ההבדל בין ׳בית העדות׳ לבין ׳יד ושם׳

הנחלת זיכרון השואה בישראל לוקה כיום בפרוגרסיביות ואוניברסליות המרוקנות את לקחי השואה ממשמעותם. אך לא במקרה של בית העדות

הנחלת זיכרון השואה עם סט ערכים דמוקרטיים, ליברליים, הומניסטיים ואוניברסליים | יד ושם (קרדיט: דן לונדברג, ויקיפדיה)

את ׳יד ושם׳ מכיר כנראה כמעט כל ישראלי, אך אי אפשר לומר את אותו הדבר על ׳בית העדות להנחלת זיכרון השואה׳. בית העדות הוקם לפני שלושים שנה על ידי שורדי שואה, חברים פעילים בתנועת ׳בני עקיבא׳ בארצות מרכז אירופה דוברות ההונגרית, שביקשו להנציח את פועלה ומורשתה של תנועת ׳תורה ועבודה׳ בתקופת השואה בארצותיהם, מורשת של חתירה תחת המשטר הנאצי ופעילות הצלה לא מבוטלת. אך טבעי היה שהבית יקום במושב השיתופי של ׳הפועל המזרחי׳, מושב ניר גלים, שהוקם על ידי שורדי שואה בשנת 1949 על החולות הזהובים של אשדוד, עוד בטרם הייתה אשדוד.

עשרות אלפי תלמידים, חיילים, שוטרים, אנשי שב״ס ואזרחים פוקדים את בית העדות מדי שנה וחווים בו את השואה, שומעים את סיפורי השורדים, לומדים את לקחיה ומעמיקים את זהותם היהודית ואת הכרתם הציונית.

כאן חשוב לעמוד על דבר מהותי: זיכרון השואה איננו דבר אובייקטיבי. ככל שאנו מתרחקים מתקופת השואה וככל שנוקפות השנים וצומחים כאן דורות חדשים, והזיכרון האישי הולך ומתחלף בזיכרון הקולקטיבי – הולך ומתחזק הצורך להנחיל את זיכרון השואה כשלצידו מסרים, תובנות ולקחים.

במקביל לכך, ככל שנוקפות השנים מיום הקמתה של המדינה, הולכים ומתעצבים בחברה הישראלית ערכים, השקפות עולם ועמדות פוליטיות, המרחיבים את הפערים בין הזרמים השונים בישראל. ניצנים של פוסט-ציונות ופוסט-לאומיות כבר נראים בארץ, וכיום הם מכתיבים את תפיסת הנחלת זיכרון השואה.

הנה למשל ממה שמספר על עצמו מוזיאון בית לוחמי הגטאות:

לצד המוזיאון פועל המרכז ההומניסטי, אשר שם לו למטרה להקנות את הידיעה וההבנה של אירועי השואה ואת היכולת להגיע לדיאלוג וללימוד משותף. המרכז חותר למפגשים רב-תרבותיים שבהם מתקיים דיון מעמיק במשמעויות האנושיות והאוניברסליות של השואה בחברה הישראלית ומחוצה לה.”

בישראל קיימים ופועלים לא מעט מכוני שואה, ראש וראשון להם ׳יד ושם׳ (שאף מעוגן בחוק). בחלק לא מבוטל מהם אין מסתפקים עוד בנרטיב היהודי הייחודי, והם מבקשים להנחיל את זיכרון השואה עם סט ערכים דמוקרטיים, ליברליים, הומניסטיים ואוניברסליים. הווה אומר: אנחנו היהודים, כחלק מאומות העולם התרבותיות, נדרשים, כלקח מהשואה, לעמוד על משמר הדמוקרטיה, להילחם בגזענות, ליצור דיאלוג בין בני האדם באשר הם ועוד.

המהדרין מן המהדרין בהפקת הלקחים הליברליים מן השואה מפנים מפעם לפעם אצבע מאשימה או אזהרה כלפי עצמנו על התנהגות שאינה הולמת את הלקחים הנלמדים מהשואה. בין המהדרים הללו אפשר למנות את סגן הרמטכ״ל יאיר גולן שאמר בטקס יום השואה ב׳מכון משואה׳ בתל יצחק:

השואה חייבת להוביל אותנו לחשיבה על אודות חיינו הציבוריים, ועוד יותר מכך, היא חייבת להוביל את כל מי שיכול, ולא רק את מי שרוצה, לשאת באחריות ציבורית. כי אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו בשנת 2016.”

