אווירת ההסתה באקדמיה חוצה גבול מסוכן

גל הטרדות, איומים ומפגני תמיכה בטרור שוטף את מוסדות ההשכלה הגבוהה; הרשויות חייבות להתעורר לפני שיהיה מאוחר

מפגן הסתה השבוע באוניברסיטת ת"א | צילום מסך

בשבוע האחרון קיבלנו דוגמה נוספת לנפיצות הסביבה האקדמית בישראל. נסיבות מותה של כתבת 'אל-ג'זירה' בג'נין וההסתה הפרועה שהגיעה לאחר מכן מצד גורמים פלסטינים שונים, הצליחו לחלחל גם למוסדות ההשכלה הגבוה ברחבי ישראל. במה שנראה כמו גל מחאות מתוזמן ומאורגן, בין היתר בירושלים, תל-אביב, חיפה ובאר שבע, הפגנות שנועדו לדרוש "צדק לשירין" הפכו תוך זמן קצר למופע הסתה פרוע נגד מדינת ישראל יחד עם קריאות לנקמה ולהתקוממות ערבית אלימה. תיעוד נרחב ברשתות החברתיות עורר תלונות ותרעומת מצד סטודנטים ואחרים, אך אף מוסד טרם פרסם גינוי או תגובה מסודרת.

השבוע האחרון מתאר אולי באופן הטוב ביותר את מצב האקדמיה הישראלית: סטודנטים ערביים רבים פועלים כגוש אנטי-ישראלי מתואם ומנצלים את הבמה שניתנת להם על מנת להכפיש ולהסית, תוך שהם משמשים הלכה למעשה כזרוע במנגנון ההסתה של המפלגות הערביות והרש"פ.

תופעת ההסתה באקדמיה אינה עניין חדש, כמובן, אך עליית הרשתות החברתיות בשנים האחרונות סייעה לתדלק אותה ביתר שאת. פוסטים מסיתים ומכפישים נגד המדינה והציבור היהודי, תמיכה בפיגועים ובפעילות עוינת, קריאה לחרם על מדינת ישראל ותפילות למען "שאהידים" שחוסלו החלו לצוץ כפטריות אחרי הגשם.

בשנה האחרונה, החל מגל הפרעות שליווה את מבצע 'שומר החומות', חלה החמרה ניכרת במספר האירועים הללו ונסיקה באווירה הרעילה המורגשת בחלק מן המוסדות. שילוב של ליבוי היצרים והעוינות כלפי המדינה על ידי נבחרי הציבור הערבי, תחושת עידוד מן הפרעות ומחולשת המדינה בטיפול בתופעה, וחולשת הממשלה הנוכחית בהסתמכותה על התנועה האסלאמית – הציתו תגובת שרשרת שבאה לידי ביטוי במהלך גל הפיגועים האחרון כאשר שטפון הסתה חמור סחף את הרשתות החברתיות וזלג לקמפוסים. כתובות אנטי-ישראליות נתלו, מפות ודגלי ישראל הושחתו, דגלי אש"ף הונפו ושירי הלל לטרור וקריאות לנקמה "בדם ואש" החלו להישמע בתכיפות.

על רקע גל ההסתה הזה, בולט חוסר היכולת מצד המוסדות האקדמיים לטפל בתופעה ביעילות. כמעט בכל אירוע הסתה, תגובת המוסד הייתה דומה: תחילה התעלמות, ורק לאחר חשיפת המקרים ברשתות ובתקשורת התייחסות רפה בקריאות לסגל ולסטודנטים "להרגעת הרוחות ולשימוש בשפה מכבדת". לעיתים נלקחו חלק מן הסטודנטים האחרים לשיחות הבהרה אך בכך הסתיים הטיפול. דווקא במקרים בהם סטודנטים יהודים ביקשו למחות על ההסתה, נשלחו איומים מרומזים או מפורשים מצד הסגל האקדמי כלפי אותם סטודנטים בעלי תחושת צדק ואחריות. התוצאה הישירה של היא המשך קיומן ואף העצמתן של תופעות ההסתה והתמיכה בטרור.

