הונאת 'ימינה' שוב נחשפה בשידור חי

אין צורך לתרץ עוד את השקר בשל שינוי נסיבות פוליטיות. כעת הקו הוא: רימינו את המצביעים ואנחנו גאים בכך

שקרים ללא הפסקה, השר מתן כהנא | נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ביום ה-21 במרץ בשנה שעברה, יומיים לפני פתיחת הקלפיות, התייצב נפתלי בנט באולפן ערוץ 20 כשאמתחתו קלף קמפיין נואש. לאחר שבועות ארוכים של קריסה בסקרים, רוב הציבור הבין כי במפת הגושים הצמודה באותה העת האפשרות היחידה של השמאל להקמת ממשלה תהיה בעזרת קולות 'ימינה', טענה אותה בנט הגדיר כ"ספינים במיליוני שקלים".

ראש מפלגת 'ימינה' הישיר אז מבט למצלמה והבטיח: "לעולם ובשום תנאי לא אתן את ידי להקמת ממשלה בראשות יאיר לפיד, לא בצורה רגילה או רוטציה. הטעם הוא פשוט, אני איש ימין והוא איש שמאל ואני לא פועל נגד הערכים שלי". כדי להדגיש את ההבטחה, הוא חתם על מסמך אותו הציג בשידור. בבוקר יום הבחירות בנט המשיך באותו הקו ושוב התחייב מול המצלמות ולקול מחיאות הכפיים: "בכל מצב – אני לא אשב ולא אתן יד שיאיר לפיד יהיה ראש ממשלה בישראל". פעם נוספת הנימוק נבע מכך ש"אני איש ימין והוא איש שמאל".

שנה וקצת מאז אותן הבטחות דרמטיות, קיבלנו השבוע בוועדת הכנסת עדות חיה למה שנותר מהן. בדיון על הכרזת ח"כ עמיחי שיקלי כפורש, שנערך לבקשת ראש הממשלה בנט (שלא טרח להגיע), התייצב כנציג 'ימינה' השר מתן כהנא (שאינו חבר כנסת ולא ברור מה חיפש שם מלבד להשליך עוד בוץ שקרי), ולצדו עו"ד עמיחי ויינברגר מטעם המפלגה. במהלך רוב הדיון נציגי האופוזיציה כמו גם שיקלי עצמו ציטטו אינספור הבטחות בחירות אותן בנט ואנשיו הפרו ברגל גסה ולמעשה הוכיחו כי הם הפורשים האמיתיים, אך ויינברגר ביטל כלאחר יד את הר הראיות שניצב מולו.

"מרגע לידתה של סיעה היא יוצאת מטבורה, מהאימא שלה, מהמפלגה, והופכת להיות ישות עצמאית שאותה מנהלים חברי הסיעה", הוא פתח, וכדי לחזק את החידוש המדהים הזה במדע המדינה הוסיף: "הרבה פעמים אותה סיעה אינה באה בהכרח עין בעין עם ההחלטות ועם הרצונות אפילו של המפלגה… הבוחרים, מה שהיה לפני, אינם יכולים לומר להם אנחנו מחייבים אתכם עכשיו לעשות כך וכך". מתוך כך הוא הסיק כאמור כי "כלל האמירות והדברים והטענות שהיו טרם הבחירות…אין להן רלוונטיות".

וכך נסגר לו מעגל שקרים מושלם. מה שהחל בהבטחות בומבסטיות מול המצלמות וחתימה על מסמכי התחייבות בשידור חי, הסתיים כאשר שליחו של אותו מבטיח מודה, שוב בשידור חי: אין שום צורך או רצון לעמוד בהבטחות בכלל. אנחנו לא מחויבים בשום צורה לבוחרים, ולמעשה עמדותיהם או רצונותיהם כלל לא מעניינים אותנו מהרגע שהגיעו לקלפי והצביעו בעדנו. אין צורך לתרץ עוד את ההונאה ואת המהפך המוחלט בגלל שינוי הנסיבות הפוליטיות. כעת הקו הוא: רימינו את המצביעים שלנו ואנחנו אפילו גאים בכך. זו הדמוקרטיה נוסח 'ימינה'.

