האמת המרה: האם צה"ל בדרך לאסון?

צה"ל משדר לציבור ביטחון מלא ביכולותיו המבצעיות ואף מתפאר בהון האנושי והטכנולוגי אותו הוא מטפח. האלוף (במיל.) יצחק בריק גורס אחרת ומזהיר: זה יגמר באסון.

הרמטכ"ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה"ל)

רק מי מכם שיקרא את כל המאמר על האמת המרה המתרחשת בצבא, יבין את גודל החרפה והתסכול, אל מול האיום הקיומי הניצב מולנו וישאל את עצמו האם זה הצבא שאליו ייחלנו ופיללנו? בשנים האחרונות הפכתי לכותל המערבי של מפקדים בכירים מאוד, קצינים זוטרים וחיילים, אשר חוששים לומר את דעתם ועמדתם בצבא שמא יבולע להם, שכן מי שיוצא מגבולות התלם שנחרש עבורו ומביע את דעתו עלול לאבד את קידומו.

חלקם נפגשים איתי בדיסקרטיות וחלקם שולחים מכתבים קשים מאוד על המתרחש בצה״ל. בתקציב האחרון שעבר לאחרונה התבשרנו כי צה״ל יקבל השנה 58 מיליארד שקל מתקציב המדינה, שזו תוספת של 7 מיליארד שקלים. במבחן התוצאה מול סכומי עתק אלה צה״ל לא מביא את התמורה והתוצאה הנדרשת ולא מצדיקה את המיליארדים שצה"ל מקבל מאזרחי ישראל, שהרי הם אינם מתורגמים לביטחון ממשי. מיליארדי שקלים פשוט יורדים לטמיון בגלל תרבות אירגונית קלוקלת והתנהלות מופקרת בכמעט בכל תחום בצה"ל.

מצאתי לנכון לפרסם בפניכם את עיקרי השיחות שלי עם חיילים ומפקדים – חלקם מהחטיבות הסדירות של צה״ל המשולבות בתכנית הרב שנתית ״תנופה״ של הרמטכ״ל כוכבי. משיחות אלה ניתן להבחין בבירור כי כל ההשקעה הענקית במליארדים בתוכנית ״תנופה״ הדורשת תוספת שנתית של מליארדי שקלים כל שנה לתקציב הצבא, תרד לטימיון כתוצאה מהתנהלות מופקרת מבחינה שיגרתית ומבצעית גם ביחידות הסדירות.

הנקודות העיקריות שעלו בדבריהם של לוחמים ומפקדים (בינהם בכירים) מיחידות קרביות בחטיבות הסדירות של צה״ל

1. רוב המג״דים אינם משפיעים כלל על הנעשה ביחידתם , הם רוב זמנם נימצאים מחוץ לגדוד בדיונים , ימי עיון ומפגשים עם קצינים בכירים , במילים פשוטות רובם ממש מנותקים. הדברים מגיעים לידי כך שגם לאורך כל מסלול ההכשרה והאימונים של החיילים ביחידתם הנמשך כשמונה חודשים ויותר לא פוגשים בהם החיילים כמעט לחלוטין , המג״דים ברובם לא תורמים דבר מניסיונם ליחידה , גם את רוב המח״טים החיילים לא רואים לאורך ההכשרה ולעיתים גם לא כשהם כבר מבצעיים.

2. גם המ״פים ברוב זמנם לא חונכים ומדריכים את החיילים באימונים ובהכשרות, חלק גדול מזמנם יושבים במשרדם וגם הרבה מאוד הם נקראים לדיונים, ימי עיון וטקסים, כך שהם לא פנויים ללמד ולחנוך את המפקדים הזוטרים מ״כים, ומ״מים ובוודאי גם לא את החיילים .ברוב המקרים גם למ״פים אין כל השפעה מבחינה מקצועית ופיקודית על הנעשה בפלוגותיהם.

3. בפלוגות המפקדים הישירים של החיילים הם מפקדי המחלקות ומפקדי הכיתות שהם בעצמם לא מיומנים וחייבים ליווי והדרכה וחניכה שאותם הם לא מקבלים, ולכן יש כשלים רבים מאוד באופן העברת החומר בהכשרה ובאימונים ובעיות קשות מאוד במשמעת, מנהיגות ודוגמה אישית , רבים מהמפקדים הזוטרים כלל לא מתאימים לפיקוד, זה נכון גם לבכירים יותר.

4. לא קיים סטנדרט באימונים ובהכשרת היחידות, אין קריטריונים להצלחה, אין קו תחתון, כל מפקד מחלקה ומפקד כיתה ע״פ דרכו והבנתו, אין עליהם שום בקרה ופיקוח מלמעלה של המג״ד והמ״פ, והידע המקצועי של רבים מהם נמוך מאוד.

5. בגלל חוסר חיילם קרביים ביחידה כתוצאה מקיצור שרות הבנים, בעיות מוטיבציה וחוסר רצון להיות קרבי, כל חייל שכבר מגיע חייב לעבור את מסלול ההכשרה גם אם הוא אינו מתאים או מחסיר חומר רב, רק בית כלא יכול להוציא חייל מהיחידה, אין שום התייחסות ליכולות של החיילים בחלק לא קטן מהיחידות, אלא רק למספר החיילים ביחידה. גם במצב שחיילים נכשלים בבחינה או במסלול בשטח המפקדים מזייפים את התוצאות, ומסמנים שהחיילים הצליחו, כל זאת להראות שאצלם אף חייל לא נפל בהכשרה , קריטריון עליו הם נמדדים.

6. ביחידות אין משמעת בטיפול בנשק, בהפעלת נשק, ובפריקת נשק לאחר ירי במטווח או בתרגיל. לא פעם אחת נמצא כדור בקנה הרובה של החייל שעות לאחר שסיים לירות ברובה, רק בנס לא היו תאונות רבות יותר.

7. בחלק מהיחידות חיילים שעברו את מסלול ההכשרה נשלחים לקורס מפקדי כיתות ללא שום קריטריונים , המפקדים הבכירים ( מ״פ , מג״ד) מסמנים מי הולך לקורס מבלי שיש להם הכרות מינימלית עם יכולותיהם של החיילים, הם כמעט לחלוטין לא מגיעים לשטח וגם לא משוחחים עם החיילים, זה מבוסס על חוות דעת של מפקדי הכיתות והמחלקות שבהרבה פעמים כלל אינה אמינה.

8. אחת הבעיות המרכזיות שיש הרבה מפקדים בפלוגות, בגדודים ובחטיבות שמעלימים עין ובורחים מאחריות על אירועים חמורים או על כישלונות של חיילים ומפקדים זוטרים במסלול ההכשרה האימונים והתרגילים, הם לא רוצים לתת הסברים לממונים עליהם, ולכן הם מעדיפים שקט תעשייתי.

9. מי שמציג בעיות נתפס כאחד שמפריע למערכת, המפקדים לא רוצים לשמוע על בעיות, וממילא הם אינם עוסקים בתיקונן. כתוצאה מכך, נוצר ביחידות קשר של שתיקה ותרבות של דיווחים לא אמינים על הצלחות שכלל לא היו.

10. אין ברוב היחידות ניהול תקין של שיגרה, מתבצעים מעט מאוד מסדרי בוקר, לעיתים שבועות רבים כלל לא נבדק הנשק של החיילים ע״י מפקדיהם, לא קיימות פקודות שיגרה והבלגן חוגג במיטבו.