במקרים החמורים יותר בהם נשמעה הסתה מפורשת לאלימות, משטרת ישראל התערבה, ביצעה מעצרים והורתה בחלק מהמקרים על הרחקה מהקמפוס. הבעיה היא שגם אירועים שנחשבים "קלים יותר" וגבוליים מבחינת עילה למעצר דורשים מענה ברור אך אינם מקבלים אותו.

גם במקרים החריגים שזכו למענה מצד המשטרה, דבקו המוסדות האקדמיים בעמדתם הנייטרלית, ולעיתים אף תמכו בסטודנטים המורחקים. כך אירע למשל עם מעצר שני סטודנטים ערביים מהאוניברסיטה העברית בעקבות שירי הסתה ששרו בקמפוס. במקרים אחרים בהם המעצר לא הבשיל להגשת כתבי אישום ועונש פלילי, חזרו הסטודנטים המסיתים למוסדות כאילו שלא קרה דבר. במקביל, לוו אותם אירועים בהפגנות תמיכה בעצורים ובמורחקים שכללו גם הן עוד הסתה.

אירועי השבוע, הקדימו בימים ספורים אירוע הסתה ותיק הנערך כבר שנים רבות במסגרת האקדמיה. אירועי "יום הנכבה" שיצוינו בשבוע הבא משמשים במשך שנים כפלטפורמה להסתה פרועה נגד מדינת ישראל, באצטלה של אירועי זיכרון והתייחדות. המפלגות הערביות מנצלות היטב את המופעים הללו כדי להנחיל לסטודנטים הערביים עוד אידאולוגיה אנטי-ישראלית ואנטי-ציונית, וכדי לעודד אותם להרחיק לכת אף יותר באופי ההתנגדות שלהם למשטר "הכיבוש".

תנועת 'אם תרצו' עושה מאמצים רבים על מנת להציב חזית אחידה של סטודנטים יהודים וציונים שיעמדו מול גל ההסתה המתוכנן הזה, ואנו נתייצב מחר (ראשון) כמדי שנה באוניברסיטת תל-אביב, להפרכת שקר "הנכבה" וההסתה הפרועה שמלווה אותו. זהו חלק מאמץ מתמשך לעודד את הסטודנטים הציוניים בארץ לא לוותר ולהמשיך ולפעול למען סביבה אקדמית ציונית ובטוחה.

עם זאת, לאור כל האמור לעיל, קל להבין מדוע התופעה החמורה אינה נפסקת ואף מועצמת. חוסר טיפול מוסדי באירועים, יחד עם טיפול מחמיר דווקא באלו המנסים למשל להניף דגל ישראל בקמפוס, מעודד את הסטודנטים המסיתים שממשיכים לאיים ולהסית.

משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה אינם יכול לשתוק יותר נוכח מה שנראה כצעדים בדרך לאירועי אלימות של ממש. עליהם להכתיב מדיניות ברורה למיגור ההסתה והתמיכה בטרור באקדמיה, עם כלי אכיפה שיאפשרו ואף יחייבו סילוק מיידי של מעורבים בפעולות מן הסוג זה. כל זאת לצד פתיחת ערוץ תקשורת "בטוח למשתמש" שיאפשר לסטודנטים החשים מאוימים וחוששים להגיע ללימודים, לדווח ולהתלונן על התופעות הללו. אם צעדים אלו לא ינקטו בקרוב, אירוע האלימות הבא הוא רק שאלה של זמן.


