דעה: הרתעה ואתוס הצבא המוסרי בעולם לא הולכים יד ביד.

האתוס המוסרי סביב צה"ל דורש בחינה מחדש. האם מדינת ישראל תתאים את עצמה למציאות המזרח תיכונית?

מבצע מורכב, צוק איתן (צילום: דובר צה"ל)

אם תשאלו אותי אם אעדיף להילחם נגד צבא מוסרי, או נגד צבא אכזר ואלים, שלא לוקח שבויים, שמתעלל באוכלוסייה האזרחית ושאונס ובוזז את ההתיישבות תחת שטח כיבושו, ואף מסתתר מאחורי נשים וילדים, הבחירה היא פשוטה.

וזו לא סתם דילמה שהמצאתי כרגע, ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה מלאה בעדויות של הנאצים שהעדיפו להילחם בחזית המערבית מול האמריקאים והבריטים שנהגו לכבד את חוקי המלחמה ולא מול הקומוניסטים שהוציאו להורג שבויים בהמונם, ואף אנסו את תושבות גרמניה באונס קבוצתי.

ובבואנו להתוות את הרוח של צה"ל כצבא שמסתמך על תפיסת הביטחון הישראלית הכוללת את רכיב ההרתעה, כלומר על הפחד שהוא מעורר, שאפשר לקרוא לו גם טרור אם רוצים להתסיס קצת את החשיבה, עלינו לחשוב מה האסטרטגיה הנכונה, האם כזו של צבא הנוהג לפי כל הכללים ומוגבל מבחינת יכולותיו, או כזה שצריך להיזהר מפניו, כי בעל הבית השתגע, ואסור לעורר אותו מרבצו.

כמובן שאיני קורא בטור זה לצה"ל לפעול כמו הצבא האדום או ארגוני טרור, אבל בין שני הקטבים האלה של צבא המוגבל על ידי משפטנים, וחבורה של ברברים שלוחי רסן, יש הרבה מאוד מקום אפור באמצע שמפחיד את האויב וגורם לו לרצות לחזור הביתה לאימו ולתבשיליה המהבילים.

אותה סוגיה גם נוגעת כמובן לסוגית הירי במחבלים תוך כדי אירוע חבלני, וכן מה נעשה עם אותו חשוד בטרור, ועם משפחתו.

מה עלינו לעשות איתו, ומה עלינו לעשות עם משפחתו.

לפי גישה מוסרית, עלינו להסתכל עליו כאדם, ולהענישו בעונש פלילי רגיל של כלא, תוך העברתו תהליך שיקום ומתן יחס אנושי לו ולמשפחתו.

אבל גם בענישה הפלילית יש להודות שיש מימד של הרתעה, ועלינו להשתמש בו לעיתים על מנת להרתיע את המחבלים מלבצע את זממם, כי הם יודעים שיבולע גם להם וגם למשפחתם.

נראה כי לא בכדי שונאינו יודעים שעל מנת להחלישנו הם צריכים לדבר איתנו על מוסר. הן בגלל שלא מסוגלים להתעמת איתנו בשדה הקרב שם יפסידו, בגלל עוצמת האש והטכנולוגיה, והן בגלל שאנחנו כל כך רגישים לאתוס של העם הנבחר והמוסרי שצריך על ידי המוסר להצדיק את הישיבה שלנו בארץ.

עם זאת, נראה כי היה כאן מצג שווא – לא רק בדיבור על המוסר, אלא גם בסוג המוסר. על פי המוסר היהודי לדורותיו, ובפרט המוסר שמשתקף בסיפורי התנ"ך הפשוטים, יש להרוג מחבלים כאקט מוסרי, עונש המוות הינו עונש מוסרי בהחלט, הן בגלל שכך נעשה למחבל מה שזמם לעשות בנו, והן בגלל ההרתעה שבעניין.

ואילו לפי המוסר הנוצרי, המתקרא בפי כל פשוט "מוסר", ועל פיו נכתב רוח צה"ל על ידי אסא כשר, ההריגה והמלחמה הם כורח בל יגונה המוצדק מתוך הגנה עצמית, ולא בגלל שזה אקט מוסרי שעלינו לעשות כדי לבער את הרע. תפיסת המוסר הנוצרית סוברת שטבע האדם טוב מנעוריו, ושגם אחרי שאדם עושה מעשה פגום עדיין הוא נשאר טוב בפנים, ואסור להענישו מעבר להכרח.

