קונסוליה אמריקאית בירושלים – פגיעה בארה"ב ואתגר לישראל

דריסתו של ביידן את מורשת ממשלו של קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ, מאיימת לבטל את הכרתה של ארה"ב בירושלים המאוחדת כבירת ישראל. יורם אטינגר, מי שכיהן כציר בשגרירות ישראל בארה"ב עומד על ההשלכות המסוכנות של המהלך

מה הממשלה הזו עושה? ירושלים (צילום: Berthold Werner)

אם הנשיא ביידן יסוג מהכרת קודמו, הנשיא טראמפ, בירושלים המאוחדת כבירה הבלעדית של ישראל, ומושב שגרירות ארה"ב בישראל, הוא יישם את תפישת העולם של מחלקת המדינה הפועלת לחלוקת ירושלים, ונכשלת בשיטתיות בכל הקשור למזה"ת.

לדוגמא, ב-1948 הובילה מחלקת המדינה מערכה ברוטלית נגד הקמת המדינה היהודית; ב-1978/79 תקעה סכין בגב השאה הפרסי הפרו-אמריקאי וסייעה לאייתולה חומייני האנטי-אמריקאי להשתלט על איראן; בשנות ה-80' ראתה בסדאם חוסיין בעל-ברית ראוי לשיתוף-פעולה מודיעיני ומסחרי; ב-2009 הפנתה עורף לנשיא מובראק הפרו-אמריקאי ואימצה לחיקה את "האחים המוסלמים" (ארגון הטרור הסוני הגדול בעולם); ב-2011 פעלה להפלתו של קדאפי והפכה את לוב לאתר מרכזי של טרור אסלאמי בינלאומי; ב-2015 היתה גורם מרכזי בהענקת 150 מיליארד דולרים למשטר האייתולות באיראן והכשרתם כאילו היו אמינים ושומרי-חוק; ב-2021 פועלת מחלקת המדינה לתיאום עמדות עם האו"מ וארגונים בינלאומיים אנטי-אמריקאים, ממשיכה לחזר אחר משטר האייתולות למרות מעורבותו העמוקה בטרור ומלחמות אזוריות וגלובליות; מחזרת אחר חמאס והטרור החות'י בתימן, אך מפעילה לחצים על סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות הפרו-אמריקאים; ועוד.

אימוץ עמדת מחלקת המדינה בסוגיית ירושלים יהווה הפרה של החוק האמריקאי, התעלמות ממציאות בת-3,000 שנים המתועדת למשעי בממצאים ארכיאולוגים ונוספים, סטירת לחי למורשת האבות-המייסדים של ארה"ב, ותפגע באינטרסים מדיניים-ביטחוניים של ארה"ב.

ירושלים המאוחדת והחוק האמריקאי

הקמת קונסוליה אמריקאית בירושלים –שתהייה למעשה שגרירות אמריקאית לרשות הפלסטינית – תהווה הפרה בוטה של "חוק השגרירות בירושלים" שזכה לתמיכה-רבתי בציבור האמריקאי ורוב סוחף בשני בתי הקונגרס, ונכנס לתוקף בנובמבר 1995.

לפי "חוק השגרירות בירושלים":

"ירושלים תמשיך להיות מאוחדת תוך הגנה על זכויות כל הקבוצות האתניות והדתיות בעיר…"

"יש להכיר בירושלים כעיר הבירה של ישראל, וכמקום מושבה של שגרירות ארה"ב בישראל…"

"ב-1990 אישרו שני בתי הקונגרס – פה אחד – את החלטה מספר 106 המבטאת עמדה נחרצת בזכות אחדות ירושלים תוך שמירה על זכויות כל הקבוצות האתניות והדתיות בעיר…"

"ב-1992 אישרו בית הנבחרים והסנאט – פה אחד – את החלטה מספר 113… המציינת את השנה ה-25 לאיחוד ירושלים ומדגישה את תמיכת הקונגרס באחדות העיר…"

"ב-1996 תחגוג ישראל את יובל ה-3,000 לנוכחות היהודית בירושלים שהתחילה בתקופת דוד המלך…"

