הצ'חצ'חים מסיתים: כיצד השמאל מהנדס תודעה

השמאל, שנכשל בקלפי פעם אחרי פעם, מנסה לייצר לימין תדמית של מסית ומפלג כדי להרחיק ממנו את אנשי המרכז שעדיין יושבים על הגדר, ועל הדרך מרוקן את המושג ״הסתה״ מתוכן

״להוריד את הזבל״ | מימין: בוז׳י הרצוג, בני גנץ, ציפי לבני (צילום מסך)

שקט דממה באולם, כולם המתינו בכיליון עיניים למוצא פיו של המושיע הגדול, בני גנץ, שעמד להציג את רשימתו לכנסת ה-21 בגני התערוכה. כל משפט שנאמר בנאום נכתב במדויק ועבר את עיניהם של בכירי יועציו. יו״ר ׳חוסן לישראל׳ הקדיש אז את נאומו למתקפה על ראש הממשלה: “הוא שלט במדינה באמצעות הסתה, הולכת שולל והטלת פחד. לא עוד. הפעם זה שונה”.

“הסתה”, וספציפית זו שהימין תמיד אשם בה. מילת הקסם שבה מכלילים ברגע אחד ציבור שלם. בני גנץ ויועציו אינם ייחודי סגולה בטקטיקה הזו. כבר שנים שגוש שלם מואשם בהסתה. שוב ושוב מזהירים אותנו הפוליטיקאים מגוש השמאל כי ״יש הסתה, הקרע בעם גדול מתמיד, חייבים לאחד את העם״. האשם העיקרי כאמור בכל הסתה הזו הוא גוש הימין, ובמיוחד העומד בראש הגוש כעת – בנימין נתניהו.

״הוא עמד אז על המרפסת״ הם אומרים שוב ושוב. אותה מרפסת מפורסמת שמצדיקה עד היום את הנרטיב של השמאל כלפי הימין. הימין הוא זה שמסית ומפלג. השמאל שמטיף לימין על מורשתו של יצחק רבין וה״געגוע״ לימים של האחדות בעם, כנראה שכח כמה מאמירותיו של יצחק רבין.

בהקלטות מ-1976, תקופת כהונתו הראשונה של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, תועד רבין בקולו כשהוא מכנה את המתנחלים ״סרטן״ ואומר: “תנועה התיישבותית, שהיא בבחינת סרטן לרקמה החברתית-דמוקרטית של מדינת ישראל. תופעה של גוף שלוקח את החוק לידיים”.

״צ׳חצ׳חים״, ״אספסוף״, ״בהמות״, ״מנשקי קמעות״, ״קומץ״, ״לא שפויים״, אנשי הימין כבר רגילים לכאלה כינויים. בשמאל לא בוחלים בשום אמירה כלפי גוש הימין. מבחינתם מדובר באוסף של מסיתים וצ׳חצ׳חים. מותר, ואף רצוי להסית נגדם.

מדינת ישראל נמצאת בשנתיים האחרונות עמוק בתוך מערכת בחירות מתמשכת. הקלישאות על ״שיסוע ופילוג״ מצד מועמדי השמאל והמרכז לא מפסיקות לזרום. מאז ימי בגין ועד הנה, יש צד אחד בלבד שמואשם בהסתה. הפוליטיקאים, גם החדשים וגם הישנים, ממשיכים עם הנרטיב ש״הימין מסית״, בלי להתבלבל עם העובדות כמובן.

כשבוז׳י הרצוג וציפי לבני, אז ראשי ׳המחנה הציוני׳, התמודדו מול נתניהו בבחירות 2015, הצהירה לבני בתכנית של ליאור שליין כי התכנון שלהם הוא “להוריד את הזבל”. גם בני גנץ, כשעלה לריאיון ברדיו, בשיא מערכת הבחירות הרביעיות, הוא הצהיר על יריבו בנימין נתניהו כי הוא “זבל”.

