עניינו אותה דברים אחרים…רצח אחיה…הקשר ואהבה עם קיסרי רומא ומפקדיה ודרך מיטטה שמרה על ממלכתה שהיתה תחת חסות רומית…וכל הקשר שלה לעם המצרי העתיק היה רופף…סמלי בלבד…!

  8. עד מתי תרננו בישבנכם?
    שובו בצעד תימני,ותמשיכו לפזז כבימי קדם

  9. בתור במאי מחובתי להתריע שכל ה״פוליטקלי קורקט״ לכאורה הזה, שנדחף בזמן האחרון לכל חלקה טובה בתחום האמנות, משמיד לאט לאט אבל בעקביות את היכולת ליצור אמנות נקייה מהשפעות זרות! זה נוגע בכל התחומים אבל בייחוד בתחום הבמה.
    זכרו: באמנות כמו באמנות, אין דבר כזה שאין דבר כזה!

  10. כל אומן, שחקן סופר או משורר שטומן ידו בסירחוןשל הפוליטיקה בא על עונשו.
    למה אתם לא לומדים לא להתערב בעניינים לא לכם!!!
    אתם עדיין לא פילוסופים או הוגה דעות.
    אתם בסך הכל שחקנים…

  11. גם בישראל השמאל הוא עלוב נפש אגב גל היא שמאלנית וכעת היא מרגישה מה זה שמאל הרס העולם הגיע מהשמאל והשמאל הקיצוני האנרכיסטי

  12. אני מאוד מקווה שהסיפור על זה שתושבי אתונה היו אפריקאים אסיאתים וקליט פטרה הייתה שחורה הם שיט שאין לו מאמינים כי אם יש אז המצב לא גרוע אלא איום