הקו המחבר בין התנועה הרפורמית לבג״ץ

בג״ץ ממש לא אוהב את ההלכה האורתודוכסית ואף פוסק בהתאם לכך שוב ושוב

גיור על פי ההכלה | נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות (קרדיט: לע״מ)

החלטת בג״ץ שאותם אלה המתגיירים בגיורים פרטיים יהיו זכאים לעלייה ולקבלת אזרחות, זעזעה את עולם התורה. האפשרות שגיורים רפורמים וקונסרבטיביים יכירו באנשים כיהודים משמעה שכל מי שיביא אישור מהרָבַּיי לאחר שישלשל סכום כסף לכיסו יוכל לקבל ממנו אישור שיוכר על ידי משרד הפנים ולאחר מכן יוכל לקבל אזרחות ישראלית לכל דבר ועניין.

פסק הדין שניתן הוא למעשה אקורד הסיום לתהליך שהחל לפני חמש עשרה שנים, כאשר קבוצה של שנים-עשר גויים שהתגיירו בגיור רפורמי או קונסרבטיבי דרשו שיכירו בהם על פי חוק השבות. גם הארגונים ששמו להם למטרה לקעקע את זהות העם היהודי – ׳התנועה ליהדות מתקדמת׳ ו׳התנועה המסורתית׳ – הצטרפו אליהם.

מעבר לחשש מפני רישום גויים כיהודים, קיים חשש נוסף כי בג״ץ יאפשר כל גיור שהוא, כהלכה או שלא כהלכה, לצורך קבלת הטבות חוק השבות. עד כה גיורים שלא על פי ההלכה לא הוכרו בישראל, אך מעתה, כאמור, יוכרו גם אלה. עד כה טרם העבירה הכנסת חקיקה בנושא, אך שופטי בג״ץ נטלו לעצמם את תפקיד המחוקק וקבעו כי בנידון דידן – אין צורך יותר בגיור כהלכה.

הרב הראשי לישראל דוד לאו מסר לאחר הפסיקה כי “מי שהתגיירו ב׳גיור׳ רפורמי ודומיו אינם יהודים, שום החלטת בג״ץ כזו או אחרת לא תשנה את העובדה הזו. יש להצר על כך שבית המשפט בהחלטתו מאשר את הצפת מדינת ישראל בעולים אשר בינם לבין היהדות אין דבר. כל אחד מאזרחי ישראל צריך לשאול את עצמו בערב עצוב זה, במה מדינת ישראל היא מדינה יהודית כאשר כל נוכרי יכול להיות אזרח מדינת ישראל?”.

פסק הדין אף גרם לזעם רב בעולם הדתי מחוץ לישראל. רבנים מ׳מרכז רבני אירופה׳ אמרו כי צריכה לקום מהומה בעולם על עצם העובדה ששופטים שאינם בעלי סמכות הלכתית נוטלים לעצמם את הזכות להכריע בעניינים הלכתיים טהורים. רבני ודייני אירופה הודיעו שלא יכירו בגיורים אלה וכי הם דוחים בשאט נפש את ההחלטה, וקראו לרבנים הראשיים לעמוד בפרץ ולדרוש מממשלת ישראל לתקן את החוק, שרק מי שיתגייר כהלכה יוכר כיהודי.

ההיסטוריה הרפורמית

התנועה הרפורמית תקעה יתד בארה״ב מעט לאחר גיבושה בגרמניה. בשנת 1869, בוועידת פילדלפיה של היהדות הרפורמית באמריקה, נתקבלו עקרונות אלה: “היעד המשיחי של ישראל אינו חידוש מלכות יהודית מזרע דוד המלך, כי אם איגוד כל בני האלוקים באמונת אחדותו. וזאת על מנת להגשים את מיזוג כל היצורים התבוניים”. המסמך מדגיש את היחס השלילי הנחרץ של התנועה לרעיון הלאומיות היהודית, ותומך ברעיון של תרבות אוניברסלית בקרב המין האנושי כולו.

שילמת לרביי? קבל אזרחות | בית הדין הרבני האזורי תל-אביב (צילום מסך)

לאחר השואה חל מעט שינוי בקרב הרפורמה ביחס לציונות, אך עם זאת, המסר המשיחי לא נעלם ורבני הרפורמה שבו על עקרון היסוד בדבר הבשורה האוניברסלית של היהדות: “אנו רואים בתמיכה בציונות יעד לשיתוף פעולה עם כל בני האדם בכינון מלכות של אחווה אנושית, אמת ושלום עלי אדמות. זה יעדנו המשיחי”.