"התייחסות החוק ל'שגרירות ארה"ב' כוללת את משרדי השגרירות ואת מגורי שגריר ארה"ב…"

ירושלים המאוחדת ומורשת "האבות המייסדים"

המתיישבים הראשונים (שהגיעו בתחילת המאה ה-17) ו"האבות המייסדים" של ארה"ב – שראו עצמם כ"עם הנבחר המודרני" ב"ארץ המובטחת המודרנית" – הושפעו רבות על ידי מורשת התנ"ך, כולל הצלחת דוד המלך לאחד את 12 שבטי ישראל (בדומה לאיחוד 13 המושבות/מדינות שהביא להקמת ארה"ב) ולהעביר את עיר הבירה מחברון לירושלים (בדומה להעברת עיר הבירה מפילדלפיה לוושינגטון בשנת 1800), שלא הייתה שייכת לאף שבט (בדומה לוושינגטון שאינה שייכת לאף מדינה).

דוד המלך נכנס לירושלים 3,000 שנים לפני כניסת הנשיא ביידן לבית הלבן, ו-2755 שנים לפני הכרזת העצמאות של ארה"ב.

על השפעת ירושלים על "האבות המייסדים" של ארה"ב אפשר ללמוד מהעובדה שבארה"ב יש 18 ערים ועיירות בשם ירושלים (4 במרילנד; 2 בוורמונט, ג'ורג'יה וניו יורק;  ו-1 באוהיו, מישיגן, ארקנסו, צפון קרולינה, אלבמה, יוטה, רוד איילנד וטנסי), 32 ערים ועיירות בשם Salem (שלם – השם המקורי של ירושלים), והרבה אתרים בשם Zion (ציון – שם נרדף לירושלים וארץ ישראל). בארה"ב יש אלפי ערים, עיירות, הרים, צוקים, מדבריות, פארקים לאומיים ורחובות הנושאים שמות תנ"כיים (לדוגמא, 83 שילה, 34 בית אל, 27 חברון, 19 יריחו, 18 ציון, 18 בית לחם, 18 פסגה, 10 גילעד, 9 רחובות, 9 שומרון, 8 בועז, 5 גלבוע, וכו'.).

ירושלים המאוחדת ואינטרס ארה"ב

הכרת הנשיא טראמפ במאי 2018 במציאות ההיסטורית של ירושלים המאוחדת כעיר הבירה הבלעדית של ישראל, ולכן מקום מושב שגרירות ארה"ב בישראל, שידרגה את תדמית ההרתעה של ארה"ב, והעבירה מסר ברור לעולם: בניגוד לנשיאים קלינטון, בוש ואובמה שחששו מתגובות אלימות (טרור ערבי/אסלאמי) ליישום "חוק השגרירות בירושלים" מ-1995, ארה"ב שוב אינה נרתעת מלחצים ואיומים, אלא מכירה במציאות ההיסטורית של ירושלים מאוחדת. יישום החוק הצביע על הפער הרעיוני והמדיני בין הנשיא טראמפ ורוב הציבור והקונגרס בארה"ב לבין האו"מ וארגונים בינלאומיים אנטי-אמריקאים ואירופה הרופסת. ההחלטה גם הדגישה את הפער בין עמדת רוב הציבור האמריקאי ורוב נבחריו בקונגרס לבין מחלקת המדינה בעלת תפישת העולם הקוסמופוליטנית והרב-לאומית, המקילה-ראש במורת האבות המייסדים של ארה"ב ובחופש הפעולה המדינית והביטחונית העצמאית של ארה"ב נגד גופים פורעי-חוק.

בניגוד להערכות קודרות של מומחי מחלקת המדינה והתקשורת "העילית" בארה"ב – השוגים בשיטתיות בכל הקשור למזה"ת – יישום "חוק השגרירות בירושלים" לא החמיר את הטרור הפלסטיני, ערבי ומוסלמי. הם גם שגו כאשר הזהירו מפני התפרצות גל טרור בתגובה לאיחוד ירושלים והחלת החוק הישראלי על מזרח העיר ב-1967.

לעומת זאת, הימנעות מיישום החוק (מ-1995) – על ידי הנשיאים קלינטון, בוש ואובמה – פגעה בתדמית ההרתעה של ארה"ב, מכיוון שנתפשה ככניעה ללחץ ואיומים של גורמים ערבים/מוסלמים. אי-ישום החוק גם הקצין את ציפיות ותביעות הערבים, לא קידם את תהליך השלום, החריף את הטרור הבינלאומי, ולכן פגע בביטחון ארה"ב.  לדוגמא, ב-1998 הרסו שתי משאיות תופת את שגרירויות ארה"ב בקניה וטנזניה וגרמו להרג 224 איש; בשנת 2000 נרצחו 17 מלחים אמריקאים בפיגוע של הטרור האסלאמי במשחתת האמריקאית USS Cole בנמל עדן; ב-2001 נרצחו 2,977 איש בפיגועי "מגדלי התאומים", הפנטגון ו"אמריקן איירליינס"; ועוד.

הדיפת הלחץ האמריקאי בסוגיית ירושלים

ב-1949, בעיצומה של מלחמת העצמאות לחצה ארה"ב להימנע מסיפוח מערב ירושלים "הכבושה" (כמו גם "שטחים כבושים" בגליל, שפלת החוף והנגב), ולהסכים לבינאום העיר.

ב-1950 גבר הלחץ – שלווה באיום לנקוט בצעדי ענישה דיפלומטים וכלכליים – אבל רה"מ דוד בן גוריון הגיב בהכרזה על ירושלים כבירת ישראל, העברת משרדי ממשלה רבים מתל אביב לירושלים, שדרוג תשתית התעבורה לירושלים, העברת אלפי עולים לשכונות חדשות שנבנו צמוד לקווי שביתת הנשק בירושלים, והקצאת קרקע להרחבת הבנייה בעיר.

ב-1953 העביר בן גוריון את משרד החוץ לירושלים על אפם וחמתם של הנשיא דווייט אייזנהאואר ומזכיר המדינה פוסטר דאלאס שאיימו בהחרמת המשרד על ידי השגרירות של ארה"ב.

ב-1967 פעל הנשיא לינדון ג'ונסון לפי עצתם של מזכיר המדינה דין ראסק (שהיה ממובילי ההתנגדות להקמת המדינה) ומזכיר ההגנה רוברט מקנמארה, הזהיר את רה"מ לוי אשכול מפני איחוד ירושלים ובנייה מעבר ל"קו הירוק" בירושלים, וציין שלפי החוק הבינלאומי מעמדה של העיר הוא בינלאומי ולא ישראלי. אבל, אשכול אימץ את "דוקטרינת בן גוריון", הדף את הלחצים, איחד את העיר והקים את שכונת רמת אשכול מעבר ל"קו הירוק", בנוסף להקמת הישוב הראשון בגוש עציון (כפר עציון), וההתיישבות הראשונה בבקעת הירדן ורמת הגולן.

ב-1970 שכנע מזכיר המדינה וויליאם רוג'רס את הנשיא ריצ'רד ניקסון ללחוץ על ישראל לוותר על הריבונות ב"אגן הקדוש" בירושלים, ולהימנע מהרחבת הבנייה בירושלים מעבר ל"קו הירוק". אבל רה"מ גולדה מאיר הרחיבה את הבנייה באופן דרמטי, והקימה את השכונות רמות אלון, גילה, הגבעה הצרפתית ונווה יעקב, המאכלסות היום כ-150,000 איש, ומעניקות לירושלים מרחב פיתוח אדיר מפאתי בית לחם, דרך פאתי מדבר יהודה ועד פאתי רמאללה.

בשנים 1992-1977 הדפו ראשי הממשלה מנחם בגין ויצחק שמיר לחץ שיטתי של ארה"ב והקהיליה הבינלאומית, הרחיבו את הבנייה בירושלים ושלחו מסר ברור: ירושלים היא בירתה הבלעדית של ישראל ואינה עומדת למשא ומתן!  כמו בתקופות בן גוריון, אשכול וגולדה, הדיפת הלחץ האמריקאי הביאה למתיחות קצרת-טווח ולשדרוג ארוך-טווח של ההערכה האסטרטגית כלפי ישראל.

