היועצת המשפטית מרסקת את שלטון החוק

משומר סף אמיץ הרואה "מניעה משפטית" בכל צעד ושעל, תפקיד היועץ הפך למכשיר כל רצון ומינוי בממשלת מעבר

חותמת גומי. היועמ"ש בהרב מיארה | צילום מסך

פעם, ממש לא מזמן, נהגו לספר לנו כי ישנם במדינת ישראל כמה יחידי סגולה המכונים "שומרי הסף". תפקידם – להקפיד כי הממשלה הרעה לא עושה אף צעד על דעת עצמה, וחלילה מיישמת את המדיניות לשמה בחר בה הציבור. מינויים חשובים? החלטות מנהליות? קביעת מדיניות? את כל אלה תשאירו לטובים באמת, היועצים היפים והאמיצים.

בכל פעם בה נבחרי הציבור התעקשו בכל זאת שלא לשעות לעצת היועץ, פאנלים שלמים ישבו חמורי סבר והסבירו לנו כמה חשובה עצמאות היועמ"ש הקדושה; הכותרות זעקו על לא פחות מ"הפיכה שלטונית"; נהרות של דיו נשפכו בקינה על "מות הדמוקרטיה". מונחים כמו "מניעה משפטית" ו"בעיה חוקתית" השתלטו לחלוטין על כל פן בחיינו.

כל זה היה רגיל ומקובל עד לפני כשנה, אז עלתה לשלטון ממשלת "השינוי" המצופה. ואיזה שינוי זה היה. לפתע, שומרי הסף הערניים היו יכולים לנמנם קצת בשמירה, ואפשרו לשרים לעשות כמעט ככל העולה על רוחם. בהמשך, היועץ הקדוש פרש והתארגן בזריזות על ג'וב אחר ובמקומו הוצנחה יועצת חדשה ואלמונית.

השופט גרוניס שעמד בראש ועדת האיתור התנגד למינויה של גלי בהרב מיארה בשל חוסר ניסיון ההכרחי במשפט ציבורי ופלילי. אני מודה, גם אני פקפקתי בתחילה בגברת גלי בהרב מיארה. אך המועמדת המועדפת על שר המשפטים סער מוכיחה מאז כניסתה לתפקיד יכולות מרשימות בכל התחומים.

רק לאחרונה הפגינה ידע ביטחוני עמוק, כאשר אישרה לראש הממשלה לפיד ולשר הביטחון גנץ לפתוח במבצע 'עלות השחר' מול ארגוני הטרור בעזה ללא אישור הקבינט, ואפילו ללא דיון. "לא היה חשש שיוביל למלחמה", הסבירה לשרים המופתעים שלמדו על המבצע בחדשות.

הגנרלית מיארה לא הסתפקה בכך, ועוד קודם לכן אישרה לשר הביטחון למנות רמטכ"ל חדש, למרות שמדובר בממשלת מעבר ובתקופת בחירות. ״אי מינוי הרמטכ"ל כעת היה פוגע ביכולות של צה"ל לעמוד באתגרים הביטחוניים הצפויים לו", התנבאה היועמ"ש, "בפרט כאלה הצפויים בשנת 2023, שצפויה להיות תחילתה של תקופה אסטרטגית חדשה ובשנים הבאות אחריה".

אבל זה לא הכל. כדי להכשיר את המינוי העקום של הרמטכ"ל, היה קודם צורך במינוי נוסף של יו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים. כאן היועמ"ש אפילו הלכה צעד אחד קדימה, ואישרה את מינוי איש השמאל מני מזוז לתקופת כהונה מלאה בת שמונה שנים, "חרף כללי הריסון בתקופת בחירות". אותו מזוז אגב, בשבתו כשופט, בלם כל ניסיון למנות אפילו ממלאי מקום בממשלת מעבר.

