הפייסנות האירופית מקרבת את איראן לפצצה

נתיב הדיפלומטיה בו בחר האיחוד אפשר הסרת סנקציות ושיקום הכלכלה, אך לא יצר אכיפה אמיתית על המשך פיתוח הגרעין

משלחת האיחוד בפגישה בטהרן | Tasnim News Agency

הודות למדיניות הפיוס המוחלטת של האיחוד האירופי כלפי איראן, במיוחד מאז שנת 2015, משטר האייתוללות כעת השיג את היכולת לבנות פצצה גרעינית. קמאל חראזי, מיועציו הבכירים של המנהיג העליון עלי ח'אמנאי, חשף בהצהרה נדירה לערוץ 'אל ג'זירה':

בתוך מספר ימים נהיה מסוגלים להעשיר אורניום לרמה של 60% ובקלות נוכל לייצר גם אורניום מועשר ברמה של 90%…לאיראן יש כעת את האמצעים הטכניים לייצר פצצה גרעינית"

החל משנת 2015, המעצמות האירופיות ובראשן צרפת, גרמניה ובריטניה, שינו את המדיניות שלהן כלפי איראן – מהטלת סנקציות והפעלת לחץ לניסיון לאמץ גישה דיפלומטית. הנתיב הדיפלומטי כלל הסרת מגבלות על תעשיות הנפט והגז האיראניות, והסרת יחידים וחברות שונות מרשימת הסנקציות. על פי ההקדמה להסכם הגרעין:

ההסכם יוביל להסרה כוללת של הסנקציות שהוטלו בידי מועצת הביטחון של האו"ם, וכמו כן כל סנקציות אחרות הקשורות לתוכנית הגרעין האיראנית, כולל צעדים להשיפור הגישה בתחומי המסחר, הטכנולוגיה, הפיננסים והאנרגיה"

מיד לאחר חתימת ההסכם, האיחוד האירופי אפשר העברת כספים בין יחידים וישויות איראניות לבין גורמים באירופה, קשרי בנקאות בין הבנקים והמוסדות הפיננסיים, תמיכה כספית למסחר עם איראן, הלוואות לממשלה בטהרן, ייבוא נפט, גז ומוצריהם, השקעות בתחום האנרגיה וייצוא של זהב ומתכות יקרות אחרות.

האיחוד האירופי המשיך במדיניות הזו, למרות שמשטר האייתוללות נתפס שוב ושוב בהפרות של הסכם הגרעין. כך למשל, סוכנות הביון הפנימית של גרמניה חשפה ב-2016 כי ממשלת איראן פועלת ב"נתיב סודי" במטרה להשיג טכנולוגיה גרעינית וציוד מחברות גרמניות, "בכמות גבוהה מאוד". עוד ציינה הסוכנות:

על רקע זה ניתן להניח בביטחון כי איראן תמשיך בפעילות רכש נרחבת בגרמניה, תוך שהיא משתמשת בשיטות הסתרה והטעיה כדי להשיג את מטרותיה"

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) התריעה כי משטר האייתוללות הפר את תנאי הסכם הגרעין לפחות בשני מקרים ידועים בשלוש השנים הראשונות לקיום ההסכם.

גם לאחר שהנשיא טראמפ בחר להוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין, האיחוד האירופי נותר איתן בדעתו. במקום לשנות מסלול, גרמניה, צרפת ובריטניה אימצו מדיניות מפייסת עוד יותר כלפי איראן. שלושת המדינות יצרו "מנגנון לתמיכה בפעולות מסחר" (INSTEX), שבפועל שימש לעקיפת הסנקציות האמריקניות. שר החוץ הגרמני הייקו מאס ציין אז: "הבהרנו היטב כי אנחנו לא רק מדברים על שימור הסכם הגרעין, אלא גם יוצרים אפשרות לבצע העברות עסקיות".

אך האם האייתוללות השיבו לאירופה טובה? להפך. הם החלו לציית פחות ופחות לתנאי הסכם הגרעין, עד לנקודה בה, על פי סבא"א, איראן לא עמדה למעשה בשום תנאי מסעיפי ההסכם. בהמשך, הממשלה בטהרן כיבתה חלק מן המצלמות שהותקנו בידי סבא"א בכמה ממתקני הגרעין באיראן.

כל הזמן הזה, איראן ממשיכה להעשיר כמות משמעותית של אורניום לרמה של 60%, מרחק קצר מ-90 אחוזי ההעשרה הדרושים כדי לייצר נשק גרעיני. המדיניות האירופית הרכה כלפי איראן נותרה על כנה אפילו לאחר שצרפת, גרמניה ובריטניה הזהירו כי פעולה זו מצד האיראנים "מפחיתה עוד יותר הזמן הדרוש לפריצה לקראת נשק גרעיני, ויוצרת חוסר אמון נוסף לגבי כוונות הממשלה".

ולמרות כל ההתפתחויות שלעיל, האיחוד האירופי עדיין מנסה להחיות את הסכם הגרעין הכושל, וממשיך לסחור עם משטר האייתוללות. על פי דיווח ב'טהרן טיימס':

שיעור הסחר בין איראן והאיחוד האירופי הגיע לסכום של 4.863 מיליארד אירו בשנת 2021, עליה של תשעה אחוזים בהשוואה לשנה הקודמת… על מידע שפרסמה לשכת הסחר של טהרן, איראן ייצאה לאיחוד האירופי סחורות בשווי של 554 מיליון אירו במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2021, בעודה מייבאת מאירופה סחורות בשווי של 2.7 מיליארד אירו"

בדיוק כמו שאירופה התעלמה בנוחות מכל האזהרות לגבי הפתח לסחיטה שבהסתמכות על גז רוסי, כעת היא מתעלמת בנוחות מן האזהרות על כך שאיראן גרעינית תוכל לסחוט אותה בקלות עוד יותר.

האייתוללות אפילו לא יצטרכו להשתמש בנשק הגרעיני שברשותם כדי לגרום למנהיגי אירופה לפעול כרצונם; עצם האיום של נשק גרעיני יעשה את העבודה. חלק מאותו נשק עשוי אפילו להגיע לידי כמה מארגוני הטרור המטופחים בידי איראן. כדי לדמיין את התוצאה של תסריט כזה לא צריך להתאמץ יותר מדי. מספק להביט במתרחש בסוריה, לבנון, תימן או עיראק.


ד”ר מג’יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *