הסכם הענק עם איראן הוא חלק מהמהלך הסיני נגד ארה״ב

היוזמה הכלכלית היא הדרך של סין למוטט בעדינות את הדומיננטיות האמריקנית באזור ולהעביר את ההגמוניה מהמערב למזרח. כל זאת מבלי לעורר עימות או מלחמה עם ארה״ב

מהלך אנטי-אמריקני | נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה״ב ג'ו ביידן (צילום מסך, דוברות הבית הלבן)

עו״ד ג׳ודית ברגמן היא פרשנית פוליטית, בעלת טור ועמיתה בכיר ב׳מכון גייטסטון׳. המאמר התפרסם לראשונה ב׳מכון גייטסטון׳, אנחנו מודים להם על הרשות לתרגמו.


ב-27 במרץ חתמו סין ואיראן על הסכם שותפות אסטרטגית מקיף של 25 שנים בנושא שיתופי פעולה כלכליים וביטחוניים. ההסכם נחתם בטהרן בעת שביקר שר החוץ הסיני, וונג יי, כחלק מביקורו במזרח התיכון.

פרטי ההסכם עצמו לא פורסמו מיד. משרד החוץ האיראני הודיע כי ההסכם הינו “מפת דרכים לשיתוף הפעולה” וכי הוא אינו כולל שום ״חוזה״ בתוכו. “היקפי שיתופי הפעולה, בין אם כלכליים, פוליטיים, תרבותיים או אסטרטגיים, טרם הוחלטו ועל כן ההסכם אינו כולל מספרים מדויקים בכל הקשור להשקעות ומשאבים פיננסיים וכלכליים”, נמסר בהצהרה של משרד החוץ האיראני.

ראשית תהליך חתימת ההסכם, אשר לקח חמש שנים, הייתה בביקור נשיא סין שי ג׳ינפינג באיראן בינואר 2016 בו הוסכם על “שותפות אסטרטגית מקיפה”. לפי משרד החוץ הסיני, באותה פגישה הדגיש ג׳ינפינג כי “סין תרחיב את שיתוף הפעולה המעשי עם איראן במסגרת ׳יוזמת החגורה והדרך׳”. באותה העת חתמו שתי המדינות אף על מִזכר הבנה “בנושא קידום משותף של הקמת ׳חגורת דרך המשי הכלכלית׳” וכל של “מסמכי שיתוף פעולה בילטרלי שיכלול את תחום האנרגיה, קיבולת הייצור, כלכלה, השקעות, תקשורת, תרבות, צדק, מדע, טכנולוגיה, חדשות, מכס, שינויי אקלים ומשאבי אנוש”. עוד הסכימו אז סין ואיראן “לחזק את חילופי המידע בקרב קבוצות יועצים, עמיתים, אוניברסיטאות וצעירים, ולהבטיח במשותף את הצלחת פעילות ׳מכון קונפוציוס׳”, כדי “לספר את סיפורה של סין בצורה ראויה” וכדי לעצב באיראן את הנרטיב אודות סין.

 

לפי טיוטה של הסכם השותפות האסטרטגית המקיף שהודלפה בשנה שעברה, במהלך 25 השנים הקרובות תקבל איראן 400 מיליארד דולרים בהשקעות סיניות שיושקעו בנקודות מפתח במגזר העסקי האיראני כגון בתחומי אנרגיה, תקשורת, הגנה, תשתיות, בנקאות, פטרוכימיה, מסילות ברזל ונמלים. לפי הטיוטה המודלפת, מתוכננת גם הרחבת הסיוע הצבאי, האימונים ושיתופי המידע המודיעיני. בטיוטה מצוטטים כמעט 100 פרויקטים שונים. בתמורה לכך, תתחייב איראן לספק לסין נפט, גז ואולי אף משאבי טבע נוספים על בסיס קבוע ובהנחה משמעותית. בתור יבואנית הנפט והגז הגדולה בעולם, סין הינה אובססיבית בנוגע לבטיחות האנרגטית עבור כלכלתה ההולכת וגדלה. בנוסף, דווח כי ההסכם מנרמל את ׳יוזמת החגורה והדרך׳ באיראן.

איראן משתתפת במיזמים הסיניים ׳דרך המשי הדיגיטלית׳, ׳דרך המשי של החדשנות׳, ו׳דרך המשי ״הירוקה״׳. ׳דרך המשי הדיגיטלית׳ מייצגת בין השאר את שאיפת המפלגה הקומוניסטית הסינית לעצב את דרכה של טכנולוגיית ה-5G בעולם, בעוד ש׳דרך המשי של החדשנות׳ עוסקת בחילופי טכנולוגיות. ׳דרך המשי ״הירוקה״׳ מתמקדת במעבר למקורות אנרגיה מתחדשת. “סין היא המשקיעה הזרה הגדולה ביותר באזור המזרח התיכון”, מסביר ד״ר מרדכי חזיז, מחבר הספר ׳דיפלומטיית המזרח התיכון של סין: שותפות החגורה והדרך האסטרטגית׳.