11. חלק מהחטיבות והגדודים הסדירים משולבים בתכנית הרב שנתית של הרמטכ״ל כוכבי, תוכנית ״תנופה ״ תכנית שהצבא לא מפסיק להתפאר בה. התכנית מדברת על יכולות גבוהות של הגדודים בלחימה רב ממדית, הפעלת מטוסים ומסוקי קרב, איסוף מודיעין ע״י רחפנים, הפעלת ארטילריה מדויקת, הפעלת נ״ט וכוחות החי״ר ושריון, עלות אמצעי הלחימה לגדודים שבתכנית תעלה מיליארדים, ציוד רב ויקר ערך כבר חולק לגדודים סדירים רבים שהם במסגרת תכנית ״תנופה״ אבל יש בעיות של הטמעת הציוד והיכולות להפעילו כתוצאה ממחסור באימונים שהם מאוד יקרים וחוסר יכולת לבצע אימון בסימולטורים המוזילים מאוד את האימון, היות ומרכזי סימולטורים כאלה כלל לא נבנו. גם האחזקה של הציוד החדש היא בעיתית מאוד, כתוצאה מחוסר משוועה של בעלי מקצוע בגדודים לאחר הקיצוצים הגדולים בכוח אדם מקצועי בקבע בתכנית הרב שנתית ״גדעון״, בתקופתו של הרמטכ״ל גדי איזינקוט.

12. לקראת ביקורות חיצוניות את היחידות, חלקן מכין לקראת הביקורת מצג שווא, שאינו נותן תמונת מצב אמיתית על היחידה, שהביקורת מסתיימת חוזרים לבלגן הרגיל, המפקדים מלמדים את חייליהם כיצד לשקר את מבצעי הביקורת. אחרונה נפגשתי עם בעל תפקיד בכיר מאוד בדרג המדיני, הוא סיפר לי בכאב כיצד הוא שלח את בנו לשרת שרות משמעותי באחד מיחידות העלית של צה״ל, וכיצד מלמדים המפקדים של היחידה את בנו ואת הלוחמים האחרים כיצד לשקר מפקדים בכירים המגיעים לביקורת ביחידה.

13. המשמעת ברוב הפלוגות והגדודים רופפת, הרבה פקודות לא מתבצעות, היות ואין פיקוח בקרה ומעקב של המפקדים הבכירים על ביצוע פקודותיהם ולכן אין חשש של המפקדים הזוטרים והחיילים שלא לבצע. ממילא אף אחד מהפיקוד הבכיר המנותק לא בודק אותם, ואף אחד לא נענש על כך.

14. בתחילת מסלול ההכשרה המוטיבציה של החיילים בדרך כלל סבירה אך במהלך ההכשרה יש ירידה דרסטית במוטיבציה של החיילים, גם לאחר מסלול ההכשרה בהגיעם של החיילים לפלוגות המבצעיות בגדודים, המוטיבציה של רבים מהחיילים ממשיכה להתדרדר, אין תחושה שלומדים להיות קרביים, התחושה שהכל מתנהל חפיף, למפקדים לא אכפת, אבל אף אחד לא מציג את הבעיות, כי אף מפקד לא רוצה לשמוע על בעיות, משום שזה מוציא את המפקדים מאזור הנוחות שלהם, בהרבה יחידות המשמעת רופפת ואי ביצוע פקודות הוא דבר שבשגרה.

15. תופעה מאוד בולטת בהרבה מן הפלוגות – המפקדים לא יוזמים, ראש קטן, הם אינם לוקחים אחריות, הם עושים רק מה שהמפקדים הבכירים מעליהם אומרים להם לעשות , בעצמם הם לא מקבלים החלטות ולא לוקחים יוזמה ואחריות. המפקדים לא מהווים דוגמה אישית, הם רק נותנים פקודות ועומדים מהצד ולא עוזרים לחיילים לבצע משימות גם שעזרתם חשובה מאוד.

16. מוכנות רבים מהגדודים והפלוגות הסדירות למלחמה נמוכה. במלחמה הבאה תהיה קטסטרופה, החיילים לא מקצועיים, חסרי מוטיבציה וללא רוח לחימה. יש ציוד ואמצעי לחימה חדשים שקיבלו במסגרת תכנית ״תנופה״ שלא יודעים להשתמש ולהפעיל אותם.

17. הלוגיסטיקה בחלק מהגדודים היא ברמה ירודה מאוד. לא מתרגלים באימונים דחיפת תספוקת, תחמושת, חלקי חילוף, מזון, דלק ועוד. חלק מהגדודים כלל לא אומנו להילחם על נגמשים או כל כלי לחימה אחר. כל מה שעשינו היה תנועה ולחימה רגלית בלבד. אנחנו נושאים על גבינו משקל כבד מאוד שלא מאפשר גמישות לפעולה ותגובה להתקלות עם אויב. המפקדים אומרים לנו שבמלחמה כל הציוד התחמושת, המזון על גב החיילים. התשובה של המפקדים למצב, שנושא הלוגיסטיקה זה לא באחריותם ויש גורמים חיצוניים שאחראים לכך שהם לא מכירים מי הם. זו במסגרת הבריחה של המפקדים מאחריות כאשר הם אומרים לחיילים אל תדאגו במלחמה הכל יסתדר יש מישהו למעלה שזו אחריותו והוא ידאג לנו.

18. נושא חילוץ פצועים לא מתורגל, אין גם תרגול של אמבולנס או נגמ״ש הממתינים בנקודת האיסוף לשם מביאים את הפצועים. במלחמה לא ידעו החיילים מה עושים עם הפצועים, כמעט לא עוסקים בזה ולא מתרגלים את זה ואין גם אמצעים לממש חילוץ פצועים. לא קיימת שרשרת של חילוץ ופינוי הפצועים מהשטח ועד בית החולים. המפקדים אומרים לנו "אל תדאגו במלחמה הכל יסתדר״, אבל כולנו מבינים שמה שלא מתרגלים בשגרה לעולם לא יעבוד במלחמה.

19. הטיפול והפעלת הנשק זה בזיון אחד גדול:
*חוסר מקצועיות בהפעלת הנשק.
*לעיתים לא פורקים נשק אחרי ירי במטווח או בתרגיל, במקרים מסוימים נישאר כדור בקנה אצל מספר חיילים.
*במשך שבועות לעיתים חודשים אין מסדרים על נשק ואין ניקוי נשק , נוהגים לנקות את הנשק רק אחרי מטווח.
*כתוצאה מהלכלוך של הנשק, קורה לא אחת, שיורים עם הנשק הקנה של הנשק מתנפח.
*חיילים רבים לא יודעים לטפל ולתקן מעצור בנשק ולא יודעים לחלץ תרמיל שנתקע בקנה של הנשק, במלחמה זה יעלה בחייהם של חיילים רבים.

20. למפקדים אין שום מושג כיצד הם יפקדו וינהלו את הפלוגה במלחמה , לדבריהם זה יסתדר תוך כדי תנועה, הם חושבים שהם עדיין בתנועת הצופים.

21. אין הכשרה של החיילים לעמוד במצבי לחץ כפי שזה יתרחש במלחמה. בגדודים רבים החיילים והמפקדים הזוטרים לא מכירים את ההיסטוריה והמורשת של היחידה בה הם משרתים, אין טיפוח של גאוות יחידה, מה שמכירים חלק החיילים זה רק את מספר היחידה ותו לא. יתרה מכך, בגזרות שבהם מתבצעות תעסוקות מבצעיות לא הסבירו המפקדים על הגיזרה ולא היה כל ידע מעבר למשימה הספציפית שאותה בצעו. בתעסוקות יש בעיות קשות של חוסרים באמצעים ובכוח אדם, המשימות נעשות שלא ע״פ הפקודות, ברשלנות וחפיפניקיות. פשוט לא לאמין שאלו הסטנדרטים של צה״ל.

22. הדרך של המפקדים לצאת ידי חובתם מהבלגן ביחידה, חוסר המקצועיות ואי מוכנות היחידה למלחמה, מתבטאת בזלזולם ביכולתיו של האויב. לדבריהם, בכל מצב ננצח, מעין טפיחה על השכם להצדיק את הזילות וההפקרות בהתנהלותם.