גם החרדים לא יורדים מהכוונת של השמאל. כמות ההסתה כלפי המגזר החרדי בשנה האחרונה לא הייתה מביישת גם את הפרוטוקולים הישנים והטובים של זקני ציון. מגזרים שלמים ש״זוכים״ להסתה רק כי הם לא נמצאים במגזר ובגוש הנכון. כלפיהם מותר להסית.

הנדסת תודעה

השיטה עובדת כך: לוקחים מעשה קיצוני בודד של אדם מסוים ומכלילים ומאשימים ציבור שלם כאחראי למעשה. כך, הצפי בשמאל הוא שכל איש ימין או חובש כיפה ישפיל את ראשו מאז ה-4 בנובמבר 1995. ״כל הימין רצח את רבין״, ״כולכם הייתם שם על המרפסת״.

רק השנה, הצליחה הפגנה נגד משפחת פרקש, משפחה שכולה (מעשה מבחיל וראוי לכל גינוי), לפתוח יותר מהדורות חדשות מפיגוע בו נרצח יהודי. האם גוש השמאל והתקשורת שכחו לסקר בהרחבה כזו את קארין אלהרר, חברת הכנסת ממפלגת ׳יש עתיד׳, כשהיא כינתה באופן ישיר ובוטה משפחות שכולות “שכירי חרב של הליכוד”? האם הם שכחו את תנועת ה-וי שסימן חבר הכנסת אחמד טיבי מ׳הרשימה המשותפת׳ כלפי מירב חג׳אג׳, אמה של סגן שיר חג׳אג׳ הי״ד, שנרצחה ע״י מחבלים בפיגוע הדריסה בארמון הנציב? לא ימין, לא הסתה.

״תנועה התיישבותית, שהיא בבחינת סרטן״ | רה״מ לשעבר יצחק רבין ז״ל

הינדוס התודעה כי הימין הוא זה שמפלג ומסית הוא לא מקרי. השמאל, שמנסה לעלות לשלטון כבר למעלה מעשור דרך הקלפי, ללא הצלחה, מנסה לייצר לימין תדמית של מסית ומפלג, כזו שתרחיק ממנו את אנשי המרכז הנמצאים בתפר להצבעה בין מפלגות הימין למפלגות השמאל. השאיפה היא שאנשי המרכז יסלדו ויימנעו מתמיכה בגוש מסית ומפלג שכזה.

במפה הפוליטית של היום, אין כמעט מעבר של מצביעים בין הגושים. לרוב, מצביעים יתלבטו בין מפלגות באותו הגוש – בין נתניהו לבנט, או בין מרב מיכאלי לניצן הורוביץ. הקרב האמיתי הוא על קולות המרכז. הקולות אותם השמאל מנסה לשכנע כי הימין הוא זה שמסית ומפלג, ומי הרי רוצה להיות חלק מגוש שמבצע כזו הסתה?

מה שאותם מהנדסי תודעה לא מבינים היא שהמילה ״הסתה״ פוגעת בדבר הכי רגיש אצל תומכי הימין והמחנה הלאומי – הכבוד האישי, הכבוד המשפחתי, כבוד המגזר או העדה והכבוד הלאומי. כל אמירה משפילה ופוגעת כזו יוצרת צלקת שייקח דורות לאחות אותה, ובפועל עושה את הפעולה ההפוכה – מרחיקה את אותם ציבורים מלהזדהות עם המאשימים ודרכם ומגבשת את המחנה בתחושת נרדפות וצורך לגונן על הכבוד האישי והלאומי.


