"לא תשתיקו אותי": אנס קאנטר מסרב להיכנע

בים של צביעות ופחד מול משטרים רודניים ופושעים, הכדורסלן הטורקי שוחה באומץ נגד הזרם

כנות ואומץ. קאנטר במדי הסלטיקס | Erik Drost

ליגת ה-NBA הייתה שמחה מאוד אם כל מי שמעורב בה פשוט יישב בשקט מול הזוועות המתמשכות בסין, ולא יפריע לצוות השיווק הבינלאומי בעבודתו. לרוע המזל של ארגון הכדורסל הגדול והפופולרי בעולם, אבל למרבה המזל כל השאר, שחקן קבוצת הבוסטון סלטיקס אנס קאנטר מסרב לשתוק.

בשבועות האחרונים נראה שהכוכב הטורקי פתח בסוג של מסע צלב. בניגוד למנהלי הליגה הבכירים שעסוקים ברדיפה אחר נתחי שוק חדשים, קאנטר יצא בגלוי נגד פשעי סין ונגד מנהיגה שי אותו כינה "רודן אכזרי". השחקן הביע גם ביקורת חריפה על המפלגה הקומוניסטית הסינית אשר בין היתר מפעילה דיכוי בטיבט, מתבססת על עבדות וכולאת כ-2 מיליון מבני המיעוט האויגורי במחנות ריכוז.

טענה מרכזית אחרת של קאנטר היא שאסור לאמריקנים להתעלם ממה שקורה בסין. "אל תשכחו", אמר בשבוע שבער בהתייחסו למוצרים המופקים בעבודות כפייה, שבכל פעם שאתם נועלים את הנעליים האלו או לובשים את החולצה הזאת, יש מאחורי כל זה המון דם, דמעות ודיכוי". במיוחד הוא מציין את כפיית העבודה בקרב האויגורים, אותה הוא מגדיר "עבדות מודרנית" המתרחשת "ברגעים אלה ממש בסין".

גם בכל הנוגע לצביעות הפושה בתעשיית הספורט האמריקנית, קאנטר לא חוסך שבטו. "חברת נייקי מקפידה להיות קולנית מאוד בקשר לאי-צדק כאן באמריקה", אמר לאחרונה, "אך כשזה מגיע לסין היא שותקת". והיא אכן שותקת בסוגיה הזו, כמו גם נציב ה-NBA אדם סילבר, שכאשר נשאל בעניין נוטה לפזר אמירות כלליות על "המצב המורכב" ועל הצורך ב"עוצמה רכה" ו"חילופי תרבות".

הדבר נכון גם לגבי מאמן קבוצת גולדן-סטייט סטיב קר, שספג ביקורת מוצדקת בשנ שעברה כאשר סרב להגיב על דיווחים לפיהם משתתפים צעירים במחנות אימונים של ה-NBA בסין עברו התעללות פיזית ונאסר עליהם ללמוד. בהשוואה לאופן הביקורתי בו התבטא קר בגלוי בסוגיות כמו אלימות ואי-צדק בארה"ב, השתקנות המאופקת הזו נראתה מוזרה מאוד עבור רבים.

הזעזוע שמביע אנס קאנטר מול התנהלותם של משטרים רודניים מגיע בחלקו מחוויה אישית. בשנת 2016, כאשר הכדורסלן השמיע ביקורת נגד נשיא טורקיה ארדואן ותיאר אותו כ"היטלר של המאה הזו", אביו פוטר ממשרתו באוניברסיטה והואשם בחברות בארגון טרור. בהמשך נאסר על קאנטר עצמו להיכנס למדינה, דרכונו בוטל למעשה וגם הוא הואשם שלא בפניו בסיוע לטרור.

מרבית האנשים היו מגיבים לתלאות כאלה בשתיקה מתוך פחד, אבל אנס קאנטר בחר ללכת בנתיב ההפוך. "שי ג'ינפינג והמפלגה הקומוניסטית הסינית", כך פנה השבוע בטוויטר, "מישהו חייב ללמד אתכם לקח. לעולם לא אתנצל על כך שאמרתי אמת. אתם לא יכולים לקנות אותי. אתם לא יכולים להפחיד אותי. אתם לא יכולים להשתיק אותי".

בתור כלל אצבע, אנחנו לא נוטים להלל אמנים או ספורטאים בשל העמדות הפוליטיות שלהם, אשר רבות מהן כוללות דקלום נוח של סיסמאות שלא גובות מהם שום מחיר אמיתי בקרב חברים או צרכנים. אך האופן בו ליגת ה-NBA מנסה לדכא קולות ביקורתיים בשאלה הסינית הוא מטריד ומוחלט כל כך, עד שמרענן כל כך לראות מישהו חורג מהשורה ושוחה נגד זרם האינטרסים העצמיים. אנס קאנטר ראוי לשבחים על הכנות והאומץ שהוא מפגין, וכדאי מאוד ל-NBA ולשותפיה להטות אוזן לאזהרותיו.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *