ארה״ב והאו״ם מאפשרים לאיראן להתגרען בחופשיות

אלפי ק״ג של אורניום מועשר כבר נמצאים ברשותו של המשטר הרצחני. תגובת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית: ״אנחנו מפקחים מרחוק״

הפקרות מסוכנת | עלי ח׳אמנאי, סמל סבא״א (קרדיט: משרד התקשורת של המנהיג הדתי של איראן, ויקיפדיה)

בעוד איראן ממשיכה להתריס מול העולם בכל הנוגע לתכנית הגרעין שלה, כישלון הגופים הבינלאומיים שאמורים לפקח עליה מעניק לאייתוללות רוח גבית להמשך מדיניות ההליכה על הסף שלהם.

דוגמה נוספת לגישה האיראנית הפזיזה לסוגיה הגרעינית הגיעה לאחרונה כאשר המנהיג העליון עלי ח'אמנאי איים להגדיל את העשרת האורניום לרמה של 60 אחוזים, ממש מתחת לסף הדרוש כדי לייצר נשק גרעיני מבצעי.

האיום מצד ח'אמנאי הושמע בגלוי באחד מערוצי הטלוויזיה של המשטר, והגיע שעות אחדות לאחר שרפאל גרוסי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ומי שאחראי לפיקוח על תכנית הגרעין של איראן, ערך ביקור חירום בטהרן בתגובה להודעת המשטר כי לא יאפשר עוד לפקחי הסוכנות לבקר באתרי גרעין מרכזיים. האיום התגבר עוד יותר עם החלטת הפרלמנט האיראני, הנשלט ברובו בידי שמרנים הנאמנים לח'מאנאי, להחרים את אנשי סבא"א. החלטה זו התקבלה בעקבות חיסול מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה בשנה שעברה.

האיסור על פקחי סבא"א לבקר במתקני הגרעין של איראן מהווה הפרה ברורה של תנאי הסכם הגרעין אותו יזם והוביל הנשיא האמריקני לשעבר אובמה, בניסיון להאט את מאמץ הפצצה האיראני. אלא שאיראן מעולם לא שיתפה פעולה באופן מלא עם בקשות הסוכנות לבקר באתרי הגרעין, ומנעה בעקביות גישה למתקנים צבאים רגישים שנקשרו בדיווחים שונים לתוכנית הגרעין הצבאית.

החרמת פקחי סבא״א כתגובה לחיסול פחריזאדה | מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה (קרדיט: Tasnim News Agency)

איסור הפיקוח המוחלט שהטילה איראן מאיים לחסל כליל את מה שנשאר מהסכם הגרעין, דווקא בזמן בו ממשל ביידן וראשי מדינות האיחוד האירופי נואשים להחיות אותו, לאחר שהנשיא טראמפ הוביל את פרישת ארה"ב ממנו ב-2018. גם ביקור גרוסי בטהרן נראה כחלק מן המאמץ הנואש הזה למצוא פשרה שתשאיר את ההסכם בחיים ותוביל לחידוש השיחות עם איראן.

גרוסי אכן טען כי הגיע לפשרה בשיחות האחרונות בטהרן, כזו שתאפשר לצוותי הפקחים להמשיך לבקר במתקני הגרעין במתכונת מוגבלת. על פי הסיכום שהושג, אנשי סבא"א יוכלו לאסוף מידע מאתרי הגרעין האיראני, אך לא בביקור פיזי של ממש אלא באמצעות מערכת מעקב מרחוק ורק בדיעבד. וכך, בזמן שגרוסי מתפאר בהצלחת השיחות עם האייתוללות, הסוכנות בראשה הוא עומד מוותרת מרצון על האפשרות לעשות את עבודתה ולפקח באופן פעיל על פעולות הגרעין של איראן. אפילו הוא עצמו נאלץ להודות כי צעדי ההחרמה וההגבלה שנקטו האיראנים הורידו את יכולת הפיקוח הבינלאומי בעשרות אחוזים.

יתרה מכך, בדו"ח האחרון שפרסמה סוכנות הגרעין על פעילות האטום של איראן נחשף כי בטהרן השיגו לאחרונה 17.6 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 20%, המתווספים למאגר אורניום מועשר של 2,967 ק"ג, פי 14 מן המותר בתנאי הסכם הגרעין. בנוסף מפרט הדו"ח כי איראן התקינה בהצלחה צנטריפוגות מתקדמות מדגם IR-6 במתקן ההעשרה התת-קרקעי בפורדו, עוד צעד שמהווה הפרה של הסכם הגרעין.

עוד נכתב בדו"ח כי טהרן לא סיפקה הסברים ענייניים לעקבות האורניום שפקחי האו"ם מצאו במתקן אחסון בעיר טורקוזבאד, בבניין אותו הגדיר ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כ”מחסן אטומי סודי”.

עסקת הפשרה אותה יזם גרוסי בטהרן אופיינית למדיניות הפייסנית בה נוקטת סבא"א מאז חשיפת תכנית הגרעין האיראנית ב-2002. הגישה המתרפסת בפני האייתוללות, למרות שאלו הפרו באופן בוטה ועקבי כל יוזמה או הסכמה בינלאומית, אומצה בידי כל ראשי סבא"א האחרונים, החל מן המצרי מוחמד אל-בראדעי שבזמן כהונתו בסוכנות פעל במכוון כדי לטשטש את כוונותיה האמיתיות של איראן.

וכאילו כדי להנחית מכה אחרונה על אמינותה של סבא"א, בתוך שעות מהודעת גרוסי על ״הסכם הפשרה״, עלי ח'אמנאי חשף פעם נוספת את חוסר התוחלת שבפייסנות עם איומו להעלות את רמת העשרת האורניום. המשך הצעדים האלה מצד איראן יהפוך כל ניסיון להחיות מחדש את הסכם הגרעין לכושל, מופקר ומסוכן.


גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *