“המשטרה מתנהלת באופן לא חוקי, לא אתי וגם לא אנושי”

עו״ד חי בר-אל, יו״ר עמותת ׳עוגן׳ למאבק בשחיתות אשר ייצג בעבר את רפ״ק צ׳, מגיב לדברי דוד רוזן על הסחיטה שביצעה לכאורה המשטרה כדי לנקות את אלשיך

״תמונה קשה ומטרידה״ | נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, דוד רוזן, המפכ״ל לשעבר רוני אלשיך (דוברות הרשות השופטת, לע״מ)

נציב תלונות הציבור, השופט דוד רוזן, מתח אתמול (11/04) ביקורת חריפה ביותר על התנהלות המשטרה אל מול השוטרת המכונה רפ״ק צ׳, בה האשים אותה כי שיקרה לבית המשפט כחלק מטיוח התנהלותה בפרשה. “התביעה המשטרתית מסרה לנציבות מידע לא נכון החוטא לאמת, באופן שנוח לגרסתה ותומך בעמדתה”, כתב.

בהחלטה שפרסם רוזן נכתב עוד כי משטרת ישראל מסרה לו מידע שקרי בנוגע לתביעה שהגישה השוטרת צ׳ נגד המפכ״ל לשעבר רוני אלשיך, וכי המשטרה רודפת לכאורה את השוטרת באופן נקמני. הסיבה לרדיפה זו, כך קבע רוזן, הינה העדות שמסרה השוטרת במח״ש נגד ניצב רוני ריטמן אשר לטענתה הטריד אותה מינית, עדות שבעקבותיה אולץ ריטמן לפרוש מהמשטרה, וכן תביעה אישית שהגישה השוטרת נגד אלשיך בעקבות מספר התבטאויות שלו נגדה.

כך, כתב רוזן כי המשטרה “הציעה לנאשמת בהליך המתקיים בבית דין משמעתי לחזור מכתב האישום נגדה ׳בתמורה׳ לביטול תביעה אזרחית שהגישה כנגד המפכ״ל לשעבר”, וביקר את ההצעה שהציעה המשטרה לשוטרת צ׳ – להסיר את תביעתה נגד אלשיך בתמורה לסגירת ההליך המשמעתי שנוהל נגדה.

“מדובר היה בבקשה ספציפית למדי”, כתב רוזן, והוסיף כי “מטרתה אחת – ביטול התביעה שהגישה כנגד המפכ״ל לשעבר… התמונה שנצטיירה הינה קשה ומטרידה לא מעט”.

״ניקוי שולחן״

מדברי רוזן עולה כי המשטרה ניסתה למעשה לסחוט את המתלוננת נגד רוני ריטמן, רפ״ק צ׳, כשהציעה לה כי בתמורה לביטול תביעתה האזרחית נגד אלשיך יבוטלו ההליכים המשמעתיים נגדה, הליכים שלפי קביעת רוזן החלו רק לאחר תביעתה נגד המפכ״ל לשעבר.

כזכור, לפני חמש שנים התלוננה צ׳ כי מפקד להב 433 דאז, רוני ריטמן, הטריד אותה מינית. אלשיך העניק גיבוי מלא לריטמן, אך לאחר התערבות בג״ץ בדבר ההחלטה שלא לפטר את ריטמן, נאלץ האחרון לפרוש מהמשטרה. בעקבות התנהלותה של אלשיך בפרשה ודברים קשים שאמר נגד צ׳, הגישה השוטרת תביעה אזרחית נגדו, וכפי שעולה כעת מדברי רוזן, מיד לאחר מכן פתחה המשטרה בהליכים משמעתיים נגדה ובהמשך הציעה לה את סגירתם תמורת ביטול התביעה נגד אלשיך.

מפקדה הישיר של צ׳ היה תנ״צ גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין במטה המשטרה הארצי דאז, שהתעמת באופן נוקב עם ריטמן ואשר כמו נגד צ׳ – גם נגדו פתחה המשטרה הליכים משמעתיים. בשנה שעברה חזרה בה המשטרה מן ההליכים נגד ניר וסוכם כי הוא יפרוש מהמשטרה תוך שמירת מלוא זכויותיו. וכפי שכתב הנציב, הצעת המשטרה שהופנתה לשוטרת מחזקת “בקשר בל ינותק בין ההליך המשמעתי המתנהל בעניינה לבין התביעה האזרחית שהוגשה על ידה כנגד מפכ״ל המשטרה לשעבר בהמשך לעדות שמסרה במח״ש נגד קצים בדרגת ניצב (ריטמן, א״ק) על הטרדה מינית”.

