ח״כ שמחה רוטמן על השעיית אבישי בן חיים: “צעד לא לגיטימי”

בראיון ראשון ל׳מידה׳ מאז השבעתו, מדבר ח״כ רוטמן על ׳ערוץ 13׳ (“השתקת כל מי שלא מצטרף למקהלה האנטי-לאומית), בנט (“האזהרות שלנו התבררו כנכונות”) וריבלין (“לא הוסיף כבוד ויוקרה למוסד הנשיאות, וחבל”)

היעדר הקולגיאליות האמיתי הוא מצד ׳ערוץ 13׳ | ח״כ שמחה רוטמן (קרדיט: קובי גדעון, לע״מ, דוברות)

אחד מהאולמות השמחים ביותר בסיכום יום הבחירות של חודש מרץ 2021, לאחר פרסום המדגמים, היה ללא ספק האולם בו ערכה מפלגת ׳הציונות הדתית׳ של ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ את מסיבת העיתונאים שלה. כך, בסמוך לנאומו של יו״ר המפלגה, עלו לבמה חברי הרשימה ופעיליה המרכזיים ולצד נגינת כליזמרים פשוט פתחו בריקודים.

גם בראיון עם ׳מידה׳, לא מסתיר חבר הכנסת הטרי עו״ד שמחה רוטמן – דמות מוכרת ביותר בימין השמרני והאינטלקטואלי בכלל ובקרב קוראי ׳מידה׳ בפרט – את השמחה סביב תוצאות הבחירות, כאשר הוא נשאל בנושא. “אני מרוצה מתוצאות הבחירות בכל הנוגע למפלגה שלנו ואני חושב שזה הישג בהחלט יפה ומרשים”, הוא מספר, אך מוסיף כי “בכל הנוגע לגוש הימין – אני מצטער כמו כולם שלא הצלחנו להגיע ל-61 ׳מלאים׳”.

ח״כ רוטמן מסביר כי “שיטת הבחירות בישראל היא כזו שבמסגרתה, הפערים הם באמת מאוד קטנים. כלומר, מספיק שכמה אלפי קולות בודדים היו הולכים לכאן או לכאן ותמונת המנדטים הייתה שונה לחלוטין. לכן, למרות שבמדינת ישראל יש רוב גדול, מוצק ועצום לימין האידאולוגי ומיעוט לשמאל, דווקא בגלל הקולות של המפלגות שאינן מכירות במדינת ישראל כיהודית, נוצרה פה איכשהו איזו תדמית של שוויון בין-גושי, כשזה בוודאי לא המצב.”

אילו נושאים אתה מתכוון לקדם בכנסת הקרובה בתור ח״כ?

“בראש ובראשונה כמובן נושא מערכת המשפט, שהוא נושא שמאוד קרוב לליבי. שם נמצאות רוב היוזמות והרפורמות שאני רוצה לקדם – פסקת ההתגברות, פיצול תפקיד היועמ״ש וכדומה. בתחום הזה אנחנו רוצים למקד את העשייה, אבל זה כמובן לא הדבר היחיד; נושאים נוספים שגם בהם עסקתי בצורה מאוד נרחבת, כמו בכל הנוגע להתיישבות ביהודה ושומרון, המאבק על הקרקעות ושטחי C, הסדרת ההתיישבות הצעירה והסדרת ההתיישבות הוותיקה ביהודה ושומרון וכדומה. עסקתי בזה כחלק מהעיסוק במועצה אזורית מטה בנימין בחוק ההסדרה ובאופן כללי זה תחום שמאוד קרוב לליבי.

“יש נושאים רבים נוספים, כמו כל מה שקשור לארץ ישראל, המשילות בנגב ובגליל והזהות היהודית, אבל כמובן שכל אחד בסיעה שלנו ייתן את הנקודה שבה הוא הכי חזק ומשמעותי, ותחום המשפט וסדרי השלטון זה תחום שבו עסקתי רבות ובו אני אמשיך לעסוק בעזרת השם.”

בסוף השבוע שעבר הוחלט ב׳ערוץ 13׳ להשעות את העיתונאי ד״ר אבישי בן חיים, לאחר שהגיב בטוויטר לציוץ של בנו של רה״מ, יאיר נתניהו, בו שיבח האחרון את בן חיים על “אומץ ליבו”. על אף כי תגובתו של בן חיים לא כללה מילה נגד ׳ערוץ 13׳ בו מועסק, בחרו בערוץ להשעות את העיתונאי למספר ימים מטעמי “קולגיאליות”, לדברי גורם בערוץ.

