ביידן מכין את הקרקע לבירת פלסטין בירושלים

בזמן שישראל מביטה מהצד ולא מגיבה, הממשל האמריקני מנסה לפייס את עבאס בסדרת ויתורים מדיניים

מאיים ומרגיע. עבאס וביידן | צילום מסך

הנשיא ביידן יבקר בישראל וברש"פ ב-13 וב-14 בחודש הבא, כך מסר רשמית הבית הלבן. אמש (שלישי) נועד בפעם השלישית ברציפות בכיר אש"ף ומקורבו של עבאס, חוסיין א-שיח', עם ברברה ליף, תת-מזכיר המדינה שהגיעה לישראל להכין את ביקור הנשיא האמריקני.

הנשיא יבקר בבית לחם שם יארח אותו יו"ר הרש"פ כפי שאירח בעבר את הנשיא טראמפ. ביידן יבקר גם לראשונה במזרח ירושלים, בבית החולים 'מקאסד' שם הוא צפוי להודיע על חידוש הסיוע הכספי האמריקני למערכת הבריאות במזרח ירושלים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.

ממשל ביידן מודאג מאוד מהדיווחים על מצבו הבריאותי של אבו מאזן, וחושש כי ירידתו מהבמה הפוליטית תערער את יציבות הרש"פ בשטחי הגדה, תביא לקרב ירושה עקוב מדם ותחזק את מעמד החמאס. ביידן גם חושש כי עוד לפני הגעתו לביקור המתוכנן בישראל, ינקוט אבו מאזן צעדים שיסבכו את המצב המדיני, בעוד ממשלת בנט-לפיד מקרטעת ועומדת על סף קריסה.

בשבוע שעבר, אבו מאזן איים באזני מזכיר המדינה בלינקן ובאזני נשיא צרפת מקרון כי ההנהגה הפלסטינית שוקלת ברצינות ליישם שוב את החלטות המועצה המרכזית של אש"ף, ולהשעות את ההכרה בישראל ואת התיאום הביטחוני עמה נוכח "ההסלמה הישראלית בירושלים ובהר הבית", כפי שבאה לידי ביטוי ב"אירועי יום ירושלים".

הנשיא ביידן מיהר לשגר לרמאללה את השליח המיוחד האדי עמרו, ואחריו את ברברה ליף, שנועדו ברמאללה עם אבו מאזן. ליף הדגישה את מחויבות הממשל לפתרון שתי המדינות, ואילו אבו מאזן שב ואיים להשעות את היחסים עם ישראל ודרש שהממשל יעמוד בהבטחותיו לפתוח את הקונסוליה האמריקנית בירושלים ואת משרדי אש"ף בוושינגטון, ולהסיר את אש"ף מרשימת ארגוני הטרור.

בשבוע שעבר הודיע ממשל ביידן על שינויים בירוקרטיים בשגרירות האמריקנית בירושלים, כדי לשגר מסר של הרגעה ליו"ר הרש"פ כי אינו נסוג מהבטחתו לפתוח אותה, דבר שיסמל למעשה הכרה האמריקנית במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית, ויבטל דה-פקטו את הכרת הנשיא לשעבר טראמפ בירושלים כבירת ישראל.

הממשל החליט על הפרדה מחדש של המחלקה העוסקת בנושא הפלסטיני משגרירות ארה"ב בירושלים, והיא תדווח ישירות למשרד החוץ בוושינגטון במקום לשגריר טום ניידס. שמה הרשמי שונה מ"היחידה לעניינים פלסטינים" ל-"משרד לעניינים פלסטינים", ובראשה ימשיך לעמוד הדיפלומט ג'ורג' נול. ממשל ביידן עדכן את ישראל במהלך החדש שלו והיא לא הביעה התנגדות, למרות שברור כי מדובר בשלב ביניים לקראת פתיחתה של הקונסוליה האמריקנית בירושלים שתטפל בענייני "פלסטין".

ממשל טראמפ סגר ב-2018 את הקונסוליה האמריקנית בירושלים, ובכך הוריד את דרג הייצוג האמריקני ברש"פ, במקביל להעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים. עבודת הקונסוליה מוזגה עם עבודת השגרירות כדי למחוק כל סממן של  הכרה בריבונות פלסטינית כלשהי. השגריר האמריקני בירושלים היה המדווח הישיר לממשל על הנעשה בזירה הפלסטינית, עכשיו יעשה זאת ישירות לוושינגטון הדיפלומט נול, והוא יקבל הנחיות ישירות מאגף המזרח התיכון במחלקת המדינה בוושינגטון, ללא מעורבות השגריר.

מדובר במהלך הרגעה אמריקני זמני, נוכח הלחץ הפלסטיני והאיומים של אבו מאזן. לדברי גורמים אמריקנים, הדבר יזרז את העברת המסרים המדיניים בין ממשל ביידן לרש"פ ויחזק את הקשר ביניהם. הנשיא מנסה להחזיק את המקל משני קצותיו. מחד גיסא להרגיע את אבו מאזן ולהתקדם שלב נוסף לקראת פתיחה מחדש של הקונסוליה, ומאידך גיסא לא להיכנס לעימות מדיני עם ממשלת בנט-לפיד ולספק תחמושת למפלגות הימין בישראל.