את ממצאיו העביר רוזן למ״מ פרקליט המדינה עמית איסמן ולמפכ״ל המשטרה קובי שבתאי.

פסימיות ריאליסטית

עו״ד חי בר-אל, שייצג בעבר את קצינת המשטרה צ׳ בפרשת ריטמן ומשמש כיום כיו״ר עמותת עוגן לטוהר המידות ומאבק בשחיתות, מסביר בשיחה עם ׳מידה׳ כי כלל לא הופתע מדבריו של רוזן. “התנהלות המשטרה הייתה ידועה לי לכל אורך הדרך. וזה רק עוד נדבך אחד”, אומר בר-אל.

לדבר בר-אל, “הדברים החמורים של רוזן מדברים בעד עצמם, וכשמסתכלים על ההתנהלות של המשטרה בפרשה צריך הפעם באמת לעשות משהו בנידון, ולא להמשיך לפעול כמו תמיד ביחס לביקורות שנמתחות על המשטרה שאף תיקון לא מתבצע בתגובה אליהן.

האם להערכתך יש סיכוי שהפעם הדברים של רוזן יובילו לצעדים משמעותיים?

“מהניסיון ומהצלקות שצברתי על גופי, אני לא אופטימי. אני רואה את היחס של הרשויות בכלל ושל המשטרה בפרט לחושפי שחיתויות, וזה לא מעודד אותי. אני חושב שהמשטרה לא מסיקה מסקנות או לומדת מהטעויות, כמו שהיא אמורה ללמוד.

“נותר לנו לקוות שהדברים של רוזן לא יישארו כאות מתה על הנייר אלא יפלו על אוזניים קשובות של אנשים שרוצה לתקן את המצב. זו ההזדמנות הראשונה של המפכ״ל החדש לתקן דברים ולהראות שהוא קשוב לביקורות.”

האם לדעתך יש בעיה בכך שהתפקיד של רוזן מוגדר ככזה ללא סמכויות מעשיות?

“זה בעיה שלתפקיד של רוזן אין שיניים. זה נובע מהמאבק שניהלו בפרקליטות נגד נציב הביקורת עוד בשלבי בניית התפקיד, בתקופת הילה גרסטל ועוד קודם לכן. הגישה הזאת שאומרת ׳לא טוב שיבדקו אותנו כי אנחנו יודעים יותר טוב מכל אחד אחר׳ היא גישה בעייתית, ומכאן נובעת הפסימיות שלי. זאת גישה שלא מובילה לשיפור, להסקת מסקנות, להפקת לקחים ולתיקון הטעויות. זאת גישה שמאפשרת פשוט להתעלם ממה שאומר הנציב.

“מה שחשוב כרגע זה שיהיה מישהו מראשי המערכת שיראה את הדברים אחרת ושיבין שמביקורת אפשר ללמוד, לצמוח, לתקן ולשנות, כדי שמקרים כאלו לא יחזרו בעתיד. אני רוצה להאמין שהמפכ״ל החדש מסוגל, יכול ואולי גם רוצה להרים את הכפפה הזו.”

בעולם מתוקן, מה היה קורה ביחס לדבריו של רוזן?

״אני לא אופטימי״ | עו״ד חי בר-אל (צילום מסך)

“בעולם מתוקן כל מי שהיה נגוע בהצעה המגונה הזו צריך היה ללכת הביתה מיד. בעולם מתוקן גם הייתה לאנשים בושה והם היו הולכים הביתה לבד. אבל אנחנו מזמן לא בעולם מתוקן, ובוודאי לא במדינה מתוקנת, כדי שאנשים יסיקו לבד את המסקנות.”

בר-אל מסכם: “הייתי מצפה מראשי המערכת כרגע, כמו ממפכ״ל המשטרה החדש, שיעשה סדר בביתו וינצל את הביקורת הזו של הנציב רוזן על מנת לנקות את השורות, וגם כדי להראות דוגמה אישית של מה קורה כאשר המשטרה עצמה מתנהלת באופן לא חוקי, לא אתי, והייתי אומר גם לא אנושי. אני מקווה שהפעם, להבדיל מפעמים קודמות, מישהו ייקח לתשומת ליבו את הדברים.”