עד כמה חמור בעיניך הסיפור של השעיית אבישי בן חיים?

“אני שמעתי על הדבר הזה כשהייתי בדיוק בדרכי להקלטת ראיון ב׳ערוץ 13׳ בה מחיתי והבעתי את דעתי בנושא. הקטעים האלה נקטעו וירדו בעריכה, כי הם לא היו נוחים ונעימים ׳לערוץ 13׳, האנשים שרגילים למתוח ביקורת על כל מה שזז. הם לא רגילים שמטיחים בהם ביקורת. אגב, במקרה הזה יש לציין הרבה מאוד עיתונאים מימין וגם משמאל-מרכז שכן מתחו עליהם ביקורת וכן אמרו שזו פעולה לא לגיטימית.

“אני חושב שהטיעון על היעדר קולגיאליות, זאת כאשר כולנו זוכרים איך הוא הותקף באופן מבזה בידי חבריו לערוץ תוך שלא ננקטו נגדם שום צעדים, הוא במקרה הטוב תירוץ. מדובר בצעד לא לגיטימי ואני חושב שהקו שתופסת התקשורת הישראלית הוא קו לא טוב ולא נכון. זה מצטרף להרבה מאוד תופעות של השתקה של כל קול שלא מצטרף לשורת המקהלה האנטי-לאומית שיש לנו במדינת ישראל.”

בנט, גנץ, ריבלין ומה שביניהם

לאחר שסירב יו״ר מפלגת ׳ימינה׳ להודיע במהלך קמפיין הבחירות האחרון על מי ימליץ להרכבת הממשלה, הצליח בנט להפתיע בשבוע שעבר את הזירה הפוליטית והמליץ על עצמו להרכבת הממשלה, זאת לאחר שנפגש עם לפיד ולאחר שהודיע לפיד כי הציע לבנט רוטציה בה הוא אף מוכן יהיה לוותר על היותו הראשון לכהן.

האם היית אומר שהאזהרות שלכם ושל ׳הליכוד׳ על הסכנה בכך שבנט מסרב להתחייב לממשלת ימין התבררו למעשה כנכונות?

“אני חושב שכן. עצם המו״מ שמתנהל ברגעים אלה ממש מוכיח שהאזהרות היו נכונות ושלא סתם אמרנו דברים. כמו שאמרתי, במדינת ישראל יש לימין רוב מוצק, אבל יש אנשים שיש להם כל מיני סיבות, ואפשר לדבר על הסיבות הפרסונליות, אפשר לדבר על האמביציות האישיות ואפשר לדבר על ביקורות מוצדקות – ולמשל עם חלק מהביקורות שהשמיעו מפלגתו של גדעון סער במהלך הקמפיין אני יכול להסכים כי אני לא חושב שבהכרח כל התנהלות של נתניהו היא נכונה ומוצדקת – אבל זה לא משנה, כי בסופו של דבר צריך לקחת אחריות.

“צריך לראות את תוצאות הבחירות ולהבין איך אפשר להקים ממשלה שתקדם את הסדרת ההתיישבות, את תיקון מערכת המשפט ואת כל הדברים הללו ושגם תהיה יציבה. אין טעם בהקמת ממשלה שתהיה לא יציבה. לכן צריך לראות איך עושים את זה, איך בולעים את הצפרדעים ואיך מוותרים על הוויכוחים והמריבות ומתאחדים לטובת עם ישראל.”

האם לדעתך יש מצב בו אנחנו לא הולכים לבחירות חמישיות?

“כמו שאמרתי אני מאוד מקווה שכן. אני מכיר ומוקיר מאוד את חברי מפלגת ׳תקווה חדשה׳, את גדעון סער, זאב אלקין, יועז הנדל, שרן השכל והרבה מאוד אנשים שאני מעריך, ואני מאוד מקווה שברגע האמת הם יקבלו את ההחלטה שטובה למדינת ישראל. אני מבין את הצורך בלעמוד על קיום הבטחה לבוחר מצד אחד, אבל מצד שני ניתנו הרבה הבטחות לבוחר, והובטח גם שלא תוקם ממשלת שמאל ושלא נלך לבחירות חמישיות, ואני מאוד מקווה שיעמדו בהן.”

מה דעתך על הדרישה של גנץ שימנו אותו לתפקיד שר משפטים שבגללה הוא מעכב לכאורה את רכש החיסונים הבא לישראל?