אלקי ברגשטיין היא מנהלת התוכן והדיגיטל במכון 'דיירקט פולס'.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. השמאל הוא האויב (לא רק בישראל, בכל המערב!)
    ארגוני שמאל, פוליטיקאים ממומנים על ידי ממשלות אנטישמיות זרות = בוגדים!
    פוליטיקאים ואנשי תקשורת בשמאל תמיד תומכים באויב ולעולם לא באינטרס היהודי = בוגדים!
    ליבם מלא בוז לקורבנות הטרור או לקורבנות המסתננים, ומלא חמלה לכל מחבל, רוצח, אונס מוסלמי = בוגדים!
    השמאל הם בוגדים לכל דבר ועניין .. נקודה!

    1. התגובה שלך נכונה אך אמוציונלית וחסרה את הבסיס העובדתי הבא:
      מחנה השמאל הצמיח מתוכו את כל המרגלים והבוגדים שהיו אי פעם במדינת ישראל ע"ע מרדכי ואנונו, יונתן פולק ,שבתאי קלמנוביץ, ישראל בר, אלעזר גרנות, מרקוס קלינגברג, לילה מוסינזון, משה סנה, יעקב ריפתין, גרגורי לונדין, יעקב ורדי, אהרון כהן, שלמה שמלי, זאב אבני ורבים אחרים שהציעו את שירותם לאויב ופגעו בזדון ביבטחון המדינה בשם אידיאולוגיית השמאל.

  2. בתור ימני אני אומר, חייבים להפסיק לקרוע את העם בשביל תעמולת בחירות.
    חלק מהאמירות שם נאמרו לפני 30-40 שנה! לא צריך להזכיר את זה כל פעם.
    ברור שאפשר לבקר את השמאל, גם אני חושב שיש שם לא מעט צביעות אבל אנחנו חייבים להתקדם ולהפסיק להזכיר דברים עוד מהתקופה של לפני שנולדנו, בואו נדבר על העכשיו ועל איך חיים ביחד.
    רק אהבת חינם.

    1. א.רוב המאמרמתייחס לדברים הרבה יותר עדכניים.
      ב.ברור שצריך ללמוד מהעבר ולא להתכחש אליו.
      ג.תפסיק להלקות את עצמך. כשאנחנו מצביעים על המסיתים אנחנו לא מגדילים את הקרעים בעם, אנחנו דואגים להילחם במי שיוצרים אותם וכך נלחמים בקרעים עצמם.

    2. בתור שמאלני אני אומר שהשמאל חייב להפסיק להשתלט על התקשורת , האקדמיה , בית המשפט , הבוהמה , האספסוף והבכירים המתוסכלים שלא קיבלו לדעתם את הכבוד שמגיע להם ,
      ועוד דבר קטן בתור שמאלני אני אומר שהשמאל צריך להפסיק להתחזות לימין

  3. עוד משהו שהשמאל מפספס:
    האם לא טיפש, אי אפשר להאשים את הצד השני בכך שהוא היחיד שמסית ומשניא כשזה עצמו השנאה והסתה.
    בדרך כלל התקשורת יכולה לעוות ולהרדים אבל כשהסתירה מתרחשת בו זנית מול עיני הציבור אין שום דבר שאפשר לכסות איתו.

  4. מה מונע מהנהגת הימין הרופסת ללמוד מהשמאל איך מהנדסים תודעה?
    ללמוד לתקוף במקום להתבכיין ולהתגונן
    ללמוד להשתמש כלפיהם במושגים שלהם: הסתה,קיצוני,אספסוף,פלגנות וכו'

  5. …וְהָאֱלֹהִים יְבַקֵּשׁ אֶת נִרְדָּף.

  6. בדיוק. זו הטקטיקה של הסמול – להאשים להאשים להאשים.

    בגלל זה רבין, שרצח ישראלים תמורת סיקור אוהד, כינה את מי שלא הסכים שרצחנותו היא "שלום", בשימות גנאי. בגלל זה, גם היום אלה שרצחו ישראלים לשם סיקור אוהד – מאשימים כל אחד בזה שהוא נושם ומשאיר פחות חמצן לחבריהם, רוצחי החמאס. זו הסיבה, מדוע התשובה הטובה ביותר לסמולני – האשימו אותנו בהכנת מצות מילדים נוצרים ולא התייחסנו וגם אתה יכול להמשיך להמציא האשמות, אני לא מתייחס להאשמות ממי שרצחו ישראלים עבור פרסים מאוסלו.