גם בפעם היחידה בה בהרב מיארה לא אישרה מינוי בתקופת בחירות היא למעשה פעלה לטובת הממשלה. היועמ"ש עצרה מינוי מפקד קבוע לגל"צ למרות חוות דעת משפטיות בעניין, ובכך אפשרה לממלאת המקום שמינה השר גנץ להמשיך בתפקידה עוד כמה חודשים לפחות, במקום המועמד שנבחר כמקובל בידי ועדת האיתור. במשרדים אחרים, חגיגת מינויי היועמ"שים נמשכת ללא הפרעה גם בתקופת בחירות. לפני מספר ימים קיבלה היועמ״שית החלטה מסוכנת לשלוח לחקירה את העיתונאי אלי ציפורי שכל חטאו היה פרסום תמונת ביתה של עדה במשפט נתניהו. תמונה שנלקחה מהרשת. אולי זה הניסיון של גדעון סער לממש את החוק שרוצה להשתיק את הרשתות החברתיות.

זהו אם כן העולם החדש והמופלא שבנו סער ולפיד בעזרת היועמ"ש הנאמנה. לפתע אין יותר מניעה משפטית ואין קשיים חוקתיים. הכל הולך. עיתונאים שמעזים להביע ביקורת נחקרים, השרים ממנים ושומרת הסף הפכה ללא יותר מחותמת גומי גמישה המיישרת קו תמידי עם כל רצונות הממשלה.

ככה זה שאתה בצד של הטובים.


 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

    1. גם היועץ המשפטי הקודם
      היה יועץ מטעם.
      מטעם החונטה המשפטית.
      והיום החונטה מרוצה מהממשלה
      אז נותנים לה לעשות מה שהיא רוצה.

  1. רק הליכה לקלפי ביום הבחירות תעזור. מי שלא הולך לקלפי נותן למעשה למצב הזה להמשיך.
    אנחנו יכולים לצעוק ולבכות ככל שנרצה. הם שמים עלינו קצוץ אחד גדול.

    1. אל תבנה על תוצאות אמת בישראל. עמית השופט מתעב המצות בפסח הוא ראש הועדה הזו שהיא ועדה ללא שקיפות וביקורת הגיב:

      עד היום לא מאפשרים לבדוק בשקיפות מלאה תוצאות בחירות שונות שאנשים שונים רוצים.

      שמעת אי פעם על מדינה יענו דמוקרטית שמסתירה מידע או אפשרות לקבל מידע על תוצאות ספירות קלפיות או כל שאלה שהיא?

      מאשימים את הציבור הימני שלא מאמין כלל בועדת הבחירות הזאת. ואיך זה שאותה אשה תמיד עומדת שם? למה לא מחליפים? ולמה תמיד עוד פעם דוחפים איזה שופט בג"צ?

      יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית. "אין טעם להצביע , 'ועדת הבחירות' בראשותו של'השופט עמית' .

      הנה מי האיש המבזה הזה את חגי ישראל:

      שופט העליון זלזל בשומרי הכשרות בפסח: “דיאטת מצות שבעה ימים”

      שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, תהה לפשר שמירת איסור החמץ בצה"ל – וכינה את חג הפסח בזלזול: "דיאטת מצות לשבעה ימים" • נציג המדינה: "זו לא דיאטת מצות, זו כשרות בפסח" • ח"כ יעקב מרגי לאסתר חיות: חובה עליך לפסול אותו . זלזול בוטה זה מעיד על ניתוק מוחלט".

      יש חוצפה גדולה מזו? או טיפשות גדולה מזו? יש?

      אז כשטיפוס כזה יהיה בראש הועדה הזאת אז מי מאמין לועדה הזאת?

      וכבר כתבו מגיבים בכלכליסט על אורלי עדס הזאת כך: "כל עוד אורלי עדס היא מנכ"לית ועדת הבחירות, לימין נטו יהיה קשה עד בלתי אפשרי להשיג 61 מנדטים".

      מעניין למה חושבים עליה כך. מאד מעניין! ולמה לא מחליפים אותה?

      ןעוד כתבו בתגוביות שם: "במהלך הזנת הנתונים בוועדת הבחירות מתבצעים שינוים! הכל שקר! תוצאות ה'אמת' לעולם לא ישקפו מציאות!", וכמובן הציטוט המיוחס לסטאלין שכיכב גם בשנה שעברה – "זה לא משנה מי בוחר…משנה מי סופר…".