להלן שיחה שלי עם מפקד בכיר מאוד בקבע בעקבות השיחה שלי עם החיילים והמפקדים:

״לדבריו מדובר בתרבות ארגונית של שקר וחיפוי, חוסר מקצועיות ורצון להצטיין עושים V ועוברים הלאה בלי כל קשר לרמה המקצועית. הוא אמר לי שהבטיחות בנשק היא שערורייתית. דיבר על כך שהרמה של אימוני חוליה/כתה ברמה נמוכה עד לא קיימת. אמר לי שיש בעיה קשה של חוסר אמינות והעברת האחריות למישהו אחר.״

סיכום

היה מזעזע לשמוע את החיילים והמפקדים איתם דברתי ועוד יותר מזעזע שהפיקוד הבכיר מנותק לחלוטין מהמציאות המזעזעת בשטח, ביחידות הנחשבות ליחידות חוד של הצבא. לנו הציבור מספר הצבא שהוא קפץ קפיצת מדרגה. אותי זה לא הפתיע, זה בדיוק מה שראיתי כאשר כיהנתי כנציב קבילות החיילים כעשר שנים. הנושאים עליהם דיברו החיילים והמפקדים נמצאים בדוח החמור שהוצאתי, רק שלצערי ההתדרדרות ממשיכה ביתר שאת.

אין ברירה אלא לקיים חקירה חיצונית על הזילות בצה״ל עוד לפני המלחמה ולנסות להציל משהו בתהליך הקריסה וההתפוררות שהצבא עובר. גנבות הנשק והתחמושת ממחסניו הוא סיפטום אחד המעיד על הכלל. כל התהליך החמור הזה מתרחש במסגרת התכנית הרב שנתית של הרמטכ״ל כוכבי שמדבר על קפיצת דרך של לחימת יחידות הסדירות ביבשה, במרחב רב ממדי עם טכנולוגיה עלית.

עצוב שאין שום קשר ודמיון בין מה שמציג הצבא לממשלה, לוועדת חוץ וביטחון ולציבור לבין המצב המחפיר המתרחש בשטח. כל זה בנוסף לאי כשרותם של יחידות המילואים למלחמה, עברו כשנתיים וחצי מאז תחילתה של התכנית הרב שנתית ״תנופה״ והתוצאות הללו הן בלתי מתקבלות על הדעת.

לצערי הרב, רבים מאוד מהחיילים והמפקדים נכנסו לצה״ל כפי שהוא תואר לעיל. זו המציאות היחידה שהם מכירים ואין להם את כושר השיפוט להבין את מצבם, שכן הם אינם יודעים מה הם לא יודעים ורבים מהם חושבים שזו הדרך בה צריך להתנהל. הם אינם מכירים מציאות אחרת ומהי באמת מוכנות למלחמה.

אתם ודאי מכירים היטב את חכמי החלם והחכמולוגים הנמצאים בינינו לרוב, הסוגדים לעגל הזהב אשר אין תוכו כברו ואשר ממליצים להשאיר את הדברים הרעים בסוד. החכמולוגים האלה מעדיפים שנקבל את המכה הנוראה בהפתעה בפנים, ובלבד שעד אז נרגיש שמחים.

אנחנו בדרך לאסון נורא במלחמה הרב זירתית הבאה שהאחראי הישיר לכך הוא הדרג הביטחוני בשנים האחרונות, המעטפת החוצצת בין האמת המרה המתרחשת בצבא לבין ידיעת הציבור על הנעשה בצבא היא השכפ״ץ (אפוד מגן) של הדרג הביטחוני, שעליו הם מנסים לשמור מכל משמר על מנת שהמצב הרע בצה״ל לא ידלוף החוצה.

רבים בציבור משתפים פעולה עם הסוד הנורא על אי מוכנות הצבא למלחמה ומטמינים ראשם בחול. הם נותנים עצות אחיתופל למיניהם. הבורות, הטיוח, ההסתרה וזריית חול בעיני הציבור הם נר לרגלי יועצי אחיתופל והם מעדיפים זאת על פני האמת מטעמים של בורות ואיוולת, אינטרסים אגו וזחיחות. אלה הם נביאי השקר החיים בינינו ומובילים את העם לפי פחת. רק מודעות הציבור למצב יכולה להביא לשינוי.

כל הניסיונות בשנים האחרונות להשפיע על הדרג הביטחוני להוביל לשינוי עלו בתוהו, כאשר הדברים הוצגו להם פנים אל פנים ללא שיתופו של הציבור. הגיעה השעה להשפעתו ומעורבותו של הציבור הבוחר את נבחריו.

אלוף (במיל׳) יצחק בריק שימש בתור נציב קבילות החיילים, מפקד גיס, מפקד המכללות הצבאיות ומפקד אוגדה סדירה 36.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

56 תגובות למאמר

  1. אלוף בריק הנכבד לא יורד לשורשי הבעיה:
    1) נדרשת תוספת תקציבית, אך הממשלה הפוסטציונית מעדיפה לשלם עשרות מיליארדים ג'יזיה מס עאבס.
    בריק טוען שאפשר לקצץ תקציב מח"א, אך הוא לא מבין שכל חסכון שכזה יעבור למס עאבס.
    2) מערכת חינוך מנוונת שמחנכת לערכים פרוגרסיבים פוסטציונים. וגיוס מאוחר .
    3) אידיאולוגיה של "צבא מקצועי" . המבטאת חוסר מוטיבציה לשרת בצבא.

    1. התגובה האוטומטית: יש בעיה? בא נוסיף תקציבים.
      רק חבל שזה גם מעמיס עוד על משלמי המיסים ומעמיק את הגירעון וגם עוד לא הוכח כעובד בשום תחום.

    2. "אזרח אחד" אתה טועה. שום תוספת תקציבית לא תשנה תרבות ארגונית קלוקלת. ואת הפוליטיקה תשאיר בחוץ כשאנחנו מדברים על נושא קדוש כמו תרבות ארגונית בצה"ל.

    3. אין פה שום חידוש בכתבה. ככה היינו כל חיינו. איך זה בבתי ספר? עיין ערך המיצ"בים בהם שולחים ילדים חלשים הבייתה.. אלו מערכות שמעמיסים עליהם יתר על המידה ולמעלה יש קודקודים או מנהלי בית ספר שאין להם באמת דרך לבצע כהלכה את כל מה שהמנותקים מעליהם מטילים עליהם. ככה יוצא שרק מומחים לקומבינטוריקה, הסוואה, דמגוגיה, רודנות יתר וכו' מסוגלים לצלוח את המכשלה של להיות מג"ד או מנהל בי"ס והופכים להיות מח"טים או מפקחים… נורא, אבל לא נורא. התרגלנו לזה. לא?

  2. אני גיוס אוג 2009. בריק כיהן כנקח"ל כאשר קבלתי את המג"ד על אי עמידה בפקודות מחייבות כאשר היה לי חוסרים כרס"פ.
    בתחקיר מג"ד על החוסרים, הסתבר שהלוגיסטיקה הגדודית לא מתערבת בכל מה שקשור להעברת חתימות ציוד בין פלוגות, הגם שבאופן רשמי האחריות מוטלת על עליהם, המג"ד התפוצץ מכיוון שהבין שהוא לא מקבל נתוני אמת על מצב הלוגיסטיקה ומוכנותה למקרי חרום מכיון שנגד לוגיסטיקה "זורק" אחריות על הרס"פים.
    המג"ד עצמו נחשב למבוגר, מכיוון ש"הסתובב" הרבה שנים בחטיבה אחרת ומתוך סיבה לא ברורה החליטו 'לזרוק' אותו על הגדוד שלנו.
    בקיצור, הקבילה האישית שלי עזרה והמצב היחיד שהש נה מאז, זה פקודת פתיחה באש החדשה

  3. בחודשים הקרובים יעלו לאקרנים 2 סרטים:
    1. העבודה משחררת – גירסה עם דיבוב בעברית
    2. נכבה 2.0

    סוכנויות ההימורים מעריכות שיש סיכוי שווה ל2 הסרטים לזכות באוסקר

    1. בס"ד:צריך להסתכל על הסך הכל כי אצלנו היה אותו הדבר והמערכת פעלה היטב ברגעי המבחן.תמיד נוכל למצוא טעויות והתנהלות שלא מסתכלת לפרטי פרטים אבל זה כנראה באופיינו כישראלים עם הרבה בטחון,מוטיבציה בשמיים והמון חוצפה בדרך להצלחה מבצעית בעזרת השם!!!

