מתן כהנא מציג: כישלון פוליטי, קריסה מוסרית

מהרגע בו השר מ'ימינה' הצהיר שיעשה "ככל שביכולתו" לשמור על הממשלה, השאלה היא רק המחיר שכולנו נשלם

הרחק שמאלה. השר כהנא | צילום מסך

ביום חמישי שעבר, לאחר שח"כ עידית סילמן הודיעה על פרישתה מהקואליציה ונתנה את האות למשבר חדש בממשלת בנט הצולעת, השר מתן כהנא פרסם בדף הפייסבוק שלו "מכתב פתוח" לחברי הקואליציה.

לאחר בליל הסיסמאות הרגיל על "אחדות ותקווה", "שסע פוליטי" ו"מבוי סתום", גם כהנא נאלץ להודות בכך שבפועל השמאל עושה חיים בממשלה בעוד הימין לכאורה סובל מביקורת ציבורית, בעודו מונה את כישלונותיו שלו עצמו – בין היתר הקפאה ביו"ש, אין חשמל בהתיישבות ולעולם לא תקום ישיבה באביתר. אלא שבמקום להבין את המסקנה הפשוטה מדבריו ולפיה מדובר בממשלה ללא יכולת לקדם שום סוגיה ימנית, כהנא כרגיל תוקף את האופוזיציה בשלל האשמות שווא. "אני מתפלל", כך סיכם, "להמשך קיומה של הממשלה החשובה הזו ופועל ככל יכולתי שכך אכן יהיה".

בהמשך אותו יום פרצה לה סערת גבי לסקי ותשלום המשכורות למחבלים והוכיחה שוב את כל האמור לעיל, כאשר כהנא הסתפק שוב בגינוי רפה כלפי חברתו לקואליציה. אך לא חלפו אלא מספר ימים ונראה כי תפילותיו של השר נענו ונמצא המושיע לממשלה המקרטעת. בעוד קואליציית השמאל של בנט ולפיד ממשיכה להתפורר לאיטה, אילה חסון דיווחה הבוקר כי גורמים בממשלה "פנו למשפטנים בבקשה לנסח הסכמות" עם הרשימה המשותפת. כהנא וכסאו המתנדנד מיהרו ליישר קו, וזמן קצר לאחר מכן אמר השר בראיון רדיו כי "אפשר להעביר חוקים בכנסת בתמיכת סיעות האופוזיציה".

לא ניכנס כאן שוב להצהרות העבר הסותרות לחלוטין אותן השמיעו כהנא וחבריו ללא הפסקה ואז הפרו ברגע. ניתן למצוא אינספור כאלו בשיטוט קל בארכיון. ברגע השפל הלאומי הזה חשוב לבחון את המשמעויות וההשלכות של מצב בו מי שהציגו עצמם כ"עשר מעלות ימינה" נסחפו עשרות מעלות שמאלה למחוזות הפוסט-ציונות.

סנונית ראשונה היה ניתן לראות כבר היום, עם הכרזתו של בנט על כך ש"אישר הצעה לבחון" שלילת אזרחות למחבלים. עוד תגובה רפה המצטרפת לחוסר האונים של ראש ממשלה משותק והמום מול גל פיגועים משתולל. אותו ראש ממשלה שנכנע לחלוטין מול איראן ונכנע לחלוטין לטרור, כעת מתחנן לגלגל הצלה מאיימן עודה ואחמד טיבי שחרטו על דגלם את התמיכה בלאומנות הפלסטינית, לאחר שאיבד כל תמיכה בציבור הישראלי. ובזמן שבנט מאבד שליטה, בינתיים חייליו הבודדים שעוד נותרו במפלגת 'ימינה' לא מראים סימנים שאכפת להם במיוחד ממשהו, מלבד שמירה על הג'וב.

לפני כשנתיים, לקראת בחירות מרץ 2020, ערכתי ראיון עם חבר הכנסת דאז כהנא בו טען בין היתר כי "אנחנו נמליץ על בנימין נתניהו לראשות ממשלת ימין וזו הממשלה שאנחנו שואפים להקים".  הוא הוסיף והדגיש כי "אם נקלע לסיטואציה פוליטית נוספת של מבוי סתום, יתכן שניכנס לממשלת אחדות, אבל רק כזו שתהיה ביחד עם הליכוד בראשות נתניהו. כל שאר הדיבורים בעניין הם ספינים נלוזים". אז נכון שהנסיבות הפוליטיות השתנו במעט מאז, אבל זה בדיוק התירוץ הקל ביותר אליו בורחים תמיד אנשי 'ימינה' כדי להצדיק את הבריחה שמאלה, או כמו שכהנא היה בוודאי מגדיר את זה – "ספינים נלוזים".