 

מעבר לדיון בשאלת שקר כזה או אחר (ובמקרה של כל שקרי בנט זה יהיה דיון ארוך במיוחד), עולה כאן סוגיה בסיסית הרבה יותר הנוגעת לתפקוד תקין של רשויות הממשלה והפרלמנט במשטר דמוקרטי. ניתן ורצוי להתווכח מכל הצדדים לגבי רעיונות, מדיניות או החלטות למיניהן, ואכן דיונים כאלה נערכים כל הזמן ברמות עצימות משתנות. אבל ויכוחים פוליטיים אמורים לצאת מנקודת הנחה שישנן עמדות בסיסיות לגביהן ניתן להתווכח. כאשר פוליטיקאי מצהר בעצם שלמילתו אין שום תוקף, שהוא חסר כל עמדה או שהיא יכולה להשתנות על פי גחמה – היום הבטחתי כך ומחר אעשה אחרת – גם הדיון הזה מאבד ממשות או טעם.

יתרה מכך, בחירת הציבור שהיא אבן היסוד הדמוקרטית הופכת לבדיחה. המערכת הדמוקרטית כולה מבוססת על כך שפוליטיקאים פונים לציבור ומבקשים את קולו בבחירות, כדי זה יעניק להם את הלגיטימציה לבצע החלטות מסוימות או לנקוט במדיניות בה אותו הרוב מעוניין. כאשר אותו פוליטיקאי מגיע לאחר הבחירות ומסביר לציבור שאין עוד צורך להתחשב ברצונו ושכל ההבטחות היו אחיזת עיניים, הוא מנתק את הקשר הזה ולמעשה פוגע לא רק ביכולת הציבור לממש את זכותו הדמוקרטית, אלא גם בלגיטימיות הממשל עצמו שכאמור מבוססת על הסכמת הבוחרים.

מצב בו הקשר בין ההבטחות בזמן הבחירות לבין קבלת ההחלטות בפועל הוא רופף עד לא קיים מערער את הבסיס הזה. הודאה פומבית בכך שאתה לא מעוניין כלל בדעת הציבור עשויה לרסק אותו לחלוטין. כיצד המצביע אמור להאמין כעת להבטחה כלשהי של כל פוליטיקאי שהוא, כאשר חלק מהפוליטיקאים אומרים לנו בפירוש שהם מוכנים להבטיח הכל כדי להיבחר, ולאחר שנבחרו יחליטו איזה הבטחות הם אכן מתכוונים לקיים.

במקרה של בנט ו'ימינה' כאמור, אותן הבטחות לא רק שהופרו חלקית אלא נמחקו כליל. יאיר לפיד, איש השמאל על פי בנט של לפני הבחירות, לא הפך לפתע לאיש ימין לאחריהן. אם נשתמש בדימוי שבנט הציע במעמד חתימת המסמך, הרי שבפועל הוא עצמו הפך לאיש שמאל היושב עם עבאס ומרצ, ולפיד עומד להפוך בקרוב לראש הממשלה אך רק בזכות בנט.

מבחינה זו, דבריו של ח"כ שיקלי בדיון השבוע בו הוחלט לבסוף על הכרזתו כ"פורש" היוו קרן אור דמוקרטית בתוך לילה אפל של שקרים. שיקלי מנה את אינספור הבטחות 'ימינה' מתקופת הבחירות שהופרו בלי למצמץ לאחר הבחירות, והוכיח כי הוא למעשה היחיד שעמד בהן בעוד בנט וחבורתו האופורטוניסטית הם הפורשים האמיתיים.