שי רוזנגרטן הוא רכז פעילים וסטודנטים ארצי בתנועת 'אם-תרצו'

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. ישראלים הם עם של טיפשים
    אחרת איך יכול להיות שהגענו למצב הזה
    מזמן היה צריך להעביר אותם לארצות ערב
    ממנקה הרחובות עד לשופט כולם כלל כולם
    ואם לכמה יהודים תהייה בעיה עם זה גם אותם צריך להעביר מכאן
    רק מדינה יהודית אמיתית תציל את היהודים
    ישראל של היום כבר לא קשורה ליהדות
    הישראלים של היום כבר לא יהודים

    1. הראשונה – הישראלים הם לא עם. בישראל יש כ %20 ערבים ששונאים את המדינה ויעשו הכל כדי להחריב אותה. יש גם חלק לא קטן בקרב היהודים שבה, שעושים ויעשו הכל כדי להחריב את הבסיס למדינת ישראל, כלומר את היהדות (הלא טוב, מר"ץ שרץ ושות', מפלגת האבודה, מצביעי הסוכן המולדבי, וכו'). בקיצור, הישראלים הם ערב רב שמכיל בתוכו יהודים, אספסוף, גויים אנטישמים ומוסלמים.

      הטעות השניה – מה זאת אומרת 'איך יכול להיות שהגענו למצב הזה'? מי שהצביע למר"ץ שרץ אחראי לכהונתו של חובב הנאצים. מי שהצביע לסוכן המולדבי אחראי לאמירותיו האנטישמיות שלא נשמעו מאז חורבן גרמניה הנאצית. מי שהצביע למפלגת האבודה אחראי לטרור הלא טובי והטרור הפמיניסטי. ומי שהצביע להונאה הגדולה שנקראת בשם ההפוך לשמאלה אחראי לבזיון שמתרחש היום. ומי שהצביע עבור מפלגת אופוזיציה שבראשה עומד חדל אישים שמזלזל ביהדות אחראי להתבססות התופעה שמתוארת במאמר.

      הטעות השלישית – רצונך במדינה יהודית. זהו פרדוקס מכיון שהיהדות (כלומר התנ"ך והמשנה והתלמוד) אינה תומכת במסגרת מדינית ליהודים אלא בגאולה האמיתית, כלומר ביאת המשיח. כל עוד מדינת ישראל קיימת המשיח עדיין לא מגיע והגאולה מתעכבת. אז תתפלל שהמשיח יגיע. עד שהמשיח יבוא, תתייחס למדינת ישראל כאל רשות מקומית (יודנראט) שלא מתפקדת כמו שצריך.

      הטעות הרביעית – ההסתמכות שלך על היהדות כבסיס למדינת ישראל. אז מיהו יהודי בעיניך שיכול להרכיב את מדינת ישראל כמדינה יהודית? רוני אלשייך (דתי), שהיה סגן ראש השב"כ ושימש כמפכ"ל המשטרה? יורם כהן(דתי) שהיה ראש השב"כ? נפתלי בנט (דתי?) ראש ממשלת ישראל? אלו ורבים אחרים שמתחזים ליהודים דתיים עשו ועושים ויעשו הכל כדי להחזיק את מדינת ישראל בחיים, בניגוד ליהדות שמחייבת אותנו לדרוש את הגאולה (כלומר חזרת המלכות לעם ישראל).
      צר לי, אבל אין בשום מוסד או ארגון רשמי של מדינת ישראל אפילו יהודי אחד שמצפה לביאת המשיח וחזרת המלכות על חורבותיה של מדינת ישראל.

      הדבר היחידי שאני מסכים איתך בהחלט, הוא שתי השורות האחרונות של דבריך.

  2. חשוב להדגיש שאפילו כשהאוניברסיטאות כבר מגיבות הן מבקשות ״לשמור על שפה מכובדת״-כלומר הן לא מבינות (או לא רוצות להבין) שהבעיה אינה עם צורת הביטוי אלא בעיקר עם תוכן הדברים.
    לכן, לא פלא שדווקא את הימנים האוניברסיטאות משתיקים.