      מעניין למה מתקיים כזה חשד חמור נגד מעשי הועדה הזאת ומדוע לא מתקיימת שקיפות כפי שמצופה על מנת למנוע חשדות וגם זיופים? מאיפה האטימות הזו? זו מדינה דמוקרטית ישראל?

      והנה עוד קצת על הועדה הלא אמינה הזאת ודו"ח המבקר עליה:

      לאחר ששטרן בחר לדחות עד לאחרי הבחירות את פרסום דו״ח מבקר המדינה על כשלי ועדת הבחירות, הלוי מגיב להחלטה השנויה במחלוקת: “פגיעה חריפה באמון הציבור”

      שטרן מכהן גם כיו״ר ועדת המשנה לענייני חסיונות, הקובעת את מדיניות הטלת החסיון על דו״חות מבקר המדינה.

      בימים אלה הוגשו לשולחנו של שטרן מספר דו״חות שהפיק מבקר המדינה בנושאים שונים, בהם דו״ח אשר מבקר את התנהלות ועדת הבחירות המרכזית במערכות הבחירות האחרונות. לפי מקורות במשרד מבקר המדינה, הדו״ח צפוי למתוח ביקרות משמעותית על ועדת הבחירות, בעיקר בנושאי שימוש בערכות מיחשוב ישנות הפגיעות למתקפות סייבר והיעדר מענה ראוי לאינפלציה בשימוש במעטפות הכפולות הגורמת לשיבוש ספירת הפתקים ותוצאות הבחירות.

      דו״ח זה אמור היה להתפרסם היום (15/03), אלא שבהחלטה שנויה במחלוקת בחר שטרן להשתמש בסמכותו כיו״ר הוועדה ודאג לכך שהדו״ח לא יתפרסם במועדו כמתוכנן אלא רק לאחר מועד הבחירות.

      החלטת שטרן יישרה למעשה קו עם גורמים בוועדת הבחירות המרכזית שהביעו התנגדות לפרסום דו״ח המבקר בטענה כי “הדבר יפגע באמון הציבור בטוהר הבחירות ובוועדת הבחירות”. שטרן עצמו הביע דברים ברוח דומה ואמר כי “עצם העיסוק בנושא עלול להתפרש כהטלת ספק באמינותה של עבודת ועדת הבחירות המרכזית”, והוסיף כי יקבע דיון בוועדת ביקורת המדינה “מיד לאחר הבחירות”.

      …ציון נכשל בשקיפות

      הלוי מגיב להחלטתו של שטרן ומסביר כי “בכל אופן לא היה צריך להביא למצב בו אנחנו לא רואים את הליקויים שהיו, כפי שניסח אותם המבקר”. לדבריו, ועדת הבחירות נהנית באופן פסול מחיסיון המסתיר את פעילותה מעיני הציבור…“הוועדה הזו חייבת להיות מבוקרת"…כל שיטת ההסתרה הזאת משיגה בדיוק את ההפך…

      יש צפי שבדו״ח יתגלה כי ועדת הבחירות משתמשת במערכות מיחשוב מיושנות החשופות לאיומי סייבר. מה גודל האיום שבתקלה כזו?

      “מדינת ישראל ותוצאות הבחירות שלה מעניינות הרבה מאוד גופים בקהילה הבינלאומית וזה ידוע לגמרי. זה נכון להרבה מדינות ובוודאי למדינת ישראל.

      אנחנו רואים עד כמה בוחשים כאן ארגונים הממומנים מכספי המיסים באירופה, ממדינות כמו נורווגיה, בלגיה, בגרמניה ואחרות; עד כמה כספים אירופיים משפיעים על המדיניות של ישראל ושל צה״ל דרך כל מיני ארגונים, ותוצאות הבחירות בישראל מעניינות אותם מאוד…

      הבנתם מה הולך פה?

