אסיה מחכה לביידן

הנשיא ביידן יצטרך לקבל החלטה אסטרטגית – האם הוא פונה בחזרה לכיוון אסיה כדי להוות משקל נגד לסינים, או שהוא מותיר את היבשת להמשך ההשפעה הסינית הגוברת

צילום מסך

למרות שמדיניות ממשל טראמפ כלפי אסיה לא הייתה סוגיה מרכזית בבחירות האחרונות לנשיאות בארה”ב, הייתה לה ודאי השפעה אדירה על הכלכלה האמריקנית ועל הביטחון הלאומי, כמו גם על היחסים בין וושינגטון למדינות האזור. הנשיא הנכנס ביידן יצטרך להחליט האם לפנות שוב לאסיה כדי להציג משקל נגד להשפעה הסינית, או להתיר את היבשת כליל בידי בייג׳ינג.

חצי האי הקוריאני

בראשית כהונתו של הנשיא טראמפ, עלו חששות אזוריים כי המדיניות החדשה שלו כלפי צפון קוריאה עלולה לגרור את חצי האי לעימות אלים. ההצהרות על ״אש וזעם״ מצד הבית הלבן הגבירו עוד יותר את הפחד כי מדיניות ההליכה על הסף מול פיונגיאנג עלולה להוביל להתנגשות בלתי מכוונת או פעולות הנובעות מחוסר הבנה של הצהרות משני הצדדים.

מפגש ראשון של נשיא ארה״ב מכהן עם מנהיג צפון קוריאה | קים ג׳ונג-און ודונלד טראמפ (צילום מסך)

בראשית 2018 התקשורת בין ארה״ב לצפון קוריאה החלה להשתנות, בסיוע הנשיא הדרום קוריאני מון ג׳יאה-אין. טראמפ וקים ערכו מפגש פסגה בסינגפור ב-12 ביוני באותה שנה, ובו החלו השיחות הרשמיות בין הצדדים. הייתה זו הפעם הראשונה מאז הקמת צפון קוריאה ב-1948 בה נשיא אמריקני מכהן נפגש עם מנהיג צפון קוריאני מכהן. הציפיות היו גבוהות מאוד, והאופוריה סביב ועידת הפסגה הובילה את שני הצדדים להאמין כי חצי האי עשוי סוף סוף להתקדם לקראת שלום.

אך הפסגה השנייה שהתקיימה בהאנוי בפברואר 2019 הייתה כישלון, הן מבחינת התקשורת בין הצדדים והן מבחינת הציפיות השונות של כל אחד מהם. אם מטרתו העיקרית של טראמפ הייתה לגרום לצפון קוריאה לוותר על לחלוטין על נשק גרעיני הרי שהוא נכשל להשיג אותה, ופיונגיאנג המשיכה לפתח יכולות ארוכות טווח כפי שהדגימה במצעד הצבאי האחרון. אך טראמפ בכל זאת פתח ערוץ ישיר עם קים ג׳ונג-און אותו יוכל לנצל הנשיא ביידן כדי להמשיך בדיאלוג ולמנוע הסלמה.

סין

סין הייתה גורם חשוב בבחירות לנשיאות בארה״ב, במהלכן הנשיא טראמפ השתמש תכופות בביטוי ״הנגיף הסיני״ בהתייחסו להתפרצות מגפת הקורונה. במהלך שנות כהונתו, ניסה טראמפ לשנות את מאזן המסחר ואת הסכמי הסחר בין ארה״ב לסין, כפי שעשה מול מדינות אחרות כמו קנדה, יפן ודרום קוריאה.

טראמפ קיווה כי הגברת הלחץ הכלכלי על בייג׳ינג יגרום לה לשנות את המדיניות הכלכלית שלה, אך ״המלחמה הקרה החדשה״ בין סין לארה״ב לא שינתה באופן מהותי את מאזן הסחר בין שתי המדינות. טראמפ גם נכשל בניסיון השכנוע של חברות אמריקניות להעביר את מפעלי הייצור שלהן מאסיה בחזרה לאמריקה, ומלחמת הסחר עם סין לא הייתה הסוגיה האזורית היחידה בה ממשלו לא הצליח לספק את הסחורה.

מאזן הכוחות האסייתי נטה בבירור לעבר סין במהלך כהונת טראמפ, תהליך בו מדינות האזור חזו בדאגה רבה. הן וושינגטון והן בייג׳ינג הגבירו את הלחץ על מדינות אסיה במטרה לגרום להן לתמוך במדיניות שלהן. בעוד שבעבר ארה״ב הייתה אסרטיבית יותר בפעילותה ביבשת, המסר אותו קיבלה אסיה מהתנהלות טראמפ היה שסין נמצאת בעלייה, ולכן עליהן לכוון מחדש את המדיניות כלפיה בהתאם למדיניות כלפי ארה״ב.

מגמות אזוריות

בראשית כהונתו כנשיא, טראמפ החליט שלא להמשיך בהסכם השותפות הטרנס-פסיפי (TPP), ובכך הותיר כמה מבנות בריתו האסייתיות ללא מנגנון מאזן נגד סין. הבית הלבן תחת טראמפ העדיף יחסים דו-צדדיים על מנגנונים רבי-משתתפים מכיוון שהם סיפקו לו מנופים משמעותיים יותר.

כאשר הסכם שיתוף הפעולה אסיה-פסיפיק (APEC) נוסד לראשונה, ארה״ב לא ששה להצטרף אליו מתוך חשש שלא תהיה השחקנית הדומיננטית בקבוצה, והצטרפה רק בהמשך. כיום, הסכם שיתוף הפעולה האזורי של RCEP שנחתם בנובמבר 2020 כולל מדינות כמו סין, דרום קוריאה, ניו זילנד, אוסטרליה ויפן, ובכך יצר את גוש המסחר הגדול בעולם שאינו בהשתתפות אמריקנית. השיחות להקמת הגוש החלו עוד ב-2012, לפני נצחונו של טראמפ בבחירות, והשלמתן שולחת מסר ברור לחברות האסייתיות לפיו סין היא שותפת המסחר הגדולה באזור בעוד הנוכחות האמריקנית בו דועכת.

הנשיא ביידן יצטרך לקבל החלטה אסטרטגית – האם הוא פונה בחזרה לכיוון אסיה כדי להוות משקל נגד לסינים, או שהוא מותיר את היבשת להמשך ההשפעה הסינית הגוברת.


ד”ר אלון לבקוביץ הוא עמית מחקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים ומומחה לדרום מזרח אסיה ולחצי האי הקוריאני. הטור התפרסם לראשונה במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. החלטה אסטרטגית של ביידן? פחחחח
    ביידן ובנו קיבלו מספיק שוחד מהסינים (שגם התערבו בבחירות לטובת ביידן) כדי
    שהוא יפעל לטובת סין, אין כאן ספק בכלל.