“מבחינה אסטרטגית, יוזמת החגורה והדרך היא הדרך של סין למוטט בעדינות את הדומיננטיות האמריקנית-מערבית באזור. החיבור בין יוזמת החגורה והדרך לבין השותפויות האסטרטגיות שהיא מייצרת באזור… מאפשר לה להשתלט על האזור בסופו של דבר מבלי לייצר מתחים עם ארה״ב או עם המערב. במילים אחרות, יוזמת החגורה והדרך היא תכנית סינית מתוחכמת להעברת ההגמוניה מהמערב ומארה״ב לסין, ללא מלחמה או עימות”.

העיתוי: עם הפנים למערב

השאלה היא אם כן מדוע לאחר חמש שנים, בחרו שתי המדינות לחתום על ההסכם דווקא עכשיו. בשנה שעברה דחתה איראן את הדיווחים התקשורתיים שדיברו על כך שמגעי ההסכם המקיף הוקפאו עד לפרסום תוצאות הבחירות בארה״ב. אולם כעת נראה שהאפשרות כי תזמון חתימת ההסכם היא מקרית הינה קלושה, וסביר יותר שהתזמון הינו תוצאה של פייסנות ממשל ביידן כלפי איראן הכוללת את את ההצעה הרשמית לחידוש המגעים סביב הסכם הגרעין. את חתימת ההסכם עצמה ניתן לראות בתור צעד של התנגדות סינית-איראנית מולארה״ב המערער על הסנקציות נגד איראן על ידי הענקת גלגל הצלה כלכלי למשטר, תוך הצגת סין בתור כוח עולמי אקטיבי המסוגל ומוכן להתייצב בפני ארה״ב. הדבר מתעצם עוד יותר בהתחשב בכך שחתימת ההסכם הגיעה שבוע בלבד לאחר ששר החוץ הסיני הטיף למקבילו האמריקני באופן חסר תקדים בפגישתם באלסקה שנערכה ב-19 במרץ.

חתימת ההסכם מגיעה בתקופה בה סין מפירה גם ככה את הסנקציות האמריקניות על איראן בדרכים נוספות, כגון, כפי שדווח, ייבוא כמויות שיא של נפט גולמי מאיראן. “איראן העבירה לסין כ-17.8 מיליוני טונות של נפט גולמי (306 אלף חביות ביום) במהלך 14 החודשים האחרונים, כשהכמויות שברו שיאים בחודשים ינואר ופברואר”, דווח ב׳רויטרס׳. לפי חלק מההערכות, בחודש מרץ קיבלה סין כ-856 אלף חביות נפט גולמי איראני ביום, זינוק של 129 אחוזים בהשוואה לחודש פברואר.

“אם היא תמכור מיליון חביות ביום במחירים הנוכחיים, לאיראן אין כל מניע לנהל משא ומתן”, הסבירה שרה וקשורי, מומחית לתעשיית הנפט האיראנית. “הרכישות הסיניות הבלתי רשמיות”, אמר גורם אמריקני, “צמצמו את הצורך [של טהרן] לנהל משא ומתן על סנקציות הנפט”, נכתב ב׳וול סטריט ג׳ורנל׳.

מאחר שסין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של איראן, ההסכם יעזור לכלכלה האיראנית לצמוח, בנוסף לכך שיספק לה טכנולוגיות מודרניות. יחד עם מדינות נוספות, עזרה סין לאיראן בפיתוח הגרעיני שלה לפני מספר עשורים ודוגלת באופן קבוע בחזרה להסכם הגרעין עם איראן (JCPOA). עבור סין, איראן מהווה איזון מבורך נגד ההשפעה האמריקנית באזור בתור הכוח האזורי הגדול היחיד שאינו מיושר עם האמריקנים, שמחזיק במשאבים טבעיים אדירים של נפט וגז טבעי ושמספק לסחורות הסיניות שוק ענק של יותר מ-80 מיליון אזרחים. למרות ההבדלים האידאולוגיים הניכרים הקיימים ביניהן, שתי המדינות חולקות השקפה סמכותנית אנטי-מערבית ההופכת אותן לאטרקטיביות אחת בעיני השנייה.

לפי דיווח שפורסם לאחרונה על ידי חברת ייעוץ הסיכונים וריסק מייפלקרופט:

סין נוטה לעבר משטרים אוטוקרטיים יותר המייצגים יציבות גדולה יותר עבור קווי האספקה שלה מאשר דמוקרטיות שהינן עוינות כלפי בייג׳ינג או עשויות להיות כאלו בעתיד.”

סין אף סייעה לאיראן להילחם במתנגדי המשטר על ידי ייצוא הסמכותניות הדיגיטלית שלה בדמות ציוד ריגול ומעקב.