ממשטרת ישראל טרם התקבלה תגובה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. המשטרה הוא גוף שכנראה נשלט על ידי אנשים
    לא חיוביים ומעוותים בתפיסה שלהם
    ולכן יש המון עיוותים.אני לא בטוח או יודע
    שכל השוטרים מושחתים אני בספק.
    אבל ההנהגה כנראה בחלקה מושחתת עם
    ערכים גרועים מאוד.

    1. המשטרה נשלטת לכאורה ע"י הפרקליטות שהיא הגוף שמניע את החקירות הגדולות וגם את מח"ש. זה כנראה אומר הכל…

  2. "מיד לאחר מכן פתחה המשטרה בהליכים משמעתיים נגדה ובהמשך הציעה לה את סגירתם תמורת ביטול התביעה נגד אלשיך"?

    אלה הוכחות וממצאים שליליים ביותר, כנגד גוף אשר כל תכליתו היא לבצע חקירות פולשניות כנגד חירויות הפרט (מכוח חוק) ולהחליט נגד אלה אזרחים, להגיש כתב אישום ולמצות את ההליך הפלילי בבית הדין!

    מדובר בהוכחה, שההקבלה לה מעולם הרפואה- תהיה שהרופאים בבתי החולים הציבוריים, רוצחים את החולים המגיעים למיון, במקום לנתח ולרפא אותם. כפי שאין שום אפשרות לאפשר לבית חולים כזה להמשיך לתפקד לאחר ממצאים כאלה, כך לא ניתן גם לאפשר למשטרע כזו לתפקד – לאור ממצאי נציב תלונות הציבור, השופט דוד רוזן.

    איפה צעקני הצוללות, מלאי הנרקסיזם כאילו בלעדיהם השמש תתחיל לשקוע במזרח, המים לא יהיו רטובים יותר ומדינת ישראל לא תצליח לשפוט אפילו אדם פשוט? בשום מקום וזו ההוכחה ששחיתות מעולם לא עניינה את נוכלי הסמול אלא כל מטרתם, היא לגרום להסרת מועמדותו של נתניהו ע"ם לנסות ולהעלות חזרה לשלטון, את רוצחי הישראלים תמורת פרסים מאוסלו.

    ומי שרוצה לטעון את הטענה המטופשת, לפיה נוכלי הסמול אינם חייבים להפגין כנגד כל גילויי השחיתות, אגיד – אתם והמשטרע יחד בהליך הזה. להגיד ששחיתות כזו דווקא ביחידה שחקרה את ראש הממשלה והממונה על החקירה (=המפכ"ל) אינה קשורה אליכם, זהה לאימרה לפיה העישון אסור מפי מעשן כבד. מי שמתיימר לחקור ולהעמיד לדין על שחיתות לכאורה, בלתי אפשרי שיתפס (ההוכחות בכתבה) בשחיתות בעצמו.

    וזו הסיבה מדוע אתם, רוצחי הישראלים תמורת פרסים מאוסלו, לא הייתם ולא תהיו אמינים ומדוע לכולם ברורה, כוונתכם האמיתית ולא זו שאתם דוחפים באלימות, בריונות וגסות – ב"הפגנות".

  3. ואם לנציב תלונות הציבור יהיו שיניים זה יעזור?
    אנחנו כבר יודעים כמה עוזר שומר סף עם סמכויות-זה רק יוצר עוד מוקד כח לשחיתות להשתלט עליו ולהשתלט באמצעותו.
    הדרך היחידה היא לתת לכנסת ו/או לממשלה שיניים כנגד הפרקליטות. כאשר שומרי הסף יהיו אלו העומדים לביקורת בקלפי ומכאן נמצאים תחת ביקורת הציבור אז נוכל באמת להתחיל להילחם בשחיתות.

  4. אני מאוד מקווה שחוות הדעת המזעזעת,של הנציב רוזן,שמתארת את ראש מחלקת התביעות,שממונה על מאות תובעים משטרתיים, שמנהלים את מרבית התביעות בשם המדינה בבתי המשפט,כבדאי וסחטן לכאורה,נכתבה על נייר רך,כי הדבר היחידי שממלא מקום פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה יעשו אתו זה לנגב בו את ישבנם. חוות דעת מזעזעת זאת היתה צריכה בתקשורת נורמלית לפתוח את מהדורת החדשות בכל ערוצי התקשורת. אין צל של ספק שזה מה שיקרה…

  5. אני חושש מחורבן המדינה
    אם כל המערכת רקובה
    הכל יתמוטט כמו עץ אכול טרמיטים
    אני מאוד מקווה שהמצב ישתנה