שאלת הבחירות: אוסלו, קיפאון או שגשוג

הנאומים ההיסטוריים, הטקסים הבינלאומיים וההתרועעות עם ראשי מדינות הם רק חלק קטן מהתפקיד התובעני והמסובך, אותו מנסים כעת לנטול אנשים נטולי חזון מהאיש עם הקבלות

ישראל ניצבת בפני צומת T | בנימין נתניהו, נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: קובי גדעון, לע״מ)

שאיפתם של מיליוני בני נוער להיות מסי התעצמה לאור השער האדיר שלו מול הצרפתים. אך מה שצפייה במסך לא הספיקה להראות הוא כל מה שקדם לרגע המלהיב של השער, דהיינו שני עשורים גדושים באלפי אימונים להבטחת כושר גופני, הצלחות רבות מוכחות בשטח, והעובדה כי, כמו בהרבה תחומים אחרים, רק אחד מתוך רבבות כדורגלנים נוגעים בתפארת.

גם משֹרת ראש הממשלה קוסמת להרבה אנשים מהשורה, כאשר הנם מסוחררים מטקסים בינלאומיים מתוקשרים, מלהתרועע עם ראשי מדינה ומנאומים היסטוריים בחו״ל. אלא שכל הפאר הזה משקף פחות מאלפית מהליבה שבתפקיד התובעני והמסובך. קודמות לשער של מסי שלושים שיחות מנומקות עם מנכ״ל פייזר, מסע מתיש לשכנע ממשלות כדי שתעברנה שגרירויות לירושלים, עמידה עקבית מול איראן המתגרענת ובניית תשתית למשיכת השקעות. בתמצית: שגשוגה של ישראל.

למרות שכל הנזכר לעיל הוא בעצם העיקר, הוא בקושי מופיע במסרים של האנשים הבינוניים המתמודדים בשל חשקם הדורסני לקפוץ חיש מהר לָמִגרש ולשחק מיד את התפקיד הרם. אם כי מעולם לא הבקיעו שער נזקר, הם כבר מרגישים ראויים להיות מסי.

במשך עשור מפציר בנו יאיר לפיד מהי שאיפתו בחיים, ולקראת המטרה הבלעדית הקים מפלגה הנושאת את שמו ובקושי נושאת משהו נוסף. והנה אהוד ברק המכריז בריאיון כי “מבחינה אובייקטיבית אין מתאים יותר ממנו לתפקיד” כאילו יש בפוליטיקה חיה הנקראת אובייקטיביות, וכאילו החברה הישראלית שכחה שנדחפה על ידיו למרחץ דם מיותר ואובייקטיבי.

הטירונים מתמודדים לאליפות

גם רצונו של גדעון סער היה עז עד כדי כך, שבעיניו זכייתו בכעשרים אחוז מהקולות בבחירות המקדימות בליכוד מספיקה להקפיצו לראשות הממשלה. בני גנץ הודיע שהוא “לא ויתר על החלום” (חלום שלו עצמו בלבד), אף-על-פי שהחלום נראה לבן וריק. יתרה מזאת, גנץ מודה שמטרת היותו כעת בממשלה היא רק לחבל במי שעומד בראשה. נסכים שמדובר בתרומה די מוזרה לחברה הישראלית, כמו זאת של בני בגין הפורס את חזונו המתבסס על עריקים עתידיים.

נדמה שכל האנשים האלה אינם מעוניינים לעורר השראה, או ליתר דיוק אינם מסוגלים, ומשחקים כמו שחמטאי המתמודד בתחרות בהסתמך אך ורק על מעידותיהם של האחרים. כולם רוצים מסי, ללא חזון, ללא קבלות, ללא קשרים בינלאומיים. מה שאכן יש להם הוא רצון כוחני לעלות לכס המלכות למען הכס, אפילו באמצעות חבירה לשותפים לא רצויים מכאן ועריקים משם, ועוד כמה תחבולות למעט תוכנית מדינית משכנעת.

לא מוותר על החלום להחליף את נתניהו | בני גנץ (קרדיט: דוברות הכנסת)

בזמן שנתניהו השתקע במיגור הטרור, עצירת מסתננים, בניית תשתית למאגרי גז, ייצוב האשראי שלנו בעולם ויציאה מהקורונה, הם עסקו בהכפשתו כדי להסביר את הצורך החיוני (שלהם) לסילוקו. היעד הזה בעיניהם מצדיק כל נזק, הוא מהווה מעלל מפוקפק למען “לקיחתו במריצה אל המזבלה”.

במאמרי הקודם קראתי למדיניות הימין תכנית המִשׂכָּל, קרי: התיישבות, משילות, שלום לפי הסכמי אברהם, כלכלה חופשית וחוק הלאום. אין למתנגדי המחנה הלאומי עמדה ברורה על הפרטים הקטנים האלה; רק מזבלה ממלאת את שיחם, ולבם מסתפק בחלום להיות מסי בלי השתתפות קודמת בשום אליפות.

