אין לך אלוהים, נפתלי בנט

דיון ההדחה השבוע הדגיש שוב: בדרך להקמת ממשלתו בנט הונה את מצביעיו, את שותפיו ואת חבריו

רה"מ בנט | שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בשעה טובה, המסכות סוף סוף הוסרו בשבוע החולף. כן, אלו של הקורונה אבל גם אלו שכיסו את פרצופם של חברי 'ימינה'. בדיון שהתקיים בוועדת הכנסת על הכרזתו של ח"כ עמיחי שיקלי כ"פורש" ירדה המסכה מפרצופם של ניר אורבך, איילת שקד, מתן כהנא ובעיקר ראש הממשלה נפתלי בנט.

אמנם קואליציית בנט-לפיד-עבאס נראית בדרכה לפח האשפה של ההיסטוריה, אבל בפרפורי הגסיסה הנואשים שלה היא גררה השבוע את הכנסת לשפל דמוקרטי ומוסרי חדש. בניסיונות ההישרדות האחרונים שלו החליט נפתלי בנט להכריז דווקא על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש מסיעת 'ימינה'. דווקא שיקלי, היחיד שלאורך כל הדרך נשאר נאמן למצע ולהבטחות לבוחר.

מי שנפגע מהדיון המביש הזה הוא כמובן לא שיקלי, אלא הדמוקרטיה הישראלית והמעמד הציבורי והמוסרי של הכנסת. החוק שמאפשר להכריז על ח״כ כפורש חוקק במטרה למנוע את ההפך הגמור – למנוע מח"כ סורר לפגוע במפלגת האם ולחבור לקואליציה תמורת טובות הנאה או תפקיד. במקרה של שיקלי שהוא כמובן הפוך, החוק עוות והפך לכלי נשק פוליטי ולאזהרה לאחרים: אם תישארו נאמנים לאידיאולוגיה ולערכים, אתם עשויים לשלם מחיר כבד. חרב מתהפכת מעל שאר חברי 'ימינה', למען יראו ויראו.

כל חטאו של שיקלי היה שעמד בהבטחות לבוחר. הוא היה יכול לקבל כל תפקיד, כולל תפקיד שר, והוא בחר להישאר נאמן לאידיאולוגיה ולהבטחתו למצביעים. בנט ומפלגתו הם אלה שפרשו. הם אלה שפעלו בניגוד לעמדת המצביעים והפרו את כל ההבטחות העיקריות: לא רע"מ, לפיד לא יהיה ראש ממשלה, לא אהיה ראש ממשלה עם 15/10 מנדטים, לא נשב עם מרצ ועוד. לא מדובר על הבטחות קטנות אלא על עיקרי הקמפיין שהודגשו חזרו בכל ראיון ובכל פרסום אפשרי במשך חודשים רבים.

בראייה היסטורית הדיון הזה יהיה משמעותי מאוד. הוא ייזכר כנקודת ציון בחשיפת הפוליטיקאים שביצעו את אחת ההונאות החמורות ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית. אנשים שבחרו בדרך המרמה והשקר, מדושנים, מנותקים ומתנשאים. כאלה שימינם ימין שקר, או כפי שהסביר שיקלי בדיון: "מחזה אימים של הפרה סיטונאית גורפת ובוטה של כל ההתחייבויות הליבתיות".

כדי להבין את גודל האבסורד דמיינו סיטואציה אחרת אבל דומה: למראה הקואליציה המתפרקת, מרב מיכאלי למשל מחליטה לחבור לגוש הליכוד יחד עם סמוטריץ' והחרדים בתמורה למינויה כראש הממשלה, לכאורה במטרה למנוע בחירות ולהוציא את ישראל מהסחרור הפוליטי. חבר כנסת מהמקום החמישי ברשימת העבודה מתנגד לצעדים האלה. האם הוא זה שצריך להתפטר מהכנסת ולספוג סנקציות קשות בעוד מיכאלי מקבלת פרס?