"[ב-1978] דקות ספורות לפני סיום המו"מ המוצלח בין רה"מ בגין לבין הנשיא המצרי אנוואר סאדאת בקאמפ דייויד, בתיווך הנשיא ג'ימי קארטר, העביר קארטר לבגין את בקשת סאדאת להוסיף את סוגיית ירושלים למו"מ. בגין סירב לבקשה בנחישות והוסיף: 'אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני, תידבק לשוני לחיכי אם אשכחכי'" (סיפרו של יהודה אבנר The Prime Ministers – An Intimate Portrait of Leaders of Israel, 2010).

ב-2021 טוב יעשה רה"מ נפתלי בנט אם ילמד את התנהלות קודמיו בכל הקשור לעמידה בלחצים בכלל, ובסוגיית ירושלים בפרט.

טוב יעשה רה"מ בנט אם יפנים שקיים יחס ישר בין רמת ההערכה האסטרטגית שארה"ב והעולם רוחשים לישראל, לבין רמת הדבקות שישראל מפגינה (במעשים ולא רק בדיבורים) כלפי ירושלים.

 

יורם אטינגר הוא שגריר בדימוס ומומחה ליחסי ישראל-ארה״ב והמזרח התיכון. מאמרים נוספים שלו ניתן למצוא באתר האינטרנט שלו.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. העובדה שהמצב שהתקבע בשנים האחרונות בו ארה"ב מתעלמת כליל מהיותה של ישראל מדינה דמוקרטית, ודורשת ממנה להישמע לפקודות אמריקניות בצורה הולכת וגוברת מדאיגה ביותר.

    דרישה אמריקנית זו מבטלת בעצם את הדמוקרטיה הישראלית, על פיה אמור העם היהודי בציון להחליט על גורלו, ולא מימשל כזה או אחר בארה"ב.

    אמנם יש לציין שארה"ב תומכת במדינת ישראל כלכלית, ומעניקה לה כל שנה מספר מיליארדי דולרים, אך ישראל אינה יחידה שזוכה לתמיכה כזו. מצרים מקבלת כסף אמריקני, וכך גם ירדן, ואיש לא שמע על הנחתת הוראות אמריקנית בסגנון שמתקיים מול ישראל.

    ומדוע אנחנו זקוקים לנדבה הזאת בכלל?

    הרי ידוע שבעל המאה הוא בעל הדעה. למה לנו להציב את עצמנו בעמדת מקבלי נדבות ותרומות מהדוד סם המרושש ,כאשר מצבנו הכלכלי הנוכחי טוב משל ארה"ב?

    בזמן האחרון התפתח מצב שישראל מקבלת תכתיבים גסים ופומביים, ובכל זאת ממשיכים מנהיגיה של ישראל להעמיד פנים כאילו קיום של מצב כזה הוא תקין ונורמטיבי בין מדינות דמוקרטיות.

    יש צורך להבין האם מצב זה נוצר בעקבות התרפסות ופחדנות יהודית של נבחרי ישראל, או שמא זו גזירת גורל שאינה ניתנת לשינוי.

    ואם זו אכן גזירת גורל, מדוע ממשיכים להעמיד פנים שישראל היא דמוקרטיה עצמאית ולא גרורה ספחתית ?

    האם הגודל של ארה"ב מקנה לה מבחינה מוסרית זכות להתייחס לישראל בביטול כאל ואסל חסר חשיבות?

    אם כך היכן הדמוקרטיות הנאורה עליה מדברים מנהיגי ארה"ב השכם והערב בעודם מטיפים למנהיגים דיקטטוריים בעולם ללכת בעקבותם ולהפוך למדינות חופשיות ודמוקרטיות?

    ההתנהלות האמריקנית מתמיהה ואינה עיקבית ואחידה מול מדינות העולם השונות.

    כנ"ל ניתן לומר על ההתנהלות הישראלית מול ההשפלה האמריקנית.

    היא מתמיהה ומעוררת אי שקט רב.

    אם כך ,האם ארה"ב בעצם מועילה או מזיקה לישראל?

