הצד האפל מאוד של דזמונד טוטו

מאחורי החיוך המפורסם של איש הדת הדרום-אפריקני, הסתתרה היסטוריה ארוכה של אנטישמיות קיצונית ושנאת ישראל מגונה

היסטוריה ארוכה של אנטישמיות קיצונית ושנאת ישראל, דזמונד טוטו (צילום: Skoll Foundation)

בעידן בו פסליהם של אנשים טובים שאולי עשו כמה דברים רעים מנופצים ומופלים אל הקרקע, העולם צריך להתמודד עם המורשת המעורבת של הארכיבישוף דזמונד טוטו, גם התקופה המיידית שלאחר מותו.

טוטו נחשב לאחת הדמויות המכובדות בתבל. פניו המוכרות והמחייכות-תמיד הפכו לסמל של פיוס והכרת הטוב. אך החיוך החביב היה רק מסכה להיסטוריה ארוכה של שנאה מכוערת כלפי יהודים, כלפי היהדות וכלפי המדינה היהודית. טוטו לא רק האמין בכל מאודו באנטישמיות, אלא גם פעל לקידום וקבלה של שנאת יהודים בקרב חסידיו הרבים ומעריציו ברחבי העולם.

למרות שרבים זיהו מזמן שאנטי-ציונות היא לעיתים קרובות אצטלה לקנאות אנטי-יהודית, דזמונד טוטו היה יותר מאנטי-ציוני. הוא ניסה למזער את סבל קורבנות השואה; הוא תקף בחריפות את "הלובי היהודי החזק והמפחיד"; הוא הפיץ סטריאוטיפים אנטישמיים קלאסיים אודות "עוצמה", "כסף" ו"יהירות" יהודית; הוא הגדיר את היהודים כ"עם מוזר" והאשים אותם במרבית צרות העולם.

אילולא היה חתן פרס נובל, ההיסטוריה הארוכה של התבטאויות ומעשים נגד העם היהודי הייתה מזכה את טוטו במקום מכובד בפח האשפה של ההיסטוריה, לצד שורה ארוכה של ידוענים שבחרו להכתים את הצלחתם ברעל האנטישמיות. לכן אסור לנו לאפשר לתארים בהם זכה ולטוב שעשה במאבק נגד האפרטהייד בדרום אפריקה לשמש עבורו כמגן או כנתיב לבריחה מאחריות.

הבה ניתן לציטוטים לדבר בעד עצמם כך שההיסטוריה תוכל לשפוט את טוטו במילותיו שלו, מילים עליהן הוא ואחרים בכל פינות העולם חזרו שוב ושוב. מרבית הדברים תועדו בקפידה לאחר שנודע כי טוטו הוכרז כ"נותן חסות" לשני מרכזים לזכר השואה שהוקמו בדרום אפריקה, עוד ניסיון ציני מצדו להשתמש במעמדו ובמוסדות שונים כדי להעניק לגיטימציה לאנטישמיות. את חלק מדבריו פרסמתי בעצמי בעבר, והם ראויים לפרסום מחדש.

דזמונד טוטו ניסה להמעיט מסבל הקורבנות היהודים שנספו בשואה, כאשר טען כי תאי הגזים יצרו "מוות מסודר יותר" מאשר הגורל האכזר של קורבנות אפרטהייד. במילים אחרות, הפלסטינים אשר לתפיסתו המעוותת של טוטו היו קורבנות "האפרטהייד הישראלי", סבלו יותר מאשר קורבנות הנאצים בשואה. בהמשך הוא הלין על קיומו של "מונופול יהודי על השואה", ודרש כי קורבנותיה "יסלחו לנאצים", בעודו מסרב למחול ל"עם היהודי" על "רדיפתו את אחרים".

טוטו טען כי לציונות "מקבילים רבים מאוד לגזענות", ובכך הדהד שוב את הרעיון המופרך והידוע לשמצה שאפילו באו"ם התנערו ממנו לבסוף. הוא האשים את ישראל ב"מעשים שאפילו משטר האפרטהייד בדרום אפריקה לא העז לבצע". הוא אמר שיהודים "נלחמים ומתנגדים" לאל שלו. הוא השווה שרידי בית מקדש עתיק בירושלים למשטר האפרטהייד בארצו. הוא התלונן ש"היהודים, עם מסורת הרדיפה הארוכה שלהם, יצרו דווקא בעיות של פליטים בקרב עמים אחרים". הוא רמז לכך שישראל שוקלת אפשרות "לבצע רצח עם ולהשמיד את כל הפלסטינים".