  3. פניה ליעקב ברדוגו, מופנית בזה אליךבקשב להעלאת הנושא שחייבים להקיא את תומכי הטרור מהאקדמיה לשיח ציבורי ולדיון, ולדרוש שהנהלות מוסדות אקדמאיים ואחרים יהיו מסוגלים להרחיק ולגרש ערבים פעילים התומכים במופגן בתוך כותלי המוסדות האקדמאיים לטרור ומסיתים נגד המדינה והדגל . כמובן שיש לדרוש מחברי הכנסת בליכוד שיפעלו להגיש הצעות חוק בכיוון הזה והייתי רוצה לראות איך חקיקה כזו תיכשל ואם יהיו כאלה שיתנגדו חוק כזה. בדיונים על התופעה הזו יש לפרסם את שמות האישים, הגופים והמוסדות שלא פועלים נגד התופעות האלה ולהעמיד אותם אל עמוד הקלון.

  4. היהודים יתעוררו רק כשיחושו את מלחמת האזרחים שכבר התחילה. המהפכות מתחילות תמיד ממעמד הביניים ו"מאנשי הרוח". וזה מה שקורה. אבל הפרשנות של התקשורת ואנשי הביטחון שגויה ואשלייתית. הם מתכחשים למה שהם אומרים שומעים. יעלה לנו ב יותר ממאה אלף. הרוגים יהודים במאבק על הארץ.

  5. כל מי שמפגינים עם דגלי אש"ף ותומכים באויב בזמן מלחמה צריכים לאבד את אזרחותם הישראלית, ויחד איתה את כל ההטבות והזכויות שהיא מקנה, בהן גם הזכות לבחור ולהיבחר לכנסת. הם צריכים להיות מסולקים מהמוסדות להשכלה גבוהה, ומי שפעל באלימות צריך לתת את הדין גם על כך.
    ראשית ינוקו מוסדותינו מהאויב, אחר כך מהמדינה.

  6. 2 מיליון ערבים לא יתנו לנהל ישראל כמדינה יהודית.
    למזלנו כל ערבים מקומיים זכאים לבחור ממשלה ברמאללה.
    *
    מלבד המלחמה יש עוד דרך להיפטר מאויבים.
    מפסיקים להאכיל אותם והם יעזבו.
    *
    לחץ דמוגרפי של מיליוני ערבים ידרוס ישראל,
    אם לא נצליח להעביר את כל הערבים למדינותיהם.
    *
    יהודים וערבים לא מסוגלים ולא מוכרחים לחיות במדינה משותפת.
    מדינה ערבית, ללא יהודים, נוסדה בשומרון ועזה.
    הפרדה מעם זר תתחיל רק לאחר שכל הערבים ממערב לירדן –
    יהפכו לאזרחי מדינה מינוס שלהם.
    לכל 6.5 מיליון ערבים מקומיים מגיעה אזרחות מדינתם החדשה.
    זו זכות ולא עונש. 👉
    *
    הפרדת שני העמים על בסיס האזרחות זה שלב הכרחי
    לשחרור ארצנו גם ביהודה ושומרון.
    הפרדה מן הערבים תבוצע בשלושה שלבים:
    אזרחות אחידה לכל ערבים פלסטינים >
    > ניתוק כלכלי > העברה לערים ללא יהודים עקב חוסר פרנסה בישראל.
    *
    עדיף להעסיק בישראל רק ערבים עם תעודות של רשות הערבית.
    בהדרגה כל ערבים מקומיים ייקלטו ברמאללה, שכם, ג'נין, קלקיליה,
    טולכרם, חברון, יריחו, אבו-דיס, בית-לחם, עזה וכו'.
    *
    הגיע הזמן לשחרר את ה"נכבשים" ולהשוות זכויות ערבים בירושלים,
    חיפה ויפו – לזכויות יהודים ברמאללה, שכם ועזה .
    די לכפות אזרחות (או תושבות) ישראלית על לאום עוין !
    אזרחות פלסטינית-ירדנית ☪️, אבו-דיס ושועפאט – לערבים ,
    אזרחות ישראלית ✡️ וירושלים – ליהודים !
    *
    אין צורך בחילופי שטחים.
    בהעדר פרנסה בישראל – הערבים יסתלקו בעצמם.
    *
    רוב היהודים נגד מדינה משותפת עם הערבים.
    הקואליציה שתגשים רצון העם תקבל יותר מ-80 מנדטים.
    *
    ממשלת 'כל אזרחיה' ניתן להפיל דרך הכרזת משאל עם
    על תיקון חוק אזרחות משנת 1952.
    ליהודים – אזרחות ישראלית,
    לכל הערבים ממערב לירדן – אזרחות מדינתם.