נאום כזה לא יכול היה להינשא בבית העדות. בית העדות בוודאי מזדהה עם כל הערכים החיוביים שעל משמרתם יש לעמוד, אבל בשום פנים ואופן לא בהקשר של השואה. בית העדות הוא בעל תעודת זהות יהודית-ציונית-ישראלית, ורואה את עצמו כמי שמתפקידו להעמיק את זהותם היהודית והכרתם הציונית של הדורות הבאים.

בית העדות אומר את הדברים שכל “מי שיש לו לב ובלב דם שרעל לא זיהמהו” (הרב קוק) מבין אותם כפשוטם: השואה היא הזוועה הגדולה ביותר בתולדות האנושות ואנחנו היהודים היינו קרבנותיה. היינו קרבנותיה משום שאנחנו יהודים. היא הייתה שיאה של שנאת יהודים שטופחה באירופה במשך אלפי שנות הגלות, בעיקר על ידי הכנסייה הנוצרית.

מזהה תהליכים מעורר חלחלה כאן בקרבנו | סגן הרמטכ״ל לשעבר יאיר גולן (צילום: דובר צה״ל)

אין לנו, בני העם היהודי, פריבילגיה לשכוח את השואה ואת לקחיה. אנו מצווים לעמוד על משמר הזיכרון כפשוטו: “זכור את אשר עשה לך עמלק”; “קול דמי אחינו זועק אלינו מן האדמה”. אנו מצווים להיאבק בשכחה, בהכחשה שמרימה ראש ובאנטישמיות ששמונים שנים אחרי השואה עדיין מסרבת להיעלם. איננו מסתפקים בזיכרון השואה שלנו. כמו שאין לנו פריבילגיה לשכוח את השואה, אף אין לנו את הפריבילגיה להניח לאנושות לשכוח אותה.

אנו מצווים להעמיד מראה למול האנושות ולהזכיר לה כי לא לעולם חוסן התרבות, וכי עליה להילחם במחלתה הקשה – האנטישמיות. אנו מצווים לשמור מכל משמר על העם היהודי, על מדינתו ועל יכולתו להגן על עצמו.

תוך נאמנות לציווי האלוקי-היהודי-האנושי – ״לא תשכח״, המסר העיקרי שאותו מעביר בית העדות התוסס ממבקרים, מסר שאותו משנן לנו מידי יום שכננו שריד השואה דוד ׳דוגו׳ לייטנר, הוא: עם ישראל חי.


ד״ר מרדכי מרמורשטיין הוא יו״ר בית העדות להנחלת זיכרון השואה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. מהכתבה:
    "……בחלק לא מבוטל מהם אין מסתפקים עוד בנרטיב היהודי הייחודי, והם מבקשים להנחיל את זיכרון השואה עם סט ערכים דמוקרטיים, ליברליים, הומניסטיים ואוניברסליים. הווה אומר: אנחנו היהודים, כחלק מאומות העולם התרבותיות,…."
    הנה מה שאומר הנביא על זה, זה גופא הביא את השואה:
    מיחזקאל כ
    לב) וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת לְשָׁרֵת עֵץ וָאָבֶן. לג) חַי אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם. לד) וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִן הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפוֹצֹתֶם בָּם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה. לה) וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל מִדְבַּר הָעַמִּים וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתְּכֶם שָׁם פָּנִים אֶל פָּנִים. לו) כַּאֲשֶׁר נִשְׁפַּטְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם בְּמִדְבַּר אֶרֶץ מִצְרָיִם כֵּן אִשָּׁפֵט אִתְּכֶם נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה. לז) וְהַעֲבַרְתִּי אֶתְכֶם תַּחַת הַשָּׁבֶט וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם בְּמָסֹרֶת הַבְּרִית. לח) וּבָרוֹתִי מִכֶּם הַמֹּרְדִים וְהַפּוֹשְׁעִים בִּי מֵאֶרֶץ מְגוּרֵיהֶם אוֹצִיא אוֹתָם וְאֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל לֹא יָבוֹא וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְהוָה.