  4. תאורך מזכיר את מלחמת לבנון השניה, כאשר הרמטכל עיכב מאוד את השימוש בכוחות יבשתיים כי ידע כמה ירודה יכולתם. מייחסים לבוגי יעלון שהיה הרמטכל שקיצץ באימונים, טענה שבמקרה הצורך יהיה זמן מספיק ל'השחיז את החרב', כלומר שבועיים שלושה לפני המלחמה יספיקו להחזיר הכשירות הצבאית. דן חלוץ עשה שגיאה שלא גייס מיידית כוחות מילואים, ולא היה זמן מספק להעלאת כשירות.
    אימונים ושיגרה הם שוחקים, וכפי שנמצא במחקרים אקדמיים, מי שרוצה להתקדם בארגון היררכי, צריך לבלות את מירב זמנו עם הממונים עליו ולא עם הכפופים לו. לכן אין פלא ממצאיך.

    1. יצחק יקירי! לצערי , צה״ל הוא בבואה של המדינה כולה בה בכל תחום, לדעתי, אם תשים עליו זכוכית מגדלת תמצא את אותם המחדלים . ההבדל היחיד הוא שבצה״ל מדובר בשאלה של חיים ומוות וקיום המדינה. אינני מזלזל , כמובן, בתחומי חיינו האחרים כמו מערכת הבריאות , תאונות הדרכים ועוד שג״כ גובים חיים של צעירים ומבוגרים כל יום. המסקנה שלי, שצריך להקים צוותים של אנשים רציניים , שיש לנו רבים כאלה , שיבחנו , כל אחד מהם , את תחומי חיינו השונים, שחלקם הגדול פועל האנרציה עפ״י אמיתות, נהלים ושיטות שאולי כבר אבד עליהן הכלח וימליצו על שיקומם תוך יצירתיות והתעדכנות לעידן החדש עם מחשבה מקורית וחדשנית. הדגש צריך להיות על חינוך לערכים לפיהם כל אחד יחשוב מה הוא יכול לתרום למדינה ולחברה לפני שהוא דואג מה הוא יקבל ממנה.

  5. צבא של חיל אויר מודיעין סביר וקצת קצת יחידות מובחרות. אין שום נסיון בלחימה לחטיבות החיר הסדירות ולמפקדים הזוטרים. והכי גרוע, הפחד המשתק ממוות של חייל.

  6. דברים חשובים וראויים. רק כמה הערות:
    א.סעיפים 1 ו2 הם אותו הדבר: ניתוק של הדרגים הגבוהים. ויש עוד כמה וכמה דוגמאות במאמר לכפילויות.
    ב.לגבי סעיף 15(ראש קטן של המפקדים)-אי אפשר לחנך חיילים זוטרים להקטנת ראש ולצפות מהראש לגדול בקורס מ״כים.
    ג.כל עוד הדרישה המרכזית להתקדמות היא פז״מ-אין הרבה מוטיבציה להשקיע. מי שפועל מסתכן בפישול וענישה, מי שלא עושה כלום בטוח יצליח להתקדם.

    1. ד.לגבי מס׳ 7(שליחת חיילים לקורסי פיקוד ללא קריטריונים)-חשוב לזכור שהמפקדים הללו צריכים להמשיך לעבוד עם החיילים שלא נשלחו ואולי ינטרו להם טינה על זה. למה להם להסתכן בזה?

  7. הבה נקרא לילד בשמו בכדי שנבין מעט מן המעט.
    מי שמכתיב בפועל ולשטח דרך הבובות עם החליפות שנקראים פוליטיקאים"יהודים" אלה הגויים הפרוגרסיבים למינהם מארה"ב בואכה אירופה ובעצם זוהי מלחמת צלב מודרנית שאומרת שממש אבל ממש לא ייתכן שהיהודים יהיו בעלי ריבונות וכלכלה עצמאית וכוח גיאו-פוליטי.מקומם הטבעי הוא בגטאות עד
    שיוותרו על דתם והכול טוב.ביום ה"עצמאות"מיותר לעשות מנגל כי הכול הצגה מזוהמת.עדיף לשתות משהו צונן ולקרוא תוכן מועיל מהסוג של המאמר הנ"ל

    1. זה ביקור ב"יד ושם". שם הם רואים את היהודים כפי שלדעתם היהודים צריכים להיות – צפופים מאחורי גדרות, חולים, רעבים, עלובים, ובדרכם למוות.
      היהודים שאמורים להיות חכמים, ובהחלט מנוסים אחרי 2000 שנות גלות, עדיין לא הבינו את זה.

    2. בנוסף, יש כיום נטייה למנות לשר הבטחון רמטכ״לים לשעבר-
      שכנראה לא ירצו להודות בזה שבזמנם כרמטכ״לים (וכל דרגה נמוכה יותר) הם לא עשו דבר.

  8. גנץ:"סיכנתי לוחמי גולני ודאגתי לאזרחי עזה – אני מוסרי"

    צבא/משטרה שמאלנית אנטישמית לא יכולה לנצח מלחמות!
    לא להתגייס לצבא/משטרה השמאלנית הבוגדנית!
    לא לעשות מילואים ולא לשלוח את הילדים לצבא!
    הגיע הזמן להקים מיליציות בכל עיר במדינה.
    תשמרו על הילדים שלכם…. בעצמכם!
    ישראל ה-2 לא בשר תותחים של ישראל הראשונה השמאלנית הבוגדנית תומכת טרור!

  9. למפעילי האתר:

    הכתבה חשובה עד מאד, אך איני חושב שהחיילים הצדיקים שפניהם מופיעות בגלוי בתמונה היו רוצים שתמונתם תפורסם במאמר שכולו מדבר על אי כשירותו ואי מוכנותו של צה"ל למלחמה.

    אנא, קצת רגישות מצידכם. החליפו את התמונה למשהו יותר גנרי כמו בסיס צבאי מטושטש או תמונה של חיילים מרחוק.

    תודה רבה !

  10. מאז שהקרן החדשה ושאר הקרנות מה0מאל הקיצוני חדרו לצהל הצבא הפך עויין לעמו כל אחד דואג לאישי שלו לשכר לתנאים לרכב ולפנסייה ברור לכולם שאם יפזלו יפה ימינה נגמר הסיפור הקידום הרכב השכר ושאר המנעמים כולל תנאי שיחרור כגון ג'ובים ליום שאחרי לא מפליא שהטרור האיסלמי צבר תאוצה אדירה כשלפיקוד העליון יש יד ברוח הגבית שהם מעניקים לטרור במצוות קרנות העושק שמפזרות עליהם מליארדים לא פלא שצהל מוציא לשוק הפרטי את רוב המנהיגים החדשים של ה0מאל הקיצוני וככה גם נראה צהל עויין וכושל שמדינת ישראל לא ממש מעניינת אותם ( אחרי לקרב זה כבר לא יהיה ) כולם שומרים על התחת מול המסכים ושהעולם יחרב 73 שנים של עצמאות ונכשלנו בשמירה על המולדת בעיקר בגלל שקצינים התמכרו לכספי הקרן החדשה להשמדת ישראל למזלי אני לא בגיל צבא ( לא מוכן לשרת תחת חלאות) גם אם היו משליכים אותי לכלא שזה עדיף מלחטוף סכין מילד ללא יכולת תגובה

  11. "נירו (צה"ל והממשלה) מקשקש בזמן שרומא בוערת" הפך לביטוי המשמש לביקורת על מישהו שעושה משהו טריוויאלי או חסר אחריות לנוכח מצב חירום. נירו הואשם בכך שהתעלם מעניין חמור, והזניח את אנשיו בזמן שהם סבלו.

  12. הרעיון הכללי הוא:
    תנו לבריק להבריק, העיקר שכולם ידעו שיש נביא שיודע הכל וכל השאר…. סתומים ואפסים!!!
    הדיעה של בריק לא מעניינת אותי, יותר חשוב לי מה דעתו של הרמטכ"ל ומטהו, ונידמה לי שכל אזרח
    במדינה יודע על מי לסמוך: על בריק "המבריק" או על צה"ל ומפקדיו.