  2. שדר הרדיו מארק לוין, ארה''ב : ''ממשל ביידן עוין ביותר לישראל ועל ישראל להיות מוכנה לסערה שבדרך'' הגיב:

    למארק לוין, יהודי-אמריקני שמרן ואחד משדרני הרדיו הגדולים בארה"ב עם יותר מ-14 מיליון מאזינים מדי יום, יש תחזית פסימית על האופן שבו התקשורת מסקרת את ארה"ב, את ישראל ואת הקשר בין השתיים.

    לרגל צאת המהדורה העברית של ספרו "סוכני הבורות", שהיה מדורג ראשון ברשימת רבי המכר של ה"ניו יורק טיימס" במשך שבועות, לוין סיפר בשיחה עם "ישראל היום" כי כדי להבין את המהות ואת עומק הסכנה, יש להבין את האופן שבו התקשורת האמריקנית מתייחסת דווקא לישראל.

    "אני חושב שלעם האמריקני – ותשכחי מהאליטות – יש קשר הדדי חזק ואהבה עצומה לעם בישראל".

    על רקע זה הוא מבהיר: "אני לא יודע איך אתה יכול לדבר על אמריקה, ועל הערכים של אמריקה ועל הדרך שבה ארה"ב מסוקרת בתקשורת – מבלי לדבר על ישראל, על הערכים של ישראל ועל הצורה שבה ישראל מסוקרת בארה"ב.

    קשה גם לכתוב ספר ולהתעלם מהקשר בין המדינות ומאופן הסיקור שלהן. אני רואה את ההקבלות ואת העוינות שיש כלפיהן".

    במשך שנים רבות תומכי ישראל בארה"ב והישראלים עצמם התלוננו נגד ההטיה של הכיסוי התקשורתי כלפי ישראל. אך כפי שלוין מסביר, לא מדובר בהטיה פשוטה כי אם בגיוס למען אג'נדה.

    כיום, המצב הולך ומחמיר בקצב מואץ גם בכל הקשור לשנאת ישראל וגם בכל הקשור לשנאת ערכי היסוד של ארה"ב, לרבות חופש הביטוי, חופש הדת, וחירות באופן כללי.

    ריבוי קולות?

    כדי לקדם את סדר היום האנטי-אמריקני שלהם, לוין מפרט כיצד אמצעי התקשורת פועלים להשתיק, לצנזר ולחסום קולות של שמרנים – מטראמפ ועד אחרון האזרחים.

    לוין, שחרד לעתיד הדמוקרטיה האמריקנית, וחושש שהצנזורה ההולכת ומתרחבת תגיע גם לתקשורת בישראל – שהוא רואה כפחות מגוונת מהתקשורת האמריקנית – אומר שהדרך להילחם נגד הסילוף ונגד הצנזורה היא להכות את פעילי החרם נגד ישראל.

    כמי שסגר את חשבונותיו בפייסבוק ובטוויטר הוא מסביר: "אנחנו צריכים לעשות להם BDS. אנחנו צריכים תנועת BDS נגד חברות ההיי-טק הענקיות, ואם זה לא היי-טק – אז נגד המפרסמים. אנחנו צריכים לעשות BDS נגד רשתות הטלוויזיה הגדולות".

    לוין הזהיר את "אחיו בישראל" שממשל ביידן, המורכב מ"צוות אובמה מתוגבר" עוין ביותר לישראל, ועל ישראל להיות מוכנה לסערה שבדרך.

    https://www.israelhayom.co.il/article/854027

    תגוביות:

    1."צוות אובמה מתוגבר" מסקנה עוד יהודים שמאלנים הצטרפו לעבוד בצוות ביידן.

    2.ערבים תומכי חמאס ואמריקאים ממוצא איראני המקורבים לאיראן, התמנו לעמדות בכירות בבית הלבן ובמשרד החוץ.

    3.זה הטוטליטריזם של השמאל הרקוב הפשיסטי! כך השמאל ניצח בבחירות האחרונות בארה"ב, כשאמצעי התקשורת ובעלי הרשתות החברתיות צינזרו כל מידע שלילי על ביידן – על שחיתותו, שחיתות בנו ואחיו, שרק קצה קרחונה התגלה ממש לפני הבחירות והמתועדת בלא פחות ממחשבו האישי של בנו ושותפו העסקי, על גזענותו הנמשכת לאורך כל הקריירה הפוליטית שלו, בעיקר כלפי השחורים!