    1. יפה כל הכבוד כמה אני אוהבת את הנבואה היום. צריך לעודד כמוך. בגלות הנבואה נישכחה אבל למה לישכוח באדמת הנבואה. אוי כמה שהיא יפה יפהפייה. אותי היא מעופפת, היום בכלים מכייפת. מלן כלים והם ממש חשמליים. איזה כף לעבוד איתם. שוטי שוטי נישמתי, ריקדי נא עם בריאתי. מלא כלים היום . אשתמש בהם בתודה כדי שיעסקו בעבודה. כי מלכה היא הנשמה תיפרח בכבוד. תמיד אפשר להתחיל מאיפה שהוא. החומרנות במאה 21 בשיאה אבל מלאה גם בחומרים להבנת התנך. כמה שכחנו מי אנחנו. הרי אומרים דע מאיפה באת לאן אתה הולך וליפני מי אתה עומד. הגלות המכאיבה ביחד עם החומרנות הביאו שיכחה. צריך חשבון נפש וסיעור מוחין. שבת שלום.

    2. להגדיר את אחת ממטרות גוף לזכרון השואה כ"העמקת הזהות היהודית" זה דבר מזעזע בעיניי.
      איזו סיבה נוראית לרצות להעמיק בזהות היהודית, בגלל זוועות ורצח. ולאיזו סוג של "זהות יהודית" אתה מכוון, אחת כזאת שמסתכלת בבוז ובהתנשאות על כל שאר העולם ש"חולה באנטישמיות". מזעזע.

  2. המשותף לשני המוסדות -המוצגים ברשימה כמנוגדים זה לזה- 'יד ושם' ובית העדות המנוהל בידי הכותב, הוא הצגה מוטית ומטעה של השמדת ההמונים התעשייתית שהתרחשה באירופה. זו טעות להציג את השואה כ"שיאה של שנאת יהודים שטופחה באירופה במשך אלפי שנות הגלות, בעיקר על ידי הכנסייה" וש"אנחנו היהודים היינו קרבנותיה…משום אנחנו יהודים". המשטר הנאציונל סוציאליסטי התבסס על "מדע"-קרי אגניקה ו"רפואה"-קרי פסיכיאטריה. החוק הגזעני הראשון שחוקק המשטר ביולי 33', כלומר שנתיים לפני חוקי נירנברג, הקים בתי דין לבריאות גנטית שאיפשרו פלישה לגוף הכלוא [לצרכי סירוס או עיקור]. מכאן כבר היתה הדרך החוקית פנויה להתחלה ב-39' ברציחות התעשיתיות ב'מקלחות גז' ב-6 מתקני כליאה פסיכיאטריים ברחבי הרייך . הכותב ודאי יודע שהשמדת עמנו החלה שנים לאחר מכן. בערות זו מושרשת בציבור הישראלי, וכמובן בשיח האקדמי והתקשורתי, והיא המאפשרת לאוויל המשריש המכהן בבית הנבחרים שלנו לומר את דבריו המצוטטים ברשימה. בכל הנוגע למוסד 'יד ושם' יש מקום לחשוד שמדובר בהצגה מטעה מכוונת של העובדות. את המוסד המנוהל בידי כותב הרשימה איני מכיר.

    1. חגי אתה מדבר על האידאולוגיה של הגרעין הקשה של הנאצים. אבל אל לך לשכוח שאותה אידאולוגיה מצאה לה קרקע פוריה מאוד בכל ארופה הנוצרית. והם לא הרימו דגל של מחקרים מדעיים וכו' אלא שנאה עמוקה ופשוטה, שנאה שהם כן ינקו מהנצרות ומכל ההסטוריה רוויית השמאה שלהם. באו הנאצים והתירו את הרסן.