    1. כן, יותר חשובים אלה שיש להם אינטרס להסתיר את הפדיחות שלהם ושל חבריהם.

    2. אלכס, זו ביקורת לא עניינית על דברי בריק.
      אם אתה לא מביא תימוכין הפוך, אני מאמין לבריק.
      נתקלתי בדברים דומים למה שהוא מזכיר ואין לי סיבה לחשוד בו.

  13. הבעיה היא שכל שינוי / חקירה תיבלם ב…בגץ נכון תסיקו את המסקנות לבד

    1. זה לא יגיע לבג״ץ.
      זה יבלם ע״י שר הבטחון שמעוניין לטייח את המחדלים מתקופתו כרמטכ״ל.
      לדוגמה, כשנחשף שלא טיפלו טוב בנכי צה״ל התגובה של גנץ היתה להקים ועדה חדשה כדי שהטיפול ידחה עד לשר הבטחון הבא.

  14. בריק עדיין אינו נוגע במספר סוגיות היסוד:
    1. אין הגנה לבסיסי חיל האויר ממאות אלפי טק"ק פשוט.
    2. אין פריסה של מטוסי-הפלסטלינה האמריקאים (כל הסד"כ).
    3. הצבת יהודיות שבריריות בתפקידי שטח, מבצעיות ואף לחימה.
    4. זריקות הרעל.
    5. קורס-קצינים דמיקולו = לכן: 'חושבים שהם בצופים'.
    6. א"י לעם ישראל.
    7. ומיגרת את העמלק.

  15. תחקיר נפילת בראל שמואלי: בין השאר, הצבא סמך על "כוחות הריסון" של חמאס. לא יינקטו צעדים פיקודיים נגד המפקדים.

    מי האידיוט שישלח את הבן שלו לקרבי?????

  16. כמי שהיתה חיילת, שלחה 3 בנים ושתי בנות לשרת בצה״ל, וכמי שבו זוגה שרת שנים במילואים בבדיקת כל אותם כשלים שהמאמר מסבר עליהם, אני לא מופתעת בכלל. אני רק מופתעת שהמצב לא יותר גרוע.
    צבא העם משקף את המציאות שסביבו, ככה רבותיי, מתננלת המדינה כולה. 😢😢

  17. מעורר דאגה עמוקה מאוד וכי עלינו למנוע שינה מעינינו ולהאמין שכל מה שנאמר על ידך נכון ? אז היכן האמת האם האיום האירני ושלוחותיו צריך להדאיג אותנו או הרמטכל ומפקדי הצבא המוליכים את עם ישראל לאבדון. כדי מעט לאושש אותי אחר כתבתך האפוקליפטית האם? יש משהו. טוב ולו הקטן ביותר בארגון שנקרא צבא הגנה לישראל.

  18. זה לא קשור לשמאל או ימין. הדברים הנאמרים קריטיים לעתידנו פה. אם לא תהיה התייחסות רצינית לדברים אנחנו נחטוף חזק.
    עדיף מתריע כמו בריק מאשר מדינת חלם.
    מפחיד לחשוב מה יקרה בעימות הגדול הבא.

  19. מזה כל השטויות האלה? אלה זוטות. עוד עשרה מיליארד או חמישים מיליארד שח. העיקר שממוקדים בלקדם נשים לתפקידי לחימה ושה dash board של הצבא הוא כמה נשים הגיעו לתפקידי קצונה בכירים.

    1. הביקורת של בריק היא לא נכונה. את החיילים צגיכים להכיר ולחנך מפקדי הכיתות. את המכי"ם יחנכו מפקדי המחלקות וכך הלאה. זו היררכיה בריאה.
      בריק מבקר לא לעניין.⁹

  20. תומך טרור בני גנץ, הסוכן זר של ביידן בממשלה, הוא סכנה להמשך קיום המדינה!

  21. אביב כוכבי בוגר קרן וקסנר
    ואתם שולחים את הילד שלכם לצבא בפיקודו.
    זה כמו לשלוח ילד לגן בניהולה של כרמל מעודה

  22. מספר הערות לדברים.

    1. שורש הבעיה אינו הצבא, המצב המתואר הוא רק חוליה בשרשרת בעיות אקוטיות הנוגעות לתרבות שבחרה ישראל לאמץ כדרך חיים. זה החינוך, האוניברסיטאות, הערכים העקומים פרי התפיסות הפוסט-מודרניות והפרוגרסיביות שהונחלו בכל מקום. אם זה בשיח, בנושאי ההתייחסות והביקורת, בתקשורת, בשפיטה, בחקיקה, ובעצם בכל תחומי החיים. כל אלו בהיותם מקיפים את כל תחומי עיצוב התודעה והאישיות, מובילים בהכרח לנישול כל סממן לאומי, מפרקים את הלכידות והערבות ההדדית באופן מוחלט, ובאופן טיבעי מובילים למדיניות הרסנית בכל תחום המשפיע על חיינו.
    התיקון מתחיל בשבירת הטאבו ומשטרת המחשבות שיצרו כאן כל מיני גורמים חתרניים אגרסיביים, התודעה המתאפיינת בנרטיבים ואמת יחסית צריכים לעבור מן העולם ולהיות מוחלפים בתודעה לאומית הקושרת אותנו למהותנו ליסוד הווייתנו לא רק היסטורית אלא גם לייחודנו ולמטרת עצם קיומנו. כל היתר יכול להיבנות רק על בסיס התשתית התודעתית הזו, בלעדיה כל ניסיון לתקן את המצב ינחל כישלון.

    2. עם כל הכבוד וההערכה העצומה למר בריק, ובפרט למסירות הנפש שהוא מגלה בעניין, אין כל סיכוי שהנושא הזה יחלחל ויביא לשינוי כלשהו כל עוד אין אנשים נוספים בעלי מעמד שירתמו לעניין. עצם העובדה שהוא כמעט היחיד הקורא תיגר על המצב , מקל מאוד על המתנגדים להגחיך אותו ולהפוך את כל דבריו להזיה חסרת חשיבות. מוזר מאוד בעיני שלמרות הזמן הרב שחלף מאז יצא האלוף בריק לציבור אין בנמצא דמות ציבורית שנרתמה לעניין דבר המעיב מאוד על היכולת להשפיע על הנושא. צריך אנשים מקושרים בתקשורת ובפוליטיקה, עדיף שזה יהיה מאורגן וממסד עם פעילות שיטתית.

  23. מר אביב כוכבי בהחלט מתאים לפוליטיקה הישראלית, והפוליטיקה הישראלית מתאימה לאביב כוכבי.

  24. הרבה זמן אני טוען שתוחלת חייה של המדינה מתקדם והולך לקראת סיום. רקנס יציל אותה. זו מדינת ברדק.היהודים לא יכולים לנהל מדינה . בקושי הם יכולים לנהל שטיבל. גם ממלכת החשמונאים לא החזיקה מעמד וגם לאממלכת ישראל. אנחנו נמצאים בתקופת ראשית סןף צמיחת גאולתנו. הלוואי ואתבדה.

  25. האלוף יצחק בריק היקר עלול לגמור לא טוב. או שימצאו את גופתו נקובה בכדורים בסימטה חשוכה, או שהוא יגמור כאסיר X באיזה תא חשאי שמצלמות האבטחה שבו נותקו ברגע הקריטי והוא יתגלו תלוי על חבל עם קצף חשוד על השפתיים. במדינה עם שלטון עריץ של החונטה הבטחונית-משפטית עם שופטים, פרקליטים ויועמ"שים תלמידי וישינסקי, ז'דאנוב ובריה זה לא אמור להפתיע. מה שבריק לא נגע בו, אבל הכרחי לציין בהקשר של קריסת צה"ל שהיכרנו בצעירותנו זה התפוררות התודעה הלאומית והפטריוטית, הנאמנות והאהבה לעם ולמולדת, רוח הלחימה והנכונות להקרבה למען הניצחון, יחד עם חדירת התודעה הקוסמופוליטית האנטי-לאומית והאידיאולוגיה ה'פרוגרסיבית' והנהנתנית שהשתלטה על האליטות השלטוניות והבטחוניות, בתוספת ההסתה הבלתי-פוסקת נגד כל דבר יהודי והסגידה לעם המומצא ול'מלחמת השחרור' שלו במימון כוחות זרים ואנטישמים מחו"ל ובראשם גרמניה המקוללת, כל זה אוכל את הצבא מבפנים כמו סרטן. כאשר החיילים בורחים מפרחחים ערבים מיידי אבנים וקצינים זוטרים אמיצים מוכנסים לכלא בגין ירי על האוייב – אנו רואים סימנים מקדימים מובהקים לאסון המתרגש עלינו לקראת המלחמה הבאה.