בסופו של דבר, עד כמה סין אכן תוכל לתת לאיראנים גלגל הצלה, ועד כמה אכן תצליח כחלק מתהליך זה לפגוע במנוף הלחצים האמריקני נגד איראן, הן שאלות שתלויות כעת באופן בו תבחר ארה״ב להגיב להסכם המקיף. בינתיים נראה כי ממשל ביידן עדיין מתכוון לרדוף אחר אסטרטגיית הפיוס כלפי איראן. לפי דיווח ה׳וול סטריט ג׳ורנל׳: “גורם בכיר בממשל ביידן אמר כי ארה״ב מוכנה לנקוט צעדים שירפו את הסנקציות אף עוד בטרם תתקיים פגישה עם גורמים איראניים”.

“אנחנו הבהרנו כי היציאה מהסכם הגרעין הייתה טעות וכי הלחץ המקסימלי היה כישלון”, אמר הגורם הבכיר. “אך זה צריך להיות חלק מתהליך בו גם איראן נוקטת צעדים במטרה להפוך את החלטותיה הגרעיניות”.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. בארהב יש 330 מליון אנשים.
    מול 7,835 מיליארד אנשים.
    כמה זמן אומה של 330 מליון תשלוט
    בכל העולם כולו?
    ובטח כשאוכלוסיית העולם גדלה וגדלה.
    זה די פשוט להבין שזה לא נצחי.
    אין מספיק אנשים וכסף לשלוט בעולם.
    מה גם שהעולם לא כזה יציב
    תחת הנהגת ארהב.
    אז מה התועלת.
    אמריקה לא מונעת מלחמות ולא רצח עם.
    לא בראוונדה.ולא בקונגו ובדארפור.
    ולא בסין ולא בצפון קוריאה.
    הן בגלל שלא איכפת לה ואין בגלל שאין לה כח.
    השלטון האמריקאי מחפש יוקרה ואינטרסים
    ולכן העולם לא בטוח יותר.

    1. התבלבלת, ארה"ב מעולם לא שלטה בעולם כי כמו שאמרת אין די כסף או אנשים וכן בלתי אפשרי לגרום למאות מיליונים לפתח איכפתיות.
      ארה"ב היתה פשוט כח דומיננטי מאוד שדאג למשוך לכיוון של חירות ואחריות ומכאן לשגשוג כלכלי וטכנולוגי ושקט בטחוני. שקיעתה של ארה"ב ועליית סין ככח דומיננטי מסמלת שהעולם יימשך יותר לתפיסות דיקטטוריות ומדכאות.
      הבעיה אינה חיפוש יוקרה ואינטרסים-אחרי הכול אלה בדיוק הדברים שדוחפים את הקידמה. הבעיה היא שבכל רחבי העולם המערבי אנשים רבים מדי איבדו את האמונה בצדקת הדרך והתחילו לעבוד כנגדה.

      לשמחתנו, ההיסטוריה מלמדת אותנו שגלגל חוזר בעולם וגם הדומיננטיות הסינית סופה להירקב וליפול תוך כמה מאות שנים ואז שוב נקבל עידן של שגשוג.
      בדיוק כמו שרומא וגל השגשוג של העולם העתיק נפלה ובמקומה עלתה ביזנטיות הפנאטית-דתית שהובילה את אירופה לקיפאון והאפלה של ימי הביניים אך גם היא נפלה בסוף לטובת הדומיננטיות של ערי המדינה הצפון-איטלקיות שהובילו לעידן חדש של נאורות והצלחה(הרנסנס בפרט והעת החדשה בכלל).
      ואולי יום אחד האנושות עוד תלמד מטעויותיה ותצליח לשמור על שלטון מוצלח.

  2. אם כבר ניתוח מצב העניינים החדש, מעניין שלא ממש ראיתי התייחסות לישראל וההשפעות של עסקה זו עלינו, סביר להניח שאם מתפרסם באתר הנחשב "ימני", ימצאו העורכים את נקודת המבט הישראלית בעניין..פרויקטים ענקיים באיראן אך גם בישראל מרחיקים בהרבה את סיבויי המלחמה שלנו עם איראן וחיזבאללה שכן לא נראה לי הגיוני שסין תסכים להתפרעות של האיראנים מול ישראל שתסכן את הפרויקט הענק שמתכננים הסינים…אני לא מאמין בכלל שהסינים לא מודעים לדבר ולמעשה אף היתנו את הסכמתם לפרויקט בכך שאיראן לא תפגע בישראל במישרין ו/או בעקיפין (חיזבאללה).

  3. ארהב היתה שולטת בעולם במובן של המוביליות
    שלה.היא הצילה את אירופה מהנאציזם
    ומהקומוניזם.אמנם הרעיון שלה הוא נכון
    לחירות וקידמה.אבל היו המון אינטרסים
    בפעילות שלה.ולא הכל היה נקי וטהור.
    כרגע אני מאמין שהעולם לקראת חלוקה
    של מדינות משפיעות ולא של מדינה אחת
    משפיעה בלבד.לא התבלבלתי בכלל.
    בכל אופן התגובה שלך היתה מנומקת ויפה.
    העולם גדול מדי מהשפעה של מדינה אחת.

  4. גם אתם שומעים את פרצי הצחוק של אירן וסין על ארה"ב?
    אני שומעת אותם עד לכאן במרכז הארץ