מיהו יהודי על פי החוק?

כבר לפני שנים רבות דובר בחוק על שאלת מיהו יהודי, ונקבע כי אסור להכניס גיס חמישי באמצעות חוק שכזה. התחום הטעון כל כך של דת ומדינה ידע מלחמות רבות, אולם המאבק על חוק ׳מיהו יהודי׳ ייזכר כאחד המאבקים היותר משמעותיים שזכה לתהודה אדירה בעולם היהודי. מדובר במאבק שאיחד זרמים ופילג אחרים, נמשך עשורים, חצה את גבולות הארץ והגיע לכלל העולם היהודי. המאבק נסב סביב הוספת המילה ״כהלכה״ בסמיכות ל״נתגייר״. באופן סמלי אפשר לומר שהמאבק היה על מילה אחת, שהייתה בעצם מלחמה מהותית על שלמות עם ישראל.

כבר בשנת תשי״ח נעשה ניסיון לחוקק חוק בו נאמר כי “כל אדם המצהיר בתום לב שהוא יהודי – יש לרשום אותו כיהודי”. כלומר אין כלל צורך שהאדם יהיה בן לאם יהודייה ואף אין צורך שיתגייר. הניסיון גרם לסערה ציבורית ולמשבר ממשלתי. ראש הממשלה דאז, דוד בן-גוריון, פנה אל עשרות אישים וביקש את חוות דעתם, ורובם קבעו כי בן נוכרית אינו יהודי ללא תהליך של גיור. בתוך כך פנה בן-גוריון לרבי מלובביץ׳ בשאלה והרבי ענה לו כך:

במענה למכתבו בשאלה לרישום ילדי נשואי תערובת כשהאב יהודי והאם לא, וגם לא נתגיירה קודם לידת הולד. דעתי ברורה בהתאם לתורה ולמסורת המקובלת מדורי דורות, כי בעניינים כאלה אין כל תוקף להצהרה בדיבור על הרצון להירשם בתור יהודי, ואין בכוח הצהרה זו לשנות את המציאות.

“יהודי, הוא זה ורק זה שנולד מאם יהודייה או גר שנתגייר באופן גירות מדויק, אשר פרטי סדר גירות זה מבוארים בספרי פסקי דינים של עמנו בית ישראל מדור לדור ועד להשולחן ערוך. כל מי שיבוא להצהיר על עצמו שרוצה לשנות מעמדו ומצבו כדי להיכנס לכלל ישראל שאין בהצהרה כזו ולא כלום אלא אם כן קיים בפועל סדר הגירות מתאים כמפורט בשולחן ערוך”.

הלכות בג״ץ

נראה שפסיקת בג״ץ האחרונה מצטרפת לשורת פסיקות אנטי-יהודיות מטעמו. כך, ממשיכה הפסיקה בנושא הגיור את הקו העולה מפסיקות קודמות כמו חמץ בפסח בבתי חולים וכן בהלכות כשרות. תזכורת במה מדובר – הרבנות דרשה מיבואני בשר להכשיר את הבשר בסמוך לשחיטה במדינת המקור. בג״ץ דן ופסק כי ניתן לעשות את ההכשרה גם בישראל, כלומר כבר הרבה אחרי השחיטה. כמו כן קיבל בג״ץ את עתירתם של בעלי קונדיטוריה המשתייכים לכת היהודים המשיחיים והורה לרבנות להחזיר להם את תעודת הכשרות. כל אלה הינם פסקי דין של הרס הדת. ממתי יהדות היא עניינו של בית המשפט העליון?

בימינו גר מתגייר על ידי מילה, טבילה וקבלת עול מלכות שמים, אך לפתחו של בג״ץ כבר עומדות עתירות כגון איסור על קיום ברית מילה עקב “התעללות בעוללים”. מעניין עד להיכן נגיע, או יותר נכון, נידרדר?