  26. אני רוצה לראות רשימה של כל הפיקוד הבכיר כדי לדעת את מי לשים בכלא לאחר המלחמה שתבוא.
    מי ששותק בישבילך הקידום האישי שלו אין לי כבוד כלפיו. מי ששם את טובתו האישית על פני טובת הכלל כאשר זה כל כך ברור וחד משמעי שבגלל המצב כל פשלה כזאת תגרור אבדות רבות.

  27. יש רק שתי אפשרויות ואין לאדם שמחוץ למערכת יכולת לשפוט ביניהן.
    האחת, האלוף במילואים, בריל, הוא במצב פוסט טראומטי ממלחמת יום הכיפורים ודבריו מבטאים את חוויותיו מאותה מלחמה.
    השניה, עקרונית האלוף המילואים בריק צודק!
    בין שתי האופציות צריך גוף מקצועי שמורכב מבעלי מקצוע שונים שבין מה שיראו ולמה שיחשפו לבין פרנסתם ומעמדם אין שום קשר ודעתם תתקבל כ אובייקטיבית על ידי הציבור הרחב. את הכדור הלוהט הזה יש לכוון ישר לועדת החוץ והבטחון ולהקים פורום שיכולתו ועוזרתו אינם מוטלים בספק.

  28. אני קורא לא פעם את הפוסטים שמעלה אלוף במיל' בריק. אני מאוד מעריך את נקודת מבטו וחש את עצמת החרדה שלו בתוך עוקריי. הוא לעומתי, עושה מעשה, נלחם, זועק, נפגש עם כל מי שמוכן להקשיב ומנסה לנער מערכת מסורבלת שהסתאבה. אני רוצה כאן להדגיש שתי רעות חולו שעולות מן הפוסט. האחת – כמות מוטרפת של דיוני מפקדים בעצם משביתים את יכולתם לפקד, לנהל ולהבין מה מתרחש ביחידותיהם. השנייה – היא אולי תולדה של הראשונה, השימוש בסיסמאות או פקודות חסרות משמעות. כלומר, מפזרים סיסמאות נעימות לאוזן וללב בענייני מקצועיות, מצויינות, הקרבה, נתינה ומה לא, אבל אין מאחוריהן דבר. הכל אחיזת עיניים. כי הטמעת ערכים כאלה צריכה לבוא קודם כל מהתנהגות המפקדים עצמם, לא מהסיסמאות שהם מפזרים. כנ"ל לגבי פקודות. הנורמה היא "שגר ושכח". מורידים הנחייה, הוראה, פקודה אבל לא טורחים לברר אם אחרון החיילים קיבל והבין אותה. וכך בעצם יוצרים נורמה של "הכל חפיף". זוכרים למשל את רפול? זוכרים את הפקודות שלו לחסכון? זוכרים שבמהלך תרגילי אש היינו אוספים תרמילים ומחזירים להנשקייה? זוכרים שעל השולחן בחדר האוכל התחילו להניח גם אריזות לחם שנפתחו בארוחה הקודמת? וזו הייתה הנחייה של רמטכ"ל, לא של המג"ד שהוא אמור להיות קרוב לחייליו.

  29. רק פרייארים מתגייסים לצבא בהנהגת הקרן להשמדה וקרן וקסנר. תעשו שרות לאומי. שלא יצלבו אתכם כמו את בראל ועזריה הגיב:

    זה כבר מזמן לא צבא.

    זה אוסף סמאלנים המחסלים גם את הצבא כמו את המדינה כולה והיהדות והעם.

    ד"ר גיא בכור:

    איך אפשר להסביר את העובדה המדהימה,שצה"ל הגדול שלנו,המהולל והאהוב על ידינו,בורח מעימות בעזה כמו מאש? שהוא מתפלל כל בוקר שה"רגיעה" תימשך,ואולי האירגונים הפלסטיניים לא מתכוונים למה שהם אומרים?

    הרמטכ"ל הנעלם רב אלוף גבי אשכנזי,זה שאמרו שהפך את צה"ל למשהו אחר לגמרי,מצוטט כאומר שאין להיכנס לעימות בעזה כמעט בשום מחיר.

    איך הגענו למצב שהצבא שלנו,כן,צה"ל של כולנו,הוא גורם כמעט-פוליטי,המפעיל לחץ פוליטי שלא להתמודד צבאית;שבורח מעימות בכל החזיתות, למשל הסורית,כאשר בכירי הצבא לוחצים על הדרג הפוליטי להיכנס למשא ומתן עם סוריה,כולל ויתור על רמת הגולן,העיקר לא להילחם.

    איך הצבא שלנו איבד את ה"קיליניג אינסטינקט",שהיה פעם למפקדיו,חדורי הבטחון העצמי,שהשמידו את חילות האוויר של צבאות ערב עדיין על הקרקע בשנת 1967.

    איך קרה שהצבא אפילו חושש מעימות מוגבל עם כנופייה קטנה של טרוריסטים לא
    ממש מאומנים,לא בלבנון, אלא ברצועה הזעירה של עזה,ולוחץ להמשך הרגיעה בכל מחיר,אפילו במחיר ריבונות חלקית סביב הרצועה,ובמחיר הקרבת האזרחים.

    איך כל זה קורה לנו,על מיליארדי השקלים שאנו משקיעים בצבא בשנה ?

    מדוע הביצועים שאנו מקבלים כל כך ירודים בחוסר המעוף שלהם,בינוניים,עם מטכ"ל מפוהק,מפונק,שמן מתקציבי ענק,שלא רוצה להתאמץ יותר מדי,ללכלך את
    הידיים,בדרך אל האזרחות ואל המנכ"לות באירגוני הסקטור הפרטי.

    איך קרה שצבא המתוקצב בלא פחות מ-50 מיליארד שקל בשנה (2007) ,כאשר
    התקציב הזה אינו כולל את תקציבי המוסד,השב"כ,פיקוד העורף,משמר הגבול
    וסיוע לתעשיות בטחוניות במשבר,המסתכמים בעוד כמה מיליארדי שקלים,צבא כזה
    אינו פועל?

    תשאלו בשביל מה אנחנו משקיעים סכום שהוא 17% מהתקציב הלאומי שלנו,על אי
    עשייה,ואפילו על אי הרתעה?

    האם לא חבל על הכסף?

    כדי להבין את התוצאה המחרידה הזו,יש לרדת לסיבות ואלה כמה מהן:

    *עודף משפטיזציה גמר את היוזמה העצמית בצבא.למה להסתכן אחרי המלחמה
    בוועדות חקירה מבזות בנוסח וינוגרד ואגרנט,בעריפת ראשים,ובסיכון הקריירה
    כולה.והרי כל עימות ייגמר ממילא בוועדת חקירה,כיוון שיהיו נפגעים.

    בג"ץ של אהרון ברק,כאשר זה הכריז שהכל שפיט,גמר את הצבא.

    שום מפקד בכיר לא ייקח עוד סיכון.ההיפך !

    כולם מסתתרים מאחורי היועצים המשפטיים…

    מי ששולט היום בצבא אינו הרמטכ"ל אלא היועץ המשפטי לממשלה מני
    מזוז,שהכריז כבר כי מלחמת לבנון האחרונה היתה "מלחמה משפטית",ובמלחמה כזו אסור להמר,אסור להפתיע ואסור להציג גאונות צבאית.

    הרי הדרג המשפטי צריך לאשר זאת קודם.

    בג"ץ ניצח לנו את הצבא,ובעצם בג"ץ ניצח לנו את הנצחון.