הוא התלונן על כך שאמריקנים "חוששים לומר את האמת מכיוון שהלובי היהודי חזק מדי". הוא האשים יהודים בהצגת "יהירות כוחנית" ובקיום לובי כוחני הגורם לכך שאנשים מחפשים את תמיכתו:

אתם יודעים בדיוק כמוני שאיכשהו, ממשלת ישראל זוכה למעמד מיוחד [בארה"ב] וכל ביקורת עליה מיד מוגדרת כאנטישמיות, כאילו הפלסטינים אינם שמיים"

הוא השווה את ישראל לגרמניה של היטלר, לברית המועצות של סטאלין ולאפרטהייד בדרום אמריקה, טען שכולן היו בעבר מדינות "חזקות מדי" אך לבסוף "נחלו מפלה", בדיוק כפי שיקרה לישראל "הפושעת".

הוא התכחש לעובדה לפיה ישראל היא "דמוקרטיה מתורבתת" והאשים דווקא את אחת המדינות הפתוחות בעולם ב"צנזורה של התקשורת". הוא דרש מהאופרה בקייפטאון שלא להופיע בתל-אביב וקרא לחרם תרבותי מלא על ישראל, בזמן שעודד אמנים אחרים לבקר במדינות החשוכות ביותר בעולם.

הוא טען כי אלוהים נמצא לצד הפלסטינים, אותם השווה לבני ישראל תחת שלטון פרעה במצרים. בחלק מדבריו ניסה להסביר ולהצדיק מדוע פעולות ישראליות הן אלו שהובילו ישירות לפיגועי התאבדות ומעשי טרור אחרים שביצעו פלסטינים. בכל גינוייו את ישראל הוא מעולם לא הזכיר מקרים של רצח עם אמיתי שהתרחשו במדינות כמו רואנדה או קמבודיה, והקפיד להתעלם בנוחות ממקרים של כיבוש אמיתי ברחבי העולם.

בעודו תוקף את ישראל על ביצוע "עונשים קולקטיביים" נגד הפלסטינים (שהיו לדבריו גרועים יותר מהאפרטהייד), טוטו עצמו קרא לעונשים קולקטיביים נגד אנשי אקדמיה ועסקים ישראלים כאשר דרש חרם מוחלט על ישראל. כאשר ניסו לעמת אותו עם הצביעות הזו בענייני יהודים, הוא ניסה להצדיק אותה בתירוצים אידיאולוגיים מזוייפים: "בין אם היהודים יאהבו זאת או לא, הם עם מוזר וחריג. הם לא יכולים לצפות שנשפוט אותם לפי אותם הסטנדרטים בהם משתמשים לשפוט עמים אחרים". להשקפה הזו יש הגדרה מדויקת: אנטישמיות.

טוטו עצמו הכיר בכך שהוא מואשם באנטישמיות לעתים קרובות. היו לו שתי תגובות: "חבל מאוד" ו-"שמו של רופא השיניים שלי הוא דוקטור כהן".

האנשים ההגונים בדרום אפריקה הפכו מודעים לקיצוניות של טוטו מכיוון שראו ושמעו אותה מקרוב. כעת גם שאר העולם צריך להכיר בכך שהארכיבישוף לא היה קדוש. בכל הקשור ליהודים דזמונד טוטו היה חוטא גדול, חטאים שאין להם מחילה.

גם במותו, יש להיזכר בקנאות שהפגין טוטו כלפי יהודים, ולשקול אותה בכל סיכום הוגן של מורשתו המורכבת ובכל החלטה האם לכבד את זכרו בדרכים שונות. חשוב מאוד שנעשה זאת דווקא בימים בהם האנטישמיות שוב גואה ברחבי העולם כולו.

אלן דרשוביץ הוא פרופסור אמריטוס בבית הספר למשפטים באוניברסיטת הרווארד. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. נזכיר שהנבל האנטישמי הזה נמנה עם חבר הנאמנים של מרכז פרס לשלום. זה לא מקרה, כי הסמאלנים בישראל אוהבים לחבור לאנטישמים בעולם, בייחוד מהמחנה 'שלהם' – המחנה ה'פרוגרסיבי'.