      הכל שקרים, עיוותים, וגניבת דעת ואחר כך הסתרה פושעת!!!

      https://mida.org.il/2022/08/17/%d7%9c%d7%9e%d7%94-%d7%94%d7%9d-%d7%a4%d7%95%d7%97%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%91%d7%99%d7%91%d7%99/#comment-191765

  2. מיועצים למחליטים.
    מסך הברזל הפרוגרסיסטי.
    מנפלאות מהפכת אהרן ברק.

    1. היהדות אוסרת להציב במישרה ציבורית אדם נכה פיזית או נפשית הגיב:

      מתוך הבנה עמוקה שנכות עלולה לפגוע בציבור.

      מי שעבר את השואה נושא נכות נפשית כלשהי.

      נעשתה טעות חמורה בעניינו.

      על כך כולנו משלמים ואולי נאבד את מדיתנו היחידה.

  3. בשני בנובמבר כולנו נלך לקלפיות. הפעם לא יהיו בינינו שאננים. ובאותו יום נהפוך את הקערה על פיה. זה הלקח שנסיק מהדרך שבה הפרו כל מוסכמה. לא יהיו גבולות. והפושעים שהפרו כל חוק ישלמו על עוולותיהם ותכלה הרעה מהארץ.

    1. אמן! רק תיקון: נלך לקלפי בראשון בנובמבר.
      אבל היפוך הקערה הוא תהליך ארוך בהרבה שמתחיל מספירת הקולות, המלצות לנשיא והקמת קורליציה ואז יש הרבה עבודה לעשות.
      אבל אני משוכנע שאפשר וצריך לעשות זאת ושבסוף ננצח!

    2. הסמאל לא יתן לזה לקרות בשום מצב. שקר שקר הם רודפים!!! הגיב:

      "זה לא משנה מי בוחר…משנה מי סופר…".

      אתה מאמין לועדת הבחירות בראשות עמית השופט? חחח

      או עם יושבת הראש שלה עדס?

      חחח

  4. תיקון טעות: ב 1 בנובמבר כולנו נלך לקלפיות. וב 2 בנובמבר נהפוך את הקערה על פיה

  5. אני מקווה שהאופוזיציה מכינה באופן יסודי את המהלכים הנדרשים לביטול כל המינויים הגרועים של הממשלה הרעה הזו…

    1. גם אני מקווה אבל נתניהו ימשיך להגן על המערכת המושחתת הזו – כמו שהוא עשה כל הזמן

  6. לא מדוייק, היועצת המשפטית *לא* מרסקת את שלטון החוק
    כי ההתנהלות של היועמ״ש הקודם לא היתה חוקית

    היא רק מוכיחה את האבסורד במתן כוח בלתי מוגבל ליועמ״ש בישראל בשיתוף עם בג״ץ

  7. כל הרעות החולות במדינה הן תוצאה של שלטון המשפטפטנים הגיב:

    כל הרעות החולות במדינה הן תוצאה של שלטון המשפטפטנים.

    של ההפיכה המשפטפטנית האלימה, שהפכה ב-30 השנים האחרונות את ישראל לבג”ציסטאן, מדינת כל משפטפטניה, כל שופטיה וכל רועציה המשפטפטיים.

    ישראל הפכה מדמוקרטיה למשפטפטוקרטיה – שלטון המשפטפטנים, ע”י המשפטפטנים, למען המשפטפטנים.

    המשפטפטוקרטיה הראשונה והיחידה בעולם.

    בראש פירמידת הטירוף וההפקרות עומדת כנופיית בג”צ, שהיא המקבילה המקומית (לא רוצה לומר “הישראלית”, כי הכנופיה הזו אינה ישראלית בכלל) למועצת האייאתוללות של איראן – והנה ההסבר, לטובת האהבלים, הפתיים-תמימים והשקרנים (מחקו את המיותר) שעדיין תומכים באייאתוללות האלה –

    בג”צ הוא התופעה הכי איראנית בישראל: קבוצת אנשים שלא נבחרים ע”י הציבור, שלא נושאים באחריות לשום דבר ובפני אף אחד ושלא ניתן להעבירם מתפקידיהם במקרה של פאשלות, ושהפכו את עצמם לפוסקים האחרונים והעליונים בכל סוגיה ציבורית, פוליטית וערכית. בדיוק – אבל בדיוק! – כמו מועצת האייאתוללות של איראן.