ד״ר אסתר שניאורסון גרי היא סופרת, משוררת, פובליציסטית ומרצה להיסטוריה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. א. סוגיית "מיהו יהודי" אינה סתם סוגייה בהלכה היהודית אלא על עצם היהדות ומהות היהודי.
    כאשר מצהירים על הגדרה חדשה למושג יהודי זה לא פחות חמור מהמרת דת המונית.
    בעייה זו לא נפתרת בגיורים ממלכתיים כמו שרוצים הח"כים הדתיים והחרדים לחוקק, אלא דווקא בהוספת המילה "כהלכה" – מערך הגיור הממלכתי יכול למנוע באופן טכני את ההכרה בטקסי ה"גיור" המדומים (כמובן כל עוד החרדים שולטים במשרדי הפנים ולשירותי דת), אך עדיין זו החלפת היהדות והיהודי האמיתיים ביהודי חדש שנקבע ע"פ חוק ולא ע"פ ההלכה.
    ב. בעיתוי נפלא בדיוק לאחר התערבותו הגסה של בג"ץ האנטי-יהודי בסוגייה ההלכתית – גם "בית הדין" האנטישמי בהאג הרשה לעצמו לחרוג מסמכותו נגד היהודים.

    1. הסיבה לצמיחת הרפורמים בארצות הברית פשוטה בתכלית. המהגרים היהודיים הגיעו לארץ דתית נוצרית, החברה האמריקאית לא הייתה מוכנה להכיל אנשים ללא דת, התחכמו היהודים החילוניים ויסדו דת יהודית רפורמית עם סוג של כנסיות ומועדי התכנסות שבעצם הייתה חילונית במהותה אבל עם סימנים חיצוניים של איזו דת וכך קבלו כרטיס כניסה לחברה האמריקאית הנוצרית. זהו.

    2. התנועה הרפורמית
      הוקמה בגרמניה
      ומשם עם המהגרים שברחו
      מגרמניה לארהב היא המשיכה.
      היא לא הוקמה בארהב
      היא התפשטה לארהב מאירופה

  2. מאמר מצוין

    התנועה הרפורמית
    היא סכנה לעם היהודי
    היא מוחקת ומבוללת את העם היהודי

    נורא ואיום

  3. מאמר מצויין וקולע…הלא אנחנו העם הנבחר ..דורות שרד העם היהודי את כל התלאות-בזכות ולא בחסד…
    ועל זכות זאת אין להקל ראש ,נהפוך הוא.

  4. הצעתי לנשיאת מפלגת בגץ להגר לברלין ששם תשפוט יחד עם מגולחי ראש זכור לנו את נאומה המטופש בברלין

  5. בעבר הרחוק נמנע בית משפט העליון להיגרר למאבקים ציבוריים.כמו:יחסי ישראל גרמניה, או הפרשה שהביאה לסיום תקופת שלטון בן גוריון, דבר שנראה כיום מעבר לכול דמיון.
    על כן בית המשפט זכה בעבר באהדה ציבורית. עד למהפכה המשפטית.
    בגץ טען שהמהפכה המשפטית נועדה לחזק את זכויות האדם בישראל.אבל אם כן זה רק זכויות לערבים ומסתננים.מה שקרה זה שבית המשפט שלח ידו בכול ,התעסק עם כל נושא ,הפריע והשתלט.
    ביצוע המהפכה התאפשר בשל הצירוף של חולשה פוליטית ומאידך הנהגה משפטית חזקה שהעבירה בכוח כוח פוליטי מהמוסדות הנבחרים, הממשלה והכנסת,למערכת משפטית ממונה,שקבעה כי הכול שפיט והפכה לשחקן המרכזי והעיקרי בניהול המדינה.
    דרך אגב: יופי של מאמר.

  6. הם ממשיכים לנסות לחסל את העם היהודי.
    עשו זאת בהקמת המדינה וממשיכים עד היום.
    מחקו את היהודי והעמידו במקומו את הצבר.
    הקיבוצים הפכו את היהדות לפולקלור , לא צריך כשרות , לא צריך שבת אלא כיום חופש סימלי, כל החגים חסרי קשר לתורה , אלא פלטפורמה לזהות ישראלית סימלית , יש חג לאור ויש חג לאדמה , יש חג לחירות האדם וכו' וכו'.
    גזירת הפירות של יהודי תימן בשדה התעופה , תוכנית סדורה למחיקת זהות יהודית אמיתית ואימוץ הניכר ……
    בג"ץ היא רק המשך ישיר למדינה הלא יהודית ולא דמוקרטית שהקימו על אדמת הקודש במירמה .
    ולמרות זאת ואחרי הכל , כל התוכניות לא יעזרו לאף אחד , יש בורא לעולם , מלך מלכי המלכים ,שום דבר לא קורה סתם וכל אלו שמנסים ביתר שאת להכחיש את קיומו או לכפות בדרכי עורמה כפירה ביהדותנו , נכונה להם הפתעה .
    אל תירא ישראל אל תירא….
    הסוף ידוע מראש וזאת רק נקודת ציון שמראה לנו באיזה שלב אנחנו בתהליך.