בסופו של דבר ישנה המציאות, ובמציאות הזו לבנט, שקד וכהנא יש כרגע על פי חלק מהסקרים אפס מנדטים או קרוב לשם, ולכן גם אפס השפעה. הליכה לבחירות כעת תהיה סופה של המפלגה. אילו הישגים לימין יוכל כהנא להציג בפני מצביעיו ביום הבחירות? זו בדיוק הסיבה בגינה אנשיה יעשו הכל כדי להימנע מהן, גם אם המחיר הוא המשך התרפסות בפני טיבי ועודה. בהתאם, המשך קיום הממשלה הזו, עבורו כהנא מתפלל בכל כוחו, משמעותו המשך הכניעה של 'ימינה' והמשך המשיכה הרחק שמאלה. מבחינה פוליטית אין שום אפשרות אחרת; מבחינה מוסרית מדובר בקריסה מוחלטת.

אני בטוח שמתן כהנא יודע זאת היטב, ולכן כל המכתבים הפתוחים וציוצי הגינוי הם לא יותר מהמשך הזיוף. האם יש גבול מסוים שמעבר לו אפילו הוא יחוש צורך להתפכח? על פי קצב התדרדרות במדרון הממשלה החלקלק, התשובה לשאלה הזו אינה אופטימית במיוחד. כהנא כבר הצהיר שיפעל "ככל יכולתו" להישרדות הספינה הטובעת. מעכשיו הכל יהיה כאמור שאלה של מחיר, שאותו כולנו נמשיך לשלם.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

  

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. התחברות לרשימה המשותפת תהיה המסמר האחרון בארון המתים הפוליטי של כל מי שבימינה תקווה חדשה וישראל ביתנו שייתן לזה יד. הלוואי ויעשו זאת. זה יכשל מהר מאוד ויהיו הרבה מנדטים של מפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה לחלוקה לימין האמתי ע"י חוק בדר-עופר. להערכתי, במקרה כזה, של הליכה יחד עם המשותפת, גם מיזוג בין "ימינה" ו"תקווה חדשה" יעזור כמו כוסות רוח למת.

    1. יותר גרוע-
      במקרה כזה, מיזוג יתן תללפיד קואליציה בלי צורך לתת הישגים

    2. יותר גרוע-
      במקרה כזה יווצר תקדים שיכשיר את הרשימה הערבית ויאפשר ללפיד להקים קואליציה בלא צורך לתת הישגים קטנטנים ולא משתלמים לימין.
      אז אפילו אם בנט וסער יתאחדו ויעברו את אחוז החסימה הם ימצאו עצמם באופוזיציה מסתכלים על קואליציה גרועה בהרבה שהם עצמם בנו כשאף אחד לא בהם רוצה אותם ואת טובתם.

    3. אגב, זה דווקא יציל את בנט וסער.
      מהלך כזה יפגע קשה בתמיכה של ליברמן ויוריד אותו קרוב מאוד לאחוז החסימה ואז סביר שהוא יסכים לצירוף משולש שיבטיח להם מרווח בטחון מעל אחוז החסימה.

  2. כהנא כרה לעצמו בור והוא יושב בו בנוחות…
    הציבור יוודא שהוא נישאר שם…

  3. אגב, במכתב הגלוי השר כתב שאין אופוזיציה משמאל.
    אז הוא שהוא רואה עצמו שמאלה מאיימן עודה או שהוא מנותק מהמציאות.

  4. טייס היית, ימני אף פעם לא. סו קאט דה בולשיט. שטחיות נוסח בנט. בעד הממסדיות והפקידות

  5. בפילוסופיה פוליטית, זכות המהפכה (או זכות המרד) היא הזכות או החובה של עם "לשנות או לבטל" ממשלה הפועלת נגד האינטרסים המשותפים ו/או מאיימת על ביטחונו של העם ללא סיבה.