  7. כתוב יפה אך מלא שגיאות עובדתיות.
    לאורך ההיסטוריה הקצרה שלנו, גילויי האלימות היו תמיד חד סטריים. מימין לשמאל. מעולם לא קרה שאיש שמאל שמע שמנהיג ימני הוא "זבל" ולכן החליט לפגוע בו. מצד שני הסדרים נראים אחרת. אנחנו אולי רבים יותר והשלטון שלנו אבל גם ההסתה באה מהצד שלנו. ורבין אגב לא דיבור על מתנחלים אלא על פושעים ועבריינים שמתחבאים בהתנחלויות.

    1. ראשית, האלימות מגיעה רק מהקצוות הסהרוריים של הימין ואפילו שם זה רק כמה מקרים בודדים(זכורים לי רק יגאל עמיר, ברוך גולדשטיין, עדן זדה וג׳ק טייטל והאחרון הוגדר כלא בריא בנפשו) בעוד בשמאל והמרכז רואים הסתה ושנאה בכל מקום שמסתכלים.
      שנית, יתכן שהשמאל הקיצוני היה נוהג גם הוא באלימות דומה אלמלא היו לו הפלסתינים ששמחים לעשות את זה בשבילו.

    2. צודק. רצח ישראלים עבור פרסים מאוסלו זה שלום. אתה יכול למכור את זה רק לחבריך בחמאס.

      הדבר היחיד שהיה חד סיטרי זה נוכלי השמאל הפכו לרוצחי הישראלים משמאל.

    3. מאד לא מדויק:
      ההיסטוריה הקצרה שלנו מתחילה לפני קום המדינה. זכור היטב הסזון(הגדול והקטן) שבו אנשי שמאל הסגירו אנשי ימין לשלטונות המנדט, ואף רצחו מדי פעם אנשי ימין (למשל פרשת הרצח של ידידיה סגל ז"ל).
      אחרי קום המדינה ועד 1977 השלטון בארץ היה בידי תנועות השמאל והן נעזרו בכוחן הממלכתי כדי לפעול באלימות כלפי מתנגדיהם. האלימות הייתה בעיקר כלכלית (שלילת עבודה וכדומה). בכלל, תנועות שמאל בעולם תמיד מוכשרות יותר מתנועות ימין בשימוש בכח ממלכתי כנגד מתנגדים.
      אחרי 1977 השמאל השתמש באלימות ממלכתית בעוצמות גבוהות כנגד הימין בכל פעם שעלה לשלטון. למשל: סגירת ערוץ 7, עמונה וכמובן ההתנתקות.
      עוד נקודה חשובה היא ששני מקרי האלימות המרכזיים של ימין כלפי שמאל הם רצח אמיל גרינצוייג ורצח יצחק רבין. שני הנ"ל התרחשו לפני 38 ו 27 שנים בהתאמה, ואני ממש לא בטוח עד כמה ניתן להקיש מהם למצב כיום.
      ההסתה משמאל כלפי הימין חריפה וארסית הרבה יותר מאשר בכוון ההפוך, בודאי בעשורים האחרונים. נכון שעד היום זה לא הביא איש שמאל לנסות להתנקש באיש ימין, אבל כשאתה מקשיב או קורא את הדברים הנאמרים משמאל ברור ( לי לפחות) שזו רק שאלה של זמן ואין להקל בכך ראש.