    ובמקביל הם צינזרו את כל הישגיו של טראמפ ופירסמו ועודדו מדי יום כל דבר שעשה לו דמוניזציה!

    וכל הנ"ל השמאל עשה במסגרת "חופש הביטוי" ו"בדיקת האמת"…

    4.אל יאוש. מלחמת אזרחים תגיע לשם בהקדם האפשרי.

    5.השמאל הישראלי קיבל בדיוק את מה שייחל לו. את צוות אובמה המתוגבר, שונא ישראל ואוהב אירן. כי השמאל הישראלי ההזוי בעצם גם שונא ישראל.

    6.תקשיבו למה שהוא אומר. הוא יודע בדיוק מה הולך להיות.

    7.כל ישראלי שאוהב את ארצו צריך להתחלחל מהמחשבה שראש הממשלה הבא עלול לא להיות ביבי אלא להיות יאיר לפיד.

    8.רק התקוממות של העם האמריקאי האותנטי, זה שבנה את הדמוקרטיה האמריקאית במשך 250 שנה והציל את העולם החופשי ממשטרי הטרור הנאצי והקומוניסטי, יכולה להציל את ארה"ב שנחטפה בידי הכנופיות של הדמוחארטים, ה-BLM, הבלוק השחור, האיסלמיסטים, הסמאלנים ואוליגרכיית הכסף ה'פרוגרסיבית' של ההון הגדול ואיילי ההייטק והתשקורת. בלי זה ארה"ב הלכה פייפן.

    9.האג'נדה הזו, נגד חופש הביטוי ונגד החרויות הבסיסיות באה לידי ביטוי באופן שבו התנהלו הבחירות האחרונות. כשטראמפ התלונן על זיופים, העדיפו התקשורת והאף בי איי לטפל בטראמפ ולא בתלונות. טראמפ הושתק ונערך לו משפט ראווה. ביי ביי דמוקרטיה וברוכים הבאים לחושך.

    10.מי שימני צריך להצביע לליכוד. כל המפלגות הקטנות מלאות בהבטחות שווא ולא מסוגלות לנהל מדינה. גם מפלגות הימין וגם מפלגות השמאל. אם אתם רוצים מדינה נורמלית צריך ממשלת ליכוד גדולה וחזקה. עם כל הביקורת על הליכוד, זו עדיין המפלגה היחידה היציבה בישראל. כל השאר מחליפים חברים ושמות כמו תחתונים ורק עסוקים במלחמות אגו זה עם זה.

  3. לקרוא על יכולת העמידה של מנהיגי ישראל עד היום - כולל נתניהו - ולראות את המטומטמים שעומדים שם עכשיו זה מזעזע הגיב:

    חבורה של אפסים מוחלטים וטיפשים גמורים שאין להם מושג בשום עניין ודבר למעט כיסא ושררה וכבוד וממון ומינויים משפחתיים- מנהלת לנו עכשיו את המדינה הכי רגישה בעולם.

    פילים מטומטמים עם עור עבר וכיעור אינסופי מרסקים את כל חנות החרסינה שלנו שנבנתה בעמל כה רב, בדם יזע ודמעות – אחרי 2000 שנות גלות ורדיפות.

    אוויל משריש כמו הבור ועם הארץ יאיר לפיד כתב במחנה ומגיש תוכנית טלביזיה בידורית מצהיר כל מיני הצהרות שמעידות על טמטומו אך מזיקות למדינתנו היהודית ויחד עימו נוכל שרימה את בוחריו וממשיך להוליך אותנו לאבדון עם חבורת חסרי ההבנה וחסרי המוסר וחסרי האידיאולוגיה שאיתם כונן את הממשלה הזו שאינה אלא ממשלת החליף האיסלמי הראשון – מנסור עבאס – שלכבודו מוכרים הכל במכירת חיסול.

    מי יצילנו?