הנשיא הפוליטי מכה שנית

הנשיא ריבלין מוכיח שוב ושוב כי הבנתו את הדמוקרטיה לוקה בחסר וכי הוא רואה את עצמו כחלק פעיל מהמתרחש בכנסת, לרוב מהצד השמאלי של המפה

נסיך הליכוד הממלכתי | נשיא המדינה ראובן ׳רובי׳ ריבלין (צילום: מארק ניימן, לע״מ)

לפני חמש שנים נכחתי בהשקת ספרו של יועז הנדל, אז יו״ר המכון לאסטרטגיה ציונית בו עשיתי שירות לאומי, במרכז מורשת בגין. הספר ׳בארץ לא זרועה׳ הושק ברוב הוד והדר במעמד נשיא המדינה, שגם שנא דברים, ועל דברים אלה אני רוצה לדבר. במקביל לאירוע, דנה הכנסת ב׳חוק ההדחה׳, תיקון חוק שנועד לאפשר לכנסת להדיח ח״כ שהורשע בחברוּת, תמיכה או סיוע לארגון טרור מוכרז, ברוב של 90 ח״כים. החוק גרר סערה באותו הזמן, וריבלין לא היסס לקיים את תחביבו הבלתי בריא והבלתי נשיאותי – לעסוק בפוליטיקה בניגוד בוטה לתפקידו.

׳חוק ההדחה׳, קבע ריבלין, אינו דמוקרטי או ליברלי. “מה ימנע מ-61 חברים לומר ׳מה לנו ולאותם 59 מפריעים, הבה ונסלקם׳ וכך יעשו, והכנסת תיוותר רק עם 61 חברים”. לאחר מכן המשיך ריבלין כשהוא מצמצם ומצמצם את הכנסת עד לאפס חברים, בשם אותו ׳חוק ההדחה׳.

אלא שנוסף על הביקורת הפוליטית הבוטה שלו, ריבלין גם שיקר. הוא פשוט המציא חוק. החוק שהוצע דיבר על הדחה רק לאחר הרשעה וברוב של 90 חברי כנסת, ושלאחר מכן ייכנס הבא ברשימה במקומו. כמו כן, ההדחה עצמה נעשית רק על בסיס הרשעה בקריטריון ברור. כיצד מנתונים אלו הגיע ריבלין לקיצוץ הכנסת על פי גחמה?

ריבלין הגיע לכך משום שהוא יכול, והוא עשה זאת לאורך שבע שנות כהונתו. מהתערבות פוליטית יום-יומית בוטה, דרך רמיזות עבות שצידדו בקבוצות מסוימות – כמו בקריאתו לצאת ולהפגין בזמן שהחלו ההפגנות נגד היועץ המשפטי לממשלה – דרך התבטאויות מחליאות כמו “בני עמי בחרו בטרור” ונאום ארבעת השבטים, ועד ליום ההמלצות של הכנסת ה-24 עצמו, בו שאל במופגן את נציגי ׳הליכוד׳ האם יוכלו להמליץ על מועמד אחר, ולא על בנימין נתניהו.

ריבלין עושה את כל זה ועוד, משום שהוא יכול. כנשיא, מעמדו נישא מעל לפוליטיקאים ונבחרי הציבור, והוא אמור להיות מעל לביקורת פוליטית של נבחרי הציבור. אלא שריבלין הפך את המצב הזה, והפך אותו לחד צדדי במפגיע. הביקורת שלו הייתה שקופה ופוליטית, והתמקדה מאז ומתמיד בבנימין נתניהו.

אין זה מקרי. נתניהו התנגד למינויו של ריבלין עד כדי העלאת האפשרות של ביטול מוסד הנשיאות, ובדיעבד, מתברר כי זה נעשה בצדק. אך יש ממד נוסף על הממד האישי בין ריבלין ונתניהו, וזהו הממד הפוליטי. ריבלין הוא נסיך ׳ליכוד׳, אחד מאותה קבוצה שחשה שבנימין נתניהו גזל ממנה את המפלגה ״שלה״, נוסף על רגשי נחיתות כלפי השמאל שעימם גדלו כדור שני למשפחה הלוחמת.

לריבלין יש רקורד לעומתי לימין הקשה ודימוי של ״דמוקרטיוּת״. גם כיו״ר הכנסת וגם כנשיא, הוא הציב את עצמו כמי שמבקש את אישורו של השמאל מחד, וביקורת חד צדדית מאידך. כשיעזוב את מוסד הנשיאות, הוא יותיר אחריו מוסד הרבה יותר פוליטי ומנוכר ממה שקיבל לפני שבע שנים.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. בשביל ריבלין גם בחירות הן נגד הדמוקרטיה. כיצד?

    החוק קובע שעליו לפעול לפי ההמלצות של נבחרי הציבור שנבחרו בבחירות אלה, אך דמוקרטיה עבור נוכלים כמו ריבלין היא הגחמות שלהם (כך גם שלום וגם משפט) ולכן, גם בחירות הן נגד הדמוקרטיה בשביל הנוכל.