בבחירות הקרובות ניצבת ישראל בפני צומת T. מאחוריה הסיכון לחזור לדרך אוסלו ההרסנית, ולפניה ברירה: הכיוון לממשלת שעטנז שתשלב בתוכה את הזרם המתנגד לתכנית המִשׂכָּל, ולכן לא תוכל לתפקד, והכיוון לימין של ממשלה יציבה המוסיפה לקדם את ישראל מעלה מעלה בהובלת המחנה הלאומי.

שני לקחים מסיפורה העצוב של גליה עוז

הפרדוקס הוא שככל שנתניהו מוצלח יותר, כך גדֵלה יוקרת משרתו, ובעקבותיה הצימאון הכפייתי של מתנגדיו להיות מסי. ככל שהוא מבריק יותר, מתחזק הדחף להעלימו, ואת המחיר הכבד לניסיון משלמת ישראל. המחיר שנגבה לאחרונה הוא למשל טרפוד נסיעת ראש הממשלה לדובאי שהייתה מיועדת להביא השקעות ולהתמודד עם האיום האיראני. המחיר הוא שמחה לאיד על קלקול מדומה ביחסים עם ירדן, או חבלה בביקור של מנכ״ל פייזר בתקופת קורונה. המחיר הכללי הוא פגיעה ביכולת המשילות. לחברי הכת הביביפובית לא אכפת, כי הם סובלים מתסמונת ירושלים המעבירה אותם על דעתם ומזיקה לכולנו.

אבל מה לעשות, אין הרבה מדינות בעולם שזכו לראש ממשלה שאכן העלה אותן לפסגת השגשוג. הידד, שלנו הישראלים יש אחד כזה, על אף אינספור המקלות בגלגלי עבודתו.

״בילדותי אבא שלי היכה אותי, קילל והשפיל״ | גליה עוז (צילום מסך)

להבנת המצב יעזרו הלקחים מסיפורה האמיץ והמעציב של גליה עוז, במיוחד תובנתה שאביה המתעלל החשיב את עצמו כהתגלמות המוסריות המוחלטת. אילו השתייכה גליה למחנה פוליטי שפוי יותר, היא הייתה שמה לב לבד שהתחושה המגלומנית של התגלמות הטוב המדומה היא בעצם נחלה של השמאל רובו ככולו.

לעומת זאת, שני דברים עיקריים כן הבינה גליה היטב. הראשון, שהטהרנות הביאה את הסופר המהולל לתעל את קצפו השגרתי לתוך הבית, וכך הוא הצליח לשמור בחוץ על תדמית של צדקנות ולב טהור. הלקח השני: אביה של גליה תמיד האשים את בתו המוכה בדברים איומים מבלי לטרוח לפרט מה טיב אשמתה הנוראית.

כיחס של עמוס עוז לבתו וקורבנו, כיחס של השמאל לנתניהו. השיטה היא לרמוז על משהו אפל ההופך את ראש הממשלה המוצלח לדיבוק קטלני שאסור אפילו לשבת איתו. וכאשר אין מנוס מלהסביר במה דברים אמורים, הם מסתפקים בגמגום כדוגמת מתנות, סיגרים וכדומה.

שיטתם לתקוף ללא עכבות, דרך דמוניזציה ומשפט ביזארי, פייק ניוז וחקירות מעייפות, ולשלול מהמותקף את האפשרות להתגונן. הסוף הטוב הוא שגליה התגברה, שמסי ממשיך להבקיע שערים, ושהוא משאיר את חקייניו רחוק מאחוריו.


ד״ר גוסטבו פרדניק פרסם עשרים ספרים, לרבות על מחשבת ישראל ועל יודופוביה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

    1. בנוגע למאמרון ששיטפת:
      יש להוסיף לראשי האופוזיציה תפקיד שלישי: להרגיע את הרוחות בצד המפסיד על מנת למנוע קרעים בעם או חו״ח מלחמת אזרחים.
      כמובן, גם את התפקיד הזה ראשי השמאל לא ממלאים ולא מעוניינים למלא.

  1. כולם רוצים להיות מסי..לפיד, סער, בנט..אבל יש את מסי המקורי בנימין נתניהו, חבל שהם שמים מקלות בגלגלים של ראש הממשלה המוצלח ביותר מקום המדינה..נתניהו הביא לעשור הכי מוצלח שהיה לנו..ביטחונית, כלכלית, יחסי חוץ..גם תודה לאל שהיה לנו את נתניהו במשבר הקורונה, הבאת חיסונים ולהיות המדינה הראשונה שתצא מהקורונה..היריבים אותם לא מעניין ההצלחות, הם בדרכם קוראים לזה כישלונות..אין ספק שאילו עמד מישהו אחר בראש המדינה המתים היו הרבה יותר, הכלכלה הייתה הרוסה יותר..החיסונים אולי היו באים לכאן בסוף שנת 2021..לכן הבחירה של השפויים חייבת להיות הליכוד בראשות בנימין נתניהו.