אז בנט וחבריו אולי גנבו רווח פוליטי קצר מאוד, אך כפי שפירט שיקלי בדיון, את הנזק ארוך הטווח שהם גרמו לדמוקרטיה הישראלית יהיה לא פשוט לתקן. נבחרי ציבור ישרים כמוהו לפחות מעניקים לנו תקווה שהדבר אפשרי, והסקרים מראים שגם מרבית הציבור מבין את זה ונוטש את 'ימינה' שצונחת לאזורי אחוז החסימה. בנט, בנתיב ההונאה המתמיד בו בחר ללכת, גרם בינתיים לעוד מצב חסר תקדים בו הוא מכהן כראש ממשלה חסר תמיכה ציבורית, משותק למעשה ותלוי להישרדותו ברוב השמאלי בקואליציה. ההשלכות המדיניות והביטחוניות של המצב ההזוי הזה ברורות ומטרידות.

במבט צופה עתיד, משמעות ההחלטה על הפרשת שיקלי היא שלא יוכל לרוץ בבחירות הקרובות במפלגה קיימת, סנקציה קשה שהוטלה עליו לאחר דיון תפור מראש שהיה ברובו הצגה של צביעות וסתימת פיות, בו שוב הכנסת ירתה לעצמה ברגל ופגעה במודע בסמכותה וכוחה הדמוקרטיים. דווקא הצדיק היחיד בסדום נענש על כך שעמד בהבטחתו, אך למרבה המזל ישנו עדיין בישראל מבחן מדויק ומשוכלל למדידת רצון הציבור. קוראים לו בחירות ואין פלא שבנט מפחד מהן כמו מאש.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

  

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. בנט יודע היטב שהוא לעולם לא ישב בשום ממשלה, כי הציבור לא יצביע עבור מפלגה שתצרף אותו אליה או לממשלה בראשותה.
    בנט יודע היטב שהוא לעולם לא יהיה חבר כנסת, כי הציבור לא יצביע עבור מפלגה שתצרף אותו אליה.
    לכן בנט לא מפחד מבחירות. הוא יודע שהוא לא ייבחר. אין לו מה להפסיד. המטרה שלו כנראה היא להאריך ככל האפשר את ימיו כראש הממשלה.

    בנט יודע היטב שאלו ימיו האחרונים כפוליטיקאי ובעל השפעה כלשהי במדינת ישראל. לכן הוא מרשה לעצמו לעשות ולעשוק ככל שביכולתו (ע"ע המבצר בבירה החדשה של מדינת ישראל – רעננה, ביזבוז כספי הציבור על הארוחות, וכו'). מבחינת בנט – אחריו המבול. וכנראה שהוא צודק בתפיסה שלו – אחריו כנראה יגיע מבול. בעצם אחריו תתחיל תקופת יאיר לפיד בראשות הממשלה, כלומר תקופת המבול.

    בנט מתחנף לאמריקאים על חשבון העם היהודי וארץ ישראל. לא אתפלא אם זמן קצר לאחר רדתו מהבמה הציבורית במדינת ישראל, בנט יקח את משפחתו ויעבור להתגורר, "זמנית" כמובן, בארה"ב, שבה יהיה מוגן מהצקות השמאלנים והתקשורת ומערכת "המשפט" (כי הוא הרי איש "ימין" שלא מילא את תאוותיהם).

    כנראה שלא סתם אליטות ההון במדינת ישראל רכשו לעצמם נדל"ן באי יווני ועומדים להקים עליו מעין ישוב של מיליונרים ישראלים. כנראה שהם מבינים שזמנה של מדינת ישראל אוזל במהירות ומכינים לעצמם מקום מקלט שאליו יימלטו בתנאים מאד נוחים.

    כשהנביאים דיברו על אחרית הימים ועל הנסיונות הקשים שנעבור, הם התכוונו למצב הנוכחי. בשבוע הבא היהודים יצטרכו להחליט אם לחגוג את "עצמאות" מדינת ישראל שבדרך להיות ההיפך ממדינה יהודית (ולכן אין לה יותר תוקף לפי מגילת העצמאות, כפי שדרשו ראשי מפלגת העבודה הנוכחיים), או לדרוש את ביאת המשיח עכשיו לפני שהמצב יחמיר עוד יותר.

    1. לא הבנת-בנט מפחד מבחירות כי הוא רוצה להמשיך לקחת כמה שיותר לכיס הפרטי ואת זה הוא יכול לעשות רק כל עוד הוא בעמדת כח.