הדיון בוועדת הכנסת היווה מראה ענקית, ומה עושה אדם שמביט במראה ורואה דמות כעורה? הוא יכול להתרחץ ולהסתפר, או לחילופין לנפץ את המראה ולחשוב שפתר את הבעיה. ח"כ שיקלי הוא המראה של 'ימינה'. בעצם נוכחותו הוא מזכיר לבנט וחבריו את ההונאה שביצעו. בניגוד אליהם, שיקלי התגלה כפוליטיקאי ישר, וגם אם לא יהיה בכנסת הבאה או ימשיך בעשייה ציבורית, הוא החזיר את התקווה והאמונה בפוליטיקאים. הוא שמר על דרך הישר ועל הערכים, לא התפתה לרמות תמורת ג'וב ונלחם על העקרונות של מצביעיו.

ובנט? בדיוק הפוך. הוא כל מה שאנחנו לא רוצים מהפוליטיקאים שאנחנו שולחים לכנסת. לא רוצים שירמו אותנו, יבטיחו ולא יקיימו, ויפעלו באופן הפוך לחלוטין ממה שהציגו את עצמן במהלך הבחירות. בנט הוא הפוליטיקאי מהסוג שבפוגע באמון במערכת כולה, הסוג שמאסנו בו.

שיקלי חשף השבוע ביתר שאת את מה שכולנו יודעים: בדרך להקמת ממשלתו בנט הונה את מצביעיו, את שותפיו, ואת חבריו. כך למשל היה בהתכתבות בינו לבין יותם זמרי בטרם הקמת הממשלה, בה זמרי תיאר את חששו מכך שבנט יבחר להקים ממשלת שמאל. בנט ענה לו: ״אל תדאג יש לי אלוהים״.

תוצאת הדיון הארוך היה ידועה מראש ובסופו הוכרז שיקלי כ"פורש". אבל כפי שאמר בדבריו בוועדה, ״עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה״. שיקלי סיכם את דבריו והוסיף: "אין לך אלוהים, נפתלי בנט". אמר וצדק.


חי שמואל הוא יועץ תקשורת העובד בין היתר עם חברת כנסת בליכוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. עם שלא עושה הפיכה בממשלה שמסכנת את אותה…יושמד.

  2. הנוכל המגולמן הנאלח בנטיטוס יזכר לדיראון עולם יחד עם מלחכי הפניכה שלו שקד כהנא אורבך כלפון פינטו..עידית סילמן עשתה מעשה הירואי בדקה ה90 ופרשה ממשלת הזדון ועל כך אנו חבים לה חסד ומחילה..לגבי איילת שקד המתייסרת אין צורך להרחיב את הדיבור היא פשוט שבוייה בידי נוכל מגולמן שקרן ומניפולטור ושמו בנטיטוס שאין לו אלוהים וכפי שאמרנו יהיה חור שחור בהיסטוריה של מדינת ישראל.

    1. א. אופרטוניזם אינו מעשה הירואי. מגיע לה שיקיימו מה שהובטח לה (לכאורה, משרד הבריאות) ולא יותר. רוצה יותר? תבצעי מעשה הירואי באמת ותשרפי את הגשרים שלך עם הקואליציה למשל ע"י הודאה שהקואליציה פועלת באופן אנטי-דמוקרטי(בצורות שונות).
      ב. אתה באמת מאמין להצגת הייסורים? באיזו צורה שקד שבויה, אם היא רוצה לעזוב היא יכולה. חוץ מזה, היא תמיד היתה שותפה שווה ולפני הקמת הקואליציה הנוכחית היא הייתה הגרועה יותר לימין(הגנה על רות דוד, הפקרת מנחם פשיטיצקי מינוי מסריח של יועמ"ש רע לימין, צמצום הצעת החוק לביקורת על יועצים משפטיים ועוד).

  3. בנט, כהנא, אורבך אות קלון לציונות הדתית שהוציאה "קסטנרים" בשורותיה.

  4. בנט אכזבה גדולה , בחרתי בו 3 פעמים רצופות כי האמנתי לדרכו, הוא בעצם אמר בעבר את כל מה שהאתר מידה מחנך ודוגל , ערכי הימין האמיתי !!!!!
    כיצד ה הוא שינה את עורו ?
    יש למישהו הסבר ?