    4. ראשית, בעוד ההסתה בשמאל ובמרכז נמצאת מקיר לקיר, האלימות בימין היא רק בכמה מקרים בודדים בקצוות הסהרוריים(יגאל עמיר, ברוך גודלשטיין, עדן נתן זדה וג׳ק טייטל הם היחידים שזכורים לי והאחרון הוגדר ע״י בית המשפט כלא שפוי) שזוכה לגינוי והתרחקות משאר המחנה.
      ושנית, יתכן שהייתה יותר אלימות בשמאל אילולי היה להם את הפלסטינים שידאגו לאלימות בשבילם.

      אגב, איזה השלטון בידי הימין?! הקואליציה והממשלה? עד כה לא קיבלנו קואליציית ימין-חרדים אחת. בכולן היתה מפלגת מרכז שקשרה את ידי הקואליציה. מערכת המשפט? רשות השלטון היחידה שנהנית מעצמאות ויכולת לומר את המילה האחרונה והימין רחוק מלהחזיק שם בכח פרופורציונאלי. עמדות כח אחרות? מספיק להסתכל על צמרות מערכת הבטחון, האקדמיה, התרבות והתקשורת כדי להגיע למסקנה שגם פה אנחנו עוד רחוקים מההשפעה הראויה

    5. ואני מוסיף על התגובה השניה שלי(ששכחתי לכתוב עליה את שמי):
      ומכיוון שהשמאל שולט היטב בעמדות הכח יש לו פחות צורך באלימות.

    6. אלימות היא נשקם של החלשים
      המודרים השקופים אלה שבשוליים
      הסהרוריים.ואז הם מקבלים את מרכז הבמה.
      והופכים להיות אנשים בעלי השפעה עצומה.
      אמנם הם נמוגים לתוך ההסטוריה.
      אבל מעשיהם נזכרים לנצח.

  8. אני, שוש, הבבונית, מנשקת המזוזות, צ'ח'צחית מסיתה (לפי השמאל) בוחרת ב: "מ ח ל" ובראש הממשלה הגדול מכולם @netanyahu ומקווה שיצטרפו אלי עוד "מסיתים" שייבחרו רק ב- מחל!!!!!!!!!!!!!!!!! https://pic.twitter.com/ahS5GBLMg0

  9. אם המצב היה הפוך, תהיו בטוחים שהשמאל היה פשוט 'מחרים' את ערוצי הימין ולא צופה בהם (גם היום הוא מחרים). הימין כהרגלו ממשיך לפתוח את ערוצי התעמולה שלהם וממשיך להתלונן במקביל… כמה חבל

  10. מה הקשקושים האלה על הנדוס התודעה נגד הימין
    איפה יש כאן ימין ?!

    התבוסות של מדינות ערב נמחקו ע"י כניעה של ממשלת הימין
    להונאת השלום הג'יהאדי – פטנט של הנביא מוחמד מלפני 1400 שנה.
    בגין הפקיר הזדמנות לספח את סיני – שטח ריק מאוכלוסיה – להפוך את ישראל
    למדינה עם עומק אסטרטגי ובעקר ליצור הרתעה – להבהיר לערבים שכל מלחמה נוספת
    תעלה להם באובדן שטחים.
    הסכמי השלום עם הערבים = עידוד להמשך הפנטזיה והנסיונות של הערבים
    לחזור בעתיד לנסיונות להשמיד את ישראל – ברגע שיריחו חולשה מצידנו.
    תקראו קצת על ההתחמשות של צבא מצרים – בעקר תחת שלטונו של א-סיסי
    הידיד הגדול של ישראל – שחינך את נתניהו להיות סובלני לטרור חמאס
    להעדיף מו"מ והבנות, תשלומי פרוטקשן במקום לחסל אותם

  11. לקרוא את התגובות (ימין ושמאל) ולהבין שאין למדינה הזאת עתיד. שבט אחים ואחיות אעלק.
    יאללה, תקרעו אחד את השני ותנו מודל לחיקוי לילדים שלכם ולעתיד שלהם.
    הם יזכרו לכם את זה יפה כשתהיו זקנים. בהצלחה!