איראן ממשיכה לחסל מתנגדי משטר ובמערב מגיבים בסלחנות

“תתפללו שהם לא יהרגו אותי”, כתב אחד ממתנגדי האייתוללות מעט לפני שנרצח והצטרף לשורת עיתונאים ואזרחים שחוסלו על אדמות מדינות זרות

אירופה וארה״ב בגישה מפייסת כלפי איראן | עלי ח׳אמינאי נואם בטהרן (קרדיט: משרד התקשורת של המנהיג הדתי של איראן)

בכל הנוגע לקידום מדיניות פייסנית כלפי איראן, טורקיה והמדינות החברות באיחוד האירופי נמצאות באותה סירה. אך כיצד משיבים האייתוללות לטובה הזאת? באמצעות עוד חיסולים ומזימות טרור.

בחודש שעבר הרשויות בטורקיה עצרו דיפלומט איראני בשם מוחמד רזה נאדרזדה, בחשד שלקח חלק ברצח מתנגד משטר איראני בנובמבר 2019. על פי דיווחים שונים, נאדרזדה היה חלק מן הסגל הדיפלומטי בקונסוליה האיראנית באיסטנבול וסייע לזייף דרכון ומסמכים אחרים עבור האיש שרצח את מולאבי ורדנג'ני.

המשטר האיראני, כך נראה, הציב את ורדנג'ני על הכוונת בשל הקמפיין שהוביל ברשתות החברתיות לחשיפת שחיתות בשורות משמרות המהפכה, ביחידת 'כוח קודס' ובממסד הצבאי בכלל. הוא ערק לאחר ששירת כקצין מודיעין בממשלת איראן. “אעקור מן השורש את מפקדי המאפיה המושחתים…”, כתב ברשתות החברתיות. “תתפללו שהם לא יהרגו אותי לפני שאעשה זאת”.

זו אינה הפעם הראשונה בה המשטר האיראני משתמש באדמת טורקיה כדי לחסל את מתנגדיו. בשנת 2017, סעיד קרימיאן שהיה איש תקשורת בריטי ומייסד מספר ערוצי טלוויזיה בפרסית נורה למוות באיסטנבול. לפני מותו הוא הורשע בהיעדרו על ידי בית דין של משמרות המהפכה באשמת הפצת תעמולה אנטי-איראנית. המתנקשים שהשתמשו בדרכונים איראנים מזויפים נעצרו בסרביה בדרכם חזרה הביתה. אחד מארגוני האופוזיציה טען כי קרימיאן נרצח בידי משמרות המהפכה בהוראה ישירה של המנהיג העליון עלי ח'אמנאי.

דפוס הפעולה הזה של חיסול במדינות זרות אופייני מאוד לאיראן ומנהיגיה. כפי שבכיר לשעבר בממשל טראמפ סיפר לסוכנות הידיעות ׳רויטרס׳:

בהתחשב בהיסטוריה האיראנית של חיסולים ממוקדים נגד מתנגדי משטר והשיטות בהן נעשה שימוש באירועים בטורקיה, ממשלת ארה"ב מאמינה כי משרד המודיעין של איראן היה מעורב באופן ישיר בהתנקשות במולאבי ורדנג'ני”.

כדי לפייס את טהרן, טורקיה החליטה להקל בדרישות לקבלת אשרת כניסה עבור אזרחים איראנים, מה שככל הנראה יהפוך את ניסיונות ההתנקשות של האייתוללות לקלים יותר. המדיניות הזו תאפשר לסוכנים איראנים לנוע בקלות רבה בין המדינות וליהנות מפטור מן הצורך באשרה לתקופה של עד תשעים ימים.

חוסל בעקבות הרשעה ב״תעמולה אנטי-איראנית | איש התקשורת סעיד קרימיאן (צילום מסך)

גם האיחוד האירופי מחזיק במדיניות דומה. כשחברות האיחוד החלו לחפש דרכים לפייס את איראן לאחר הסרת הסנקציות עם חתימת הסכם הגרעין ב-2015, רשת הטרור והחיסולים של איראן על אדמת אירופה העלתה הילוך והגבירה את פעילותה. במשפט מדהים שהתנהל בבלגיה למשל, דיפלומט איראני בשם אסדולה אסאדי נאשם במעורבות ישירה בתכנון התקפות טרור בצרפת. הוא הורשע ונגזרו עליו עשרים שנות מאסר. התביעה ציינה כי ביוני 2018 אסאדי העביר לשותפיו 500 גרם של חומר נפץ רב-עוצמה שאמור היה לשמש לפגיעה בעצרת אופוזיציה גדולה של גולים איראנים בפריז. אלמלא נחשפה המזימה ברגע האחרון ממש, הפיגוע המתוכנן עשוי היה לגבות מאות קורבנות, כולל חברי פרלמנט אירופים ומכובדים אחרים שהוזמנו לאירוע.

אדם אחר המקושר לאיראן, מוחמד לולוי, נשפט בשנה שעברה בדנמרק באשמת סיוע לניסיון רצח של מתנגדים למשטר. על פי בית המשפט הדני, לולוי אסף מידע על אנשי אופוזיציה גולים והעביר אותו לשירותי הביון האיראנים שתכננו לרצוח אותם. המידע שנאסף כלל תמונות של המטרות, של הבתים בהם התגוררו ושל הרחובות הסמוכים.

עבור פעולות אלה ואחרות, הן בנוגע להפרת ריבונות של מדינות והן בנוגע לדיכוי האכזרי נגד מתנגדים מבית, ממשלות העולם חייבות לדרוש מאיראן דין וחשבון משמעותי. המערב חייב גם לנקוט בצעדים קשים כמו גירוש דיפלומטים איראנים וסוכני מודיעין כמו אסאדי, שעשויים לתכנן מתקפות טרור עתידיות. גם האפשרות של סגירת שגרירויות איראן צריכה לעמוד על הפרק, לפחות כל עוד טהרן תמשיך בפעילות הטרור הבינלאומית שלה.


ד”ר מג’יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. איראן היא מדינה שקל מאוד לערער אותה
    רק חצי מהאיראנים פרסים
    כל השאר מורכבים ממיעוטים אשר רוצים
    לקבל עצמאות.ערבים.כורדים.וכדומה.
    אם העולם היה מסייע להם בנשק וכסף
    באימונים וגיבוי מדיני איראן היתה
    מאבדת מחצית משטחה ועמה
    ואז השלב הבא לסייע להפלת השלטון
    ואיראן תהיה מדינה רגילה

    1. המבנה הכפול המורכב של המשטר והשלטון באיראן מקשה מאוד על מהפכה פנימית ועד כמעט בלתי אפשרי.
      כשחומייני עלה לשלטון הוא בנה את זה בצורה חכמה מאוד שמונעת כמעט לחלוטין כל ניסיון להחלפת השלטון מצד איזשהו כוח אזרחי/צבאי/פוליטי ברפובליקה.

    2. מחצית איראן היא מיעוטים
      שמתגוררים יחד באיזורים מרוחקים
      וליד הגבולות של איראן
      אם ארהב היתה מסייעת להם
      בנשק בכסף בגיבוי פוליטי ומדיני
      הם היו יכולים לממש את העצמאות
      המיעוטים האלה בדלניים ונלחמים באיראן.
      אין להם מספיק יכולת כי הם ללא תמיכה.
      הם יכולים לקרוע מאיראן חתיכות גדולות
      שיחליש אותה מספרית.כלכלית.צבאית.
      וזה יכול לגמד את איראן כך שיהיה קל
      להעמיד אותה אל הקיר.