    *רסן של אירגוני "זכויות אדם" שמטרתם אינה בהכרח טובת ישראל,הקיף את הצבא שלנו בשני העשורים האחרונים.הם מגייסים כספים בחו"ל ומתפרנסים מלזנב בצבא מבפנים.כולם מכירים מי הם אירגונים אלה.באכיפת בג"ץ האפקט שלהם בגימוד הצבא היה,מתברר,מרתיע ואפילו קטלני.

    …מי שגוזז את מחלפותיו של צה"ל אינו האוייב,אלו אנו עצמנו.

    אלא שכאן זו לא אמריקה הגדולה,כאן זה המזרח התיכון שמחכך ידיים בהנאה
    לנוכח תהליך ההרס העצמי וסירוס הצבא הגדול באיזור.

    הם כבר לא צריכים לעשות את העבודה.אנו כבר עושים זאת בעצמנו טוב יותר-עבורם.

    http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=913

  30. כל הפיקוד העליון של צה''ל חסום וחטוף על ידי השמאל הגיב:

    כל הפיקוד העליון של צה"ל חסום וחטוף על ידי השמאל=הסמול= 0 .

    מסתמנת תופעה מחרידה של חוסר מקצוענות,חוסר רצינות,חוסר תכנון,יהירות,וחוסר גדול מאד של תכונות פיקוד אמיתי.

    לדעתי כפי שכתבתי מספר פעמים צה"ל הפך לצבא פילי בחנות חרסינה בשל הפיכתו לצבא מקובע .

    מקובעותו וחוסר המעוף של צה"ל נגרמת אך ורק בגלל חסימת עמדות הפיקוד העליון של צה"ל על ידי הצפתם באנשי שמאל.

    אתה שמאלן,אתה תקודם.

    אתה ממתיישבי יו"ש,אתה תיחסם.

    זה מה שקורה כבר עשרים שנה בצה"ל בצורה מודעת והרסנית.

    יש הסכם שבשתיקה שאנשי ימין לא מקודמים.

    לכן הפך צה"ל לצבא "סתום".

    כמו אנשי השמאל המוגבלים,כך צה"ל מוגבל.

    כל שדרת הפיקוד והשליטה והחשיבה והתכנון פקוקה בידי השמאלנים.

    עד שזה לא ישונה אין אפשרות לקבל צה"ל מבריק.הוא יישאר צה"ל אפור,חסר מעוף ומוגבל,ולכן מושפל.

    אהוד ברקים קטנים,כמו גם עמי איילונים תקועים ובני גנצים מוברגים, זה כל מה שיש לשמאל להציע.

    נפלים מלאי שינאה וחסרי יכולת אמיתית הנובעת מכשרון לחימה אמיתי,הנדרש על מנת לייצר את התחבולות שיעניקו לישראל את הנצחון והתהילה.

  31. "המנהיגים טעו – אלפי חיילים שילמו בחייהם"

    ההיסטוריון אריה יצחקי שראה בעבר את הפרוטוקולים שנחשפו על מלחמת יום כיפור, אומר כי "זה רק קצה הקרחון".

    משה דיין

    לראיון עם אריה יצחקי

    אריה יצחקי, היסטוריון צבאי המתמחה בחקר מלחמות ישראל, מגיב על חשיפת הפרוטוקולים ממלחמת יום כיפור ואומר שהם רק מעט והנסתר עדיין רב מהגלוי, "אני מכיר את הפרוטוקולים האלה, הם היו גלויים לפני, והדבר הבולט ביותר שעולה מהם הוא, שתורת הביטחון שנוסחה אחרי מלחמת ששת הימים, על ידי, משה דיין, וישראל טל (טליק) הייתה לקויה".

    לדבריו, "שניהם פיתחו תורת בטחון בעקבות הניצחון של ששת הימים, כשבפועל התורה הייתה לקויה והלקחים מהמלחמה לא הופקו. כבר בשנת שישים ושבע, כתבתי בדו"ח שנכתב על ידי צוות מטכ"לי, שהקרב בששת הימים ברפיח, היה כשלון אדיר, כל תורת השריון נכשלה שם, המודיעין גם כשל, אבל דיין וטליק חשבו שבגלל שניצחנו אפשר לבנות על בסיס זה תורה ביטחונית, כאילו שאין לישראל סיבה לדאוג ושתהיה התרעה מודיעינית מספקת למלחמה הבאה וגם אם לא נצליח לקבל התרעה מודיעינית, עדיין כוחות הסדיר יוכלו לבלום את האויב עד שיגיעו כוחות המילואים וגם אם יקרה הגרוע מכל, עדיין יש לנו את חיל האוויר שיוכל לעצור את האויב. כל התורה הזאת קרסה בלילה אחד, במלחמת יום כיפור לא היה מודיעין, הסדיר לא הצליח לבלום וחיל האוויר נפגע על ידי טילי נ"מ".

    לטענתו, אלפי חיילים שלמו בחייהם, בגלל תורת הביטחון הכושלת של דיין וטליק, "דיין הודה על פי הפרוטוקולים, שהוא לא העריך נכון את האויב ושהוא בנה תורה לא נכונה, אבל הוא הודה רק אחרי שהוא קיבל את הנבוט בראש, הוא הודה שהוא טעה, אבל שלושת אלפים חיילים שילמו על הטעות הזאת בגופם, ואם היינו פועלים בצורה נכונה אז היינו מנצחים".

    יצחקי טוען כי הפרוטוקולים חושפים את מה שועדת אגרנט הסתירה, "ועדת אגרנט, ביצעה עבודה חלקית, והיא פטרה את הדרג המדיני, את דיין ואת גולדה מאחריות, דיין היה האשם היחידי, ולפחות את מה שועדת אגרנט לא עשתה, עשה עם ישראל, שטיפל בממשלה של גולדה ודיין והיא אכן נפלה".

    יצחקי קובע כי טליק אז, כמו אהוד ברק היום, ידע איך להתחמק מאחריות לכישלונות, "ישראל טל, ידע תמיד להתחמק, הוא נהג כמו רב טפלון, ממש כמו שר הביטחון דהיום, אהוד ברק, שיודע כל הזמן להתחמק מכישלונותיו, טליק השקיע אחר כך את רוב ימיו כדי לשכתב ולתקן את ההיסטוריה, לפחות עכשיו מתחילה להתגלות האמת, אבל רבים אומרים שאין טעם לפרסם את הדברים אחרי שהם מתו".

    לדבריו הפרוטוקולים שנחשפו הם רק קצה הקרחון, "זאת רק ההתחלה, יש דברים הרבה יותר חמורים מתחום המודיעין שנחשפו בועדת אגרנט ושחלקם עדיין חסויים, הם יחשפו את הכשל המודיעיני הגדול של מלחמת יום הכיפורים, אני עומד בקרוב לפרסם ספר שבו יחשפו 412 התרעות שהיו למלחמת יום הכיפורים ושלא הועברו לגומרים המוסמכים. הרמטכ"ל דאז, דוד אלעזר, אמר לי, שהוא קיבל את החומרים האלה רק חודש אחרי המלחמה. הביקורת שמתחתי אז על משה דיין, איימה עליו ולכן הוא לא אהב אותי, עבדתי אז במשרד הביטחון והוא איים עלי שהוא יפטר אותי, בסוף לא פוטרתי אל התפטרתי".