  3. המשותף לשני המוסדות -המוצגים ברשימה כמנוגדים זה לזה- 'יד ושם' ובית העדות המנוהל בידי הכותב, הוא הצגה מוטית ומטעה של השמדת ההמונים התעשייתית שהתרחשה באירופה. זו טעות להציג את השואה כ"שיאה של שנאת יהודים שטופחה באירופה במשך אלפי שנות הגלות, בעיקר על ידי הכנסייה" וש"אנחנו היהודים היינו קרבנותיה…משום אנחנו יהודים". המשטר הנאציונל סוציאליסטי התבסס על "מדע"-קרי אגניקה ו"רפואה"-קרי פסיכיאטריה. החוק הגזעני הראשון שחוקק המשטר ביולי 33', כלומר שנתיים לפני חוקי נירנברג, הקים בתי דין לבריאות גנטית שאפשרו פלישה לגוף הכלוא [לצרכי סירוס או עיקור]. מכאן כבר הייתה הדרך החוקית פנויה להתחלה ב-39' ברציחות התעשייתיות ב'מקלחות גז' ב-6 מתקני כליאה פסיכיאטריים ברחבי הרייך. הכותב ודאי יודע שהשמדת עמנו החלה שנים לאחר מכן. בערות זו מושרשת בציבור הישראלי, וכמובן בשיח האקדמי והתקשורתי, והיא המאפשרת לאוויל המשריש המכהן בבית הנבחרים שלנו לומר את דבריו המצוטטים ברשימה. בכל הנוגע למוסד 'יד ושם' יש מקום לחשוד שמדובר בהצגה מטעה מכוונת של העובדות. את המוסד המנוהל בידי כותב הרשימה איני מכיר.

  4. מי אמר שפוסט-מודרניזם זה רק משמאל .
    הכתבה הזאת זה דוגמא לפוסט-מודרניזם מימין , להחריב כל מה שקיים ולטנף כל מה שקיים ,אצל השמאל כולם גזענים ואצל הימיניים כולם דיפ-סטייט ליבראלי.
    אם 2 המחנות ההזויים האלה מעניין אם ישראל לנו מדינה עוד כמה שנים , במקרה הטוב יהיה לנו פוסט-מדינה.

  5. אירופה וכל העולם הנוצרי המערבי במצב
    של נסיגה דמוגרפית כולל מזרח ומערב
    אירופה.רוסיה וכל מדינות חבר העמים.
    יש יותר תמותה מילודה.הריבוי נעשה
    על ידי הגירה מאסיה או אפריקה של
    שחורים או מוסלמים או הודים ואסיאתים.
    פקיסטנים.שחורים.ערבים.יש גידול
    גבוה מאוד של אחוז המוסלמים.הנוצרים
    מתמעטים משנה לשנה.ומהגרים מתרבים
    משנה לשנה.הכיווץ באוכלוסיה כה גדול.
    שזה מביא לכך שהם צריכים עוד ועוד מהגרים
    כל שנה אחוז המוסלמים גודל וגודל עד
    כדי חשש לאיבוד היבשת כנוצרית לבנה.
    וזה העונש הכי גדול שהם יקבלו וקיבלו.
    הם יאבדו את אירופה ויצטרכו להגר.
    ולהיות תחת כיבוש מוסלמי עם כל המשתמע.

  6. כבר שנים שיד ושם נכבשה ע"י השמאל הקיצוני – אותו שמאל שמזהה תהליכים

  7. יד ושם כמו מה שיצר אותו קרי השואה הוא כיום נסיון לקבלת לגיטימציה מן החוץ לכך שמשה השואה ברובד היח"בל לאישור צדקת הדרישה היהודית למדינה. נוצר ביסוד זיהוי בין מפסיד לצודק (שודאי מופרך יותר גרמנים ויפנים מתו במלחמת העולם מאמריקנים) והצורך להשתייך לצודקים שטבוע מזמן ההשכלה ביחס בין היהודי הנאור לגוים לוקח את יד ושם למחוזות אוניברסליים ואגב כך שומט את היחודיות היהודית ואת העובדה הפשוטה שרק היהודים עמדו ועומדים בדרישה להצדיק את קיומם (דרישה שעומדת עוד מזמן הנצרות ,איך אתם קיימים אם דחיתם את המשיח) הן כלאום הן כמדינה .דת השואה שנהוגה במקומותינו ואינה מבחינה בכך יוצרת תשתית לאבדן הזהות היהודית ורק ביסודות החברתיים שאינם מחויבים לאוניברסליזם כזה המסורתים החרדים (לאו דוקא הדת"ל שמאמצים את דפוסי החשיבה של האופנה האינטלקטואלית) עשוים לעמוד מול הנחשול הפרוגרסיבי אחרי שכל נסיכי הליכוד ואבירי ההדר הביתרי טבעו כל אחד בזמנו.