עד להגעת הנשיא ביידן לאזור בחודש הבא, אם הביקור אכן יתקיים בסופו של דבר, העבירו שני הנציגים האמריקנים שביקרו ברמאללה את המסר כי ארה"ב מחויבת לפתרון שתי המדינות ולפתיחת הקונסוליה שלה בירושלים. בינתיים זה מספיק מבחינת האמריקנים כדי להרגיע את אבו מאזן.

ישראל טעתה בכך שלא הביעה התנגדות למהלך הביניים של הממשל. הנשיא ביידן עקשן ולא יוותר על פתיחת הקונסוליה, וישראל צריכה להפגין עמדה עקבית בנושא שהוא כה חשוב לשמירה על ההכרזה ההיסטורית של הנשיא טראמפ. למעשה, המהלך של ממשל ביידן הוא תחילת השחיקה של הכרזת טראמפ.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. לממשלה הזו אין מחוייבות לעניין הציוני ולכן זה פתטי לחשוב שהיא תעשה משהו לסיכול המהלך האמריקאי.
    רק החלפה מהירה של השלטון בישראל יצור מצב של ממשלה שתעמוד על זכויות היהודים בארץ ישראל !!!

    1. זה לא רק חוסר מחויבות. זו שנאה לכל מה שטראמפ ונתניהו מייצגים.
      מטרת הממשלה הזו היא בראש ובראשונה למנוע מנתניהו לחזור לבלפור ושנית לגרום לו להראות גרוע וחסר הישגים ככל הניתן. אם צריך להחריב חצי מדינה, להתחבר לאויבי ישראל ולמפלגיו, להאחז כל שקר וספין אפשריים, לבגוד בכל הערכים בהם חלק מחברי הקואליציה מאמינים(!) ואפילו להתאבד פוליטית בכל השקרים-אז שיהיה. הכול אבל הכול רק לא ביבי.
      מי שמנעו את תכנית המאה, מי שעשו כל שביכולתם כדי לצמצם ולהקפיא את הסכמי אברהם והשלכותיהם בטוח שמחים מאוד לתת לביידן גיבוי להרס עוד הישג מדיני של הימין.

  2. צריך.למנוע את הביקור הזה."לא רצוי"
    למה?לנקר לנו את ..העיניים.ולהעשיר את "הפלשתינאים"..איפה..האומץ.

    1. תאמרו לביידן שהוא יכול להכין קרקע לבירה פלשתינאצית בוושינגטון.
      ירושלים היא בירת מדינת ישראל היהודית. שיזכור ולא יתבלבל. אחרת יהיה קרע בין ישראל לארה״ב.
      הקרע יתממש מיד אחרי הבחירות בישראל העומדות לפתחנו בקרוב מאוד.

  3. ביידן בודק את הדופק… רוצה לזכות לנקודות זכות אצל הערבים….. הוא זקוק לאנרגיה ונפט ולסעודיה ולכן עכישו מנזה הכל…. הוא לא יכול לכפות על ישראל ואנחלנו נעמוד על כך שלא יקרה דבר כזה! למרות היהודים המתיוונים בארה"ב לא יעזור לו

  4. הכותרת מטעה – ביידן יחד עם בנט מכינים את הקרקע לבירה פלסטינית בירושלים.

    1. התכוונת ביידן ביחד עם לפיד.
      לבנט אין כח לקדם שום דבר.

  5. נקווה שביידן יהיה עסוק עם רוסיה, קוריאה. אוקראינה. דע"ש ולא יוכל להגיע לישראל. נסים קורים.

    1. רוסיה, איראן, סין, קוריאה הצפונית וכו׳ יסיחו את דעתו מישראל באותה מידה שהם מסיחות מאיתנו את דעת מועצת זכויות האדם של האו״ם.

  6. ,לעולם לא יהיה לסמור על בורא העולם לא יפסק את תהליך גאולה

  7. ביידן, תוציא מהראש שלך את האפשרות לתת לפלשתינאצים מעמד כל שהוא בירושלים המאוחדת בירת מדינת ישראל.
    היה לא תהיה. מדינת ישראל תמחק כל הסכמה כזו, ומוטב לך לא להתחיל במלחמה נגד בעלת הברית הכי אמנה והכי יעילה לארה״ב .
    גם אם יהיה צורך בעימות ישיר מול הנשיא ומחלקת המדינה של ביידן ואפילו עד שבר, ישראל לא תסכים לכך לעולם.
    ואם מממשלת נוכלים החפצים בתמיכת ארה״ב מגיע לסיכום כזה הסיכום יבוטל מיד עם החלפת השילטון בישראל על כל מה שזה יעורר עד קרע עם ממשל ביידן.