  7. האקדמיה, לא רק בישראל, מצמיחה ומטפחת קונפורמיזם ובינוניות וזה בגלל שהפוליטיקה השתלטה עליה לחלוטין. במשך שנים קודמו האנשים הקונפורמיסטים ועכשיו כאשר הם נמצאים בטופ, גאונות ויצירתיות מאיימות עליהם ולכן הם לא יעזו לקדם אנשים שמסכנים את מעמדם לכן הרמה רק תלך ותרד.
    מה שחשבו בעבר לשיגעון חולף, שהילדים יסיימו את הלימודים, יגיעו לעולם האמיתי ויתבגרו, חילחל לתוך החברה והפך לבון טון. האנשים הללו שקבלו את החינוך הזה הם עכשיו המרצים, ומנהלי האוניברסיטאות והם אלו שמכשילים את הדור הבא של הילדים שמעזים לכפור בדת החדשה ולטפח את כל מי שאומר אמן. אלה גם האנשים שממלאים את הפרקליטות והשירות הציבורי.
    מה שיוצא היום מהאוניברסיטאות אלו השקרים הפרוגרסיביים והדעות הקיצוניות ביותר ואף אחד מראשי האקדמיה לא יעצור את זה מכיוון שהם כולם תוצרים של הרעיות הללו. הטובים והמוכשרים באמת עזבו למקצועות שבהם אפשר להסתיר את הדעות הפוליטיות ומה שנשאר זה הפנאטים, הבינוניים והסוציופטים שחוץ מלקדם את עצמם לא מעניין אותם שום דבר.

  8. אין מה לצפות ש'הרשויות' יעשו משהו, בפרט ש'הרשויות', ובעיקר אלה הרלוונטיות לנושא הנדון שורצות סמאלנים ו'פרוגרסיבים' מכל המינים והסוגים, והם יושבים על תקציבים בלתי-נדלים והמדינה והעם היהודי מעניינים להם את החלחולת. הבעייה היא ציבור הסטודנטים היהודי האדיש העסוק בלימודיו ובפרנסתו ויוצא כמה פעמים בשנה למילואים ופעם בכמה זמן לקלפיות. עד שהציבור הזה לא יקום על רגליו ויתאחד כמו שהאוייב הערבו-איסלאמי הרצחני מאוחד בשנאה ובאלימות נגדנו, וייצא להכות באוייב ולסלקו מהקמפוסים אפילו שאלה יישרפו בדרך, לא יהיה פיתרון לבעייה והיא תלך ותחמיר כמו סרטו שלא מטפלים בו בזמן.

  9. ומה עם הסמרטוטיות המתמשכת של רוב סטודנטים יהודי-ציוני דומם? מה עם הפגנת שרירים ציונית מדי פעם? עם הנהנתנות וההדוניזם השלט כאן, איבדנו את הרצון לנפץ לאויבנו את הפרצוף המתריס שהעזו לאמץ לעצמם. מה עם ללמד לקח את חיות הטרף הערביות שנרשמו לאוניברסיטה רק כדי ללמוד מהיהודים איך אפשר להכניע שליט בלא מאמץ רב. הבושה הופכת לאט לאט למנוסה מבוהלת!!! מביש!!