    1. השמאל המערבי כולל הישראלי הם אויבי האנושות.
      הם הפשיסטים של המאה ה-21.

    2. זה גם לא מקרה שאובמה העניק לו את מדליית החירות(הכבוד הגדול ביותר בארה״ב).

  2. הבעייה היחידה היא שכנראה, האנטישמיות מנצחת. הסיכוי שנראה התפכחות המונית הוא אפסי עד לא קיים. העולם הצבוע והמתועב לא ישמוט מידו את היכולת האוטומטית להאשים את היהודים ב(כמעט) הכל. אנחנו המכבסה המלבינה הכי גדולה ביקום… תחנות הרוח מעולם לא היו רבות ואכזריות יותר, והן צצות ומלבלבות על פני הגלובוס, בקצב מבהיל… מול השקרים והטינוף הקולוסאליים נשארנו כמעט לבד… כמו תמיד…

  3. מה מצפים מאדם אשר החביא כלי נשק ופצצות בכנסייה שלו בכדי לסייע ל- ANC לבצע טרור רצח של שחורים שלא תמכו בהם.

    1. דזמונד טוטו מת וזו סיבה להתרווח בכורסא ולהנות מהרגע,הדביל הזה שהיה נוכל לא קטן איננו וזו כבר סיבה לחגיגה,כן ירבו העלמויות כאלה

  4. @שקוף לגמרי – מסכים איתך בהחלט אבל, איך להסביר שבמדינות לבנות (כולל ישראל) הרוב הדומם מצביע עבור השמאל? ניקח את מערב אירופה – במשך עשורים, הרוב המוחלט מצביע בעיקביות למפלגות שמביאות ומזמינות אנשים ממדינות לא לבנות, לא נוצריות וממשלות אלה גם מממנות אירגונים שעושים לובי למטרות של החלפת האוכלוסיה הלבנה, הרס הכלכלה והשפע.

    בארה"ב, כבר כ-50 שנה שתי המפלגות הגדולות מנהלות מלחמת הגירה נגד ה-WASP כלומר לבנים אירופאים (איך אפשר להסביר את תכנית ה-GREEN CARD LOTTERY!!??? לדוגמא). אפילו אם BRANDON נבחר בגניבה, עדיין יותר מ-50% מהנשים הלבנות הצביעו למפלגה שתכפה על בנותיהן של ה-SOCCER MUMS לחיות ברבי-קומות עם דירות של 50 מ"ר ואינטגרציה בכפיה עם שחורים והיספנים.

    וכו' וכו'. זה הנושא המעניין שלצערי יש OMERTA באתר זה שאני נמנע עם החתומים. במקום לשאול את השאלות האלה, הימין בארץ מתרוצץ כמו תרנגולת כרותת ראש וצווח שבנט נוכל.

    1. אתה משווה את הימין הביביסטי לתרנגול מייק ז"ל ששרד את כריתת ראשו וחי יותר משנה וחצי? זה די מעליב כי אני אוהב סיפורים מוזרים ברמות

  5. עכשיו הוא נהנה בכף הקלע 💃🏻🕺🏻🕺🏻💃🏻🕺🏻💃🏻🕺🏻

  6. האיש הארור היה עבד נרצע של יהודי שמת לפני 2022 שנים.
    אין מה להוסיף.

  7. שמעתי לפני הרבה שנים מהרב שרקי שזוכה פרס נובל לשלום הוא על פי רוב פושע מלחמה

    1. זה נכון חלקית. יש סיפורים ביזאריים הקשורים לפרס נובל לשלום. למשל הסופרת ה'יהודייה' הסמאלנית גרטרוד שטיין הציעה בשנות ה-30 להעניק את הפרס להיטלר, כי ע"י גירוש היהודים והדמוקרטים מגרמניה הוא סילק את הגורמים לסכסוכים בחברה הגרמנית וקידם את השלום. יותר מאוחר היא תמכה במשטר וישי של הבוגד הפרו-נאצי פטן בצרפת. אבל יש כמובן גם את הרוצח ערפאת ואת אובמה שקיבל את הנובל על דברים שהוא אמור היה לבצע 'בעתיד'.