    מתי ריבלין יעזור לחמאס לטבוח בישראלים? שכחתם שללא קורבנות זהו לא שלום? כזו היא גם הדמוקרטיה של ריבלין – סיסמא ריקה שהוא גנב מאברמוביץ וגמדי המיקרופון.

  2. אתם מתלוננים שריבלין נשיא פוליטי?ביבי יהיה (אם יבחר כרצון אי אלן ימנים חוכמולוגים) מלך מלכי הנשיאים הפוליטים.
    אתם רואים את ביבי מתנהג כנשיא ע"פ הספר?

    1. לפניך הוכחה ברורה, כיצד ריבלין מעוות חוק ברור כדי לנצל סיסמא שהמציא. מה רואה סמולן כמוך – ביבי ביבי ביבי ביבי ביבי.

      אינך חולה בשנאת נתניהו. בכלל, בכלל לא 🙂

    2. כן אנחנו בהחלט רואים את זה.
      אחרי הכל, הוא זה שהתנגד למינוי של פוליטיקאי כזה בתור נשיא.
      הוא גם זה שסובל שנאה והשמצות שאתה כנראה לא היית עומד בהן, כלפיו וכלפי משפחתו על בסיס יומיומי ולמה? כדי לכבד את רצון בוחריו ואת ההליך הדמוקרטי. אם רק היו נותנים לו לפרוש באופן דמוקרטי…

    3. לדוד
      אתה רואה את ביבי יושב על המרפ0סת בבית הנשיא וסופר ציפורים נודדות?

    1. שימו לב למעמד ולסמכויות היועץ המשפטי לממשלה בארה"ב,בריטניה,קנדה,גרמניה וישראל:
      האם היועץ המשפטי לממשלה הוא תפקיד פוליטי ? התשובה כן בכל המדינות חוץ מישראל. האם הנשיא/הממשלה רשאים לפעול נגד עמדת היועץ ? התשובה כן בכל המדינות חוץ מישראל. האם הנשיא/הממשלה רשאים להכתיב ליועץ את העמדה שתוצג בשמם בבית המשפט ? התשובה כן בכל המדינות חוץ מישראל. האם הנשיא/הממשלה רשאים להשתמש בייצוג חיצוני ללא אישור היועמ"ש ? התשובה בארה"ב,בריטניה וגרמניה כן. רק בקנדה וישראל לא. האם היועץ המשפטי לממשלה מנוע מלהשיב על פניות גורם שאיננו ממשלתי ? התשובה היא כן בכל המדינות חוץ מישראל. האם הנשיא/הממשלה רשאים לכפות סודיות על חוות דעתו של היועץ ? התשובה בארה"ב,קנדה וגרמניה כן. רק בבריטניה וישראל לא.
      לסיכום: אין ספק שהיועץ המשפטי לממשלה בישראל חסר סמכויות ולכן "חובה" להוסיף לו סמכות לקבוע מי יהיה ראש הממשלה,אחרי הכול,מיהו העם שיקבע זאת ?

  3. היום זה עוד אחד מהימים שבו אתה מרגיש שהינך מאבד אחיזה. שיש אנשים בעלי כח אשר מנצלים את כוחם כדי להסיט את חייך ואת גורל עמך לכיוונים שאתה לא רוצה בהם! שעם כל רצונך להיות ישר ולעשות את הדברים נכון יש מי שלא אכפת לו מהכללים והמוסר, ורומס את כל כללי המשחק רק כדי לקדם את האג'נדה שלו, או לפחות לנקום ביריב שלו.
    זה אחד מהימים שאתה שואל עד מתי בעלי השררה יעשו את מה שאין בסמכותם לעשות? אתה לא מאמין עד כמה רחוק הם מוכנים ללכת כדי לפגוע במה שאתה מאמין בו.
    ואתה האזרח הפשוט מרגיש חסר אונים אל מול מערכות כה כבירות, אשר אינן סוטות ממסלולן ודוחקות אותך לתהום. מה אני הקטן כבר יכול לעשות? הרי כל הכח אצלם. בכלל לא אכפת להם מרצון העם, ובניגוד אליהם מבחינתי יש קווים אדומים ש(עדיין) איני מוכן לעבור.
    מאיפה העז שלהם לעשות ככל העולה על רוחם? איפה הענווה, וההבנה שיש צד שני שגם לו יש רגשות רצונות ורעיונות כיצד המדינה צריכה להראות?
    אתה מתבונן משתומם על כל המתרחש במהלך היום הזה, ופשוט מתמלא בהרגשת חוסר אונים, זעם וגם הרבה ענווה. ההרגשה שאין לנו באמת את הכח.
    אבל חלילה אני לא נופל ליאוש, כי אני יודע ומאמין שגם לאותם בעלי שררה אין כח, כי יש רק אחד שבאמת יש לו כח, וכל מה שנעשה זה ברצונו ולטובה. וכדאי שגם אלו אשר משתמשים בכח שהוא נתן להם כדי לרמוס את המתנגדים להם, יזכרו שבאמת הכל ממנו, ובסופו של דבר כולנו נצטרך לתת לפניו דין וחשבון.
    כולנו נצטרך להסביר כיצד פעלנו להיטיב עם המתנות שהוא נתן לנו ולא חלילה לפגוע בזולת. ואני מאמין שבסופו של דבר הוא יעשה צדק, ויבוא עם מי שהשתמש בכח שניתן לו מלמעלה לרעה במשפט.

  4. לכל גמדי "רק לא ביבי" שלאיש שהחליט שבני עמו בחרו בטרור יש מניות בכורה בגוש המטופש הזה, אומר דבר אחד: את מי זכרה ההיסטוריה,את וינסטון צ'רצ'יל,מגיבורי הניצחון על המפלצת הנאצית,או אחד אטלי שהדיח אותו בבחירות מיד בתו המלחמה ? וצ'רצ'יל אף פעם לא אמר לא לבקבוק משקה או סיגר משובח שהוצע לו במתנה. את מי תזכור ההיסטוריה,את בנימין נתניהו,שהציל את מדינת ישראל ממגיפה נוראית,ע"י השגת כמות חיסונים ענקית לפני כל האחרים וכן,הוא נהנתן אוהב מתנות,או את רובי(מי זה) ריבלין ?

  5. הייתי רוצה שביבי אהרון ברק והרב שך , יפנו את מקומם להיתחדשות. התולדה של שך אגודה שס ולמרבה הצער המיתנחלים החרדלים שהוציאו ניצוץ ביעף לאומי , שגרם לשינאת עולמות ונידרס כלה. אז הוחזרו בבושת לחרדיות הגלותית האנטי לאומית ממש כמו אהרון ברק. אני כל הזמן מנסה להבין למה שבתי לארץ התנך , כי תנכית אני מעל הכל. גם ערב היא אדמת התנך וגרתי שם. אז נסעתי בחזרה לצפנת מפענח המקור. תנך זה הרים ושכחנו ליקחי הרים. הם עזר אקוטי להבנת העתיד. התנך זה פנטזיית רעיית הצאן זה השוכן במרחבי אלוה רבי העוצמה- מאגר עצום להכנת המנהיג האולטימטיבי של עם ישראל האלמותי. חיפשתי צינורות בני המאה 21 להבנת התנך שהוא אני והוא כזה. חי ועוד איך את המאה 21 .ויש מלא. איזה כף. הנה לאחרונה עליתי על אתר בפייסבוק בשם , מכונת הזמן של האגודה למדע בידיוני ולפנטזיה- זאת הרי נימצאת פה. המילה לאומי לא קיימת היום ביכלל, אבל בה חשיבות וסיבת השיבה. המילה אוצרת בתוכה את הפאן העצמי שבנו. העולם מזכיר את הספר של פוקויאמה קץ ההיסטוריה באמת התחושה כזו שהאידיאולוגיות כולם מוצו. מה שרואים היום זה מיחזור לעייפה מעייף. כל מה שגדלתי עליו נהרס לאן תשוב הנשמה. לתנך מקור החציבה שלה. בשדרוג לנבואה. והתנך מלא בהם. רוחות עפות עם הזמן מעיפות אותך מדמיינות ומיתדמיינות עורכות מסעות בזמן קסומים מדמים את קסמי הוליווד הפנטסטים . התנך דימיוני כולו. ההשראה חשובה להבנתו כלים של השראה. נהיה כולנו מלאים בהשראה . כמו רועה הצאן שהותך בנישמת מרחבי התנך ונישמתו עוצבה לגווני גוונים וניצוצות ביעף. עוד מעט נחגוג שיבעים שנות עצמאות , שהם למעשה אלפיים שנים נוספות בסיבת האצת הסינגיולאריטי המפצי. הנשמה משוועת להיתחדשות התחלה מחדש , כי הכל חלקלק מוזר והיא רוצה להאחז. יש בוודאי סיבה לקיום העולם ששואף לסוף הוליוודי טוב.

  6. בפגישות שניהל נשיא מדינת ישראל, מר ריבלין, נדמה לי ששמעתי ביטויים מסוג: "הדמוקרטיה מיצתה את עצמה".
    "כשאנחנו יושבים במשכן הכנסת".

    אם זה נכון, אז כנראה שמר ריבלין מיצה את עצמו וצריך ללכת וכמה שיותר מוקדם על מנת שלא יבייש את עצמו ואת המדינה שהוא אמור להיות הנשיא שלה בעוד כל מיני אמירות מוזרות.
    כנראה שאחרי שהטיפול שהוא עבר מכנופיית שלטון החוק, הוא הבין טוב טוב איך הוא צריך להתנהג על מנת להיות חביב הממשלה שלא נבחרה מעולם על ידי עם ישראל.

  7. כולי תקווה שיתברר בקרוב שהאמירה של ריבלין שלאף מועמד אין סיכוי להרכיב ממשלה תהייה הוכחה נוספת לאמירה: הנבואה ניתנה לשוטים…

  8. נשיא אכל ושתה מהליכוד וירק לבאר בושה וחרפה
    יזכר אחד הנשאים הפולטים והלא הגונים