אז אולי כדאי שנלמד מדוד המלך שרדף אחרי אויביו, במקום ללמוד מישו שמת על הצלב כי כשחטף סטירה הפנה גם את הלחי השנייה. דוד המלך דאג לחסל את אויביו, ובכך לאפשר לבנו שלמה לכרות איתם הסכמי שלום אחרי דור או שניים. נראה שצה"ל של היום צריך לחזור להיות צבאו של דוד, שכן אויבינו שכחו שיש לנו יכולות ושאנו יכולים להשתמש בהם לא רק נגד מבנים ודיונות.

 

תמיר דורטל הוא מגיש הפודקאסט 'על המשמעות'


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. מסכנים הנאצים האלה… במיוחד אלה שלחמו בחזית המזרחית. הם היו אנשים טובים שנזרקו למציאות אכזרית.
    יכולת לבחור כל-כך הרבה דוגמאות אחרות אבל בחרת בנאצים???? אשכרה???? מה נסגר?
    אבל עד כאן לגבי הדוגמאות במאמר. בוא נעבור לתכל'ס.
    בחרת לדבר על דוד המלך ונכישותו להביא לניצחון, אני אתן לך אחרת מההיסטוריה, בר כוכבא. זהו למעשה המרד השלישי והאחרון ברומאים. המרד הגדול ומרד התפוצות דוכאו באכזריות זה ממש לא עזר למנוע או לעצור את המרד הבא.
    האכזריות הרומית לא תרמה להרתעה ועצרה מרידות, להיפך היא הזינה את המרידות היהודיות ואף מרידות והתנגדות של עבדים ועמים אחרים.
    האכזריות הנאצית כלפי לוחמי מחרתות יהודים ולא יהודים לא ברתיעה אף לוחם, להיפך היא דירבנה אותם לחלום על עולם טוב יותר וחופשי יותר.

    לגבי הקוד המוסרי של צה"ל? הוא לא מנע מאיתנו לנצח באף מלחמה עד עכשיו, להיפך הקוד האתי של צה"ל הוא שמעניק את הסמכות המוסרית לירות במחבלים שמנסים לדקור חייל.

    1. לא, מה שנותן את הצידוק הוא העובדה שאנחנו צודקים וזו הארץ שלנו!
      הדוגמאות שאתה הבאת אינן רלוונטיות כי הם מציגים עמים שלא באמת האמינו בזה שיש ערך מאחורי לחימתם: הרומאים באו רק ככובש תאב כח וכסף והנאצים בעצמם הודו שהם רק צייתו לפקודות. כל האכזריות שבעולם לא תעזור להם מול מי שיודע שהוא הצד הצודק.

      אבל דוד המלך וכן הרוסים והאמריקאים במלחה״ע נלחמו כצודקים(דוד למען שחרור ארצנו וחיזוקה ושני האחרים למען הגנה על ארצם) והתוצאות מראות שבתנאים כאלה, האכזריות רק חיזקה את מי שבחר בה.
      אם אנחנו מאמינים שאנחנו הצודקים, ואנחנו בהחלט כאלה, אל לנו לתת לצד השני את היתרון הזה.

    2. כמובן, התכוונתי למלחמת העולם השניה, לא לראשונה.

  2. צבא שמאלני לא יכול לנצח מלחמות!

    לא להתגייס לצבא השמאלני הבוגדני הזה!

    לא לעשות מילואים ולא לשלוח את הילדים לצבא!

    ישראל ה-2 לא בשר תותחים של ישראל הראשונה השמאלנית הבוגדנית תומכת טרור!

  3. הצבא השמאלני (שמבזבז את כל הכסף שלנו) פשט רגל וכבר לא דואג לביטחון שלנו!
    הגיע הזמן להקים מיליציות בכל עיר במדינה.
    תשמרו על הילדים שלכם…. בעצמכם!

  4. ״צריך לחזור להיות צבאו של דוד״ ולא של ישו.
    הבעיה הוא שכל הקצינים בקריה/במטכל תומכים/אוהבים את ישו ושונאים את דוד… כמו כל המתיוונים של דורינו.

  5. אני יודע לדבר, מי יותר, מי פחות, בארבע שפות אימפריאליות. אלה השפות של אומות שבנו אימפריות. ספרדית, פורטוגזית, צרפתית ואנגלית. מישהו מכם יודע לתרגם לאחת מארבע השפות הללו את הביטוי "טוהר הנשק" בלי לקבל גיבוב בלתי מובן? לא, נכון? אז זהו, הבנתם.

  6. תוכל בבקשה לתת דוגמא לכך שהנאצים בחרו להילחם במערב ולא בקומוניסטים (חוץ מריבנטרופ-מולוטוב)?