    יצחקי משוכנע שההיסטוריה משכתבת את עצמה גם היום והטעויות של אז חוזרות על עצמם גם היום, "יש כאן במדינה, מדיניות של השתקה, מדיניות שלא נהוגה באף מדינה דמוקרטית מערבית, לא מפרסמים אפילו חומרים ממלחמת העצמאות בגלל טענות מגוחכות של צנעת הפרט, כאילו זה יפגע במקורות מודיעיניים שכבר מזמן נמצאים מתחת לאדמה. לדעתי אחרי שלושים שנה צריך לפתוח את כל הארכיונים. כי את הלקחים של אז אפשר ליישם גם היום, הערבים נשארו אותם ערבים והאמריקאים אותם אמריקאים. גם הקונספציה כאילו אפשר לזלזל בערבים נותרה בעינה, והמלחמות בין שר הביטחון לרמטכ"ל נמשכות. כשאני שומע את האלוף עמוס ידלין אומר שלאויב יש יכולות אבל אין בשילות ושהסבירות למלחמה נמוכה, בשרי נעשה חידודין חידודין, כי מסתבר שהלקח ממלחמת יום כיפור טרם נלמד, וגם היום אנחנו שבויים באותם קונספציות שנבנו בשנות השבעים. קונספציות שנבנו על יהירות, גאווה, וזלזול באויב, בשעה שאסור לנו לזלזל בהם, כשאני שומע את הערכות המוטעות של גורמי המודיעין היום, תאמין לי שאני לא ישן טוב בלילה, אני מקווה רק שנעבור איכשהו את החורף בשלום".

    http://ברשת האינטרנט /News/News.aspx/209851

    תגוביות:

    1.המנהיגים, לא טעו… הם פשעו, בגדו ואיפשרו לאוייב למחוק את ישראל!
    גבורת הלוחמים, ההקרבה והעמידה הצילו את ישראל!סכנת המנהיגים גדולה מזו של האויב….

    2.יצחקי, תתחיל לחקור את אוסלו. פושעי אוסלו עדיין בחיים!

    3.ניכרים דברי אמת .אני יכול להעיד ששמעתי את אריה יצחקי מרצה את הדברים הללו על הכשל הבטחוני והמודיעיני ב- 1973, בפירוט גדול יותר, במסגרת סמינר שנתי שהעביר בשנת 1990 באוניברסיטת בר- אילן, במסגרת המחלקה ללימודי א"י.לא הוצגו הפרוטוקולים וזה נשמע לנו קצת מופרך ומוגזם. מסתבר שההיסטוריון דיבר אמת. יש להניח שהפירסומים הנוספים (מחר, מחרתיים) יחזקו את דבריו עוד יותר.

    4.The fact that there are some people even now a days that think like the failure Ehud Barak, clearly shows Israel did not learn from its past wars. Israel must establish its borders in a way she will be able to defend itself. Israel should not give up to the pressure of the USA, neither to the pressure of Europe. No one in the world likes strong Jews. never again to 67 borders. wake up Israel, and trash the left and get rid of Ehud barak

  32. מדי יום מתגלה לנו שצה"ל אינו מתפקד עוד כצבא נחוש,ונורמלי הגיב:

    הטרור המשפטי שהונהג בארץ על ידי האירגונים הלא ממשלתיים כ"בצלם" "ושלום
    עכשיו" נושא את פרי הביאושים הרעיל שלו ביתר שאת.

    הטרור המשפטי של בצלם ושלום עכשיו מונע לחימה מנצחת

    מדי יום מתגלה לנו שצה"ל אינו מתפקד עוד כצבא נחוש,ונורמלי.

    אל העמדות הבכירות הזדחלו אנשי שמאל התואמים את דרישות האירגונים ואנשיהם
    המגובים היטב על ידי בג"צ אהרון ברק את בייניש.

    שלושים שנה מרות של רדיפות זכותה של ישראל להגן על עצמה על ידי האירגונים
    העויינים הללו, הביאו אותנו אל השוקת השבורה בה צה"ל מבוסס בתוך מדמנה
    שיקרית של חיילים מסכנים המועמדים לדין השכם והערב.

    לחיילים אין עוד זכות הגנה עצמית ,וחובתם להצטייד בעורך דין אינה נסבלת עוד.

    על חברי הכנסת לחוקק ללא שהות את החוקים המתאימים על מנת לשנות את חוקי
    המלחמה בימינו,שהיא בטרוריסטים המתערבבים עם אזרחים ומנצלים את חוקי
    המלחמה המיושנים שפג תוקפם,ולא בצבאות.

    יש לנפות מהתפיסה הלאומית הציונית את כל הזוהמה שחדרה אליה מכיוון
    האירגונים של הקרן ומאנשים כאילנה דיין ותואמיה-יקירי הקרן לישראל החדשה.

    לחייל ישראלי יש זכות הישרדות הגוברת על זכויות כל האוייבים הנלחמים בנו
    כולל ילדיהם.כל עמדה אחרת אינה מייצגת "טוהר נשק" כלשהו,או חשיבה נורמלית
    מבחינה אנושית לצורך הישרדות.

    להיפך.כל עמדה אחרת מייצגת את הרצון האנטישמי למנוע מאיתנו את הזכות
    הטבעית להגן על עצמנו,בלי בג"צ,ובלי "בצלם".

  33. זעמו של טאוויל, זעמו של פוקי, ובצלם חושפים תמונות קשות הגיב:

    https://www.youtube.com/watch?v=r00LV9e1BF8

    מהדורת השבט 96 עם טאוויל פאדיחה, השר הפלשתיני לענייני זעם בלתי נשלט. פעיל שלום מסתורי מציג סרטון של ארגון בצלם וזמר המחאה פוקי מגלה אומץ מדהים וכישרון חריזה נדיר.

    לאטמה

  34. המילים "הרבה מאד" או "מעט מאד", "זמן רב" או "זמן מועט" אינן אומרות הרבה. ברור שתמיד יש ליקויים, חוזרים, וכו. אבל כמה זה מסה"כ? מהם האחוזים או המספרים? ברגע שזה איננו גם דברי הביקורת של אלוף ברור הופכים לכלי ריק.

    1. דבריך הם הרבה מאד או מעט מאד: חירטוט. תחליט בעצמך מה אחוז החירטוט בדבריך... הגיב:

      ביקרותך הזו אינה אלא כלי ריק חסר משמעות. העיקר לכתוב משהו.

      תתיחס לכשלים ולא לקשוקושי זמן, אחוזים, מספרים ושאר ירקות.

      צה"ל אינו מתפקד וזה מה שכתוב פה.

      צה"ל כבר מזמן לא צבא הגנה לישראל.

      צה"ל זה צבא הגנה על האויב, מקום עבודה לשמאלנים מסוכנים, ולשקרנים מדופלמים.

      צה"ל זה צבא הקרן להשמדה בשליטת קרן וקסנרים למיניהם במימון זר ובשטיפות מוח שאיש לא יודע לאן הן מגיעות כי זה מבוצע בארץ זרה ללא פיקוח של המדינה היהודית.

      המצב חמור.

  35. בריק ממש מזמין את החיזבאללה לתקוף את ישראל
    הוא בעצם אומר לאיראנים
    יש לנו צבא צעצוע יאללה אתם יכולים לתקוף

  36. חלק לא קטן ממה שהאלוף בריק כותב , נכון אבל !!!
    קיים בצבא מאז שאני הייתי מפקד בצבא מלחמת ההתשה ויום כיפור.
    מי ראה מג״ד? אפילו לא ראינו סמג״ד ?
    גם מ״פ בקושי מפקדי המחלקות והסיור היו איתנו בעמדות .
    בסופו של דבר במלחמה הרבה מאוד במיוחד בשריון תלוי בקצינים ברמת מ”פ ומטה ! החיילים הפשוטים הרבה פעמים בהלם ולא מבינים היכן הם נמצאים חוץ ממקרים מיוחדים כשיש מטקי״ם בעלי מוטיבציה גבוהה.
    בקיצור גם אם זה נכון מה שהריק כותב , זה היה מאז מתמיד !! צריך להשקיע בקצינים כמו מ״פ ומטה הם אלו שעושים את ההבדל.
    הבעיה הגדולה שלנו היא כמות הרקטות האדירה שיש לחיזבאללה וכמות טילי ה נ.ט. ועל זה לדעתי אחת לנו תשובה צבאית אמיתית
    לכן צריך להודיע לממשלת לבנון שירי רקטות מאסיבי על ישראל יגרום לצערינו הרב להרס כל לבנון מא ועד ת .
    זו הבעיה האמיתית ולא בעיות המ״כ שבריק מתאר לנו .
    מעבר לכל לצייד את כל חטיבות השריון הסדירות ״במעיל רוח״