“אני לא מדברר את גנץ כמובן, אבל בשבוע שעבר הגשתי ללשכה המשפטית של מזכירות הכנסת הצעת חוק שהגיש כבר בכנסת הקודמת ח״כ שלמה קרעי מ׳הליכוד׳, לביטול ממשלת החילופים. אני חושב שלא משנה כמה ויכוחים פוליטיים יש, בזמן בחירות אתה לא יכול לנתק את הניהול השוטף מהשיקולים הפוליטיים. לכן, חוק היסוד יצר מנגנון שבזמן ממשלת מעבר הממשלה יכולה לתפקד ללא ויכוחים פוליטיים. נכון, זה יוצר איזושהי בעיה דמוקרטית, אבל מצד שני המחוקק העדיף את היציבות השלטונית על פני המענה לכנסת. זה מראה כמה פתרון הפריטטיות גרוע. בהעברת הפריטטיות אתה בעצם מעביר את הכנסת לתוך הממשלה וגורם לכך שוויכוחים פוליטיים חוסמים את כך את אזרחי ישראל בתקופת בחירות, כמו עם החיסונים.

“לכן, הצעתי לבטל את מנגנון החילופים ויש לעשות את זה כמה שיותר מהר ולא לחכות שניגרר למערכת בחירות חמישית. כי במצב כזה אנחנו נוכל להיגרר עם הגיבנת הזאת אפילו עוד יותר. נניח שנגיע לבחירות חמישיות ושגם בהן לא תהיה הכרעה, יקרה מצב בו יהיו חילופים בנובמבר ואנחנו עדיין נהיה בממשלה תקועה, רק שהפעם יהיה ראש ממשלה אחר. הממשלה עדיין תהיה תקועה באותה מידה, ולכן חייבים לבטל את המנגנון הזה ויפה שעה אחת קודם.”

בשבוע שעבר התבטא נשיא המדינה ריבלין מספר פעמים באופן חריג ביותר, בין השאר כאשר אמר, בעת שהודיע כי הוא מעניק לנתניהו את מנדט הרכבת הממשלה, כי מדובר ב”הכרעה אינה קלה מוסרית וערכית”.

האם אתה מסכים עם האמירות שנשמעו בימין שהנשיא הפך לשחקן פוליטי בשירות השמאל?

“את הביקורת שהייתה לי על התנהלותו של נשיא המדינה אמרתי גם בפניו. אני חושב שהמעורבות שלו בהליך הרכבת הקואליציה, גם בפעם הקודמת, לא היה לטובת העניין. אמרתי את זה בשפה קצת יותר עדינה אבל זה בוודאי משקף את אותם דברים – המאבק הפוליטי והדיונים הפוליטיים צריכים להיעשות במטבח ולא בסלון. ביתו של נשיא המדינה הוא הסלון, והוא לא אמור להפוך את התפקיד לפוליטי. אני חושב שבהקשר הזה התנהלותו של נשיא המדינה, אגב, גם בטקסים לאחר מכן, לא הוסיפה כבוד ויוקרה למוסד הנשיאות וחבל.”


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. שכנע את כל אנשי הרשימה שלך לתמוך בממשלת תמיכה בנתניהו, חוץ מבצאלאל וללא קשר למה תעשה הרשימה של מנסור עבאס תחליט לתמוך!!!

    1. צודקים שהם לא תומכים מיד.
      בכל קואליציה עד עכשיו גוש הימין נתן תמיכה רחבה ונאמנה לליכוד בעוד מפלגות המרכז סחטו וסחטו. וביבי כמובן נענה להן(ובצדק).
      הבעיה היא שזה הוביל לעליית התאווה(בדיוק כמו המשא ומתן עם הפלסתינים), לבני דרשה את משרד החוץ עם 6 מנדטים, ליברמן את הבטחון עם 4 וגנץ דרש עם 15 גם וגם ועוד רוטציה על ראשות הממשלה וכמות כזו של שרים שהיה צריך לנפח את הממשלה כדי לגרום לזה להיות פרפורציונאלי ולהסתיר את התאבון הבלתי בריא שלו.
      ועכשיו? יושב ראש מפלגה שבקושי עבר את אחוז החסימה ובטוח חושש שהוא לא יעבור שוב דורש את התפטרות המועמד הפופולרי בגוש!

      הגיע הזמן שהמפלגות הדתיות יעמידו דרישות שיאלצו את הליכוד להתגמש גם קצת ימינה וכך יאזנו את זה.

  2. די נאיבי להציע הצעת חוק לביטול החילופים.
    לא צריך להיות גאון כדי לראות איך זה יתפרש כשזה בא מתוך המחנה של נתניהו…