  7. סבתא שלי סיפרה לי סיפורים על הקאפוים באושוויץ ושנאתם כלפי יהודים יותר מאשר הנאצים …
    הסיפורים האלה מזכירים לי את ה״יהודים״ הרפורמיים ושותפיהם בשמאל הישראלי.

    השמאל הם סכנה להמשך קיום העם היהודי…הגיע הזמן להלחם בהם עד הסוף!

  8. תותחית.
    ההגמוניה הבגצית מטורללת על כל הראש.כל עתירה של התנועה לאיכות השלטון מתקבלת ללא עוררין.
    די לצרות שאתם גורמים לעם ישראל.די למלחמה ביהדות ובארץ ישראל.מה יש לכם? אתם בכלל יהודים?
    אסתר שניאורסון גרי תודה על מאמרייך המאירים והחכמים.

  9. ממש לא אכפת לי מי מוגדר כיהודי, אני אתאיסט בכלל, אני פשוט לא רוצה שכל נדכאי העולם מכל מדינת עולם שלישי באפריקה ישלמו 20$ ל"רב" בשביל תעודת גיור ויקבלו אזרחות ישראלית, מענק קליטה וזכות הצבעה. תוך דור אזרחי ישראל הנוכחיים יהפכו למיעוט בארצם ונאבד את השליטה בגורלנו. יהיה לנו ראש ממשלה דובר סוואהילית ושר חוץ יליד מצריים שימכרו את הישראלים המקוריים לאיראן תמורת נפט. מה אכפת להם?
    אזרחות במדינה מערבית-למחצה זה נכס יוקרתי שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לחלק לכל דורש.

  10. אני לא יודעת אם מדובר בפסיקה אנטי יהודית אבל בהחלט מדובר בפסיקה מיותרת שלא היתה צריכה להיעשות, כמו פסיקות דומות קודמות. אין זה מקומו של בג"ץ לדון ולקבוע בנושאים אלו! כל הכבוד לכותבת שסיכמה את הנושא בצ ורה ברורה כל כך

  11. אני מזכירמשהו מלפני שנים. ב1965 התעוררה שאלה סביב חוק גידול חזיר. הכנסת קבעה את אשר קבעה ובג"ץ והשופט ברנזון אמרו:"הכנסת היא ריבונית בחקיקת חוקים . היא חופשייה בבחירת הנושא לכול חוק ובקביעת תוכנו…לאחר שהתקבל חוק בכנסת עלינו להרכין ראש בפניו"
    היכן הימים הללו?

  12. לכאורה ניתן להפריך את ייסוד הטיעון מחמת סיבה כוללנית פשוטה שהרי בג"ץ הוא אינו כפוף לחוקה העברית אלא לחוקה הבינלאומית אם אכן אנו כמעט בקונצנזוס מעדיפים את החוקה הבין לאומית אין אנו יכולים לטעון טענות כנגד שהרי היסודות שונים לחלוטין וכל זמן שאת ייסוד החוקה אנו נקבל אין אנו יכולים להתלונן וסיבה שנייה לידיעת הקוראים אין ערכי שווין מעוגנים בחוקה העברית ולכך אין בג"ץ יכול להפלות קבוצות בשטח ציבורי נפק"מ לחמץ, מלבד שגם בהלכה היהודית אין בהגדרה של "בל יראה ובל ימצא" שום בעיה הלכתית אלא בעיה תרבותית ואגב דבר תרבותי זהו אינו מקום של בג"ץ ולעניין חוק גיור רפורמים וכו' ידוע שניתן לקבל אזרחות בגיור רפורמי לבאים מחו"ל מה שבגץ הוסיף זה על קביעת החוק גם לישראל, שוב אנו תופסים את בג"ץ בפרטים שהם אינם יכולים לשנות מחמת הייסוד הקבוע גם במהות החוקה וגם ביסודות החוקה