    ועוד לא אמרתי כלום על הגלימות השחורות, שמשותפות לאייאתוללות שלנו ולאייאתוללות של איראן.

    אולי בכל זאת יש הבדל אחד, דווקא לטובת האייאתוללות האיראניים:

    האייאתוללות של איראן לפחות דואגים לאיראן – מה שממש לא ניתן לומר על האייאתוללות שלנו, שהם סייעני אויב ותומכי טרור.

    מי הרשה לחולרות האלה להעניק “זכויות” לפולשים זרים, על חשבון בעלי הבית?

  8. יש לחסל את בג''צ במתכונתו הנוכחית. אך ורק ממשלות ישראל תבחרנה את השופטים! הגיב:

    יש לחסל את בג"צ במתכונתו הנוכחית בה השופטים בוחרים את עצמם בעצמם באמצעות ועדה חשאית המתנהלת בלא נהלים כתובים, לפי קריטריונים לא ברורים, באמצעות מסלולים עוקפי ועדה סטטוטורית.

    יש לבטל את כל השיטה הזו.

    את השופטים תבחרנה, כמו בכל העולם הדמוקרטי, אך ורק ממשלות ישראל המתחלפות ורק לאחר שימוע עומק בכנסת, במהלכו תובררנה עמדות המועמדים ויחסם לעם היהודי ולזכותו על ארצו, הקודמת לכל זכות אחרת.

    מי שיש לו בעיה עם ההמנון או הדגל לא ישמש שופט במדינה היהודית.

    יש לקבוע בחוק שהיועץ המשפטי לממשלה ייבחר אך ורק על ידי הממשלה, כראות עיניה ובהתאמה עם האידיאולוגיה הפוליטית שלה ולא יונחת כפי שקורה היום, כאחד מרשימה שבג"צ קובע.

    יש לקבוע בחוק שהיועץ הינו אך ורק יועץ ואינו קובע דבר לגבי מדיניות הממשלה או מינוייה לתפקידים שונים – שכן כך מתבצעת אידיאולוגיה הלכה למעשה.

    אהרון ברק הוא שקבע בפסיקה הזויה שעצות היועץ יחייבו את הממשלות ומאז שולט היועץ מטעם בג"צ על המדינה. יש לבטל את הפסיקה – שאינה מעוגנת בחקיקה כלשהי.

    אשר לטענה שהפקדת סמכות המינויים במערכת המשפט בידי הכנסת תביא לפוליטיזציה פסולה של ההליך, התשובה היא פשוטה:

    אם הכנסת כשירה לשרת כנציגת העם לצורך חקיקת חוקים שבכוחם אף לחייב כנסת עתידית, יהיה זה מופרך ואף מגוחך לטעון שהיא איננה כשירה לאשר את המינויים לאותו גוף אשר יפרש את החוקים שהיא חוקקה.

    מנגנון דמוקרטי חדש לבחירת שופטים חיוני לא רק לשימור מעמדו של בית משפט החשוף לביקורת ציבורית גוברת. הוא אף ימלא תפקיד חשוב בחיזוק הדמוקרטיה הישראלית בכללותה.

    בין התופעות המסוכנות ביותר העלולות לאיים על משטר דמוקרטי בולטת התפתחותה של תחושה בקרב העם שדעתו אינה נחשבת, שאין לו כל שליטה על מושליו וכי אין טעם אפוא שייטול חלק בענייני ציבור.

    השיטה הנוכחית למינוי השופטים בישראל מעודדת בדיוק את התפשטותה של מחלה זו, שכן המסר שלה הוא שאין להותיר בידי נציגיו הנבחרים של העם את ההחלטות החשובות ביותר ושמשום כך הרכב בתי המשפט חייב להיקבע בידי ועדה סגורה.

    ממשלת "ימין" ממנה רדיקלים סמולנים חסרי כישורים לרמטכ"ל, נגיד הבנק, פרקליט המדינה.

    ממש לא מדובר באליטה כי אם בכנופיה פיאודלית כמו בירדן, מצרים וסוריה.