  2. בנט באמצאות נציגו מכריז אני נוכל ובזמן שהבטחתי וחתמתי על חוזה עם הבוחרים גמלה בנפשי לשקר אותם ולעשות מה שטוב לבנט והקשר בין ההבטחות שלי ערב הבחירות ומעשים שלי אחרי הבחירות לא קיים בכלל אנחנו רואים המעבר לרעננה הבזבוזים על האוכל והמשלוחים הזלזול בבוחרים זועק לשמיים
    רב נוכלים הבנט הזה גרוע מכל מה שהכרנו
    צריך להעיף אותו כמה שיותר מהר

  3. הערה אחת: הוא צודק שלסיעה יש זכות חוקית (אך לא מוסרית) להתפצל מהמפלגה עקב חוסר הסכמה עם הבוחרים אבל זה לא מה שהם עשו. התפצלות כזו קרתה ב2005 כאשר שרון ואנשיו עזבו את הליכוד והקימו את קדימה. לצערנו, החוק לא תוקן מעולם.
    אם בנט באמת היה מאמין לדברים הללו הוא וחבריו היו פורשים מימינה(ומשאירים את שיקלי כח"כ היחיד של המפלגה) ומקימים מפלגה חדשה. העובדה שזה לא נעשה מראה שלא רק הייתה פה בגידה בבוחר אלא כוונה תחילה לשקר לו בפנים בלא בושה.

  4. הבטחתי אך לא הבטחתי לקיים.

    מה שהכי עלוב זה שאנשים האמינו לאנשים הללו . תושבי יו"ש שבוחרם בזמנו את בנט כראש מועצת יש"ע -איש שגר ברעננה נפלו שוב בפח וכנ"ל גברת שקד שגרה לה בצפון ת"א באיזה בית יוקרתי כעוד נציגת ימין . הרי שני אלה אין להם ענין ומחויבות כי אם היה היו משמשים דוגמה וגרים שם.

    1. נכון להיום אין ״בית ראש האופוזיציה״(וגם לא צריך להיות) אז יו״ר האופוזיציה גר איפה שהוא רוצה.
      אבל כאשר אותו מנהיג כיהן (ואולי עוד יכהן שוב) כראש ממשלה הוא עבר לבית רה״מ בירושלים. והיות וזה מצב זמני מהגדרתו-ברור שהוא לא מכר את הבית בקיסריה.
      אז לא הבנתי מה אתה רוצה?

    2. עם הזיכרון של הישראלים, אני בכלל לא בטוחה. אני בהחלט רואה את ימינה עוברים את אחוז החסימה ואפילו מס' דו ספרתי של מנדטים. לפי מה שאני קוראת ושומעת יש הרבה אנשים שמרוצים ממנו ולא מבינים על מה המהומה…

    3. מנהיג שיש לו אינטרס לדאוג למתנחלים יש רק אחד: סמוטריץ׳(תושב קדומים) אבל דווקא בגלל זה יכולים תושבי האזור לסמוך עליו כשהוא תומך במנהיג מקיסריה.

    4. נכון מאוד אבל נתניהו לא נבחר להיות ראש מועצת יש"ע .

      זה כמו שמנכל מיקרוסופט ישתמש במחשבים תוצרת אפל. או במילים אחרות פיו וליבו לא שווים או אין לו סקין אין די גיים – זה לא נוגע לו ולכן הוא לא היה אמין ועכשיו הוא ושקד הוכיחו שאין כיסוי למילים שלהם.

  5. כהנא אחד האנשים הכי יהירים וטיפשים שגילינו בארץ הגיב:

    אם זו הרמה של טייסים אז זה מסביר מדוע ישראל לא מנצחת כבר עשורים בשום מלחמה ובשום מבצע.

    טמבלים כמו כהנא הריקן וכמו בן ברק הריקן מנהלים פה את העניינים.

    חסרי כל הבנה ומלאי שטיפות מוח מעוותות.

    והכי נואא: חסרי בושה וגבולות.

    הם העונש האלוהי לעם ישראל החוטא!