נאום סינוואר: חמאס מתכונן למערכה על ירושלים

מנהיג חמאס בעזה דיבר בפומבי לראשונה מזה כשנה, וסימן את בירת ישראל כמטרה ראשית למאמצי הטרור

בדרך לעוד סבב לחימה? יחיא סינוואר | צילום מסך

ישראל ניצבת בפני אתגר ביטחוני גדול. ההיערכות הנרחבת של כוחות הביטחון הישראלים במהלך חודש רמדאן תימשך עוד זמן רב, למרות שהחג הסתיים, נוכח שורה של תאריכים נוספים המועדים לפורענות כמו "יום הנכבה", "יום שחרור ירושלים" וחג השבועות, ולנוכח נאום האיומים השבוע של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה.

היה זה נאומו הראשון של סינוואר מאז תום מבצע 'שומר החומות' לפני כשנה. נאומו זכה לתמיכה מצד ארגוני הטרור ברצועה ומעורר חששות בקרב תושבי עזה כי חמאס נערך לסבב לחימה חדש מול ישראל, מיד לאחר עיד אלפיטר שמתחיל השבוע וימשך שלושה ימים. כל זה קורה בעוד רצועת עזה נהנית בשנה האחרונה משורה של הקלות כלכליות והומניטריות. המענק הכספי הקטארי מגיע מדי חודש באישור ישראל, 12 אלף פועלים עזתיים נכנסים באופן קבוע לעבודה בישראל והקהילה הבינלאומית החלה בשורה של פרויקטים ברצועה, ביחד עם מצרים, לשיקום נזקי המלחמה האחרונה.

סינוואר הודיע למעשה על הרחבת העימות מול ישראל וחזר על דברי מנהיג הארגון איסמעיל הניה לפינם האירועים האלימים במהלך חודש רמדאן היו רק "ההתחלה של המערכה ולא סופה". הוא הודיע על הרחבת העימות גם ללב ים, וטען כי בקרוב ארגונו יתחיל לתאם עם "ציר ירושלים" את שבירת המצור הימי שהטילה ישראל על רצועת עזה. חמאס מתכנן, כך נראה, את חידוש משטי הסיוע הימי לרצועה  אותם עצר חיל הים הישראלי ושהבולט בהם היה משט ה'מרמרה' במאי 2010.

צריך לשים לב לכמה נקודות חשובות בנאומו של יחיא סינוואר.

ביסוס המשוואה "עזה-ירושלים": הנאום נועד לבסס את משוואת "עזה –ירושלים" עליה הכריז חמאס בשנה שעברה כאשר פתח במתקפת רקטות על ישראל שהובילה למבצע 'שומר החומות'.

סינוואר גילה כי ארגונו נערך לחידוש ירי הרקטות על ישראל אם ימשכו הפגיעות במסגד אל-אקצא, והודיע כי המטח הראשון של הרקטות לזכרו של יאסר ערפאת יכלול 1,111 רקטות שישוגרו לישראל. באזכורו של מנהיג פת"ח לשעבר, ניסה סינוואר לפנות בעקיפין לתנועה ולקבל את תמיכתה, תוך שהוא מאיים במטרה להרתיע את ישראל מאכיפת החוק והסדר בהר הבית ולפגוע בריבונותה במקום.

התערבות בפוליטיקה הישראלית: יחיא סינוואר קורא היטב את המפה הפוליטית בישראל ומעוניין להצטייר כמי שגרם לנפילת ממשלת בנט ולבחירות חדשות בישראל. הוא האשים את מפלגת רע"מ בבגידה בכך שהיא מספקת רשת ביטחון לממשלת בנט וקרא לראש המפלגה מנסור עבאס לפרוש מהקואליציה לאלתר נוכח "הפגיעה במסגד אל-אקצא".

סינוואר מעריך כי אם ישראל תיכנס למערכת בחירות חדשה הדבר יחליש עוד יותר את ממשלת בנט שתהפוך לממשלת מעבר שתחשוש מעימות צבאי נרחב עם חמאס ותיכנע לתכתיביו. "הישות ( הציונית) חלשה יותר מקורי העכביש", אמר סינוואר כשהוא חוזר על דברי חסן נצראללה ומשבח את איראן על תמיכתה בפלסטינים.

ניסיון לגרור את ערביי ישראל למערכה: סינוואר שיבח את התמיכה של ערביי ישראל במסגד אל-אקצא והגעתם למסגד כדי לשמור עליו מפני ישראל. הוא הביע תמיכה בפיגועים האחרונים שעשו ערבים ישראלים בבאר שבע ובחדרה וקרא לערביי ישראל לעבור לשימוש בנשק החם שנמצא ברשותם וגם בנשק קר נגד ישראל. סינוואר מנסה לחזק את אחדות החזיתות השונות של הפלסטינים נגד ישראל, שהחלה בשנה שעברה במהלך מבצע 'שומר החומות', ולעורר אינתיפאדה פנימית של החברה הערבית תוך ניצול הרגשות הדתיים של המוסלמים.

איום במלחמה אזורית: סינוואר הבהיר בנאומו כי מבצע 'חרב ירושלים' (סיף אלקדס) שהחל בשנה שעברה טרם הסתיים וכי "החרב עוד  מונפת". הוא הדגיש כי פגיעה בירושלים ובמסגד אל-אקצא פירושה "מלחמת דת אזורית" שתתיר גם פגיעה באלפי בתי כנסת יהודים ברחבי העולם. הוא טען כי לאחר חודש רמדאן תתחיל ישראל בחלוקת מסגד אל-אקצא ולכן כל הפלגים ברצועת עזה נערכים להגן על המסגד, דהיינו מלחמה נגד ישראל מהרצועה.

מנאום סינוואר עולה בבירור כי המלחמה שבה פתח ארגון חמאס נגד ישראל בשנה שעברה (לה הוא קורא "חרב ירושלים") איננה מבחינתו סבב לחימה נוסף נגד ישראל אלא תחילתה של מערכה ארוכה שמטרתה "לשחרר את ירושלים, מסגד אל-אקצא ופלסטין".

הדבר מעיד כי התוכנית המצרית לרגיעה ארוכת טווח ברצועת עזה איננה מעשית מבחינת חמאס. הארגון  מעודד מהצלחותיו בירושלים ובהר הבית ומוכן  לסכן את שיקום הרצועה וההקלות שניתנו לתושביה בסבב לחימה חדש מול ישראל, מתוך הנחה שהיא חלשה והוא יוכל להשיג הישגים נוספים כדי למצב עצמו כמנהיג העם הפלסטיני, לחזק את מעמדו ברחוב הפלסטיני ולהביא בסופו של דבר לסיום שלטון הרש"פ בגדה.

צריך להסתכל על הדברים גם דרך הפריזמה של המאבקים הפנימיים בצמרת חמאס על ראשות הארגון, בין הנהגת הרצועה לבין הנהגת הגדה. סאלח אל-עארורי, מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, קיבל קרדיט עצום בתנועה על כך שהצליח להדליק את הר הבית במהלך חודש רמדאן ולהשתלט עליו זמנית. סינוואר מתמודד מולו על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית במקום איסמעיל הניה שמסיים שתי קדנציות רצופות, והיריבות הקשה ביניהם והרצון להביא הישגים לתומכיהם רק מעודדים את ההסלמה והטרור.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *