גבעת ביידן אינה עונה

סאגת שיחת הטלפון בין רה"מ לנשיא האמריקני הייתה יכולה להיות משעשעת, אלמלא היה מדובר בסוגיה קיומית

עדיין בממתינה. רה"מ לפיד | photosforyou, צילום מסך

הגעת למענה הקולי של ג׳ו ביידן"

יתכן שגם זה שלב מתקדם ביחסים בין נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל, שכן יש מצב שעד כה לפיד מיודענו היה בכלל חסום בטלפון של ביידן. ברור לכל כי במצב הגיאופוליטי המורכב, ישראל לא יכולה להרשות לעצמה נתק עם נשיא ארה"ב, בוודאי לא כאשר מעל הכל מרחף איום קיומי ממשי בדמות הסכם הגרעין עם איראן.

למרות זאת, אני לא זוכרת כותרות מביכות כל כך על "מגעים מתקדמים לתיאום שיחה" בין מנהיגי המדינות, גם לא בימים הקשים של נתניהו מול הנשיא אובמה. והכל בניהולו הכושל של לפיד, שהבטיח לנו כי רק הוא יודע באמת לשקם את יחסי החוץ של ישראל.

לפני מספר ימים דווח כי למרות מאמצים של המטה לביטחון לאומי, טרם תואמה שיחה בין לפיד לבין ביידן. התשובה הרשמית של האמריקאים היתה שג'ו ביידן בחופשה. שר הביטחון בני גנץ נחלץ לעזרה וטס לוושינגטון אך נאמר לו שמזכיר ההגנה אוסטין "נמצא מחוץ לעיר".

בינתיים דובר מחלקת המדינה נד פרייס מדווח על התקדמות לגבי הסכם הגרעין מהצד האמריקני: "קיבלנו את ההערות של איראן על הטקסט הסופי שהוצע על ידי האיחוד האירופי, וכן סיימנו לעבור על ההערות הללו". האיראנים מסרו כי קיבלו את התגובה האמריקנית להערות ויעדכנו את הנציגים האירופים.

ומה עם ישראל? הרי אנחנו אלה שתונחת עליהם הפצצה האיראנית, אם תונחת. איך אנחנו יכולים לשתוק לנוכח הנכונות של ארה"ב להסיר סנקציות מעל איראן?

על רקע כל אלה אמר יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "לפיד תקף אותי ב-2015 כשהלכתי לקונגרס. גם בתקופתי רצו שזה יתנהל בחדרים סגורים, כי הם יודעים שהדרך היחידה להשפיע על המדיניות היא דרך הלחץ הציבורי – אם אתה לא יכול להשפיע על דעת הקהל בארה"ב אתה לא יכול להשפיע".

כזכור, נפתלי בנט התחייב התחייבות נואלת מול ביידן שלא לנהל קמפיין פומבי נגד הסכם הגרעין. נואלת כמעט כמו הבטחתו של יאיר לפיד למזכיר המדינה בלינקן שישראל לא תפתיע.

אין הרבה ציוצים נבזיים כמו זה שצייץ מחזיק תיק איראן, הלא הוא נפתלי בנט: "מר נתניהו, מכיוון ששוב תקפת אותי, אזכיר לך את מבחן התוצאה: בתקופת כהונתי כראש ממשלה, ולמרות שזה היה קרוב מאוד, לא נחתם הסכם גרעין עם איראן. זה לא קרה במקרה. אי אפשר לומר את אותו הדבר על תקופת הכהונה שלך, ושום מסיבת עיתונאים לא תשכיח את זה. אצלך – נחתם. אצלי – לא נחתם".

ציוץ אגוצנטרי שרואה בראיה אגואיסטית רק את עצמו, שוכח שהוא שליח ציבור, שיש לו תפקיד, שמוטלת עליו אחריות. אי אפשר לזקוף שום דבר לזכותו של בנט לגבי אי-חתימה על הסכם בתקופת כהונתו הקצרה.

בימים אלה המבוגר האחראי הוא בנימין נתניהו שמתראיין ברשתות זרות, שערך מסיבת עיתונאים ואף ענה על שאלות בסופה. כל זה כאשר בנט נמצא בחופשה באיטליה ולפיד עדיין בשיחה ממתינה. גם נשיא אוקראינה זלנסקי, על פי הדיווחים, ביטל השבוע שיחת טלפון מתוכננת עם לפיד.

לאחרונה התבטא ראש המוסד דדי ברנע בחריפות נגד הסכם הגרעין המתגבש ומאחר והוא עדיין מדבר עם לפיד, זכה לשיחת נזיפה בה הובהר לו שהוא "חורג מדף המסרים" ועליו להתיישר עם הקו הרשמי של הממשלה.

בינתיים, בעודם מצפים שמישהו בבית הלבן ירים את הטלפון, בלשכת לפיד מנסים לתאם פגישה עם ביידן בסמוך לעצרת האו"ם שתתקיים בספטמבר, אולי כי ביידן יתקשה לומר שהוא בחופשה כאשר הוא אחד הנואמים בעצרת. הכי פשוט, לדעתי, יהיה לבקש מנתניהו לחייג לביידן מהטלפון שלו ולהעלות את לפיד בשיחת ועידה. את נתניהו, כזכור, ג׳ו ביידן אוהב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. עצה וביקורת בונה לאורנה ולמערכת מידה:כידוע כאימרת חז"ל:אדם נמצא במקום שליבו חפץ .ועצתי היא להזכיר ולכתוב כמה שפחות על הרמאי הפוליוטי הגבוה והנוכל הנמוך או יותר נכון,רב הנכלים,השקרן הפסיכוטי ואיש ההונאה והשקר נפתלי בנט.אזרחי ישראל כבר היוםכששומעים את שמו או על אודותיו מפטירים בעצב,"ברוך שפטרנו".רוב הישראלים יזכרוהו כתאונה פוליטית,"תאונה למדינה" כמאמר השיר.שקרן ורמאי לתיאבון.איש שהשקר,הרמייה,ההונאה והכזב זורמים בדמו כמו שהסם נטמע בדמו של נרקומן.עצה בחינם לאיש:באמצע נובמבר,עת השבעת הכנסת החדשה,קנה כרטיס טיסה לארה"ב,שב בקרבת חבריך הרפורמים,עוכרי ושונאי ישראל וחפש לעצמך שם עיסוק,כי בישראל אף אחד לא ירצה להעסיקך.כי מי ירצה להחתים על חוזה ולהעסיק שקרן פסיכוטי,רמאי פתולוגי ונוכל שאמת,יושר,ענווה ומילת כבוד הם סתם מילים חסרות משמעות עבורו