  2. תודה לנתניהו
    בנתיים ראש הממשלה הטוב ביותר שהיה לנו. בעל מעוף, מבין דברים וגם מנהל טוב. כל השאר ממש כלום לידו. גנץ לא עשה דבר בעל משמעות חוץ מאשר להיות מספיק זמן בצבא כדי להיות רמטכ"ל בעיקר בגלל הפז"ם. לפיד לא נראה לי עשה דבר חוץ מאשר לעבוד ברדיו. אהוד, בעל הצונאמי, ברק גם לא עשה רבות בתור ראש ממשלה ואם הערבים היו מקבלים את הצעותיו מדינת ישראל לא היתה קיימת. גם בנט לא נראה שמי שעשה הרבה דברים. נראה לי שרוב התעמולה היא "לא ביבי" אבל ממש אין תחליף. ממש קשה להבין את הציבור הישראלי שמבזבז קולות על כל מיני מועמדים שרק מבטיחים אבל למעשה אין להם דבר להציע.

  3. נתניהו חזק בחוץ וחלש מאד בפנים. מי גיבה שנים רבות את המערכת המשפטית ולא ראה את הנולד ולכן הוא משלם ביוקר? תחת אפו של מי אבדנו את הנגב לטובת הבדואים שלא ירחק היום ויחטפו מטוסים? מי מתעלם מקצב הבניה המטורף ביו"ש של הרשות הפלסטינאית? מי לא מבטל את החוק שיאפשר החזרת ישובי צפון השומרון? מי לא נצל כראוי את תקופת טראמפ לחבר ישובים ביו"ש לחשמל ומים? לחובת מי צריך לזקוף את הפשיעה החקלאית והפרוטקשן בגליל? הגיע הזמן שהראש הנוכחי יקורקע ולא יתעופף כל הזמן בין מדינות. בתקופת מי חושש חייל לפגוע באויב שמא יבולע לו ע"י משפטנים שהשתלטו על כל המערכות וכל חייל או פקיד ממשלתי צריך משפטן צמוד?

    1. מי היה תמיד כבול להסכמים קואליציונים?
      מי היה צריך להכניס לכל קואליציה בראשותו לפחות מפלגת מרכז אחת(ישראל ביתנו, קדימה, יש עתיד, כולנו, כחול לבן…) שחסמה את כל מה שציינת?
      מי כבול ע״י משפטנים שלקחו לידיהם הרבה מאוד כח?
      מי חייב להזהר לא לתת לתקשורת יותר מדי חומר להסתה נגדו?
      מי צריך להתמודד מול כוחות חזקים מחו״ל כגון האיחוד האירופי וממשל אובמה?

      כשקולטים את הכוחות שנתניהו מתמודד מולם על בסיס יום-יומי-חייבים להעריך את מה שהוא כן הצליח להשיג!

  4. "השיטה היא לרמוז על משהו אפל ההופך את ראש הממשלה המוצלח לדיבוק קטלני שאסור אפילו לשבת איתו".
    יותר מכך:
    שיטת השמאל לרמוז לכך שכל מי שמעז לתמוך בליכוד בהובלת נתניהו ותומך בנתניהו עצמו, יש בו ובמהותו משהו פסול ושלילי. הראשונה שהצביעה על כך בצדק הייתה גלית דיסטל.
    אלה הן שיטות מימי הביניים. מבחינת המחנה של "רק לא ביבי" בהובלת אהוד ברק הם בעצם עוסקים בגירוש השדים המלווה בטקסים פגניים.
    הסיסמה "לך" מקבילה לחלוטין לקריאת ההשבעה "הדיבוק צא!"
    מדובר בטקס וודו בניצוח השמאן של השבט…

  5. מאמר יפה וחכם, ומנתח מנקודת מבט מקורית. אכן המנופפים באמירה רק לא ביבי, אינם מציגים יכולת או עמדות או מחשבות מקוריות.
    הערה לשונית – לא כל קוראי מאמר רציני יזהו מהי המלה 'מסי' המופיעה בו בהקשר של דיון מפלגתי. היה על העורך להוסיף – שלמו של כדורלגן מפורסם מסי.

  6. מאמר יפה וחכם, ומנתח מנקודת מבט מקורית. אכן המנופפים באמירה רק לא ביבי, אינם מציגים יכולת או עמדות או מחשבות מקוריות. הערה לשונית – לא כל קוראי מאמר רציני יזהו מהי המלה ‘מסי’ המופיעה בו בהקשר של דיון מפלגתי. היה על הכותב להוסיף, מסי, הוא שמו של כדולגן מצליח.

  7. באיחור רב באתר מתחילים לדבר על הבחירות.

    הגיע הזמן לבקש מנתניהו לעדכן את מצע הליכוד לאתגרי העתיד(במציאות העכשווית לא חייב שיבוצע לזמן זה):
    1. צבא מקצועי
    2. מס הכנסה מחזורי
    3. לגליזציה של סמים
    4. דמוקרטיה ישירה